Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Röjsåg kontra cykel?


Vasa

Recommended Posts

Apropå jola61s bekymmer i en annan tråd så funderar jag på vilket som är bästa långpasset:

 

8 timmar röjsåg/motorsåg

 

eller

 

4 timmar cykel

 

 

Har funderat över detta själv också så det är inte enbart för jolas skull som jag startar tråden. ;)

 

Man blir trött i skogen men pulsen är ju väldigt låg...

 

Känner en sub5are som kör hårt med veden nu på våren och även tar snöskottning och sådant som ett träningspass.

 

Vet en annan sub5are som till och med kastar in veden baklänges i vedbon för att simulera stakträning.

 

Men de kanske hade åkt ännu fortare om de tagit ett cykelpass istället och låtit värmepumpen gå under vintern?

 

Att ett rullskidpass är bättre tar jag för givet!

Link to comment
Share on other sites

Apropå jola61s bekymmer i en annan tråd så funderar jag på vilket som är bästa långpasset:

 

 

 

Vet en annan sub5are som till och med kastar in veden baklänges i vedbon för att simulera stakträning.

Blir veden travad snyggt och prydligt oxå? ;)

 

nä men jag tror att alla vi med ett fysiskt arbete får, vad ska jag kalla det,grunduthållighet.

mer än en som sitter på kontor ialf.

sen är det ju det här med att kroppen ställer in sig på en sorts arbete/tempo så att cyklingen eller vad man nu tränar behövs ju oxå.

skulle vilja se nån av elitåkarna ha ett hårt fysiskt arbete 7-4 och sen träna 15-25 tim i veckan?

men det är tänkvärt det du skriver vasa!

Link to comment
Share on other sites

Som ni är inne på är röjning eller plantering bra för grundfysiken och bra grundträning. har själv 8 års erfarwnhet då farsan äger ca 1400 ha. dock klarar inte kroppen dubbelpass och man är väldigt seg om man ska träna på kvällen. man går dock aldrig under en dags skogsarbete in i väggen som jag tenderar att göra efter 4h 20 min på cykeln med björn :p
Link to comment
Share on other sites

Apropå jola61s bekymmer i en annan tråd så funderar jag på vilket som är bästa långpasset:

 

 

 

Vet en annan sub5are som till och med kastar in veden baklänges i vedbon för att simulera stakträning.

Blir veden travad snyggt och prydligt oxå? ;)

 

nä men jag tror att alla vi med ett fysiskt arbete får' date=' vad ska jag kalla det,grunduthållighet.

mer än en som sitter på kontor ialf.

sen är det ju det här med att kroppen ställer in sig på en sorts arbete/tempo så att cyklingen eller vad man nu tränar behövs ju oxå.

skulle vilja se nån av elitåkarna ha ett hårt fysiskt arbete 7-4 och sen träna 15-25 tim i veckan?

men det är tänkvärt det du skriver vasa![/quote']

Blir ju ingen sömn alls för den elitidrottarn. Tränar han mer än 21 timmar e han ett tidsgeni dessutom.

Skämtåsido tror jag absolut att fysiskt arbete är ett bra sätt att hålla kroppen i trim. Och att utveckla en seg/hårdhet. Fiins väl exempel från förr på individer som kunnnat kombinera träning på elitnivå med arbete. I dagens läge är det nog inte möjligt, Elitidrott innebär så mycket annat arbete runt omkring.

Men kan man verkligen träna stakträning med två vedträn?

Link to comment
Share on other sites

Björn Ferry jobbar med röjsåg och tycker de hjälper honom i sin träning

Att röjja emellanåt för en som har intresse i skog är givetvis nyttigt både fysiskt och framförallt kanske psykiskt. Att han sticker ut och röjer på sin/sina vilodagar blir ju som en bonus. men, skulle han röja 40h/vecka tror jag inte det hjälper honom i sin träning till att bli bra skidskytt, dock röjare :D

Link to comment
Share on other sites

... dock röjare :D

Kanske inte att förakta ??? ;)

 

Finns väl massor av exempel på duktiga skidåkare som haft ett förflutet inom skogsbruk. B. Hassis bubblade om det i VL-radion medan alla ni körde VL i år. Kommer även ihåg en artikel om Petter Myhlback. Men det finns säkert fler exempel!

Link to comment
Share on other sites

Apropå jola61s bekymmer i en annan tråd så funderar jag på vilket som är bästa långpasset:

 

 

 

Vet en annan sub5are som till och med kastar in veden baklänges i vedbon för att simulera stakträning.

Blir veden travad snyggt och prydligt oxå? ;)

 

nä men jag tror att alla vi med ett fysiskt arbete får' date=' vad ska jag kalla det,grunduthållighet.

mer än en som sitter på kontor ialf.

sen är det ju det här med att kroppen ställer in sig på en sorts arbete/tempo så att cyklingen eller vad man nu tränar behövs ju oxå.

skulle vilja se nån av elitåkarna ha ett hårt fysiskt arbete 7-4 och sen träna 15-25 tim i veckan?

men det är tänkvärt det du skriver vasa![/quote']

Blir ju ingen sömn alls för den elitidrottarn. Tränar han mer än 21 timmar e han ett tidsgeni dessutom.

Okej.....7-16 då ;)

Link to comment
Share on other sites

Jepp. men då var man långt ifrån de 800 - 1000 tränings timmar man har idag:)

Nä...dom va ju tvungna att jobba för att kunna leva...;)

Inte som dagen bortskämda åkare som ska ha allt serverat på silverfat så fort dom börjar vinna lite...;)

Link to comment
Share on other sites

Jepp. men då var man långt ifrån de 800 - 1000 tränings timmar man har idag:)

Nja- intervjun jag tänker på med Petter var väl efter att han varit med på VM -07, då han satsade mer på långlopp. Tror han menade att jobb i skogen var mer en bra grund. Men han var ju en duktig cyklist också, så han kanske är ett exempel på både och ironman... Jag menar att man kanske inte måste välja?

Link to comment
Share on other sites

Det ligger nog en del bakom ett svar på den frågan, t ex om man jobbar i skogen eller ej.

Om det rör vanligt arbete och röjsågen på fritiden så konkurrerar ju sågen med träning och där tror jag aldrig att sågen kan konkurrera ut specifik träning.

 

Nu är du ju så att veden måste hanteras för vissa, och andra har kanske ännu mer skog så att det även finns månskensbondejobb att utföra. Då blir det ju så att frågan blir om har nytta av skogsarbetet men inget alternativ... det måste utföras...

Då tror jag att det är en allmän härdning av muskler och uthållighet vid fysisk ansträngning, det kan aldrig vara fel.

 

Men som träning... en löpare bör löpa och däremellan vila, en skidåkare åka skidor och sedan vila etc. För att lyfta ytterligare ett snäpp så gäller nog riktad styrketräning av olika slag eller tröskelträning. Där finns tyvärr inte sågarbete i min värld.

 

Nu optimerar jag ju själv sällan min träning utan låter omvärlden styra det mesta av träningen :) Så det blir ruscher vid skuggning i orientering, bära stockar på axeln som benstyrka vid vedhuggning, kasta vedträn har jag gjort i åratal :)

Ibland rena träningspass också förstås, men däremellan hoppas jag på att arbete också ger mer nytta än att vila :)

Link to comment
Share on other sites

För nåt år sedan körde jag röjning/gallring i ungskog av gran, sådär 20 - 40 år gammal. Fälla o kvista m motorsåg, kapa massaved o kubb, bära på axeln till lämpliga platser för skotning. Risig o småkuperad terräng.

 

På kul körde jag pulsklockan en dag, o såg att jag låg på 130-puls större delen av tiden. Bära kubb o massa på axeln i knähögt ris är jävligt jobbigt, och kvista risiga nedblåsta smågranar ger också puls ... .

Link to comment
Share on other sites

Anl, det borde ha varit bra A1-pass då.

 

Ska också testa med pulsklocka och se.

 

Fischerman, jo det går väl inte att "stressa" så med röjsågen och så kan man ju utföra lite extramoment när man kör motorsåg som höjer pulsen, t.ex flytta stockar.

Link to comment
Share on other sites

allt beror ju på hur man jobbar också. går man och småfiser i nån slänt med lite sly med en röjsåg behöver det ju inte vara så brutalt jobbigt, men ger man sig f´n på att göra ved av en hyfsad björk som står på rot och få den huggen, staplad och klar till kvällen, med motorsåg och yxa, så motsvarar nog det både ett och två cykelpass.

 

när jag hugger husbehovs-ved brukar jag se till att arbeta på ett sätt som också ger bra träning.

 

en annan viktig sak är ju välbefinnande och motivation. har man det inte som dagligt arbete finns det enligt mig inte mycket som slår en dag i skogen. kan nog inte se någon fysisk aktivitet som ger mer sinnesro och harmoni än att jobba i skogen en fågelkvittrande solig vårdag, när sista snön är på väg bort. att byta det mot att för 78:e gången gno runt samma runda på en cykel är ett lätt byte.

 

 

 

lustigt förresten, om man spetsar till det lite, människan är skapt för fysiskt arbete, i takt med att utvecklingen går framåt begränsas dessa möjligheter, människan kompenserar detta på konstgjord väg genom "träning" efter ordinarie arbete, för att sedan fundera på om man kanske skulle kunna arbeta i stället för att träna.. :)

Link to comment
Share on other sites

allt beror ju på hur man jobbar också. går man och småfiser i nån slänt med lite sly med en röjsåg behöver det ju inte vara så brutalt jobbigt, men ger man sig f´n på att göra ved av en hyfsad björk som står på rot och få den huggen, staplad och klar till kvällen, med motorsåg och yxa, så motsvarar nog det både ett och två cykelpass.

 

när jag hugger husbehovs-ved brukar jag se till att arbeta på ett sätt som också ger bra träning.

 

en annan viktig sak är ju välbefinnande och motivation. har man det inte som dagligt arbete finns det enligt mig inte mycket som slår en dag i skogen. kan nog inte se någon fysisk aktivitet som ger mer sinnesro och harmoni än att jobba i skogen en fågelkvittrande solig vårdag, när sista snön är på väg bort. att byta det mot att för 78:e gången gno runt samma runda på en cykel är ett lätt byte.

 

 

 

lustigt förresten, om man spetsar till det lite, människan är skapt för fysiskt arbete, i takt med att utvecklingen går framåt begränsas dessa möjmeligheter, människan kompenserar detta på konstgjord väg genom "träning" efter ordinarie arbete, för att sedan fundera på om man kanske skulle kunna arbeta i stället för att träna.. :)

om man snor på de så är nog cykelturen i 25gradig värme och vindstilla att föredra framför den där vårdagen då det är 6grader varmt och regnet öser ner. man är blöt före första björkbusken fallit på unghygget!

Link to comment
Share on other sites

allt beror ju på hur man jobbar också. går man och småfiser i nån slänt med lite sly med en röjsåg behöver det ju inte vara så brutalt jobbigt' date=' men ger man sig f´n på att göra ved av en hyfsad björk som står på rot och få den huggen, staplad och klar till kvällen, med motorsåg och yxa, så motsvarar nog det både ett och två cykelpass.

 

när jag hugger husbehovs-ved brukar jag se till att arbeta på ett sätt som också ger bra träning.

 

en annan viktig sak är ju välbefinnande och motivation. har man det inte som dagligt arbete finns det enligt mig inte mycket som slår en dag i skogen. kan nog inte se någon fysisk aktivitet som ger mer sinnesro och harmoni än att jobba i skogen en fågelkvittrande solig vårdag, när sista snön är på väg bort. att byta det mot att för 78:e gången gno runt samma runda på en cykel är ett lätt byte.

 

 

 

lustigt förresten, om man spetsar till det lite, människan är skapt för fysiskt arbete, i takt med att utvecklingen går framåt begränsas dessa möjmeligheter, människan kompenserar detta på konstgjord väg genom "träning" efter ordinarie arbete, för att sedan fundera på om man kanske skulle kunna arbeta i stället för att träna.. :)[/quote']

om man snor på de så är nog cykelturen i 25gradig värme och vindstilla att föredra framför den där vårdagen då det är 6grader varmt och regnet öser ner. man är blöt före första björkbusken fallit på unghygget!

"snor på de" ?? i den skogen jag är regnar det nästan aldrig soliga dagar, så det problemet har inte vi.

 

att jobba i skogen en högsommardag när det är 25grader varmt får jag ont i huvudet bara av att tänka på.

Link to comment
Share on other sites

allt beror ju på hur man jobbar också. går man och småfiser i nån slänt med lite sly med en röjsåg behöver det ju inte vara så brutalt jobbigt' date=' men ger man sig f´n på att göra ved av en hyfsad björk som står på rot och få den huggen, staplad och klar till kvällen, med motorsåg och yxa, så motsvarar nog det både ett och två cykelpass.

 

när jag hugger husbehovs-ved brukar jag se till att arbeta på ett sätt som också ger bra träning.

 

en annan viktig sak är ju välbefinnande och motivation. har man det inte som dagligt arbete finns det enligt mig inte mycket som slår en dag i skogen. kan nog inte se någon fysisk aktivitet som ger mer sinnesro och harmoni än att jobba i skogen en fågelkvittrande solig vårdag, när sista snön är på väg bort. att byta det mot att för 78:e gången gno runt samma runda på en cykel är ett lätt byte.

 

 

 

lustigt förresten, om man spetsar till det lite, människan är skapt för fysiskt arbete, i takt med att utvecklingen går framåt begränsas dessa möjmeligheter, människan kompenserar detta på konstgjord väg genom "träning" efter ordinarie arbete, för att sedan fundera på om man kanske skulle kunna arbeta i stället för att träna.. :)[/quote']

om man snor på de så är nog cykelturen i 25gradig värme och vindstilla att föredra framför den där vårdagen då det är 6grader varmt och regnet öser ner. man är blöt före första björkbusken fallit på unghygget!

"snor på de" ?? i den skogen jag är regnar det nästan aldrig soliga dagar, så det problemet har inte vi.

 

att jobba i skogen en högsommardag när det är 25grader varmt får jag ont i huvudet bara av att tänka på.

ursäkta svenskan. är sjuk så snoret har nog tagit greppet om mig :) idag om man ska jobba iskog och få betalt. då måste man jobba under barmarksperioden o då får man både värme o blöta :) för vi räknar väl inte in skogsmaskinist som kroppsarbete? :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...