Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad tror ni om northug i vasan?


golvet

Recommended Posts

Är det någon av VC åkarna som har en chans är det Petter. Han vet hur man åker "klokt". Det är mycket det som det handlar om. Till skillnad från Björn Dahlie har Petter inte visat tendenser till att ha svårt för 5 milar i allafall. Kan han som vanligt se till att hänga med kommer ingen att ta han i spurten.

Håller med.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 113
  • Created
  • Last Reply
Frågan är ju vilken support han kan ha med sig.Långloppsteam har ju 100% support hela vägen och det lär de tjäna mycket på.

Sen tror jag också att Rickardsson skulle kunna vara ganska vass på vasan och varför inte Södergren?

södergren skulle aldrig klara av att vara sså "kall" som man måste vara för att vinna vasaloppet, han skulle köra slut på sig innan oxberg, northug däremot har ju ett taktiskt sinne och kan staka riktigt fort och bra spurt så frågan är bara om energitanken/uthålligheten räcker. gör den det vinner han.

Link to comment
Share on other sites

Northug gör en satsning för att det är det mest klassiska svenska loppet och han älskar att reta upp oss svenskar. Så om vi alla går ihop och enas om att han vinner och visar att vi tycker han är värd att vinna för han är bäst i världen så kanske hans motivation minskar...... ;)

 

Han har givetvis kapaciteten att vinna men första året till start tror jag ändå att han får svårt. Det har sagts tidigare i tråden, 5mil är en sak 9mil en helt annan. Det är drygt 2 timmar mot 4 timmar.

 

Men det är kul att han satsar, kanske sporrar fler WC åkare att försöka!?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte att Northug kommer att vinna. Det är första gången för han och jag vet inte om det någon som vunnit första gången dom åkt. Men däremot av alla wc åkare har han helt klart största chansen att vinna. Det gäller för han att häng åka dom första sju-åtta milen och är det någon grupp som ryckt eller sticker iväg och han inte är med så är det kört. Spurtpriser tror jag inte han kommer ta eller så tar han alla för att retas. Men det är vinsten som räknas ;)
Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Northug har ganska bra chanser. Han verkar ju onekligen satsa seriöst mot VL, med serviceteam på 25-30 man och några hjälpryttare finns goda förutsättningar att prestera. Är han bara med de sista kilometrarna så är det nog ingen som tar honom.

 

Men jag tror också att Daniel Rickardsson kan åka riktigt bra och kanske till och med vinna. Han har ju åkt VL förut och gjort det ganska bra (13:e 2006 och 25:a 2005) och då var han ju inte alls lika bra som han är nu. Han är en duktig stakåkare, som vi till exempel såg i Falun då han stakade stora delar av den klassiska banan, och han visade under Norefjellsrennet att han har orkar hålla på länge. Där hade han ju utan tvekan mest krafter kvar på slutet.

 

Det blir otroligt spännande att följa Vasaloppet 2012!

Link to comment
Share on other sites

med alla dessa jätte storfräsare på startlinjen får man kanske sänka ambitionen ifrån 100 bästa till 150 :D

Vill inte ferry prova nån gång? :)

han har kört det en gång. men det håller på vara ett tag sedan. blev väl topp 20 eller 15? han skulle göra bra ifrån sig om han satsade. på stakintervallerna brukar han va grymt stark. även när landslaget har samlingar :)

Link to comment
Share on other sites

med alla dessa jätte storfräsare på startlinjen får man kanske sänka ambitionen ifrån 100 bästa till 150 :D

Kul att vi får förmånen att ha dig Björn med oss på skidforum och vi följer med spänning din framfart. Jag TROR absolut att du klarar att bli bland de 100 bästa. Den enda jag känner och som varit bland de 100 bästa de senaste minst 10 åren är Ronnie Lööf. Han är otrolig, att ha heltidarbete och under så lång tid kunna hålla denna höga klass är imponerande. Han är en av mina stora förebilder som skidåkare. Jag menar dessutom att han är en av de bästa på att preparera skidor med moderna metoder, vilket givetvis också bidrar i detta sammanhang.

JAG tycker tom. att landslaget borde konsultera just honom.

Mitt förslag till dig Björn: Ronnie är en hyvens kille, kontakta honom (du får gärna hänvisa till mig) och han kan kanske ge dig något bra råd både beträffande träning, utrustning, preparering av skidor, och själva genomförandet av loppet (t.ex. möjlig extra service etc.)

 

Till trådens tema: Klart som korvspad att Northugg har chans att vinna om (och endast om) loppet utvecklar sig så att han är med låt säga en bit efter Eldris. Som en del andra också sagt tror jag även att just Richardsson blir supervass denna gång, även om han inte vann det norska loppet så var hans åkning på slutet något utöver det vanliga efter så besvärliga förhållanden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Vasaloppet vinner - bara det att det pratas om Northug på Vasan gör Vasaloppet till den självklara vinnaren. Vinner Northug dessutom kommer ju det redan stora intresset för loppet att explodera. Tack för det Northug :)

Håller med om detta, Vasaloppet är den stora vinnaren!

 

Dock tror jag långloppsåkningen generellt och Vasaloppet i synnerhet och dess status skulle få sig en rejäl skjuts om han INTE vinner. Det hade nog också ökat intresset för att sponsra rena långlopssåkare.

 

Det känns ju som intresset för långlopp både från media och aktiva är inne i en positiv trend de senaste åren med bättre TV-bevakning, fler stall/lag och fler elitaktiva som satsar på långlopp.

Att Northug nu satsar visar bara ytterligare på detta och jag hoppas han behöver ett par chanser på sig för att vinna loppet...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att Vasaloppet vinner - bara det att det pratas om Northug på Vasan gör Vasaloppet till den självklara vinnaren. Vinner Northug dessutom kommer ju det redan stora intresset för loppet att explodera. Tack för det Northug :)

Håller med om detta' date=' Vasaloppet är den stora vinnaren!

 

Dock tror jag långloppsåkningen generellt och Vasaloppet i synnerhet och dess status skulle få sig en rejäl skjuts om han INTE vinner. Det hade nog också ökat intresset för att sponsra rena långlopssåkare.

 

Det känns ju som intresset för långlopp både från media och aktiva är inne i en positiv trend de senaste åren med bättre TV-bevakning, fler stall/lag och fler elitaktiva som satsar på långlopp.

Att Northug nu satsar visar bara ytterligare på detta och jag hoppas han behöver ett par chanser på sig för att vinna loppet...[/quote']

Håller med. Bäst för långloppen vore om han ställer upp men inte vinner, det vore en statusförstärkning som heter duga.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på att Northugs o co. säsong är mästerskapsfri passar Vasaloppet bra in i deras kalender. Lyckas han med bedriften att vinna Vasan 2011 kommer han ha mina fulla sympatier. Men jag tror ändå på blågul dominans, precis som vanligt i detta lopp :-)
Link to comment
Share on other sites

Jag tror han kommer att vinna på första försöket. Visst, 9 mil är längre än 5 mil men kan man hänga med hela vägen till upploppet i femmilar på brutala banor kan man hänga med till upploppet på nio mils i princip uteslutande flackåkning. Efter att knappt ha synts under loppet kommer man i Hemus att konstatera att han är med och sen kör han järnet från campingen till kurvan in på upploppet, sen kan han gå på händerna på upploppet eller vad han känner för denna gång. Långloppsåkarna får väl snacka ihop sig om högt tempo hela vägen men det känns osannolikt att Tynell & co ska mala ner Northug när ingen i världseliten klarar av det. Vore kul om jag har fel, om långloppsåkarna kan knäcka Northug, men det känns helt omöjligt om han har en normal säsong.
Link to comment
Share on other sites

Visst, 9 mil är längre än 5 mil men kan man hänga med hela vägen till upploppet i femmilar på brutala banor kan man hänga med till upploppet på nio mils i princip uteslutande flackåkning.

Det finns ju endel åkare som har gjort det bra i femilar i WC, VM och OS utan att kunna hänga med i vasan. Jag tror det är en del egenskaper som är viktiga för vasan men som inte är så viktiga för 5 milar då de är kortare. Mycket möjligt att han har den uthåligheten som behövs men helt uppenbart tror jag inte det är.

Link to comment
Share on other sites

Visst' date=' 9 mil är längre än 5 mil men kan man hänga med hela vägen till upploppet i femmilar på brutala banor kan man hänga med till upploppet på nio mils i princip uteslutande flackåkning.[/quote']

Det finns ju endel åkare som har gjort det bra i femilar i WC, VM och OS utan att kunna hänga med i vasan. Jag tror det är en del egenskaper som är viktiga för vasan men som inte är så viktiga för 5 milar då de är kortare. Mycket möjligt att han har den uthåligheten som behövs men helt uppenbart tror jag inte det är.

Det är ganska brutalt att staka 9mil i tävlingsfart, det gör dom sällan i WC...sedan är det skillnad på att hålla på i 4timmar istället för 2. Mathias F uttryckte väl att det var den största skillnaden, han var van vid att staka kanske 2-3minuter som längst sammanhängande, här är det 4timmar sammanhängande stakning.

 

Men visst ska Northug ses som favorit till segern men jag blir inte förvånad vare sig han förlorar eller vinner....så givet är det inte.

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är ju ett lopp för män och inte för spurtdrottningar, så Northug får det svårt.

 

Sverige dominerar de hårda loppen som vanligt och lillebror får ta lite kattguld på uppvärmingsloppen (VM OS etc)

Härlig bild och attityd, Bocken. Hur är det att bo i Oslo för dig?

Link to comment
Share on other sites

Vasaloppet är ju ett lopp för män och inte för spurtdrottningar' date=' så Northug får det svårt.

 

Sverige dominerar de hårda loppen som vanligt och lillebror får ta lite kattguld på uppvärmingsloppen (VM OS etc)[/quote']

Härlig bild och attityd, Bocken. Hur är det att bo i Oslo för dig?

Hej Björn!

 

Efter att ha bott i Oslo ett tag känner jag stor förståelse för Stig-Helmer(Ernst-Hugo) i Riget!

Norsk-Jävlar!

 

Dåliga saker med Norge

 

*Mycket norrmän, dom är överallt!

*Buskishumor! gaah!

*Dålig dyr föda bake-up pizza är nationalrätt!

*Sämst underhållna vägnätet på planeten, har alltid njurbälte.

 

Men det finns mkt bra också. Norrmännen har faktiskt fina sidor också man måste bara sänka nivån en smula.

Oslo är också väldigt vackert och ett skidparadis dessutom, välskötta spår i fantastiska

omgivningar!

Norge är ju för det mesta otroligt vackert och jag trivs verkligen!

 

 

Sorry för OT och Jerry Ahrlin for president (vasaloppsvinnare 2012)!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...