Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 23


BjörnJonsson

Recommended Posts

Mån. Cykel. nationaldagstrampet. 270min

Tis. Löpning. Intervaller 2x2min + 10x400m. 100min

Ons. Rullskidor klassiskt. 5xutsikten backintervaller. 107min

Tors. Rullskidor skate. distans 122min

Löpning. KommunserieTävling. 60min + gym 40 min

Fre. Rullskidor klassiskt 120min

Cykling MTB 180min

Lör. Löpning+gym 108min. Även 6h plantering ;)

Sön. vila + 6h plantering !

 

totalt 1107min eller 18h 27min

 

 

En bra vecka. nu ska jag sätta plant framemot midsommar så träningen kommer väl upplevas som trögare än normalt antar ja!

Link to comment
Share on other sites

Mån Rullskidor - S

60 min

20 km

03:00 min/km

20 km/h

 

Tis

Rullskidor - K

165 min

50 km

03:18 min/km

18,18 km/h

 

Ons

Skidgång 90 min

Skidgång intervall frösö slalombacke 7 x 4.30

5 x 20 sprätt

 

Tors

Rullskidor - K

180 min

Tung teräng

50 km

03:36 min/km

16,67 km/h

 

Fre

Cykling - Backe

60 min

Backträning

20 km

03:00 min/km

20 km/h

Styrka - Bröst.

30 min

 

Lör

Vila 0 min 0 sek

 

Sön

Rullskidor - K

285 min

80 km

03:34 min/km

16,84 km/h

Styrka – Överk.

40 min

 

TOT 15.20

Link to comment
Share on other sites

Även 6h plantering ;)

En bra vecka. nu ska jag sätta plant framemot midsommar så träningen kommer väl upplevas som trögare än normalt antar ja!

Jag var ute och åkte rullskidor med en före detta elitåkare och där låg det planteringsrör i bagaget tillsammans med rullskidorna, så det kan nog vara en vinnande kombination! ;)

 

Ja ni matar på med tuffa veckor här ovan! :)

Imponerande att ni orkar hänga i!

 

Måndag: Vila

Tisdag: Vila

Onsdag: Rullskidor - 89 min + 89 min - A2/A3/A3+ - 3or - först en tur själv med inslag av diagonal/benspark, sedan samma tur bara stakning med 15-20 andra proffs. ;) , var jobbigt att hänga med de andra som körde 2or samt hade utförsteknik :(

Torsdag: Vila

Fredag: Rullskidor - 182 min - A1/A2/lite A3 - 2or - en kuperad tur med en del frånspark och diagonal

Lördag: Vila

Söndag: Rullskidor - 242 min - A1/A2/A3 - 2or - kuperat även idag, bara stakning första halvan - sedan en del benspark

 

Tot: 10 tim 2 min

Link to comment
Share on other sites

Plantering är grejen! :)

I yngre dagar var det plantering på ackord som gällde på sommaren. Man fick tom sluta skolan 2 veckor tidigare!

Min träningvecka: 47 km löpning inkl. tävling. Ca 64 km till häst! Rullskidor: Orkar inte ens titta åt eländet..

Link to comment
Share on other sites

grejen vet jag inte! Jag är sjukligt less! Helgen exempel: Lördag: 30 grader varmt och OÄNDLIGT med knott. trodde jag nått helvetet på jorden. Söndag: tre åskskurar av storleken störst. slog nästan hål i plåten på bilen :) så efter dagen är jag övertygad om att jag de närmsta dagarna befinner mig vid helvetet på jorden!
Link to comment
Share on other sites

grejen vet jag inte! Jag är sjukligt less! Helgen exempel: Lördag: 30 grader varmt och OÄNDLIGT med knott. trodde jag nått helvetet på jorden. Söndag: tre åskskurar av storleken störst. slog nästan hål i plåten på bilen :) så efter dagen är jag övertygad om att jag de närmsta dagarna befinner mig vid helvetet på jorden!

Bra mental träning! :)

När du känner dig helt slut på Vasan tänker du bara på knotthelvetet! Och då känns allt lätt!

Link to comment
Share on other sites

Måndag: MTB A1/A2 1t 35min

Tisdag: Kajak A2 1t 6min

Onsdag: Rullskidor A6 1t 6min

Torsdag: Vila

Fredag: Kajak 6x4/1,5 intervaller A3 + distans A1 tot 1t 50min

Lördag: MTB A2/A3 2t (Skulle varit ett A1 pass...)

Söndag: Vila (ont i halsen)

 

En vecka som blev helt fel. Hade sett fram emot att tävla 18km paddling på söndag men uppladdningen blev inte alls lyckad med två hårda pass dagarna innan. Medlurad på cykling som visade sig bli mycket tuffare än väntat. Blev sjuk istället... :(

Link to comment
Share on other sites

Just det, glömde en sak förut, ramlade idag på rullskidorna och skrapade upp knät och "stukade???" stortån.

Fastnade med ena hjulet i en håla i vägen och for överstyr.

 

Blev sjuk istället... :(

Ja det blev inget Karlstad Runt på mig heller. :(

Men nu är även jag, efter en snabb övervägning igår, i Viper 51-träsket. :)

Han som sålde tyckte den var för rank för DKM+. ;)

 

 

Förresten, vad är "Rullskidor A6" där på onsdagen?

Link to comment
Share on other sites

Onsdag: Rullskidor - 89 min + 89 min - A2/A3/A3+ - 3or - först en tur själv med inslag av diagonal/benspark, sedan samma tur bara stakning med 15-20 andra proffs. ;) , var jobbigt att hänga med de andra som körde 2or samt hade utförsteknik :(

Hade ju sett fram emot att ta igen det jag tappar på stakningen på utförsåkningen och i de branta diagonalpartierna på lördag i Norge. Men det ser lite mörkt ut för mig att komma dit just nu.

Link to comment
Share on other sites

6/6 - Vila

 

7/6 - Vila

 

8/6 - Rullskidor: Väsman runt 45km 2h 39sek, Snitthastighet 22.3km/h "PU" Snittpuls 166 "A2/gräns till A3"

 

8/6 - Fotbollsmatch 2*20min TOT: 40min

 

9/6 - Stakmaskin: 2h A1 med 12st 30sekunder SUB 1.37/500m ryck var 10min

 

9/6 - Kajak 1h A1 "mest försöka hålla balansen =)"

 

10/6 - Vila

 

11/6 - Rullskidor: 1h 40min A2 "malingssbocamping"

 

12/6 - Vila

 

 

TOT: 7h 20min

Link to comment
Share on other sites

grejen vet jag inte! Jag är sjukligt less! Helgen exempel: Lördag: 30 grader varmt och OÄNDLIGT med knott. trodde jag nått helvetet på jorden. Söndag: tre åskskurar av storleken störst. slog nästan hål i plåten på bilen :) så efter dagen är jag övertygad om att jag de närmsta dagarna befinner mig vid helvetet på jorden!

Nyckeln är att ha med sig en polare som knotten/myggen/allmänna ohyran gillar mer än dig själv. Då får man det både lugnt och den mentala kicken att kunna titta på hur han lider när allting drar sig åt hans håll :)

Link to comment
Share on other sites

Hade sett fram emot att tävla 18km paddling på söndag

Det kanske var tur, i alla fall för min del.

Kanotisterna fick en jobbig resa i den hårda strömmen.

 

– Några fick ofrivilliga dopp men vi fick upp dem snabbt. Det var riktigt tufft för de yngsta deltagarna, säger Olle Wikberg i arrangörsstaben.

http://www.nwt.se/sport/article919942.ece

 

9/6 - Stakmaskin: 2h A1 med 12st 30sekunder SUB 1.37/500m ryck var 10min

9/6 - Kajak 1h A1 "mest försöka hålla balansen =)"

Jaså du har börjat med kajak?

Sedan verkar det va tryck i gubben, tror inte jag orkat med sub 1.37 på det viset.

 

Hade ju sett fram emot att ta igen det jag tappar på stakningen på utförsåkningen och i de branta diagonalpartierna på lördag i Norge. Men det ser lite mörkt ut för mig att komma dit just nu.

Varför då?

Du brukar ju vara trägen.

Link to comment
Share on other sites

grejen vet jag inte! Jag är sjukligt less! Helgen exempel: Lördag: 30 grader varmt och OÄNDLIGT med knott. trodde jag nått helvetet på jorden. Söndag: tre åskskurar av storleken störst. slog nästan hål i plåten på bilen :) så efter dagen är jag övertygad om att jag de närmsta dagarna befinner mig vid helvetet på jorden!

Glömmer aldrig en skogsinventering i någon skog/sumpskog utanför Vilhelmina. Knotten stora som flugor med några vita antenner (ögon?) och i en mängd som svarta dimmoln. I skiftet bredvid mitt gick två kursare, en från Götaland och en från Boden. De hade glömt myggmedel. Bodenkillen oberörd medan Götalandskillen svullnade upp som en ballong på kvällen.

 

Men lika jävligt upplevde jag en gång (ca 1990) i Småland i skogar norr om Nybro någonstans. Jag var ute och letade lokal för vitryggig hackspett. Vi blev bombarderade av älgflugor som om vi stått i en hagelskur. Fy för den lede vad jag tycker dom är äckliga - tappar vingarna när de sugit sig fast... Men å andra sidan här i skärgården har vi rätt gott om fästingar - och borelia och TBE är ju inte så kul...

( http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga )

 

(Träning under veckan - jag har faktiskt börjar röra på döfläsket... 391 min och 105,22 km rullskidor. Lite blandat skate och klassiskt.)

Link to comment
Share on other sites

Yes va ner till paddlarklubben så jag ska bli medlem där! riktigt trevligt tycker jag! Men va ju inte de lättaste att hålla balansen som sagt ;) Och tryck är de och mer ska de bli! Får satsa på SUB 1.35/500 sen :P

Du vet väl att en kajak är för stabil/bred när du kan sitta still i den utan att välta. ;)

Proffsen brukar ju sitta och och balansera med paddeln innan start...

 

Vad var det för kajak du provade?

Link to comment
Share on other sites

Proffsen brukar ju sitta och och balansera med paddeln innan start...

Balansera och balansera :)... Jag skulle vilja påstå att det är för att få bra start, testa sitt still med paddeln precis i taget innan bladet träffar vattnet.

Men har inte proffsen hållare? det har man iof inte på långlopp men då är starten inte lika viktig.

Link to comment
Share on other sites

Kommer inte ihåg vilken kajak det var men den var röd och för nybörjare i allafall! Bättre och köra med en tung bred kajak från början! Det är ju seg A1 muskelbyggande träning jag vill åt! Har man en sån där smal kan man ju paddla med händerna :P

 

Nästa steg var typ 501.a eller 502.a kan de stämma ?! va nå siffror i alla fall hehe!

 

 

 

Kör du sån där havskajak Vasa ?! Vet allvarligt inte om de är någon ide' att försöka sig på nå smalare tyckte de kändes riktigt fint i ovansida ryggen när jag va ute! Men men ska man försöka hinna med storfräsarna i klubben kanske man måste avancera ;)

Link to comment
Share on other sites

Usel träningsvecka för mig...

 

Må: Vila

 

KOMBIPASS

Ti: Rullskidor 90 min kuperat + Mountainbike 60 min + Löpning 30 Min skog.

 

Ons: Rullskidor Kuperat ! 120 min A2 + A3 37,88 km 03:10 min/km 18,94 km/h

 

To: Löpning 90 min

 

Fre: Vila/ingen lust/ork!

 

Lördag: Vila/ingen lust/ork!

 

Söndag: Löpning 75 min Terräng.

 

Tot: ca 7 Tim 45 Min

 

Brist på motivation en del dagar nu... Tur att man har rullskidtävlingar att se fram emot, annars hade det väl inte blivit nån träning alls!

Link to comment
Share on other sites

Ja det blev inget Karlstad Runt på mig heller. :(

Men nu är även jag, efter en snabb övervägning igår, i Viper 51-träsket. :)

Han som sålde tyckte den var för rank för DKM+. ;)

 

Förresten, vad är "Rullskidor A6" där på onsdagen?

Ja, det var synd att ställa in tävlingen. Var där och tittade i alla fall.

Så du bytte till Viper 51, men hade inte du en ganska likvärdig kajak? Tycker att den är lagom rank för slätvattenpaddling men det kan bli tufft om det blåser upp på DKM+. Ser det ut att bli hård vind kommer jag nog att ta en stabilare båt, som det känns idag.

 

A6 var väl önsketänkande, tror att jag menade A2. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...