Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vecka 23


BjörnJonsson

Recommended Posts

grejen vet jag inte! Jag är sjukligt less! Helgen exempel: Lördag: 30 grader varmt och OÄNDLIGT med knott. trodde jag nått helvetet på jorden. Söndag: tre åskskurar av storleken störst. slog nästan hål i plåten på bilen :) så efter dagen är jag övertygad om att jag de närmsta dagarna befinner mig vid helvetet på jorden!

Glömmer aldrig en skogsinventering i någon skog/sumpskog utanför Vilhelmina. Knotten stora som flugor med några vita antenner (ögon?) och i en mängd som svarta dimmoln. I skiftet bredvid mitt gick två kursare' date=' en från Götaland och en från Boden. De hade glömt myggmedel. Bodenkillen oberörd medan Götalandskillen svullnade upp som en ballong på kvällen.

 

Men lika jävligt upplevde jag en gång (ca 1990) i Småland i skogar norr om Nybro någonstans. Jag var ute och letade lokal för vitryggig hackspett. Vi blev bombarderade av älgflugor som om vi stått i en hagelskur. Fy för den lede vad jag tycker dom är äckliga - tappar vingarna när de sugit sig fast... Men å andra sidan här i skärgården har vi rätt gott om fästingar - och borelia och TBE är ju inte så kul...

( http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lgfluga )

 

(Träning under veckan - jag har faktiskt börjar röra på döfläsket... 391 min och 105,22 km rullskidor. Lite blandat skate och klassiskt.)[/quote']

Undrar om man skaffar sig någon sorts motstånsdskraft mot mygg när man som jag är född och uppväxt nära Polcirkeln? Som sedan sitter i menar jag. Bor i södra Sverige nu och är inte alls berörd av mygg. Min gubbe är en sådan som myggen älskar.

Älgflugor, nu snackar vi riktiga otäckingar! Dom sitter kvar trots att man duschar!

Link to comment
Share on other sites

Kör du sån där havskajak Vasa ?! Vet allvarligt inte om de är någon ide' att försöka sig på nå smalare tyckte de kändes riktigt fint i ovansida ryggen när jag va ute! Men men ska man försöka hinna med storfräsarna i klubben kanske man måste avancera ;)

Nej, inte ren havskajak utan som en hybrid med packlucka, remmar för packning och liten sittbrunn men samtidigt smal (52 cm) och med pinnstyrning.

 

Nu blev det en Viper 51a med stor sittbrunn istället så att jag kan köra även med benen.

 

Så du bytte till Viper 51, men hade inte du en ganska likvärdig kajak? Tycker att den är lagom rank för slätvattenpaddling men det kan bli tufft om det blåser upp på DKM+. Ser det ut att bli hård vind kommer jag nog att ta en stabilare båt, som det känns idag.

Det var att jag ville ha en större sittbrunn så jag kunde köra med benen bättre.

Du får väl köra med en Elio Cobra eller något liknande om det blir för blåsigt, de ska visst vara stabila. ;)

Link to comment
Share on other sites

Mån: vila, 7h plantering

 

Tis: CykelLandsväg 160min(90min i AII-fart, resten AI), 6h plantering

 

Ons:Vila, 7h plantering

 

Tors: 65min löpning, 38min AIII 10km, tyvärr med knä-ont sista 2km. 6h plantering

 

Fre: Vila, 7h plantering

 

Lör: 170min rullskidor klassiskt AI, mestadels stakning.

 

Sön: Kombipass: Löp 35min ner till asfaltsväg-landsvägcykel 6h20min-30min löp hem, sista lååångpasset innan V.R.

 

Tot: ca 14h, en bra vecka, spec med tanke på att jobbet slitit hårt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...