Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsregler för rullskidor


Volevodin

Recommended Posts

Jag var inne och läste på Svenska Skidförbundets tävlingsregler för rullskidorhttp://www.skidor.com/ImageVault/Images/id_728/ImageVaultHandler.aspx, men jag kan inte hitta något som reglerar användning av 1:or och 2:or på tävlingar. Där finns bara uppgifter om serietillverkning, hjulbredd, längd och att man inte får använda skatehjul på klassiska tävlingar. Jag har två frågor till Skåningen, då han sitter i rullskidkommittén;

 

1. Är det någon ändring av tävlingsreglerna på gång med anledning av att det finns olika hjul med olika rullkapacitet och att vissa tävlingsarrangörer endast vill tillåta tvåor

 

2. Om man jämför tävlingshjul på klassiska skidor med skatehjul, gummi eller purethan, och bara stakar på resp skida, är det då stor skillnad i rull ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply

nä ingen ändring pågång alls. Verkligen inte!

Det är fritt när det gäller hjul, vilket betyder att det är PU-hjul som gäller idag, det mest rättvisa vi haft på många år på rullskidor.

Det är också säkrare att åka på plasthjulen som inte blir lika svampiga som gummihjulen i hög fart.

Att bara tävla på gummihjul som diskuterats många gånger blir ju svårt för då måste man bara tillåta ett visst fabrikat, en viss årgång och så vidare om man skall få det så rättvisst som det är nu.

 

Så ändrignar på regler är pågång just nu. Men inget som berör utrustningen.

Så alla tävlingar som följer skidförbundets regler tillåter PU-hjul

 

Din fråga 2

Klassiska skidor med skatehjul? Vad är det du tänker på då?

Alla tävlingshjul skate är ju också PU, gummihjul är inte lika snabbt och mycket svampigare och inte alls så roliga att åka fort på.

 

MVH

Håkan Huselius

Ansvarig nationellt tävlande

Svenska Skidförbundet

Rullskidor

Link to comment
Share on other sites

Jag skall förklara min tankegång. I tråden Rullskidtävlingar 2011 tipsade jag om Växjöklassikern, där rullskidor är en gren av fyra. De allra flesta, åtminstone i lagtävlingen och motionsklassen, kommer nog att köra på sina enda rullskidor utrustade med träningshjul och skulle då något lag/tävlande ha tävlingshjul får de en stor fördel gentemot övriga lag/tävlande (kanske 1 min/km)

I det läget verkar det lite ologiskt att bara förbjuda skatehjul, då man kanske tjänar nästan lika mycket på klassiska tävlingshjul. Det var därför jag undrade om skillnaden var stor mellan klassiska tävlingshjul och skatehjul.

 

Kan arrangören av Växjöklassikern bestämma att i tävlingsklassen 1/4 klassiker ha fritt hjulval och i lagtävlingen och 1/8 individuellt (motionsklassen) endast tillåta 2:or eller trögare ?

Link to comment
Share on other sites

Jag skall förklara min tankegång. I tråden Rullskidtävlingar 2011 tipsade jag om Växjöklassikern, där rullskidor är en gren av fyra. De allra flesta, åtminstone i lagtävlingen och motionsklassen, kommer nog att köra på sina enda rullskidor utrustade med träningshjul och skulle då något lag/tävlande ha tävlingshjul får de en stor fördel gentemot övriga lag/tävlande (kanske 1 min/km)

I det läget verkar det lite ologiskt att bara förbjuda skatehjul, då man kanske tjänar nästan lika mycket på klassiska tävlingshjul. Det var därför jag undrade om skillnaden var stor mellan klassiska tävlingshjul och skatehjul.

 

Kan arrangören av Växjöklassikern bestämma att i tävlingsklassen 1/4 klassiker ha fritt hjulval och i lagtävlingen och 1/8 individuellt (motionsklassen) endast tillåta 2:or eller trögare ?

Klassiska tävlingshjul rullar snabbare än tävlingsskatehjul, åtminstone på lite grövre asfalt. Kör ni enligt tävlingsreglerna blir skatehjul ändå automatiskt förbjudna om det står att klassiska hjul gäller. Eftersom det knappast är en officiell eller ens inofficiell rullskidstävling utan triathlon/multisport liknande så kan ni nog bestämma vad ni vill om hjulen, typ att de måste vara gröna, 1 m i diameter eller annat. Eller vad säger Skåningen? Problemet är att definiera trögheten och att mäta/kontrollera den. Men det finns formuleringar från andra arrangemang som väl går att använda och funkar hyfsat. Försök undvika att nämna materialet i hjulet bara.

Link to comment
Share on other sites

Det borde innebära att arrangören själv kan bestämma, vilka hjul som skall vara tillåtna i resp. klass. Skall kontakta tävlingsledaren om saken.

Speciellt i lagtävlingen kan det vara lite prestige mellan vissa lag och skulle då ett av lagen ha sin lagmedlem utrustad med tävlingshjul, tror jag inte det skulle vara så populärt bland de andra lagen.

 

Om jag inte är felinformerad, så har det väl genomförts rullskidtävlingar, där endast 2:or varit tillåtna. Vad har man skrivit i tävlingbestämmelserna för tävlingen för att klargöra detta ?

 

Om jag ordnar en träningstävling på rullskidor/inlines har jag då också rätt att ha inskränkningar i hjulanvändandet ?

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte är felinformerad, så har det väl genomförts rullskidtävlingar, där endast 2:or varit tillåtna. Vad har man skrivit i tävlingbestämmelserna för tävlingen för att klargöra detta ?

Vi åkte ju Olaf Skoglunds Minnelöp förra helgen och där var det 2or som gällde.

De kollade innan start att det stod 2 på hjulen. I och för sig kunde vi gått till bilen och bytt efter det. ;)

 

Andreas Eagle-2or var inte märkta men det var inga problem ändå, det var ju mer en "gentlemannatävling" ;) än på blodigt allvar. Nu ska det sägas att hans hjul nog rullar lite trögare än Swenor-2or.

Hade han slagit Aukland i spurten kanske de kört en testvända dock.

Link to comment
Share on other sites

Det borde innebära att arrangören själv kan bestämma, vilka hjul som skall vara tillåtna i resp. klass. Skall kontakta tävlingsledaren om saken.

Speciellt i lagtävlingen kan det vara lite prestige mellan vissa lag och skulle då ett av lagen ha sin lagmedlem utrustad med tävlingshjul, tror jag inte det skulle vara så populärt bland de andra lagen.

 

Om jag inte är felinformerad, så har det väl genomförts rullskidtävlingar, där endast 2:or varit tillåtna. Vad har man skrivit i tävlingbestämmelserna för tävlingen för att klargöra detta ?

 

Om jag ordnar en träningstävling på rullskidor/inlines har jag då också rätt att ha inskränkningar i hjulanvändandet ?

Känner inte till någon svensk sanktionerad tävling där man bara fått åka på 2:or.

Träningstävling ja det är inget konstigt, det gör vi i min klubb varje månad på valfria hjul, dom flesta kör på 2:or vid dessa tillfällen.

 

Men skall tävlingen följa Svenska skidförbundets regler är PU-hjul tillåtna!

 

Däremot blir det vanligare och vanligare att man har tävlingsklasser där tävlingshjul är tillåtna, sen finns det motionsklasser där tävlingshjul inte är tillåtna.

Link to comment
Share on other sites

I år var Olaf Skoglunds Minnelöp sanktionerad av Norska "Skidförbundet" så där verkar det vara tillåtet med 2or som krav på tävling.

Därav var de noga före start med att informera om hur langning skulle ske osv. samt hur vi skulle bete oss på vägen - ett led och inte i bredd.

Blev inte riktigt klok på det där med langningen för alla hade egen langabil men vi blev uppmanade strängeligen före start att bara använda kontrollerna och inte använda egen för det kunde leda till diskning. Cykellangning var absolut förbjuden.

Hur fungerar det i Sverige med reglerna för langning?

Link to comment
Share on other sites

I år var Olaf Skoglunds Minnelöp sanktionerad av Norska "Skidförbundet" så där verkar det vara tillåtet med 2or som krav på tävling.

Därav var de noga före start med att informera om hur langning skulle ske osv. samt hur vi skulle bete oss på vägen - ett led och inte i bredd.

Blev inte riktigt klok på det där med langningen för alla hade egen langabil men vi blev uppmanade strängeligen före start att bara använda kontrollerna och inte använda egen för det kunde leda till diskning. Cykellangning var absolut förbjuden.

Hur fungerar det i Sverige med reglerna för langning?

Norska skidförbundet har dock inget med svenska skidförbundet att göra.

Link to comment
Share on other sites

Norska skidförbundet har dock inget med svenska skidförbundet att göra.

Nej' date=' men det kan ju finnas langningsregler även i Sverige?[/quote']

Ja menade angånde tävlinghjul alltså.

 

Lagningregler kan jag inte i huvudet. Det som står när det gäller rullskidregler som vi diskuterade här är dom regler som avviker ifrån Längdreglerna. I övrigt så gäller längdreglerna.

Det vi har lite speciellt här i Sverige är egna regler när det gäller matrial och en regel om att ligga på rulle vid ind. start.

Link to comment
Share on other sites

Det blir väldigt konstigt att förbjuda tävlingshjul på växjöklassikern! Ska man även förbjuda carbonram, högprofildäck och så får man inte ha dom dyraste växlarna? Badmössa e ju givetvis oxå förbjudet då=)

 

Ett par nya rullskidor kostar 2000 och de kan skilja 50000 mellan cyklarna....

Link to comment
Share on other sites

Det finns en massa begränsningsregler i princip i alla sporter, möjligen löpning undantaget. Det kan vara av olika skäl men oftast för att göra sporterna, säkrare, rättvisare, och för att undvika kostnadsexplosioner. Tex så får man inte åka skidor på det snabbaste sättet i VL dvs inte skejta.

(Man får nog inte åka snöskoter heller:))

I Cykel finns en massa regler, tex måste en racer väga minst 6,8 kg för att undvika extrema kostnader. Vidare så får inte tempostyre användas på de flesta tävlingar eftersom det är för farligt (inte heller heltäckande hjulsidor tror jag). I bilsport finns tusentals regler för att begränsa fart/kostnader och göra det så rättvist som möjligt. I Ishockey får du bara ha en maximal hook på klubban. I simning är "hajdräkten" numera förbjuden osv osv. Dopning är förbjudet inom nästa alla sporter och det är extremt svårt att mäta/kontrollera.

 

Inom rullskidsporten finns redan flera regler/begränsningar som har tillkommit för att göra sporten mer rättvis, undvika höga kostnader och mindre farlig:

 

4.1

Hjälm är obligatoriskt, även vid uppvärmning.

Glasögon obligatoriskt vid masstart och stafett, vid övriga tävlingar rekommenderas

glasögon.

Rullskidans delar skall vara serieprodukter, tillgängliga i allmän handel. Den får

inte vara kortare än 530 mm mellan hjulaxlarna. Hjulet får vara max 100 mm.

Vid klassisk teknik måste minst ett hjul på varje sida vara försett med backspärr och

hjul bredden på bakhjulen vara minst 30 mm. Vid så kallade 3 hjulingar som har 2

bakhjul i bredd så är det den sammanlagda hjulbredden som räknas så varje enskilt

hjul kan i det fallet vara smalare men den samanlagda hjulbredden måste dock vara

minst 30mm. Hjulets bredd skall mätas vid centrum på hjulet.

 

4.2

Hjälmar , skyddsglasögon och rullskidor skall kontrolleras vid start och mål.

Utan dessa saker eller om någon av dessa inte är rätt, tillåts löparen ej starta.

 

4.3

Skorna måste fästas på rullskidan med en längdlöpningsbindning. "

 

Att begränsa rullmotståndet skulle i mina ögon inte vara ngt konstigt alls snarare rätt naturligt. MEN det stora för att inte säga jättelika problemet är att definiera och mäta rullmotståndet, precis som det är svårt att mäta vilken valla du har under skidorna. Att tex bara tillåta LF är ju naturligtvis relativt svårt däremot så är det väl i princip helt möjligt att förbjuda Flour överhuvudtaget, med hänsyn till hälsan, rättvisa förhållanden och kostnader.

 

Men nu finns det ingenting i reglerna om rullmotstånd alltså inte ens en öppning för lokala undantag och då är det egentligen väldigt tveksamt att införa såna regler lokalt också, eftersom det är omöjligt att definiera. Det kommer i längden bara att leda till fler diskussioner och tveksamheter än att tillåta fria hjul. Sen är det frågan varför inte "tävlingshjul" (finns absolut ingen definition på vad det är) tillåts. Jag kan köpa argumentet att de rullar väldigt fort och inte har bromsar, är hala i regnväder osv, men då skulle egentligen enbart betydligt trögare hjul än motsvarande "tvåor", som är lika farliga eller värre, få användas. Prisargumentet köper jag däremot inte alls:) Precis som Ironman skriver så kostar en racer av enklaste långsammaste sort ofantligt mkt mer än ett par tävlingsrullskidor.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ordna en tävling där det bara tillåts tröga hjul, ser jag bara att det kan bli rättvist om man har utlåningsrullskidor. Jag såg en sådan tävling för skidskyttar för något år sedan på TV. (Såg ut som de åkte på Marwe eller liknande.) Men då pratar vi om en tävling för världseliten.

 

Södertäljeloppet provade första året att ha regeln med 2-or som snabbaste hjul. Ingen kontroll skedde före start. Tror inte de kollade skidor efter målgång ens för de som kom på prispallen. (Mattias Fredriksson vann om jag minns rätt.) Folk rullade otroligt olika. Som tur var tog de bort denna inskränkning till året efter.

 

Om man tycker det är farligt med snabba rullskidor så är det väl en sak för arrangörer att göra banor snällare. Själva tog vi i fjol bort nerförsbacken mot Björkviks brygga på vår egen tävling Värmdörullen.

 

Eller så är det väl ett personligt val ifall man vill åka. Själv gillar jag inte längre att åka på tävlingsskateskidor. (Jag har nog kvar en kraschad eagle-stomme och några hjul.) Därför hoppar jag E4-loppet - om jag inte väljer att åka klassiskt.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ordna en tävling där det bara tillåts tröga hjul, ser jag bara att det kan bli rättvist om man har utlåningsrullskidor. Jag såg en sådan tävling för skidskyttar för något år sedan på TV. (Såg ut som de åkte på Marwe eller liknande.) Men då pratar vi om en tävling för världseliten.

 

Södertäljeloppet provade första året att ha regeln med 2-or som snabbaste hjul. Ingen kontroll skedde före start. Tror inte de kollade skidor efter målgång ens för de som kom på prispallen. (Mattias Fredriksson vann om jag minns rätt.) Folk rullade otroligt olika. Som tur var tog de bort denna inskränkning till året efter.

 

Om man tycker det är farligt med snabba rullskidor så är det väl en sak för arrangörer att göra banor snällare. Själva tog vi i fjol bort nerförsbacken mot Björkviks brygga på vår egen tävling Värmdörullen.

 

Eller så är det väl ett personligt val ifall man vill åka. Själv gillar jag inte längre att åka på tävlingsskateskidor. (Jag har nog kvar en kraschad eagle-stomme och några hjul.) Därför hoppar jag E4-loppet - om jag inte väljer att åka klassiskt.

Håller helt med dig, utlåning eller internationell standard. Tycker dock det är ett problem att det är svårt att hitta kuperade banor utan svåra nedförsbackar.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ordna en tävling där det bara tillåts tröga hjul, ser jag bara att det kan bli rättvist om man har utlåningsrullskidor. Jag såg en sådan tävling för skidskyttar för något år sedan på TV. (Såg ut som de åkte på Marwe eller liknande.) Men då pratar vi om en tävling för världseliten.

 

Södertäljeloppet provade första året att ha regeln med 2-or som snabbaste hjul. Ingen kontroll skedde före start. Tror inte de kollade skidor efter målgång ens för de som kom på prispallen. (Mattias Fredriksson vann om jag minns rätt.) Folk rullade otroligt olika. Som tur var tog de bort denna inskränkning till året efter.

 

Om man tycker det är farligt med snabba rullskidor så är det väl en sak för arrangörer att göra banor snällare. Själva tog vi i fjol bort nerförsbacken mot Björkviks brygga på vår egen tävling Värmdörullen.

 

Eller så är det väl ett personligt val ifall man vill åka. Själv gillar jag inte längre att åka på tävlingsskateskidor. (Jag har nog kvar en kraschad eagle-stomme och några hjul.) Därför hoppar jag E4-loppet - om jag inte väljer att åka klassiskt.

Klart du ska till Hudik i slutet av Augusti...kör på Klassiska för det gör även jag och många med mig :)

Link to comment
Share on other sites

Om man skall få fler motionärer att ställa upp i Växjöklassikern, så är det nödvändigt att bara tillåta 2:or i dessa klasser och då speciellt lagtävlingen. Risk finns att det blir en engångsföreteelse, om några medtävlare susar iväg med superrull

 

Om jag fattar dig rätt, Skåningen, så har det förekommit rullskidtävlingar med fritt hjulval i tävlingsklasserna och 2:or i motionsklasserna. Varför skulle det då inte gå att genomföra detta även i en klassikertävling, det är alltså inte fråga om någon begränsning i huvudklassen 1/4 klassiker !

Link to comment
Share on other sites

Om det bara är motionsklass spekar det väl ingen roll, ni ställer väl upp i motionsklass för skoj skull eller hur?

Finns det begränsning att man bara får ha vanlig cykel med max 5 växlar också.

 

Men som sagt, deras tävling är ingen sanktionerad tävling dom får väl sätta sina regler själva.

Link to comment
Share on other sites

glömde en sak. Ifjol hade arrangören kontakt med mig för dom vill veta hur reglerna såg ut, vi diskuterade bland annat hur utrustningen får se ut.

 

Som vi sagt tidigare, sen PU-hjulen blev tillåtna har antalet tävlingar ökat kraftigt, antalet åkare detsamma. Det har blivit roligare att tävla.

Och köpa tävlingsrullskidor är väl inte dyrare än ett par snabb hjul till cykeln. Och cykelprylar säljs det ju enromt mycket mer än rullskidor

Link to comment
Share on other sites

Personligen skulle jag inte tveka att skaffa rullskidor med PU-hjul, ifall jag skulle satsa på rullskidtävlingar, då jag tycker det är roligare att åka inlines med stavar än klassiskt på mina rullskidor med 2:or.

 

Men jag vet inte ifall arrangören vill har stor bredd i sina mer motionsbetonade klasser eller smala startfält av hög klass. Om inriktningen är det sistnämnda finns det ingen anledning att begränsa hjulvalet, då lag med enklare utrustning (rullskidor, cykeletc) knappast göre sig besvär. Det var kanske fel av mig att förutsätta att man vill ha stora startfält, en vana hos mig att tänka så från min tid som tävlingsledare, får kanske informera mig mer hos arrangören...

Link to comment
Share on other sites

glömde en sak. Ifjol hade arrangören kontakt med mig för dom vill veta hur reglerna såg ut, vi diskuterade bland annat hur utrustningen får se ut.

 

Som vi sagt tidigare, sen PU-hjulen blev tillåtna har antalet tävlingar ökat kraftigt, antalet åkare detsamma. Det har blivit roligare att tävla.

Och köpa tävlingsrullskidor är väl inte dyrare än ett par snabb hjul till cykeln. Och cykelprylar säljs det ju enromt mycket mer än rullskidor

Har PU-hjul varit förbjudna, var det före 2007 när dagens regler kom? Riktigt snabba cykelhjul som eliten kör på kostar uppåt 10 ggr mer än ett par kompletta tävlingsrullskidor, långsammare budgettävlingshjul kostar mer än dubbelt så mkt. Sen kostar resten av cykeln en del också....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...