Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tävlingsregler för rullskidor


Volevodin

Recommended Posts

glömde en sak. Ifjol hade arrangören kontakt med mig för dom vill veta hur reglerna såg ut' date=' vi diskuterade bland annat hur utrustningen får se ut.

 

Som vi sagt tidigare, sen PU-hjulen blev tillåtna har antalet tävlingar ökat kraftigt, antalet åkare detsamma. Det har blivit roligare att tävla.

Och köpa tävlingsrullskidor är väl inte dyrare än ett par snabb hjul till cykeln. Och cykelprylar säljs det ju enromt mycket mer än rullskidor[/quote']

Har PU-hjul varit förbjudna, var det före 2007 när dagens regler kom? ....

Svar ja!

 

Men det var tillåtet i slutet av 90-talet och en bit in i 2000-talet om jag minns rätt. Då var rullskidor en stor sport, många tävlade i rullskidor och många tävlingar fanns.

Sen förbjöd man PU-hjul och sporten dog nästan fullständigt under några år innan den sakta sakta ökade efter ett tag.

OCh som jag sagt tidigare efter att det blev tillåtet igen med PU-hjul har det verkligen ökat kraftigt igen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 90
  • Created
  • Last Reply
glömde en sak. Ifjol hade arrangören kontakt med mig för dom vill veta hur reglerna såg ut' date=' vi diskuterade bland annat hur utrustningen får se ut.

 

Som vi sagt tidigare, sen PU-hjulen blev tillåtna har antalet tävlingar ökat kraftigt, antalet åkare detsamma. Det har blivit roligare att tävla.

Och köpa tävlingsrullskidor är väl inte dyrare än ett par snabb hjul till cykeln. Och cykelprylar säljs det ju enromt mycket mer än rullskidor[/quote']

Har PU-hjul varit förbjudna, var det före 2007 när dagens regler kom? ....

Svar ja!

 

Men det var tillåtet i slutet av 90-talet och en bit in i 2000-talet om jag minns rätt. Då var rullskidor en stor sport, många tävlade i rullskidor och många tävlingar fanns.

Sen förbjöd man PU-hjul och sporten dog nästan fullständigt under några år innan den sakta sakta ökade efter ett tag.

OCh som jag sagt tidigare efter att det blev tillåtet igen med PU-hjul har det verkligen ökat kraftigt igen.

har materialet PU varit förbjudet? Det är väl regelmåtten på hjulen som ändrades?

Jag vet dock inte var alla de där tävlingarna i slutet av 90-talet och början på 2000-talet var nånstans, här i Västsverige fanns inte många tävlingar i iaf.

Det fanns lite fler tävlingar förr men det var snarare i början och mitten på 90-talet men stort tror nog egentligen aldrig att det var mest för de som var elit eller semielit. Fanns tom en Rullvasa men den fick också läggas ner nångång på 90-talet. Men PU-hjul tror jag inte man körde på då heller i klassisk stil, hade ett par träningskompisar på den tiden som tävlade på hög nivå i rullskidor och det var gummiettor som gällde.

 

Sen vill jag nog hävda att utvecklinen av fler tävlingar och åkare började ett par år innan PU-hjulen kom. Att det skulle vara hjulens förtjänst att rullskidstävlandet ökat tycker jag inte är helt korrekt, möjligen en bidragande faktor av många andra.

 

Fortfarande är ju dock rullskidstävlandet en outvecklad pyttesport, jag menar hur många tävlingar kommer över 100deltagare i Sverige på ett år 2-3 stycken? De flesta kanske lockar ett 50-talåkare och de flesta startfälten är ganska framtunga dvs nästan bara elit, semielit och ambitiöst satsande Vasaloppsmotionärer. Jämför med startfälten i ordinära seedningslopp på vintern är det ju ofta 2-300åkare utan att det är något stort lopp.

 

Jag tycker definitivt att man ska diskussionen om de riktigt snabba PU-hjulens vara eller inte vara på allvar och inte bara vifta bort med raljanta argument utan faktiskt fundera lite över frågan (vilket jag gjort en hel del). Det finns tex sporter som cykel(som nämdes innan) och simning där den snabbaste utrustningen inte är tillåten i alla tävlingsformer så det är inget konstigt med det. Vi har tom med den begränsningen i den klassiska rullskidåkningen där vi är tvingade att ha backspärr på skidorna, vilket i sig är en tveksam regel i mitt tycke eftersom man på väldigt många tävlingar inte har nån nytta av den. Vi har inga regler om att man måste använda fästvalla på glidskidor, vi får tom använda skateskidor på snö. Dessutom vem kontrollerar att alla faktiskt följer denna regel?

 

Om vi börjar med att konstatera att dagens PU-hjul är det bästa och mest rättvisa vi hittills haft i rullskidsvärlden och att vem som helst för en rimlig peng kan köra på samma grejer som de allra bästa, det är nog ganska unikt för en materialsport och det ska vi absolut värna om! Att återgå till de gamla gummihjulen är inget alternativ. Att nån skulle bli sur för att nån har regelrätta tävlingsskidor på en tävling är ju också rätt fånigt om man satsar på att vinna en tävling får man ju se till att ha bra grejer..

 

Det finns dock som jag ser det en del nackdelar med PU-hjulen:

Det går för fort utför, vet flera som är duktiga Vasaloppsåkare som avstår vissa tävlingar pga att de tycker att det går fort utför i kombination med att man vistas i trafiken. Det dyker ständigt upp trådar här på forum om frågan om man inte kan köra tävlingar på 2:or. Den absolut vanligaste frågan man får som tävlingsledare är också om det finns några utförsbackar på banan. För Rullskidsmannen och andra duktiga rullskidåkare som kan stå på i 100knyck utför är detta givetvis inget problem men om vi vill bredda startfälten är det ett problem. Det leder också till att roligare bansträckningar ratas för som tävlingsansvarig är ju säkerheten viktigast. Trafik, kuperade banor, snabba hjul, män med nummerlapp på bröstet och män bakom ratten är en dålig kombination.

Av egen erfarenhet vet jag att jobbet som flaggvakt blivit svårare med större och snabbare klungor, chiptidtagning är ett måste iaf i flacka korta lopp för korrekta resultat vilket inte är gratis med tanke på de små startfälten vi har.

Jag tror inte svaret alltid måste vara att fixa snällare banor eller ändra banor, det kan finnas andra lösningar som är bättre.

 

Givetvis finns det sätt att kringgå reglerna utan att bryta dem...man kan tänka sig att utforma tävlingen på ett sådant att man har en tävlingsklass som ingen kommer att anmäla sig till utan de allra flesta kör Vasaloppsklassen men det är ju ingen lösning.

 

Dessutom är det säkert så att vi skulle se större startfält om man kunde träna och tävla på samma skidpar utan att vara hopplöst efter, för de som satsar lite så är det inga stora pengar att köpa ett par tävlingsskidor men för klassikermotionären som kanske inte satsar så mycket på rullskidor men ända tränar en del skulle det nog kunna var bra. De kanske ändå skulle kunna tänka sig att åka 1 eller 2 lopp och då köper man kanske inte tävlingsskidor bara för det. Vi har trots allt minimala startfält jämfört med glidskidor.

 

 

Vad är då lösningen? Ja inte att gå tillbaks till gummihjul iaf. Nu är jag ingen materialexpert, men borde det inte kunna gå att göra långsammare PU-hjul men som ändå är jämna i relation till varandra ? Sätta en standard att ett godkänt hjul får inte rulla fortare än fastställd norm och de hjul som uppfyller normen får en stämpel och en speciell färg kanske. Om normen sätt vid en fart som kanske motsvarar något snabbare än gummitvåor så går det ju även träna normalt på skidorna. Vid tävling skulle ju då även givetvis gummitvåor tillåtas. Problemet blir väl att kontrollera att detta efterlevs, men det problemet kan vi ju ha idag för hur ofta kontrolleras att åkarna verkligen kör med spärrade hjul?

 

För egen del är jag inblandad i att arrangera 2st rullskidslopp och vet att det går att få till jättebra arrangemang med dagens regler . Ska jag skrya lite är det väl så att Rollsborundan är det enda loppet i landet som faktiskt samlar hela spektrat av åkare från elit till de som tar loppet som säsongens första träningspass, Alliansloppet är ju mycket mer elitbetonat. Det finns mängder av bra tävlingar och i stort är det ju ändå en positiv utveckling i sporten men jag brinner för breddarrangemangen där det viktiga inte är elitåkarna utan breddåkarna och där tror jag att vi kan göra mer för att uppmuntra till att tävla på rullskidor.

 

Jag vill även inflika att jag är väldigt positivt inställd till dagens tävlingsregler och är inte ute efter nån pajkastning men tycker ändå att frågan om hjulen att frågan är värd att ta på allvar eftersom den ständigt poppar upp och en diskussion om hur vi får ännu roligare och bättre tävlingar med större och bredare startfält vore välkommen!

Link to comment
Share on other sites

Har PU-hjul varit förbjudna' date=' var det före 2007 när dagens regler kom? ....[/quote']

Svar ja!

 

Men det var tillåtet i slutet av 90-talet och en bit in i 2000-talet om jag minns rätt. Då var rullskidor en stor sport, många tävlade i rullskidor och många tävlingar fanns.

Sen förbjöd man PU-hjul och sporten dog nästan fullständigt under några år innan den sakta sakta ökade efter ett tag.

OCh som jag sagt tidigare efter att det blev tillåtet igen med PU-hjul har det verkligen ökat kraftigt igen.

har materialet PU varit förbjudet? Det är väl regelmåtten på hjulen som ändrades?

Jag vet dock inte var alla de där tävlingarna i slutet av 90-talet och början på 2000-talet var nånstans, här i Västsverige fanns inte många tävlingar i iaf.

Det fanns lite fler tävlingar förr men det var snarare i början och mitten på 90-talet men stort tror nog egentligen aldrig att det var mest för de som var elit eller semielit. Fanns tom en Rullvasa men den fick också läggas ner nångång på 90-talet. Men PU-hjul tror jag inte man körde på då heller i klassisk stil, hade ett par träningskompisar på den tiden som tävlade på hög nivå i rullskidor och det var gummiettor som gällde.

 

Sen vill jag nog hävda att utvecklinen av fler tävlingar och åkare började ett par år innan PU-hjulen kom. Att det skulle vara hjulens förtjänst att rullskidstävlandet ökat tycker jag inte är helt korrekt, möjligen en bidragande faktor av många andra.

 

Fortfarande är ju dock rullskidstävlandet en outvecklad pyttesport, jag menar hur många tävlingar kommer över 100deltagare i Sverige på ett år 2-3 stycken? De flesta kanske lockar ett 50-talåkare och de flesta startfälten är ganska framtunga dvs nästan bara elit, semielit och ambitiöst satsande Vasaloppsmotionärer. Jämför med startfälten i ordinära seedningslopp på vintern är det ju ofta 2-300åkare utan att det är något stort lopp.

 

Jag tycker definitivt att man ska diskussionen om de riktigt snabba PU-hjulens vara eller inte vara på allvar och inte bara vifta bort med raljanta argument utan faktiskt fundera lite över frågan (vilket jag gjort en hel del). Det finns tex sporter som cykel(som nämdes innan) och simning där den snabbaste utrustningen inte är tillåten i alla tävlingsformer så det är inget konstigt med det. Vi har tom med den begränsningen i den klassiska rullskidåkningen där vi är tvingade att ha backspärr på skidorna, vilket i sig är en tveksam regel i mitt tycke eftersom man på väldigt många tävlingar inte har nån nytta av den. Vi har inga regler om att man måste använda fästvalla på glidskidor, vi får tom använda skateskidor på snö. Dessutom vem kontrollerar att alla faktiskt följer denna regel?

 

Om vi börjar med att konstatera att dagens PU-hjul är det bästa och mest rättvisa vi hittills haft i rullskidsvärlden och att vem som helst för en rimlig peng kan köra på samma grejer som de allra bästa, det är nog ganska unikt för en materialsport och det ska vi absolut värna om! Att återgå till de gamla gummihjulen är inget alternativ. Att nån skulle bli sur för att nån har regelrätta tävlingsskidor på en tävling är ju också rätt fånigt om man satsar på att vinna en tävling får man ju se till att ha bra grejer..

 

Det finns dock som jag ser det en del nackdelar med PU-hjulen:

Det går för fort utför, vet flera som är duktiga Vasaloppsåkare som avstår vissa tävlingar pga att de tycker att det går fort utför i kombination med att man vistas i trafiken. Det dyker ständigt upp trådar här på forum om frågan om man inte kan köra tävlingar på 2:or. Den absolut vanligaste frågan man får som tävlingsledare är också om det finns några utförsbackar på banan. För Rullskidsmannen och andra duktiga rullskidåkare som kan stå på i 100knyck utför är detta givetvis inget problem men om vi vill bredda startfälten är det ett problem. Det leder också till att roligare bansträckningar ratas för som tävlingsansvarig är ju säkerheten viktigast. Trafik, kuperade banor, snabba hjul, män med nummerlapp på bröstet och män bakom ratten är en dålig kombination.

Av egen erfarenhet vet jag att jobbet som flaggvakt blivit svårare med större och snabbare klungor, chiptidtagning är ett måste iaf i flacka korta lopp för korrekta resultat vilket inte är gratis med tanke på de små startfälten vi har.

Jag tror inte svaret alltid måste vara att fixa snällare banor eller ändra banor, det kan finnas andra lösningar som är bättre.

 

Givetvis finns det sätt att kringgå reglerna utan att bryta dem...man kan tänka sig att utforma tävlingen på ett sådant att man har en tävlingsklass som ingen kommer att anmäla sig till utan de allra flesta kör Vasaloppsklassen men det är ju ingen lösning.

 

Dessutom är det säkert så att vi skulle se större startfält om man kunde träna och tävla på samma skidpar utan att vara hopplöst efter, för de som satsar lite så är det inga stora pengar att köpa ett par tävlingsskidor men för klassikermotionären som kanske inte satsar så mycket på rullskidor men ända tränar en del skulle det nog kunna var bra. De kanske ändå skulle kunna tänka sig att åka 1 eller 2 lopp och då köper man kanske inte tävlingsskidor bara för det. Vi har trots allt minimala startfält jämfört med glidskidor.

 

 

Vad är då lösningen? Ja inte att gå tillbaks till gummihjul iaf. Nu är jag ingen materialexpert, men borde det inte kunna gå att göra långsammare PU-hjul men som ändå är jämna i relation till varandra ? Sätta en standard att ett godkänt hjul får inte rulla fortare än fastställd norm och de hjul som uppfyller normen får en stämpel och en speciell färg kanske. Om normen sätt vid en fart som kanske motsvarar något snabbare än gummitvåor så går det ju även träna normalt på skidorna. Vid tävling skulle ju då även givetvis gummitvåor tillåtas. Problemet blir väl att kontrollera att detta efterlevs, men det problemet kan vi ju ha idag för hur ofta kontrolleras att åkarna verkligen kör med spärrade hjul?

 

För egen del är jag inblandad i att arrangera 2st rullskidslopp och vet att det går att få till jättebra arrangemang med dagens regler . Ska jag skrya lite är det väl så att Rollsborundan är det enda loppet i landet som faktiskt samlar hela spektrat av åkare från elit till de som tar loppet som säsongens första träningspass, Alliansloppet är ju mycket mer elitbetonat. Det finns mängder av bra tävlingar och i stort är det ju ändå en positiv utveckling i sporten men jag brinner för breddarrangemangen där det viktiga inte är elitåkarna utan breddåkarna och där tror jag att vi kan göra mer för att uppmuntra till att tävla på rullskidor.

 

Jag vill även inflika att jag är väldigt positivt inställd till dagens tävlingsregler och är inte ute efter nån pajkastning men tycker ändå att frågan om hjulen att frågan är värd att ta på allvar eftersom den ständigt poppar upp och en diskussion om hur vi får ännu roligare och bättre tävlingar med större och bredare startfält vore välkommen!

Håller med dig helt förutom om att OM man vill begränsa så spelar det väl egentligen ingen roll vilket material som används. Då skall man snarare utgå från att det är säkert (inte hala i regn, inte wobblar, går att styra osv), inte kostar för mkt och viktigast av allt verkligen går att standardisera. Om det blir gummi eller PU eller annat spelar ingen roll. Tycker inte dagens tvåor är tillräckligt standardiserade och tycker dessutom att de fortfarande är för farliga för väldigt många fina banor. Så folk kommer i så fall att få köpa nya skidor som är tävlingsklassade och med rullmotstånd ca 3 eller värre. Detta tror jag dock aldrig kommer att hända så därför är det bättre vi fortsätter med PU-hjul och ibland anordnar inofficiella lite orättvisa motionsklasser som komplement där de icke definierade tävlingshjulen inte är tillåtna. Se för övrigt denna gamla antika tråd där samma diskussion förekommer.

 

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=655

Link to comment
Share on other sites

Jag förstår att man kan sätta upp regler som att det skall finnas backspärr, eller bredd på bakhjul mm. Även om ingen jättekontroll görs från tävlingsledningen, så finns ändå reglerna och de är lättkontrollerade. (Jag ser regler inom andra sporter, t.ex. vikt på en tävlingscykel på motsvarande sätt.)

 

Att däremot kontrollera reducerad fart via ett visst hjulval ser jag som omöjligt. Resultatet kommer ju bli att alla försöker "trimma" de snabbast godkända hjulen. Mer orättvisa lopp kommer bara bli fallet. Som det är idag att kalla en klass för motion, där endast 2-or eller trögare hjul är tillåtna, tycker jag är tillräckligt. Även om ingen kontroll görs, utan att "motionsklassen" bygger på mer åkarnas egen vilja att åka denna.

 

Sen är det så att det är förenat med ett koppel svårigheter att arrangera en TÄVLING på allmän väg. Nu är det inte jag som söker alla tillstånd för vår tävling, men jag tror man ska få godkännande från både polis, länstyrelens (vägverket???) och kommun. Så för Nacka-Värmdö SK kostar Värmdörullen mer i tillstånd och andra utgifter, än vad vi får in i anmälan. (Därför kallar många klubbar sina tävlingar för träningstävlingar - då kringår man lite paragrafer och tävlar mer på egen risk.) Vi brukar med andra ord få tillstånd att reducera hastigheten på vägen till 30 km/h.

Link to comment
Share on other sites

Därför hoppar jag E4-loppet - om jag inte väljer att åka klassiskt.

Klart du ska till Hudik i slutet av Augusti...kör på Klassiska för det gör även jag och många med mig :)

Vi får se. (Jag är bara en gammal 48-årig gubbe som åker lite skidor och rullskidor för skoj skull. Har dock lite smått börjat röra på mig!!! Jag har dock lovat mig själv att sattsa lite till Vasaloppet 2013 då jag just fyllt 50!)

Link to comment
Share on other sites

Att däremot kontrollera reducerad fart via ett visst hjulval ser jag som omöjligt. Resultatet kommer ju bli att alla försöker "trimma" de snabbast godkända hjulen. Mer orättvisa lopp kommer bara bli fallet. Som det är idag att kalla en klass för motion, där endast 2-or eller trögare hjul är tillåtna, tycker jag är tillräckligt. Även om ingen kontroll görs, utan att "motionsklassen" bygger på mer åkarnas egen vilja att åka denna.

 

Sen är det så att det är förenat med ett koppel svårigheter att arrangera en TÄVLING på allmän väg. Nu är det inte jag som söker alla tillstånd för vår tävling, men jag tror man ska få godkännande från både polis, länstyrelens (vägverket???) och kommun. Så för Nacka-Värmdö SK kostar Värmdörullen mer i tillstånd och andra utgifter, än vad vi får in i anmälan. (Därför kallar många klubbar sina tävlingar för träningstävlingar - då kringår man lite paragrafer och tävlar mer på egen risk.) Vi brukar med andra ord få tillstånd att reducera hastigheten på vägen till 30 km/h.

Nja att kolla en stämpel eller en speciell färg är inte så svårt, förutsättningen är materialet är jämt och inte känsligt för ålder. Trimma och trixa med hjul lager osv gör ju många idag det är inget vi kommer ifrån men det har marginell effekt så länge materialet i hjulen är jämlikt.

 

Man söker tillstånd från länsstyrelsen som sedan i sin tur kontrollerar med polis och kommun.

Att det kostar några tusen redan i fasta kostnader är ytterligare ett bra skäl att få större och bredare startfält. Annars kommer folk i klubbarna tröttna och vi får några få större tävlingar kvar och massor av träningstävlingar (som iofs kan vara nog så trevliga). Även om det fortfarande poppar upp nya tävlingar så anar jag vissa tendenser att en del tävlingar som hållt på några år men deltagarantalet inte växer snart försvinner, jag hoppas att jag har fel.

Link to comment
Share on other sites

Att däremot kontrollera reducerad fart via ett visst hjulval ser jag som omöjligt. Resultatet kommer ju bli att alla försöker "trimma" de snabbast godkända hjulen. Mer orättvisa lopp kommer bara bli fallet. Som det är idag att kalla en klass för motion, där endast 2-or eller trögare hjul är tillåtna, tycker jag är tillräckligt. Även om ingen kontroll görs, utan att "motionsklassen" bygger på mer åkarnas egen vilja att åka denna.

 

.

Omöjligt är det väl inte. Att fysiskt kontrollera är självklart svårt - krävs kanske ngn form av mobil ramp där man släpper skidan och tar tid med fotoceller, måste ju inte alltid göras utan kan utföras ungefär som dopingprov. Dvs stickprov på några tävlingar och framförallt på de bästa. Eller kanske en liten "maskin" där hjulet rullas ungefär som på bilprovningen. Tror dock inte alls på det, blir alldeles för dyrt för en liten sport.

 

Men om minst två tillverkare idag kan göra i princip lika snabba hjul så borde de kunna göra lika långsamma också. De får då rätt att sätta en stämpel "Approved by FIS for slow racing nr 3" "supplier nr XXXX" och "Batch nr 123456" på hjulet. Det är sedan det enda som behöver kollas på tävlingen, lättare än allt annat som (inte) kollas nu. FIS måste naturligtvis ha rätt att när som helst ta "dopingprov" på hjulen speciellt när det börja florera rykten om att en viss tillverkare eller batch är för snabb. Sen får folk mickla med oljor/fetter, keramik/nano-lager och spärrar bäst det vill de gör de ju idag ändå och är alltså inte orättvisare än nu. Dessutom gör det sannolikt max 1% på marginalen i bästa fall eftersom det är materialet i hjulet som avgör rullmotståndet. Men som sagt detta blir nog aldrig verklighet, det är bara en (mar)-dröm, möjligen kommer det att hända om det sker flera allvarliga olyckor. Distanslopp med klassiska frifarts-hjul körs ju dessutom knappt i andra länder än i Sverige.

 

Sen återstår ju varianten att en (eller flera) tillverkare bjuder in till ett stort lopp eller serie av lopp där skidorna ingår priset och alltså kan standardiseras hur som helst. Men det blir nog aldrig av utom som för idag eliten heller.

 

Och bästa tillägga igen, att begränsa genom att skriva "tävlingshjul får ej användas " eller "endast träningshjul typ 2 får användas" är väldigt trubbigt men får duga på rena motionsevenemang, det är omöjligt att skriva in i seriösa tävlingsregler.

 

Tävlingshjul är ju dessutom klart roligast att köra på - även på träning, skall ut på ett pass nu!

Link to comment
Share on other sites

Sen får folk mickla med oljor/fetter, keramik/nano-lager och spärrar bäst det vill de gör de ju idag ändå och är alltså inte orättvisare än nu. Dessutom gör det sannolikt max 1% på marginalen i bästa fall eftersom det är materialet i hjulet som avgör rullmotståndet.

Med dagens PU-hjul, som dessutom har keramiska lager, finns nog inte mer än en obetydlig vinst att hämta. Med gamla gummihjul skulle jag säga kanske 10 % - vilket är en evighet vad gäller tävling...

 

Tävlingshjul är ju dessutom klart roligast att köra på - även på träning, skall ut på ett pass nu!

Oj - det tycker inte jag. Men jag borde kanske åka mer på dem. Har bara åkt ett kort pass för att damma av dem efter vintern...

Link to comment
Share on other sites

Sen får folk mickla med oljor/fetter' date=' keramik/nano-lager och spärrar bäst det vill de gör de ju idag ändå och är alltså inte orättvisare än nu. Dessutom gör det sannolikt max 1% på marginalen i bästa fall eftersom det är materialet i hjulet som avgör rullmotståndet.[/quote']

Med dagens PU-hjul, som dessutom har keramiska lager, finns nog inte mer än en obetydlig vinst att hämta. Med gamla gummihjul skulle jag säga kanske 10 % - vilket är en evighet vad gäller tävling...

 

Tävlingshjul är ju dessutom klart roligast att köra på - även på träning, skall ut på ett pass nu!

Oj - det tycker inte jag. Men jag borde kanske åka mer på dem. Har bara åkt ett kort pass för att damma av dem efter vintern...

Jag menar alltså skillnaden mellan exakt samma hjul (snabba eller långsamma) där du enbart justerar innanmätet med olika trix. Men mellan olika sorters hjul skiljer det naturligtvis ännu mer

 

Jodå, man känner sig starkare, snabbare och flyger fram på moln:)

Link to comment
Share on other sites

När jag startade den här tråden och undrade över om det var några ändringar på gång i skidbestämmelserna var min tanke att man skulle kunna förtydliga reglerna med att inskriva undantag från huvudregeln om fria hjul tex "i motionsklass/vasaloppsklass äger arrangören rätt att införa begränsningar i hjulval"

Det finns tävlingsregler i andra idrotter, där man skrivit in undantag från en huvudregel och borde inte vara omöjligt för rullskidor heller. Jag anser bara att det är en anpassning till verkligheten, som på intet sätt påverkar tävlingsklasserna.

Jag tycker det är viktigt att inte hela tiden utgå från eliten på rullskidor utan sänka ner sig till den vanlige vasaloppsmotionären. Han/hon äger ett par rullskidor med rullmotstånd "ung 2" (variationer finns ju även inom 2:orna) vars huvudsakliga uppgift är att träna sig inför skidsäsongen. Som ett trevligt avbrott i träningen kan det vara kul att ställa upp i ett eller par rullskidlopp och då är det knappast aktuellt att skaffa tävlingsskidor. Sen kan det givetvis vara så att en och annan fastnar för rullskidåkning och tar nästa steg och skaffar snabbast möjliga utrustning och ställer upp i tävlingsklassen.

En idé är att vid tävlingar med motions/vasaloppsklass är att i samband med tävlingen erbjuda test av tävlingsskidor med PU-hjul. (ngt för dig Skåningen ?):)

Link to comment
Share on other sites

Sen får folk mickla med oljor/fetter' date=' keramik/nano-lager och spärrar bäst det vill de gör de ju idag ändå och är alltså inte orättvisare än nu. Dessutom gör det sannolikt max 1% på marginalen i bästa fall eftersom det är materialet i hjulet som avgör rullmotståndet.[/quote']

Med dagens PU-hjul, som dessutom har keramiska lager, finns nog inte mer än en obetydlig vinst att hämta. Med gamla gummihjul skulle jag säga kanske 10 % - vilket är en evighet vad gäller tävling...

Jag menar alltså skillnaden mellan exakt samma hjul (snabba eller långsamma) där du enbart justerar innanmätet med olika trix. Men mellan olika sorters hjul skiljer det naturligtvis ännu mer

Menar jag också... ;) Men något som vi kan träta om i evigheter helt i onödan. :)

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha tänkt efter, måste jag förtydliga mig själv;

Om Skidförbundet fungerar som andra förbund (vilket jag förutsätter) så kan varken styrelse eller Rullskidkommitté gå in och justera i Tävlingsbestämmelserna.

 

Via en motion från ett distrikt eller en röstberättigad förening till Skidförbundets årsmöte kan man begära revidering av Tävlingsbestämmelserna. Det brukar ske efter 10-15 år och är oftast föranledd av att verkligheten har förändrats sedan tävlingsbestämmelserna senast reviderades.

Ibland inhämtas synpunkter via remiss från distrikt o röstber. föreningar och då har man chansen att lämna synpunkter i ärendet.

 

Så jag håller med dig Dunderklumpen att vi kan diskutera detta i evigheter, men det är först vid en revidering av tävlingsbestämmelserna man kan påverka. Fast det är ändå bra att ha med i bagaget de goda förslag som framkommit vid diskussionen på Forumet.

+++++++++

Jag har planer på att anordna en träningstävling för deltagare inom närområdet i höst på en cykelbana med vändpunkt. Återkommer med mer detaljer längre fram.

Link to comment
Share on other sites

När FIS skriver om reglerna ändrar vi reglerna. Precis som har gjorts i år, eller snarare en justering på reglerna. Ifrån Längds och FIS regler kan vi sen göra svenska tillägg eller avdrag. Inga förändrignar har i år dock skett på punkten utrustning. Utan ändrignarna som man kan se på skidor.com har att göra med klasser/tävlingsformer t.ex.
Link to comment
Share on other sites

nä ingen ändring pågång alls. Verkligen inte!

Det är fritt när det gäller hjul, vilket betyder att det är PU-hjul som gäller idag, det mest rättvisa vi haft på många år på rullskidor.

Det är också säkrare att åka på plasthjulen som inte blir lika svampiga som gummihjulen i hög fart.

Att bara tävla på gummihjul som diskuterats många gånger blir ju svårt för då måste man bara tillåta ett visst fabrikat, en viss årgång och så vidare om man skall få det så rättvisst som det är nu.

Så ändrignar på regler är pågång just nu. Men inget som berör utrustningen.

Så alla tävlingar som följer skidförbundets regler tillåter PU-hjul

MVH

Håkan Huselius

Ansvarig nationellt tävlande

Svenska Skidförbundet

Rullskidor

Tack för informationen. Jag bara undrar varför det finns en begränsning för att använder gummihjul på Tidaholmsloppet, som fick nyligen seedningsstatus för Vasaloppet. Är det legitim enligt förbundets regler?

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen. Jag bara undrar varför det finns en begränsning för att använder gummihjul på Tidaholmsloppet, som fick nyligen seedningsstatus för Vasaloppet. Är det legitim enligt förbundets regler?

http://www2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_371398/cf_91986/Tidaholmsloppet%20cpl.PDF

 

Ja då lär det väl bli för många att handla nya hjul - gummi-1or.

Link to comment
Share on other sites

nä ingen ändring pågång alls. Verkligen inte!

Det är fritt när det gäller hjul' date=' vilket betyder att det är PU-hjul som gäller idag, det mest rättvisa vi haft på många år på rullskidor.

Det är också säkrare att åka på plasthjulen som inte blir lika svampiga som gummihjulen i hög fart.

Att bara tävla på gummihjul som diskuterats många gånger blir ju svårt för då måste man bara tillåta ett visst fabrikat, en viss årgång och så vidare om man skall få det så rättvisst som det är nu.

Så ändrignar på regler är pågång just nu. Men inget som berör utrustningen.

Så alla tävlingar som följer skidförbundets regler tillåter PU-hjul

MVH

Håkan Huselius

Ansvarig nationellt tävlande

Svenska Skidförbundet

Rullskidor[/quote']

Tack för informationen. Jag bara undrar varför det finns en begränsning för att använder gummihjul på Tidaholmsloppet, som fick nyligen seedningsstatus för Vasaloppet. Är det legitim enligt förbundets regler?

Det är en vansinnig egen regel som dom inför ja, följer inte skidförbundets regler. Innebär en mycket orättviss tävling.

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen. Jag bara undrar varför det finns en begränsning för att använder gummihjul på Tidaholmsloppet' date=' som fick nyligen seedningsstatus för Vasaloppet. Är det legitim enligt förbundets regler?[/quote']

http://www2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_371398/cf_91986/Tidaholmsloppet%20cpl.PDF

 

Ja då lär det väl bli för många att handla nya hjul - gummi-1or.

Svar ja, och sen är det bara börja trimma som förr i tiden......

Link to comment
Share on other sites

Tack för informationen. Jag bara undrar varför det finns en begränsning för att använder gummihjul på Tidaholmsloppet' date=' som fick nyligen seedningsstatus för Vasaloppet. Är det legitim enligt förbundets regler?[/quote']

http://www2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_371398/cf_91986/Tidaholmsloppet%20cpl.PDF

 

Ja då lär det väl bli för många att handla nya hjul - gummi-1or.

Svar ja, och sen är det bara börja trimma som förr i tiden......

Det finns inga snabba gummihjul till Eagle va?

Ser att du har dragit ner på eaglesortimentet överhuvudtaget vad det gäller klassiska rullskidor, vad beror denna minskning på?

Link to comment
Share on other sites

http://www2.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_371398/cf_91986/Tidaholmsloppet%20cpl.PDF

 

Ja då lär det väl bli för många att handla nya hjul - gummi-1or.

Svar ja' date=' och sen är det bara börja trimma som förr i tiden......[/quote']

Det finns inga snabba gummihjul till Eagle va?

Ser att du har dragit ner på eaglesortimentet överhuvudtaget vad det gäller klassiska rullskidor, vad beror denna minskning på?

Dom kan inte leverera, har inget att sälja. Det är enda anledningen. Kan dom leverera säljer jag mängder.

JAg har helt enkelt tagit bort dom från butiken, då jag inte vill att folk skall beställa om jag inte vet när jag kan leverera.

Har sålt mängder av träningsskidro Eagle i år, men dom gummilhjulen är också nästan slut, sålt några få PU-hjul. Det jag fått tag på.

 

Men säljer fortfarande Eagle skate hela tiden, det kan dom levera. Och det är bra grejor.

Link to comment
Share on other sites

Det här var ju intressant på flera sätt mest för att tävlingen är seedningsgrundande för Vasaloppet, hittar dock inget om det på Vasaloppets sida. Det borde innebära att fler rullskidstävlingar kan bli seedningsgrundande för Vasaloppet speciellt som loppet endast är 40km, i kortaste laget redan på snö men alldeles för kort på rullskidor.

 

Dock har ju Vasaloppet haft policyn att lopp som är seedningsgrundande ska vara sanktionerade av SSF och detta är ju ett lopp som omöjligt kan sanktioneras av SSF eftersom det uppenbart bryter mot tävlingsreglerna. Om SSF ändå väljer att ge loppet sanktion så innebär det i praktiken att man sätter tävlingsreglerna ur spel och skapar ett prejudikat som ger en arrangörer rätt att frångå bestämmelserna om hjul och sätta upp egna regler för detta.

 

Blir ju en intressant såpa att följa...mitt stalltips är att loppet kommer att köras med PU-hjul efter lite påtryckningar från förbundsfolk.....

Link to comment
Share on other sites

angående trimning.

Går något tillräckligt fort blir luftmotståndet helt avgörande. Det vill säga snabba pu-hjul går så lätt att den lilla fördel det är att "trimma" utrustning äts upp av det ökande luftmotståndet. Långsam utrustning påverkas därmed mer av en marginell förbättring. Detta i sin tur ger mer likvärdiga förhållanden som vintern JAG KAN DÅ RULLA IFRÅN FOLK PÅ FINT TRIMMAD LÅNGSAM UTRUSTNING eller om det varit vinter haft minst några minuters handikapp på ett par bra vallade skidor. Jag tror att tid nog så kommer det att bli pu kanske inte denna gång men sedan när de vissa får lite mer insikt och kunskap blir det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Varför är det lättare att trimma gummi hjul jämfört med PU hjul?

Vem har sagt att det är lättare?

På PU hjul är alla så lika en då så man inte behöver göra nåt. På gummihjul är det viktigare att ha rätt hjul, inte gamla hjul som blivit hårda. Så mycket viktigare att lager och allt är perfekt eftersom hjulen varierar så mycket.

Link to comment
Share on other sites

nä ingen ändring pågång alls. Verkligen inte!

Det är fritt när det gäller hjul' date=' vilket betyder att det är PU-hjul som gäller idag, det mest rättvisa vi haft på många år på rullskidor.

Det är också säkrare att åka på plasthjulen som inte blir lika svampiga som gummihjulen i hög fart.

Att bara tävla på gummihjul som diskuterats många gånger blir ju svårt för då måste man bara tillåta ett visst fabrikat, en viss årgång och så vidare om man skall få det så rättvisst som det är nu.

Så ändrignar på regler är pågång just nu. Men inget som berör utrustningen.

Så alla tävlingar som följer skidförbundets regler tillåter PU-hjul

MVH

Håkan Huselius

Ansvarig nationellt tävlande

Svenska Skidförbundet

Rullskidor[/quote']

Tack för informationen. Jag bara undrar varför det finns en begränsning för att använder gummihjul på Tidaholmsloppet, som fick nyligen seedningsstatus för Vasaloppet. Är det legitim enligt förbundets regler?

Det är en vansinnig egen regel som dom inför ja, följer inte skidförbundets regler. Innebär en mycket orättviss tävling.

Kan man/du/förbundet göra nånting emot det?

Jag är med att det kan blir orättviss och försår inte anledning till regel. Parallelt finns ju en tävling på inlines och de ska säkert inte köra på gummihjul.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...