Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vill ha kritik på min teknik - Video finns


Vasa

Recommended Posts

Hur tränar man utsida höft?

Gluteus medius är en inre sätesmuskel och inte utsida höft. Musslan är en bra aktiveringsövning att börja med, kollad denna länk och "musslan" : 

 

http://www.napraidrott.se/rehab-kna/

 

Försök känna att den lilla inre sätesmuskeln jobbar. Försök slappna av i höftböjaren, den är ofta påkopplad i denna övning men ska inte vara det. Gluteus medius utåtroterar/stabiliserar lårbenet och används i många övningar som utfall, step-ups m.m. Step-ups är en övning man kan kolla mediusfunktionen på, är höft knä och fot i linje? Var avslappnad i fot! 

 

Vid knäböj, tänk att du drar isär marken med fötterna - aktiverar medius. Hip abduction (maskinen) och sidogång med gummiband är två andra styrkeövningar. 

 

Detta är en liten men väldigt viktig muskel! Ofta underaktiverad (tsm med m. gluteus medius) till fördel för höftböjare, TFL m.m. 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 120
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tycker du ser tidig ut i timingen med benet. Idealt ska det på den växleln vara en liten fördröjning så att man börjar trycka med benet när staktaget börjar närma sig ändläge. Du trycker redan i stavisättningen. Det blir svårt att få något generellt tryck i åkningen om man ska maxmera kraft till både ben och överkropp exakt samtidigt. Man får tänka att det är en rörelse i två delar där den ena tar vid exakt när den ena gjort sitt bästa, för att att maximera momentum genom hela.  Hoppas det var begripligt :)

Precis - det ser ut som om benen inte kommer med tillräckligt, på grund av att timingen inte är "skev nog".

 

Bästa sättet att få till det är att åka efter någon med bra teknik och härma - om så bara ett par hundra meter eller hur långt man nu orkar - kör det som ett intervallpass om det finns åkare nog att haka på.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Min amatöruppfattning är att du går ner lite för djupt och att rumpan kommer för långt bak. Stanna upp tidigare och lås med magmusklerna. Stavisättningen tycker jag ser bra ut, bra lutning på kroppen. Intressant om vi har några skidlärare i forumet som kan svara. 

Link to comment
Share on other sites

Jepp bra video och vore kul med mer erfarenhet i kommentarer. Jag kan också tycka att rumpan är långt bak. Dessutom ser jag ingen böjning av överkroppen? Får man verkligen med buken utan att böja sig åtminstone lite?

Långa tag blir det ju vid plattåkning ser nästan ut att vara svagt nedför? Så där är det ju rätt tycker jag, uppför kortare tag.

Link to comment
Share on other sites

Jepp bra video och vore kul med mer erfarenhet i kommentarer. Jag kan också tycka att rumpan är långt bak. Dessutom ser jag ingen böjning av överkroppen? Får man verkligen med buken utan att böja sig åtminstone lite?

Långa tag blir det ju vid plattåkning ser nästan ut att vara svagt nedför? Så där är det ju rätt tycker jag, uppför kortare tag.

Mitt lilla tips är att Försök att inte böja knäna utan få ut energin från kroppsvikten i stavarna istället så den blir till fart framåt.

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt, att med ord beskriva för någon hur man stakar bäst, den saken är klar. 

- "Du måste få ut energin från kroppsvikten i stavarna istället, så den blir till fart framåt." :huh: :unsure:

 

I brantare backar tycker jag att det känns bättre om man böjer mycket i fotleden, så att underbenet pekar framåt, och knäet nästan är framför tårna, då brukar man bättre klara att hålla höften över fötterna,

istället för att rumpan sticker iväg bakåt, och då får man ut energin från kroppsvikten i stavarna på ett bättre sätt. :)

Men det är hela tiden skillnader i stakteknik, beroende på olika terräng.

Bara att testa, lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Jag tar tacksamt emot tips på hur jag kan förbättra min stakning, främst med åkekonomi vid långlopp i åtanke! =) 

 

Film finns här: 

https://youtu.be/2w8UxSNrcjc

Min uppfattning är att du drar igenom staktaget för långt, dvs låter händerna gå förbi höftpartiet. Det innebär i förlängningen att du hinner upp med överkroppen innan armar/stavar är i utgångsläget för isättning. Sträva efter att vara så långt upp som möjligt med överkroppen när du sätter i stavarna - fullfölj därefter. Tycker överlag att det ser bra ut, men höftpartiet kan vara högre. Tror du löser det genom att synka stavisättningen med bra tajmad rörelse med överkopp, men utgå hela tiden ifrån armarna, när du vänder tillbaka. Skulle vara intressant med en uppföljning, det är också svårt att avgöra om det går lätt uppför eller om det är på plattten. Lycka till i alla fall!

Link to comment
Share on other sites

Att bli filmad brukar i sig vara en aha upplevelse. Hur det känns är ofta en annan sak än hur det ser ut har jag märkt.

Det viktiga är att man vet vart man ska utgå ifrån när det handlar om helkroppsarbete, för det är ju ändå vad längdskidåkning handlar om. Att få med sig hela kroppen och hitta harmoni i åkningen. Att bygga upp en struktur kring sin teknik brukar bli en positiv a ha- upplevelse när man får se sig själv på film. 

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt, att med ord beskriva för någon hur man stakar bäst, den saken är klar.

- "Du måste få ut energin från kroppsvikten i stavarna istället, så den blir till fart framåt." :huh: :unsure:

 

I brantare backar tycker jag att det känns bättre om man böjer mycket i fotleden, så att underbenet pekar framåt, och knäet nästan är framför tårna, då brukar man bättre klara att hålla höften över fötterna,

istället för att rumpan sticker iväg bakåt, och då får man ut energin från kroppsvikten i stavarna på ett bättre sätt. :)

Men det är hela tiden skillnader i stakteknik, beroende på olika terräng.

Bara att testa, lycka till.

Jag håller med om att det är svårt att beskriva i ord hur nån ska staka, eller göra en lasagne heller för den delen.

Så det är väl som all annan info...

...att det beror om mottagaren är tillräckligt insatt. (Men jag fattade exakt vad oxberg menade i alla fall). ;)

Jag tycker att det kan bli begränsande om man ska sätta betyg på vad som skrivs.

Så vill inte jag att ett forum ska funka.

 

Jag kan naturligtvis missuppfattat ditt inlägg om oxbergs åsikter om tekniken.

Då ber jag naturligtvis om ursäkt.

 

Till ämnet:

Stakning på så lätt parti som i filmen så tror jag att energimässigt, så är det en kanonteknik.

(Vill minnas att nån av bröderna Aukland körde så där, lite djupare när de låg på rulle för att spara sig).

Men vill man alstra mer fart så blir det nog till att korta ner draget och därmed få högre frekvens.

Jag tycker att du åker bra!

 

 

 

 

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tack så jätte mycket för alla svar hittills! Ingen som kunde gissa på vilket välkänt svenskt skidparadis filmen är inspelad?  ;) (Det framgår numera i videons beskrivning). Jag tror att det är ganska platt på det stället, möjligen aningen utförs faktiskt. 

Jag själv tycker att det här med "tajming" känns väldigt svårt att få till. Vad är det man skall sträva efter för att få det att stämma?

 

För skoj skull har jag laddat upp en till video som är filmad några veckor innan den andra filmen. Intressant nog kan jag tycka att rump-problemet inte är lika tydligt här? Det jag arbetade på mellan inspelningarna var bland annat att få upp händerna högre innan isättningen i snön. 

 

Gamla videon: https://youtu.be/mBZkLQ6flaU

Jag skall försöka jobba på det ni föreslagit och spela in en uppföljningsfilm inom några veckor.  :)

 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan tycka att nu när jag ser att det är utförsbacken inne på stadion i Grönklitt att din stakrörelse är något kort, både fram och bak.

Både att få upp händerna och höften högt upp innan stavisättningen och att få ut rörelsen bakåt.

Jag gissar att du behöver träna upp balans/stabilitet för att kunna staka fullt ut i så lätt terräng. Att "våga" komma över stavarna.

Link to comment
Share on other sites

Skickar länkar på övningar för att rätta till problem som jag, och andra, såg i videon.

Rumpan bak: Det handlar mycket om att ta mer hjälp av kroppstyngden - komma över stavarna som det brukar heta.

 

 

Träffen: Jag tycker det ser ut som att armarna och magen aktiveras samtidigt, vilket är lätt hänt vid lättare stakning. Det finns övningar där man med kraft slänger en medicinboll i golvet. Då aktiverar man intuitivt magmusklerna/bålen först.

 

 

Det finns bättre videos och andra övningar, men denna illustrerar vad jag menar

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej! Lever denna tråd fortfarande?? Var uppe i påsk och körde lite längdskidor och passade på att spela in 2 filmer i slowmotion för att kunna granska min teknik och kolla på vad man ska jobba på tills nästa vinter. Tänkte kolla om jag kan slänga upp videon här och få lite kritik på teknik men även hämta lite tips på vad ni anser jag behöver jobba på.

 

Edit: Bifogar länk till klippet här -> https://youtu.be/zekyyNsqIl4

Link to comment
Share on other sites

Hej! Lever denna tråd fortfarande?? Var uppe i påsk och körde lite längdskidor och passade på att spela in 2 filmer i slowmotion för att kunna granska min teknik och kolla på vad man ska jobba på tills nästa vinter. Tänkte kolla om jag kan slänga upp videon här och få lite kritik på teknik men även hämta lite tips på vad ni anser jag behöver jobba på.

 

Edit: Bifogar länk till klippet här -> https://youtu.be/zekyyNsqIl4

 

Utgångspositionen är utan anmärkning och du faller framåt precis som du ska. Du kan dock sätta fram stavarna högre upp på skidorna, då undviker du att träffa tunt som du gör i nuläget. Annars så tycker jag tycker att du ska borra på i inkörd stil. Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Lever denna tråd fortfarande?? Var uppe i påsk och körde lite längdskidor och passade på att spela in 2 filmer i slowmotion för att kunna granska min teknik och kolla på vad man ska jobba på tills nästa vinter. Tänkte kolla om jag kan slänga upp videon här och få lite kritik på teknik men även hämta lite tips på vad ni anser jag behöver jobba på.

 

Edit: Bifogar länk till klippet här -> https://youtu.be/zekyyNsqIl4

Vad har du under byxan på höger sida som putar ut ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...