Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Sylvasst startflt p lngloppspremiren i Grnklitt

Norsk dubbel p Supersprinten i stersund

karna som ker Supersprinten i stersund

Trning: Fokus skidgng - stavgng - lghufs

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Vill ha kritik på min teknik - Video finns

• Vänligen logga in för att kunna svara
120 svar till detta ämne

xcrikard

xcrikard

Medlem

• Members
  • Pip
  • 263 inlägg

Har kikat lite på M Pajalas diagonalteknik på rullskidor. Nåt att ta efter !!! ;)

Tycker ändå att hon är stelare i höften jämfört med på snö men det är förstås inte helt enkelt att utläsa på videosnuttar.

Oj oj oj va jag hade dratt i asfalten i det tempot :P

Samma här, vilken kontroll! Hur snyggt som helst!

__________________________________________________________________________________________________
Kortvasan 2012, ÖSM varje år sedan 2013 (bästa tid 6:07). Hur kall blir ÖSM 2019? ;)

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 133 inlägg
Jag ska fixa det en gång, nu var det mest ett infall att filma med mobilen för skoj skull. Men skogen är fin så här års ;)

Ha ha ha, fixa en polare som håller i kamran så ser man mer än ett par snygga grässtrån:)

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 220 inlägg

Här kommer 2 klipp från min runda igår. Åk- och filmteknik är vad det är, men det bjuder jag på :)
Finns mycket att slipa på med höjd blick, balans o.s.v...
Stak, frånskjut och diagonal
Enbart stakning

Ser ut som du har långa stavar, har du det?

Ser ut som du måste träna mycket enbensåkning. Du vågar inte tå tillräckligt länge på varje ben. Du måste börja åka större i frånskjut ochdiagonal. Glida längre på varje tag. Sen sjunker du ihop i diagonalen, upp med höften eller rättare sagt tänk att glidbenet skall vara rakt, då får man oftast med sig höften och du lyfter bakre benet bättre.

ironman

ironman

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 200 inlägg

Här kommer 2 klipp från min runda igår. Åk- och filmteknik är vad det är, men det bjuder jag på :)
Enbart stakning

Ser ut som du måste träna mycket enbensåkning. Du vågar inte tå tillräckligt länge på varje ben. Du måste börja åka större i frånskjut ochdiagonal. Glida längre på varje tag. Sen sjunker du ihop i diagonalen, upp med höften eller rättare sagt tänk att glidbenet skall vara rakt, då får man oftast med sig höften och du lyfter bakre benet bättre.

Tänkte skriva samma att du måste ha för långa stavar?! blir ju att du kränger med överkroppen för att kompensera..
Train hard win easy!

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 133 inlägg

Enbart stakning

Tänkte skriva samma att du måste ha för långa stavar?! blir ju att du kränger med överkroppen för att kompensera..

Jag får nog till det bättre på snö. Lite för feg och för dålig balans för att få till det på rull. Jag får nöta på helt enkelt.
Jag är 1,94 och stavarna är 165 cm. Lite långa kanske? Menar ni att jag kränger i stakningen? Och vad menas med det? Tack för all input :)
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 220 inlägg
I stakningen syns det att du får jobba med armarna för att få upp dom. Stavarna ser långa ut. Svårt att se på filmen, men du ser ut att sätta i stavarna för långt bak också.

En generell regel för stavlängd är ju 83-85% av kroppslängden. Men alla har ju olika kroppsform. Kortare stavar skulle troligen göra skillnad.

När du använder benen måste du som sagt komma upp bättre och åka större

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 133 inlägg

I stakningen syns det att du får jobba med armarna för att få upp dom. Stavarna ser långa ut. Svårt att se på filmen, men du ser ut att sätta i stavarna för långt bak också.

En generell regel för stavlängd är ju 83-85% av kroppslängden. Men alla har ju olika kroppsform. Kortare stavar skulle troligen göra skillnad.

När du använder benen måste du som sagt komma upp bättre och åka större

Jag ser vad du menar. Får testa att ta av dom lite. Att insättningen kommer för långt bak kanske hänger ihop med att jag inte får upp/fram dom tillräckligt pga längden?
Jag försöker staka så mycket som möjligt på rullskidorna för jag har inte så mycket tid att träna på allt. Får nöta lite balans och så nu och ännu mer till vintern sen. Får väl lägga upp en ny film med kortade stavar sen :)

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg
Postad bild
Postad bild
Postad bild
Låg fart, hög fart och sedan ett försök att fånga samma lägen i rörelsen från den här United Bakeries-filmen.

De tre lägena är där man håller stavarna som högst, isättet och "urtaget", alltså precis innan stavspetsen lämnar marken. Nog borde de här tre bilderna säga det mesta om hur man stakar?

Jag skulle behöva hitta balansen och känslan i en mer framåtfallande teknik. När jag försöker komma upp och fram maximalt så börjar jag gå ner från högsta tålyftet redan innan jag satt i stavarna. Verkar inte helt optimalt.

Vinkeln i underbenen vid "urtaget" är intressant. Vad tjänar man på att föra fram benen så att vinkeln blir lodrät? En grej jag borde träna på gissar jag, men jag vet som sagt inte riktigt varför.

Här ett gäng filmklipp där man kan stega fram ruta för ruta.
långsamt normalt snabbt uppför uppför snabbare
Allt som vanlig film (blir bara tio sekunder).

Är min teknik i "långsamt" en bra referens för en nybörjare? Jag tycker det borde vara rätt att visa på att man ska ha små rörelser. Och som jag står på rullskidorna krävs ingen speciell balans.

Nu skulle jag gärna se de här tre bilderna för en massa fler åkare. Dels toppåkare såklart, men även intressant att se hur andra halvbra åker.

Redigerat av löbon, 11 september 2013 - 14:33 .

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 648 inlägg
Löbon!
Kan du kolla upp länkarna igen, ser ut att vara samma sekvens i alla.

Intressant att kunna pila sig fram i stilstudien. Hur har du gjort? :)

Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Löbon!
Kan du kolla upp länkarna igen, ser ut att vara samma sekvens i alla.

Intressant att kunna pila sig fram i stilstudien. Hur har du gjort? :)

Fixat nu. Ja, visst är det bra att stega sig fram och tillbaka :-)

Är faktiskt inte överdrivet mycket pyssel bakom det hela.
1. jag delar upp filmen direkt i kameran till korta klipp
2. extraherar filmrutorna med: ffmpeg -i 00050.MTS -f image2 bild%%04d.png
3. nerskalning och beskärning: FOR %%f IN (*.PNG) DO convert -resize 800x800 -crop 800x200+0+150 -quality 50 %%f sma\%%f.jpg
("Dos" + ImageMagick)
4. jag anger start och slutbild i det lilla webbskriptet, klart

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

http://wanell.se/fil...gning/stak1.jpg
http://wanell.se/fil...gning/stak2.jpg
http://wanell.se/fil...gning/stak3.jpg
Låg fart, hög fart och sedan ett försök att fånga samma lägen i rörelsen från den här United Bakeries-filmen.

De tre lägena är där man håller stavarna som högst, isättet och "urtaget", alltså precis innan stavspetsen lämnar marken. Nog borde de här tre bilderna säga det mesta om hur man stakar?

Jag skulle behöva hitta balansen och känslan i en mer framåtfallande teknik. När jag försöker komma upp och fram maximalt så börjar jag gå ner från högsta tålyftet redan innan jag satt i stavarna. Verkar inte helt optimalt.

Vinkeln i underbenen vid "urtaget" är intressant. Vad tjänar man på att föra fram benen så att vinkeln blir lodrät? En grej jag borde träna på gissar jag, men jag vet som sagt inte riktigt varför.

långsamt normalt
snabbt
uppför uppför snabbare

Är min teknik i "långsamt" en bra referens för en nybörjare? Jag tycker det borde vara rätt att visa på att man ska ha små rörelser. Och som jag står på rullskidorna krävs ingen speciell balans.

Nu skulle jag gärna se de här tre bilderna för en massa fler åkare. Dels toppåkare såklart, men även intressant att se hur andra halvbra åker.

Är inte dina stavar lite för långa? Tycker du sätter ner dem lite för nära kroppen jmf åka större o använda magen mer?!

löbon

löbon

Medlem

• Members
  • Pip
  • 212 inlägg

Är inte dina stavar lite för långa? Tycker du sätter ner dem lite för nära kroppen jmf åka större o använda magen mer?!

Jo, jag har svårt att haja varför jag inte tagit tag i det här med stavlängden. 150 cm på 175 cm är absolut i överkant.

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 853 inlägg

Jo, jag har svårt att haja varför jag inte tagit tag i det här med stavlängden. 150 cm på 175 cm är absolut i överkant.

Jag är 185 och har 155 längd. Gött när man får till stakningen strax framför framhjulen och med rätt långa armar(på platten).Det ska riktigt kännas att hela magpaketet torteras. Då kommer resultaten :-)

v-peter

v-peter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 173 inlägg

Väldigt bra film. Ser generellt bra ut men du ser lite stel ut i stakningen jämfört med bakeries åkarna (känner att jag också har den stelheten). Jämför man med bakeries ser det ut som att du kommer försent med armarna i stakningen. Ser ut som du har jobbat klart med magen några hundra ms innan armarna kommer. Gäller att hitta den timingen vilket jag av egen erfarenhet inte är lätt...

BjornG

BjornG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 321 inlägg

(Det ær ju lite annorlunda att åka på rullskidor eftersom bakhjulen sitter precis bakom hælen, och det påverkar tekniken man ær bekvæm med att køra. Men i alla fall). Det jag ser som sticker ut mest ær att du niger - knæna tydligt, det betyder att du førkortar stavtaget med ~1-2 dm. Jæmfør bilderna på han som åker på snø, i slutet av stavtaget har han knæt rakt ovanfør eller lite bakom hælen - på så sætt får han (blir tvungen att få) ut mer kraft i varje stavtag. Genom att flytta kroppens tyngdpunkt fram och tillbaka på det viset får du mer kraft i stavtagen, kommer att anvænda benen mer aktivt, och allt blir bættre. (Det kan mycket væl vara att du ændrat din teknik till det sæmre på grund av att du står på rullskidor...)

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Långt ifrån perfekt video, lite för nära men kanske går att ge lite kritik trots allt? Vore uppskattat.
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg

Långt ifrån perfekt video, lite för nära men kanske går att ge lite kritik trots allt? Vore uppskattat.

Inte så pjåkigt! Är nog inte tekniken som "motar". Nästan lite John Kristian Dahl-stil :) Men kanske kunde ha armbågarna lite mer utåt? Så du får med biceps lite mer o får upp stavarna lite högre. Var det du som blev trött i triceps??? Möjligen lite långa stavar. Fast det kanske är det att du kunde ta ut armbågarna lite mer?!? Sen kan du nog gå ännu högre upp med överkroppen, men jag anar att du inte är precis i starten av passet, utan är lite trött vid filmtillfället!?! I diagonalen o kanske även vid stakningen går du lite brett isär med händerna när du är i främsta läget. Framförallt på diagonalen. Tror jag, svårt att se från sidan.

Redigerat av snövinter, 13 april 2014 - 22:08 .

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg

Inte så pjåkigt! Är nog inte tekniken som "motar". Nästan lite John Kristian Dahl-stil :) Men kanske kunde ha armbågarna lite mer utåt? Så du får med biceps lite mer o får upp stavarna lite högre. Var det du som blev trött i triceps??? Möjligen lite långa stavar. Fast det kanske är det att du kunde ta ut armbågarna lite mer?!? Sen kan du nog gå ännu högre upp med överkroppen, men jag anar att du inte är precis i starten av passet, utan är lite trött vid filmtillfället!?! I diagonalen o kanske även vid stakningen går du lite brett isär med händerna när du är i främsta läget. Framförallt på diagonalen. Tror jag, svårt att se från sidan.

Jo det stämmer. Jag kör väldigt mycket med armbågarna innåt. Känns så fel att böja ut dem. Hur långt ut kör ni? Rakt ut? Var för övrigt rätt trött som du sa samt att det går i en rätt tung slakmota ;) har även fixat kortare stavar nu men på asfalt känns det bättre med "långa".
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 253 inlägg
Oki. Du kan ju till en början variera lite o ta ut armbågarna lite mer periodvis. Finns ju olika tekniker. Men att variera är ju inte fel.... Kolla tex Vasaloppet i år o kolla in olika tekniker hos eliten!

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 133 inlägg
Tycker det ser bra ut! Snyggt flaskbälte ;)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar