Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hård träning på LCHF


jkes

Recommended Posts

Har de senaste 6 veckorna dragit ner rejält på kolisarna och kört hyfsat strikt LCHF diet. Ligger på ca 5-10 energiprocent kolhydrater per dag. Har funkat mycket bra. Bättre mage, djupare sömn, bättre hud och träningen har gått allt bättre vecka för vecka. Min målsättning är att få en bättre uthållighhet och lära kroppen använda fett som bränsle vid långa tävlingsituationer

 

Nu till lite funderingar kring den hårdare träningen (intevaller och fartlekspass) Hur funkar denna för er som kör LCHF? Min snittpuls har vid given ansträning ökat med ca 10-15 slag och detta är något som verkar bestå. Fett kräver ju mer syre vid förbränning. Vad tror ni om att tillföra kolhydrater sista två måltiderna innan hårda pass (eller tävlingar på typ milen) för att prestera på 100 %. Under passet/tävlingen lär man ju komma tillbaka i ketos ändå? Jag pratar om ca 1 pass i veckan där kolhyrater finns i "systemet"

 

Min fråga; Mixtrar ni som kör LCHF med kolhydrater just i samband med hård träning/tävling för prestation/återhämtning?

Link to comment
Share on other sites

Har kört LCHF relativt strikt sedan i maj, parallellt har jag tränat på bra. Har aldrig känt mig tom på intervallpassen, märker direkt ingen skillnad i ork. Stora skillnaden är vikten och välbefinnandet.:)

Skulle jag tävla kortare distanser kanske jag skulle peta i mig lite kolhydrater innan om jag var på någon högre nivå fast på min motionsnivå skulle jag inte göra det och absolut inte på träning. Förlorar ju liksom vitsen med LCHF då.

Link to comment
Share on other sites

Nedan ett citat från Jonas Colting

 

"Socker och raffinerade kolhydrater har en uppgift under längre tävlingar då kroppen använder både fettoch kolhydratsdepåerna. Detta kallas "train lowrace high" och är vad jag personligen tillämpar och det har ingen likhet med det konstanta frossandet av undermåliga kolhydrater till varje måltid som annars är norm i Sverige."

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

På det hela taget är artikeln kratigt övedriven och vinklad.

 

Kött generellt har en större miljöpåverkan än många andra livsmedel, men det varierar stort beroende på vilket kött du äter (naturbeteskött tex är klimatneutralt och rekommenderas av WWF och även av LCHF-förespårkare på grund av sina fina fettsyror) och hur mycket du äter. Jag äter kanske lite mer kött än innan men inte jättemycket mer, däremot så skär jag inte längre bort fettet vilket annars är ett stort slöseri. Jag äter också mindre i volym totalt sett, så i slutändan vet jag inte om det är stor skillnad mot medel-Svensson. Äter också generellt mer ritkig mat, inga halvfabrikat som processats och transporterats i flera led och försöker undvika alltför mycket tillsatser. Vi lagar i princip all mat vi äter själva. Ska under hösten börja prova lite mer vegetariska alternativ som omväxling och för att bredda sig lite.

 

Ang huruvida studierna som nämns är sponsrade så är det säkert sant precis som flera av livsmedelsverkets proffesorer och dess studier också är avlönade av livsmedelsindustrin.

Det finns dock även flera stora oberoende studier som talar för LCHF.

 

Jag ser egentligen inte så stort problem med vad de avlönade studier visar, problemet är väl de studier som kanske inte ger det svar uppdragsgivaren önskade och aldrig blir publicerade.

Link to comment
Share on other sites

På det hela taget är artikeln kratigt övedriven och vinklad.

 

Kött generellt har en större miljöpåverkan än många andra livsmedel' date=' men det varierar stort beroende på vilket kött du äter (naturbeteskött tex är klimatneutralt och rekommenderas av WWF och även av LCHF-förespårkare på grund av sina fina fettsyror) och hur mycket du äter. Jag äter kanske lite mer kött än innan men inte jättemycket mer, däremot så skär jag inte längre bort fettet vilket annars är ett stort slöseri. Jag äter också mindre i volym totalt sett, så i slutändan vet jag inte om det är stor skillnad mot medel-Svensson. Äter också generellt mer ritkig mat, inga halvfabrikat som processats och transporterats i flera led och försöker undvika alltför mycket tillsatser. Vi lagar i princip all mat vi äter själva. Ska under hösten börja prova lite mer vegetariska alternativ som omväxling och för att bredda sig lite.

 

Ang huruvida studierna som nämns är sponsrade så är det säkert sant precis som flera av livsmedelsverkets proffesorer och dess studier också är avlönade av livsmedelsindustrin.

Det finns dock även flera stora oberoende studier som talar för LCHF.

 

Jag ser egentligen inte så stort problem med vad de avlönade studier visar, problemet är väl de studier som kanske inte ger det svar uppdragsgivaren önskade och aldrig blir publicerade.[/quote']

Håller du fortfarande på med den där köttdieten? Imponerande!

Link to comment
Share on other sites

På det hela taget är artikeln kratigt övedriven och vinklad.

 

Kött generellt har en större miljöpåverkan än många andra livsmedel' date=' men det varierar stort beroende på vilket kött du äter (naturbeteskött tex är klimatneutralt och rekommenderas av WWF och även av LCHF-förespårkare på grund av sina fina fettsyror) och hur mycket du äter. Jag äter kanske lite mer kött än innan men inte jättemycket mer, däremot så skär jag inte längre bort fettet vilket annars är ett stort slöseri. Jag äter också mindre i volym totalt sett, så i slutändan vet jag inte om det är stor skillnad mot medel-Svensson. Äter också generellt mer ritkig mat, inga halvfabrikat som processats och transporterats i flera led och försöker undvika alltför mycket tillsatser. Vi lagar i princip all mat vi äter själva. Ska under hösten börja prova lite mer vegetariska alternativ som omväxling och för att bredda sig lite.

 

Ang huruvida studierna som nämns är sponsrade så är det säkert sant precis som flera av livsmedelsverkets proffesorer och dess studier också är avlönade av livsmedelsindustrin.

Det finns dock även flera stora oberoende studier som talar för LCHF.

 

Jag ser egentligen inte så stort problem med vad de avlönade studier visar, problemet är väl de studier som kanske inte ger det svar uppdragsgivaren önskade och aldrig blir publicerade.[/quote']

Håller du fortfarande på med den där köttdieten? Imponerande!

Nja över sommaren har det väl vart lite si och så , kör inte så strikt just nu men det brukar det bli bättre framåt vintern.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Ursäkta trådkap; men jag tycker det är svårt att hålla vikten när jag ökar träningsmängden.

Tappar lätt vikt vilket inte behövs=fryser ännu mer=tappar mera. Suck!!!

Tips?

Ät mer!

Ja, det är bara att lassa in. Testa att dricka gainers mellan måltiderna om du inte orkar äta då. Kan vara lättare att få i sig mkt kcal om de intas i form av vätska.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Har en fundering varför LCHF:are mår bättre; kanske de får bättre syra-basbalans tack vare att de utesluter de mest syrabildande kolhydraterna.:/

Skillnaden blir nog inte så stor esom kött är lika syrabildande som tex ris, ngt mindre än pasta.

Potatis har varit bra för oss eftersom den är basbildande, och här i nord så behöver vi det än mer esom kylan gör att vi blir ännu surare i blodet.

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd. Jag har inte tränat så hårt än på lchf, men det kommer väl...

Jag har upplevt mig stelare i musklerna (nästan kramp i vad, ryggen stelare än normal) och det verkar ha hjälp med att äta rejält med magnesium (300-600 mg/dag) (vaden bra direkt, ryggen mjukare). Det verkar vara ett vanligt problem med lchf och löses då ofta med att äta extra magnesium. Nån annan som har liknande erfarenheter? Någon annan vitamin/mineral mm man bör äta om man tränar hårt och äter LCHF?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Great post to increase massive amount of visitors. Replying to each comment really helps getting popular and helpful when you are just starting out.Thanks for sharing :)

 

Plantation Flooring

West palm beach Flooring

Palm Beach Flooring

Flooring Miami Beach FL

du verkar vara en konkurent till mig! :) och det är ju bra att folk gillar golv/Flooring men vad har det med LCHF att göra????

Link to comment
Share on other sites

Stor i tidningen idag att kolesterolvärdena ökat i Västerbotten, där man haft kontinuerlig uppföljning av dessa värden sedan 1980-talet. Det sades bero på mer fett i kosten, då folk inspirerats av de många matprogrammen på TV och bantningsdieter. Det står inte utskrivet att det gällde LCHF, men

man kan räkna ut att den ingår. Vad säger ni om det ?

Link to comment
Share on other sites

Stor i tidningen idag att kolesterolvärdena ökat i Västerbotten, där man haft kontinuerlig uppföljning av dessa värden sedan 1980-talet. Det sades bero på mer fett i kosten, då folk inspirerats av de många matprogrammen på TV och bantningsdieter. Det står inte utskrivet att det gällde LCHF, men

man kan räkna ut att den ingår. Vad säger ni om det ?

LCHF har bidragit till att allmänheten inte är lika rädd för fett mer, och därför äter mer fett. Det allmänheten glömmer är att plocka bort kolhydrater.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Kör relativt strikt LCHF i "den vanliga maten". Det vanliga; avacado, ägg, kesella frukost, en halv bison till lunch... ...den andra halvan till middag. Linolja och kasein på kvällen.

 

MEN vid träning adderar jag alltid lite BCAA och vitargo löpande i små doser, och 50gr vitargo efter passet - när jag kör A3 (80% av träningen för mig är A2/A3 - normalt två 45min-1h pass om dagen). Syftet är att dämpa det antikatabola, dvs påskynda uppbyggnaden av skadad muskulatur och påskynda glykogenregenerering. Noter att snabba kolhydrater endast tas i samband med A2/A3. Har prövat "helt kolhydratlös" men då får jag gå ner i intensitet eller köra ett pass om dan.

Link to comment
Share on other sites

Vad är felet med livsmedelsverkets rekommendationer och all forskning?

Har ni funderat på varför LCHF? eller är det bara för det är på modet?

 

Vill du prestera bra (läs få en bra tid på loppet) så behövs kolhydraterna. De bryts ner snabbare och ger mkt snabbare energi.

Tidigare i tråden beskriver folk att pulsen ligger högre vid träning och det är precis vad som händer. Det går åt mer syre att förbränna fett. Därför går du dig trätt snabbare eller vid en lägre intensitet. Du blir bra på det du tränar finns ett talessätt som är helt rätt. Tränar du utan kolhydrater så vänjer sig kroppen vid det, men du kommer aldrig upp i samma kapacitet som om du tränar och tävlar med Kolhydrater i systemet.

 

Har du alltid haft en dålig kosthållning och kanske är lätt överviktig så kommer du märka en jätteskillnad om du börjar med någon form av kontrollerad kosthållning t.ex. LCHF, men du skulle märka en jätteskillnad vilken diet du än provar bara du äter bättre än innan.

Är du däremot ute efter resultat i din träning och du ligger på en lite högre nivå. Då behöver kroppen kolhydraterna för att prestera.

Link to comment
Share on other sites

Vad är felet med livsmedelsverkets rekommendationer och all forskning?

Har ni funderat på varför LCHF? eller är det bara för det är på modet?

 

Vill du prestera bra (läs få en bra tid på loppet) så behövs kolhydraterna. De bryts ner snabbare och ger mkt snabbare energi.

Tidigare i tråden beskriver folk att pulsen ligger högre vid träning och det är precis vad som händer. Det går åt mer syre att förbränna fett. Därför går du dig trätt snabbare eller vid en lägre intensitet. Du blir bra på det du tränar finns ett talessätt som är helt rätt. Tränar du utan kolhydrater så vänjer sig kroppen vid det, men du kommer aldrig upp i samma kapacitet som om du tränar och tävlar med Kolhydrater i systemet.

 

Har du alltid haft en dålig kosthållning och kanske är lätt överviktig så kommer du märka en jätteskillnad om du börjar med någon form av kontrollerad kosthållning t.ex. LCHF, men du skulle märka en jätteskillnad vilken diet du än provar bara du äter bättre än innan.

Är du däremot ute efter resultat i din träning och du ligger på en lite högre nivå. Då behöver kroppen kolhydraterna för att prestera.

Precis, man blir bra på det man tränar på. Har du något sätt att köra hela vasaloppet på enbart kolhydrater är det nog många som är intresserade...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...