Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

hur viktigt är A1?

• Vänligen logga in för att kunna svara
116 svar till detta ämne

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg
galen dvs ingen länk blev det

Redigerat av ulrkaa, 20 augusti 2011 - 20:26 .

ulrkaa

ulrkaa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 475 inlägg

Otroligt viktig fråga och tråd, anser jag..speciellt för "oss" skidåkare/kontidionssport..Det forskars jättemycket kring detta och man skulle kunna förvirra sig in i en massa svåra "ord" om man vill..t e x typ1-typII-fibrer, mitokondriers volym, kapilläerers betydelse här..Det kan blir svårt att förstå till slut...Hittade en bra länk som (innehåller både lite svårt men även ganska enkelt kan förklara betydelsen.)Den visar vad "forskare" kommit fram till..hoppas ni får fram den..

http://www.google.co...iVSgkyQnokdl3iQ

Här kommer en del av texten:

.....Utövare av uthållighetsidrotter som längdskidåkning och långdistanslöpning har visat sig ha de högsta konditionsvärdena. Bland
eliten är värden över 80 inte ovanligt i dessa sporter. Men så enkelt som att de med det högsta testvärdet vinner är det inte. Ett
levande bevis för detta är OS-segraren i marathon från 1972, Frank Shorter, som hade ett testvärde på 71,4 (milliliter syre per kilo
kroppsvikt och minut). Flera av hans närmaste konkurrenter uppvisade testvärden över 80, men fick likväl se sig slagna.
Förklaringen var att Shorter hade en överlägsen löpekonomi (se mer om löpekonomi nedan). Detta gäller för löpning, där man har
en fördel av en liten kropp. I andra sporter som till exempel längdskidåkning, mountainbike och terränglöpning där banorna ofta är
mycket kuperade blir däremot ett konditionsvärde som är lägre än konkurrenterna en begränsande faktor.
En viktig egenskap som påverkar konditionsvärdet är hjärtmuskelns slagvolym. Det vill säga den mängd blod hjärtat förmår
pumpa ut per slag. Hjärtat fungerar som andra muskler i den meningen att det ökar i storlek och blir starkare när det utsätts för
belastning. Och ett större hjärta kan pumpa ut mer blod än ett mindre under högintensivt arbete.
Men vilken träningsbelastning ger då bäst effekt på hjärtat? Frågan är ett hett diskussionsämne i forskarkretsar. En norsk
forskargrupp pekar på studier som visar att slagvolymen hos elitidrottare utvecklas bäst genom tuff intervallträning nära individens
maxkapacitet. Andra forskare anser sig ha bevis för att effekten blir densamma vid lägre intensiteter.
- Jag är enig med norrmännen om vikten av att förbättra hjärtats slagvolym genom högintensiv intervallträning. Du får ut mest
på kort tid med en sådan träning. Ur den aspekten är lågintensiv distansträning ett tidsspill.
- Min bild är att man i många uthållighetsidrotter inte riktigt insett detta. Satsar man mycket på högintensiv löpning under
försäsongen höjer man individens maxkapacitet. Sedan är det ganska enkelt att bibehålla den förbättringen med viss
underhållsträning under tävlingssäsongen. Jag vill dock betona att det här resonemanget gäller för vuxna tävlingsidrottare, inte för
barnidrott, säger Saltin.....

Jag tror dock själv en hel del på långa A1-pass, någon gång per månad..t ex cross-pass..d v s att man springer 2-3 timmar och cyklar/ åker rullskidor 2-3 timmar utöver det..Smlgt gärna 4-6 timmar..För en otränad, kan man med fördel börja med att gå i kuperad terräng.Perfekt träning det också..(beroende på vad pulsen ligger) huvudsaken är att man börjar med något..En heldags vandring på fjället, tror jag är perfekt början..Ju bättre tränad man är, kan man ändra detta till lite mer skidnära konditionsträning (rullskidor,skidor,löpning e t c)..Brukar använda en liknelse som att "kroppen" som en vanlig (maj)brasa..Ju mer ved (A1..där du "bygger upp musklerna med härliga kapillärer och mitokondrier) desto mer (och längre) brinner brasan när du väl tänder på (kör intervaller/tävlar)..Å andra sidan gillar jag sådan träning också..Är det dessutom skitväder (regn e t c) då tränas även din mentala styrka..hehe..Det behövs det också en del av, under ett hårt Vasalopp..=)

Som jag tolkar andra passager i den nyttiga texten under den här länken (tack MMG!), så är det inte alls bevisat än att musklerna bara i A1 utvecklas mot bättre syreupptagning mm...

Men vi är nog alla överens om att regelbundna riktigt långa långpass behövs inför VL - men varför köra dessa i A1? A2 är väl vettigare - liknar mer långloppskänslan?

Men klart - de första långpassen för den ovane blir bara långa om man kör A1..., men nu vill jag lägga på ett kol ifall det är vettigt.

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg

Otroligt viktig fråga och tråd, anser jag..speciellt för "oss" skidåkare/kontidionssport..Det forskars jättemycket kring detta och man skulle kunna förvirra sig in i en massa svåra "ord" om man vill..t e x typ1-typII-fibrer, mitokondriers volym, kapilläerers betydelse här..Det kan blir svårt att förstå till slut...Hittade en bra länk som (innehåller både lite svårt men även ganska enkelt kan förklara betydelsen.)Den visar vad "forskare" kommit fram till..hoppas ni får fram den..

http://www.google.co...iVSgkyQnokdl3iQ

Här kommer en del av texten:

.....Utövare av uthållighetsidrotter som längdskidåkning och långdistanslöpning har visat sig ha de högsta konditionsvärdena. Bland
eliten är värden över 80 inte ovanligt i dessa sporter. Men så enkelt som att de med det högsta testvärdet vinner är det inte. Ett
levande bevis för detta är OS-segraren i marathon från 1972, Frank Shorter, som hade ett testvärde på 71,4 (milliliter syre per kilo
kroppsvikt och minut). Flera av hans närmaste konkurrenter uppvisade testvärden över 80, men fick likväl se sig slagna.
Förklaringen var att Shorter hade en överlägsen löpekonomi (se mer om löpekonomi nedan). Detta gäller för löpning, där man har
en fördel av en liten kropp. I andra sporter som till exempel längdskidåkning, mountainbike och terränglöpning där banorna ofta är
mycket kuperade blir däremot ett konditionsvärde som är lägre än konkurrenterna en begränsande faktor.
En viktig egenskap som påverkar konditionsvärdet är hjärtmuskelns slagvolym. Det vill säga den mängd blod hjärtat förmår
pumpa ut per slag. Hjärtat fungerar som andra muskler i den meningen att det ökar i storlek och blir starkare när det utsätts för
belastning. Och ett större hjärta kan pumpa ut mer blod än ett mindre under högintensivt arbete.
Men vilken träningsbelastning ger då bäst effekt på hjärtat? Frågan är ett hett diskussionsämne i forskarkretsar. En norsk
forskargrupp pekar på studier som visar att slagvolymen hos elitidrottare utvecklas bäst genom tuff intervallträning nära individens
maxkapacitet. Andra forskare anser sig ha bevis för att effekten blir densamma vid lägre intensiteter.
- Jag är enig med norrmännen om vikten av att förbättra hjärtats slagvolym genom högintensiv intervallträning. Du får ut mest
på kort tid med en sådan träning. Ur den aspekten är lågintensiv distansträning ett tidsspill.
- Min bild är att man i många uthållighetsidrotter inte riktigt insett detta. Satsar man mycket på högintensiv löpning under
försäsongen höjer man individens maxkapacitet. Sedan är det ganska enkelt att bibehålla den förbättringen med viss
underhållsträning under tävlingssäsongen. Jag vill dock betona att det här resonemanget gäller för vuxna tävlingsidrottare, inte för
barnidrott, säger Saltin.....

Jag tror dock själv en hel del på långa A1-pass, någon gång per månad..t ex cross-pass..d v s att man springer 2-3 timmar och cyklar/ åker rullskidor 2-3 timmar utöver det..Smlgt gärna 4-6 timmar..För en otränad, kan man med fördel börja med att gå i kuperad terräng.Perfekt träning det också..(beroende på vad pulsen ligger) huvudsaken är att man börjar med något..En heldags vandring på fjället, tror jag är perfekt början..Ju bättre tränad man är, kan man ändra detta till lite mer skidnära konditionsträning (rullskidor,skidor,löpning e t c)..Brukar använda en liknelse som att "kroppen" som en vanlig (maj)brasa..Ju mer ved (A1..där du "bygger upp musklerna med härliga kapillärer och mitokondrier) desto mer (och längre) brinner brasan när du väl tänder på (kör intervaller/tävlar)..Å andra sidan gillar jag sådan träning också..Är det dessutom skitväder (regn e t c) då tränas även din mentala styrka..hehe..Det behövs det också en del av, under ett hårt Vasalopp..=)

Som jag tolkar andra passager i den nyttiga texten under den här länken (tack MMG!), så är det inte alls bevisat än att musklerna bara i A1 utvecklas mot bättre syreupptagning mm...

Men vi är nog alla överens om att regelbundna riktigt långa långpass behövs inför VL - men varför köra dessa i A1? A2 är väl vettigare - liknar mer långloppskänslan?

Men klart - de första långpassen för den ovane blir bara långa om man kör A1..., men nu vill jag lägga på ett kol ifall det är vettigt.

Det enda vettiga svaret du kan få för att träna effektivt är att palta sig till ett testcenter och göra ett professionellt test och få ett individanpassat program. Då kanske det visar sig att man tränar en massa slasktimmar som inte är till någon nytta. Många fystränare menar att motionärer i synnerhet tränar alldeles för hårt i förhållande till återhämtning.Tror att det ligger en hel del i det resonemanget.
Börjar nästan bli lika mycket hokus pokus i det här som med vallning :)

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Tränar du 4 timmar/vecka så kan du strunta i A1 annat än när du är trött, det ger förhållandevis för lite. Tränar du mer så lyssna på kroppen. A1 ger så lite jämfört med ett hårt pass men är bra att ta till när kroppen är trött. Så jag håller med dig segåkning sysslar man med när man har tid över. Elitåkare tränar jämt så dom hinner med, andra får prioritera det som ger mest.

Missförstå mig inte nu A1 träning är mkt bra för att bygga uthållighet men den kräver ofta för mycket tid i anspråk för att löna sig.

Tobbe L jag tycker nog att 4 pass per vecka bör vara A2-A3 om du siktar på att förbättra dig.

Det kan du få tycka...
Smärta är bara vekhet som lämnar kroppen

Laplace

Laplace

Medlem

• Members
  • Pip
  • 106 inlägg

Tränar du 4 timmar/vecka så kan du strunta i A1 annat än när du är trött, det ger förhållandevis för lite. Tränar du mer så lyssna på kroppen. A1 ger så lite jämfört med ett hårt pass men är bra att ta till när kroppen är trött. Så jag håller med dig segåkning sysslar man med när man har tid över. Elitåkare tränar jämt så dom hinner med, andra får prioritera det som ger mest.

Missförstå mig inte nu A1 träning är mkt bra för att bygga uthållighet men den kräver ofta för mycket tid i anspråk för att löna sig.

Tobbe L jag tycker nog att 4 pass per vecka bör vara A2-A3 om du siktar på att förbättra dig.

Det kan du få tycka...

Vem av er är snabbast då? Då får vi ju svaret på hur man ska träna ;-)

stebe

stebe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 457 inlägg
Var ligger A1 pulsintervallerna hos er folks? Jag har mina mellan 65-75% av max. Om man ligger i det övre spannet i 3-4 timmar är det då inte någon fiskörning även om det heller inte handlar om blodsmak i munnen, om det nu är det träning handlar om? Frågar bara av ren nyfikenhet och okunskap eftersom vissa som anser att A1 kan man hoppa över.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Det kan du få tycka...

Så är det ju...

Men ska man överföra den träningen direkt till en elitåkare så skulle det innebära 8 intervallpass i veckan... Och det va det väl bara Marit som kört så hårt... Det funkade ju ett tag sedan blev hon ju sjuk...

Jag kör hellre stenhårt på passen som ska vara hårda...och riktigt lugnt på de passen som som ska vara lugna...

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg

Det kan du få tycka...

Så är det ju...

Men ska man överföra den träningen direkt till en elitåkare så skulle det innebära 8 intervallpass i veckan... Och det va det väl bara Marit som kört så hårt... Det funkade ju ett tag sedan blev hon ju sjuk...

Jag kör hellre stenhårt på passen som ska vara hårda...och riktigt lugnt på de passen som som ska vara lugna...

kan ju bara vända mig till mig själg. förr körde man alltid halvhårt. sen på tävling fick man en chock o stumna. man hade ju inga max eller nära på maxinsatser i träningen att tillgå. men de hade man nog inte orkat träna heller då man alltid körde hårt o "tävla" mot alla man såg längs skidspåret!
Waiting for winter

joakim.j

joakim.j

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 521 inlägg

Så är det ju...

kan ju bara vända mig till mig själg. förr körde man alltid halvhårt. sen på tävling fick man en chock o stumna. man hade ju inga max eller nära på maxinsatser i träningen att tillgå. men de hade man nog inte orkat träna heller då man alltid körde hårt o "tävla" mot alla man såg längs skidspåret!

Nej det var inte så jag menade TobbeL, Det räcker med dom intervallpassen du redan gör men jag tänkte att du kunde dela upp ett långt lugnt pass i 2 delar och köra det i A2 tempo eller ev lite högre bitvis. Men du ska inte lyssna på mig utan bättre att lyssna på din bror för honom har jag aldrig slagit i någon tävling :).

BjörnJonsson, det är för att du var för bra som du inte behövde ta i för fullt när du tävlade mot alla andra åkare o löpare du såg :). Jag som behöver ta i allt vad jag har när jag "tävlar mot andra får mig en ordentlig genomkörare. Men å andra sidan vilar jag ganska mycket i och med att jag bara tränar 4-6 timmar i veckan.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg

Så är det ju...

Nej det var inte så jag menade TobbeL, Det räcker med dom intervallpassen du redan gör men jag tänkte att du kunde dela upp ett långt lugnt pass i 2 delar och köra det i A2 tempo eller ev lite högre bitvis. Men du ska inte lyssna på mig utan bättre att lyssna på din bror för honom har jag aldrig slagit i någon tävling :).

BjörnJonsson, det är för att du var för bra som du inte behövde ta i för fullt när du tävlade mot alla andra åkare o löpare du såg :). Jag som behöver ta i allt vad jag har när jag "tävlar mot andra får mig en ordentlig genomkörare. Men å andra sidan vilar jag ganska mycket i och med att jag bara tränar 4-6 timmar i veckan.

Mmm...och vet du vem han bollar sina idéer med då...???;)
Sedan handlar det ju inte bara om kondition i skidåkning... Det är ju en tekniksport oxå... Har du en bra teknik och god åk-ekonomi så har du mycket gratis där...
Jag har jobbat mycket med tekniken genom åren och skulle nog vilja säga att jag har en bra teknik...iaf när det kommer till skate.

Redigerat av Tobbe L, 21 augusti 2011 - 20:37 .

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Det kan du få tycka...

Så är det ju...

Varför ska man blanda in elitåkare i den här tråden som handlar om motionärer? Det är väl självklart att eliten som kör flera pass om dagen kör en stor del av sina pass i A1. För en motionär som tränar 3-4 ggr i veckan kan man nog diskutera om det inte är slöseri med tid att köra A1. Frågan är dock om man ska köra det öht.

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Många pass i veckan = måste ha med A1 annars orkar man inte! Få pass mycket A3 och A2 på lite längre pass! Svårare än så är de ju inte :) vart gränsen går med många pass eller få pass måste ju va upp till var och en att känna efter ;)

globe86

globe86

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 357 inlägg
Brukar även använda A1 som startpass efter längre vila/sjukdom ! Då brukar man känna efter om kroppen är redo är börja jobba igen! Personligen kör jag alltid minst 2 timmar när de gäller a1....

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Många pass i veckan = måste ha med A1 annars orkar man inte! Få pass mycket A3 och A2 på lite längre pass! Svårare än så är de ju inte :) vart gränsen går med många pass eller få pass måste ju va upp till var och en att känna efter ;)

Huvudet på spiken, globen!

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Här finns lite intressanta tankar: http://www.colting.s...kad_traning.pdf

Det där tyckte jag faktiskt inte var spesiellt intressant. Till att börja med klarar jag inte att egentligen förstå vad han menar med låg, medelintensiv träning, mjölksyra, hårt etc. Man får mjölksyra på alla intensiteter och man kan också ha en del syra över normal värdet utan att för den skull ha ont.

Det stämmer att man kan träna mer om man tränar på en lågintensitet men om man endå inte har tid till en massa timmar i veckan kanske inte det att kunna träna mest antal timmar är det bästa.

Det jag tycker var sämst med artikeln är att der verkar som att man ska vara rädd för att tränar för hårt och dra på sig mjölksyra. Det är väl egentligen en ganska vanlig åsikt om man läser en del träningslära men just detta betvivlar jag är en väldigt stor risk* för en motionär som inte tränar så mycket och kan nog göra att träningen inte ger så bra resultat.

Det är självklart också en bra poäng att träning ska vara rolig och att kontinuitet är viktigt men det medför endå inte att man bara (mest) ska träna lugnt. Jag tycker tex inte att det är spesiellt roligt att sykla mtb i sone 1 då jag ofta behöver sykla med en högre intensitet för att komma opp tekniska backar och andra partier.

*Jag tror inte det är så bra att köra väldigt hårt på alla pass men att köra hårt ett par gånger i veckan och sen köra lite lugnare de andra dagarna tror jag fungerar. Känn på hur kroppen känns och träna efter det.

Tobbe L

Tobbe L

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 218 inlägg
Jag tycker mer som Björn.

Min upplevelse tidigare säsonger när man kört för hårt på långpassen är att man kanske orkat åka fort...men den riktiga toppen finns inte där. Kommer det en tempohöjning så har man inget att sätta emot...

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg
och när man tränat sin "överfart". då är den fart man håller i långlopp inte lika belastande. man har en växel ill. ungefär som när man kör 400m intervaller för att bli snabbare på 10 km löpning. A2 fantaster bör ju då förespråka 4 ggr/veckan 10km pass på 45 min. jag är beredd att tro att om man kör 2ggr 10km på 60min och 1st 12x400m + 1st 3-4-5-6-5-4-3 min stege så utvecklas man betydligt mer.
Waiting for winter

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg
Min egen slutsatts:
Den högintensiva träningen (korta och långa pass) ökar den maximala syreupptagningsförmågan (centrala kapaciteten) effektivt medans den lokala styrkan inte utvecklas lika effektivt. Antagligen p.g.a den sura miljön dygnet efter träning i muskelaturen. Den lokala kapaciten ökas främst för att ökad mjölksyratålighet uppnås.

Lågintensiv träning (A1-A2) ökar främst den lokala styrkan och reduserar kroppsvikten + ger återhämtning. Till den lågintensiva träningen räknar jag oxå styrketräning eftersom den har possitiv inverkan på den lokala styrkan.

Varför endast köra lågintensivt eller högintensivt? Jag tror man med fördel kombinerar dessa men att man ska planera träningen så att dom högintensiva passen inte sabbar för dom lågintensiva långpassen så att styrkeökningen inte missgynnas av sura muskler. Kanske köra periodvis med hög- och lågintensiv träning. Kör all högintensiv träning på tröskelpuls ca: 90% av max under försäsong inte högre. Jag tror som Mario att den lågintensiva träningen gör störst nytta grenspecifikt.

Jo har skrivit detta i en annan tråd och det är nog närmast sanningen tycker jag.
Denna tråd:
http://www.skidforum...pic.php?id=1632

Redigerat av golvet, 22 augusti 2011 - 16:25 .

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg
Golvet. är sprintträning (löpning) också lågintensivt enligt dig? Man kan ju tolka det så iom att du ser styrketräning som lågintensivt.

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Golvet. är sprintträning (löpning) också lågintensivt enligt dig? Man kan ju tolka det så iom att du ser styrketräning som lågintensivt.

Hmm hur menar du? är styrka tex chins,dips och brutalbänk högintensiv träning för dig?
när man kör korta intervaller på rullskidor el. löpning tex 20sek max/10 sek vila,är det lågintensiv träning?
Tyckte bara att det jo sa känndes förnuftigt..............

Redigerat av golvet, 22 augusti 2011 - 16:51 .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar