Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

hur viktigt är A1?

• Vänligen logga in för att kunna svara
116 svar till detta ämne

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Golvet. är sprintträning (löpning) också lågintensivt enligt dig? Man kan ju tolka det så iom att du ser styrketräning som lågintensivt.

Hmm hur menar du? är styrka tex chins,dips och brutalbänk högintensiv träning för dig?
när man kör korta intervaller på rullskidor el. löpning tex 20sek max/10 sek vila,är det lågintensiv träning?
Tyckte bara att det jo sa känndes förnuftigt..............

Skulle säga att det är högintensiv träning dvs som stimulerar snabba muskelfibrer.

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Golvet. är sprintträning (löpning) också lågintensivt enligt dig? Man kan ju tolka det så iom att du ser styrketräning som lågintensivt.

Hmm hur menar du? är styrka tex chins,dips och brutalbänk högintensiv träning för dig?
när man kör korta intervaller på rullskidor el. löpning tex 20sek max/10 sek vila,är det lågintensiv träning?

Skulle säga att det är högintensiv träning dvs som stimulerar snabba muskelfibrer.

OK.jag är ingen fysiolog..... :) tyckte bara att det lät väldigt rimligt som jo uttryckte det att klassa styrketräning som lågintensiv eftersom den som sagt var har positiv effekt på den lokala styrkan............... men du har säkert rätt men jag tycker fortfarande att jo,s resonemang verkar väldigt förnuftigt :)

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

OK.jag är ingen fysiolog..... :) tyckte bara att det lät väldigt rimligt som jo uttryckte det att klassa styrketräning som lågintensiv eftersom den som sagt var har positiv effekt på den lokala styrkan............... men du har säkert rätt men jag tycker fortfarande att jo,s resonemang verkar väldigt förnuftigt :)

Jag förstår hur du menar. Du tänker att högintensivt är sådant som är högintensivt ur ett aerobt perspektiv dvs intervaller, snabbdistans, tävlingar etc.

Jag är inte heller fysiolog... ;)

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg
:)

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Golvet: Jag tror du har helt fel. Om jag varje morgon kör 20 gånger 20s stenhårda stakintervaller i 2månader blir jag med ditt resonemang mindre stark i stakmusklerna än om jag kör 20 gånger 20s lugnt under samma tid?

Tror du verkligen det?

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Golvet: Jag tror du har helt fel. Om jag varje morgon kör 20 gånger 20s stenhårda stakintervaller i 2månader blir jag med ditt resonemang mindre stark i stakmusklerna än om jag kör 20 gånger 20s lugnt under samma tid?

Tror du verkligen det?

Tycker detta är en väldigt intressant diskusion och jag vill säga att jag är absolut inte är nån expert på området utan går mycket på min känsla ;) men................................
för att citera jo:

Den högintensiva träningen (korta och långa pass) ökar den maximala syreupptagningsförmågan (centrala kapaciteten) effektivt medans den lokala styrkan inte utvecklas lika effektivt. Antagligen p.g.a den sura miljön dygnet efter träning i muskelaturen. Den lokala kapaciten ökas främst för att ökad mjölksyratålighet uppnås.

innebär för mig att självklart blir du stark av högint.träning(intervaller) mycket på grund av högre mjölksyratålighet............

Lågintensiv träning (A1-A2) ökar främst den lokala styrkan
Till den lågintensiva träningen räknar jag oxå styrketräning eftersom den har possitiv inverkan på den lokala styrkan.

Självklart ger det inte nåt att köra lungt 20sek lungt 20ggr utan du måste naturligtvis mala på nån/några timmar men att musklerna utvecklas mer effektivt när du inte har tillfört så mycket syra.

intressant men finns nog lika många åsikter som inlägg här på skidforum om detta ämne och sen är det nog det bästa att individanpassa all träning för optimalt resultat...... :)

Redigerat av golvet, 23 augusti 2011 - 11:48 .

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg

Självklart ger det inte nåt att köra lungt 20sek lungt 20ggr utan du måste naturligtvis mala på nån/några timmar men att musklerna utvecklas mer effektivt när du inte har tillfört så mycket syra.

Jag tror snarare det är att hur mycket mängd man kan träna blir mindre desto högre intensitet man kör på. Coggan som är stor inom framförallt cykel träning rekomenderar (i alla fall i vissa perioder) mycket träning i effekt sone 3 som är en bit under tröskeln, tex 2,3 x 20 minuter intervaller.

Så musklerna tror jag också egentligen tränas bäst på högre intensitet men problemet är återhämtningen.

Frazzi

Frazzi

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 975 inlägg
Här finns lite forskning på hur viktigt A1 är:

http://www.ncbi.nlm....pubmed/17685689
http://www.fftri.com... JSCR, 2007.pdf

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Intressant artikel med det är en del saker i artikeln som gör att jag är osäker på vad jag tycker man kan dra för slutsatser. Det är självklart också möjligt att jag missuppfattat artikeln.

De i gruppe 2 tränade mindre tid än de i gruppe 1. Oklart om deras mått på vad som är likvärdig träning är den rätta.

Sone 2 är en väldigt bred sone. Det är stor skillnad att springa lågt i sonen med 150 i puls jämfört med att springa med 170 i puls. Tyckte först att det var oklart var i sonen löparna var men det verkar som de var mitt i sonen, dvs runt 160 i puls. Trots detta kallar de denna träningen tröskel träning. Jag tror att tröskel träning normalt ska ligga på en högre puls än det.

Lite konstig diskusion angående just tröskel träning då tex olympia toppen i norge tror väldigt mycket på just tröskel träning men då på en lite högre intensitet än vad de verkar testa i artikeln (som minst tröskel pulsen minus 9-10 slag). Så jag tycker det blir konstigt att skriva att utövare på elit nivå mest tränar över tröskeln eller i sone 1.

Så jag skulle villja se forskning där löparna antingen springer lika länge oberoende av om de är i sone 1 eller sone 2 (om de är relativt lågt i sonen) eller där en grupp tränar mer närmare tröskeln (runt 170 i puls för de i artikeln) under en kortare tid.

Nu vet vi inte om det bästa hade varit gruppe 2 men med lite mer tid i sone 2 än nu och det är väl just detta en hel del av denna diskusionen har handlat om.

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg
körde själv ett "tröskelpass" idag. 45 km med 84% av max i snitt. det är hög A2 det. ändå känns det som: visst tog jag i mer än på vanlig distans. men de känns på något vis inte så jäkla utvecklande!
Waiting for winter

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg
Golvet:
Du rör ihop begreppen. 1h högintensivt kommer utvecka styrkan mer en 1h lågintensivt, du använder det faktum att verkningsgraden är sämre vid högintensivt som ett bevis för att det är sämre totalt sätt än lågintensivt (vilket inte är sant då det kompenseras mer än väl av att man kör hårdare).

Dessutom cirkelbevisar du genom
1. Styrketräning ger högre styrka (vilket alla är med på)
2. Lågintensiv träning ger mest för styrkan (ditt påstående)
3. Styrketräning räknas som lågintensiv (ditt påstående)
4. Eftersom styrketräning räknas som lågintensiv och styrketräning ger mest för styrkan ger lågintensiv mest för styrkan.
Du har nu 4. som bevisar 2. med hjälp av 3. (som du inte har bevis för, alltså faller det).

Jag tycker inte detta borde vara så krångligt, det är bäst att totalt sätt köra så hårt det går. Anledningen till att man måste blanda passen är för det går inte att köra 2 gånger 3 timmar A3 om dagan :)

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Hur känner du om det är utveklande eller inte?
Tycker du att ett A1 pass känns mer utvecklande?

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg

Hur känner du om det är utveklande eller inte?
Tycker du att ett A1 pass känns mer utvecklande?

då man efter 2h känner att de här skulle ja nog kunna göra ett par timmar till! Typiskt wolfgang pass! ett A1 pass kanske i sig inte är mer givande med om man av 6pass på en vecka kör 3 hårda intervallpass skulle ja föredra ett A1 pass som pass vid sidan av intervallerna. dels för att vara fysiskt redo men även inte minst psykiskt. alla har väl känt ångest inför hårda intervallpass? Känns som en befrielse när det står 2.5h A1 klassiskt.
Waiting for winter

FredrikS

FredrikS

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 713 inlägg
Om man efter 2 timmar tycker att man kan köra ett par timmar till så är det inte tröskelträning. Vad har du för tröskelpuls?

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg

Om man efter 2 timmar tycker att man kan köra ett par timmar till så är det inte tröskelträning. Vad har du för tröskelpuls?

som ja skrev låg ja på 84% av max. och på den ansträngningen kan ja ligga ett bra tag. Det har att göra med hur bra tränad man är. Sen om det inte kallas tröskelträning vet jag inte. jag låg ca 10 - 12 slag under vanliga intervaller.

helena ekholm berättade i ett radioinslag för någon vecka sedan att sådana pass kunde hon nästan köra oändligt länge
Waiting for winter

Everest

Everest

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 607 inlägg

som ja skrev låg ja på 84% av max. och på den ansträngningen kan ja ligga ett bra tag. Det har att göra med hur bra tränad man är. Sen om det inte kallas tröskelträning vet jag inte. jag låg ca 10 - 12 slag under vanliga intervaller.

helena ekholm berättade i ett radioinslag för någon vecka sedan att sådana pass kunde hon nästan köra oändligt länge

Det tror jag faktiskt inte att varken du, Helena Ekholm eller någon kan även om det känns så efter 2 -3 timmar, någon eller några timmar senare, blir man trött helt enkelt och ytterligare några timmar senare tornar en stor vägg upp sig.
Mål 2013/14: Åka några lopp jag inte åkt förut.

BjörnJonsson

BjörnJonsson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 683 inlägg

Det tror jag faktiskt inte att varken du, Helena Ekholm eller någon kan även om det känns så efter 2 -3 timmar, någon eller några timmar senare, blir man trött helt enkelt och ytterligare några timmar senare tornar en stor vägg upp sig.

Nej man går ju tom på energi. men jag menade hur man upplever ansträngningen medan depåerna räcker till. ett rejält intervallpass känns ju förjävligt efter 15min.
Waiting for winter

golvet

golvet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 815 inlägg

Golvet:
Du rör ihop begreppen. 1h högintensivt kommer utvecka styrkan mer en 1h lågintensivt, du använder det faktum att verkningsgraden är sämre vid högintensivt som ett bevis för att det är sämre totalt sätt än lågintensivt (vilket inte är sant då det kompenseras mer än väl av att man kör hårdare).

4. Eftersom styrketräning räknas som lågintensiv och styrketräning ger mest för styrkan ger lågintensiv mest för styrkan.
Du har nu 4. som bevisar 2. med hjälp av 3. (som du inte har bevis för, alltså faller det).

Jag tycker inte detta borde vara så krångligt, det är bäst att totalt sätt köra så hårt det går. Anledningen till att man måste blanda passen är för det går inte att köra 2 gånger 3 timmar A3 om dagan :)

Ok,det blir lite rörigt när golvet ska blanda golvlim ;)
ska försöka att utrycka mig lite mindre rörigt och på bondsvenska :)

ta mig som exempel som är nybörjare. ifjol sommar när jag på allvar började träna så körde jag nog i princip alla pass a2-a3 med följd att jag hade ont i knä,axlar.armbågar mm
samt kände mig trött å seg även med en mindre mängd pass i veckan(2,max3).
i år har jag kört(3-6pass/veckan) långa och lugna pass OCH högintensiva intervallpass med följden att jag känner mig stark som jag aldrig gjort förut.har långsamt med lågintensiva(och högint.)pass kunnat byggt upp min styrka på för mig ett härligt sätt.känns inte som jag kunnat det om jag kört a2-a3 hela tiden.JAG tycker att jag fått en segare styrka med dom långa lugna passen MEN håller med att dom hårdare passen ger mycket för styrkan.
tycker att man man höjer gränsen för syran med dom hårda passen.
sen:INTE en skada i år!
Vet inte om det beror på att jag är nybörjare så att man kanske måste börja lungt för att bygga upp sig och stärka leder och senor.
Menar inte att man ska välja bort dom högintensiva passen,tvärtom,utan bara att dom lågintensiva(min känsla) bygger upp en seg och bra styrka!

det var väl lite mindre rörigt va? :D

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Golvet:

Ok,det blir lite rörigt när golvet ska blanda golvlim ;)
ska försöka att utrycka mig lite mindre rörigt och på bondsvenska :)

ta mig som exempel som är nybörjare. ifjol sommar när jag på allvar började träna så körde jag nog i princip alla pass a2-a3 med följd att jag hade ont i knä,axlar.armbågar mm
samt kände mig trött å seg även med en mindre mängd pass i veckan(2,max3).
i år har jag kört(3-6pass/veckan) långa och lugna pass OCH högintensiva intervallpass med följden att jag känner mig stark som jag aldrig gjort förut.har långsamt med lågintensiva(och högint.)pass kunnat byggt upp min styrka på för mig ett härligt sätt.känns inte som jag kunnat det om jag kört a2-a3 hela tiden.JAG tycker att jag fått en segare styrka med dom långa lugna passen MEN håller med att dom hårdare passen ger mycket för styrkan.
tycker att man man höjer gränsen för syran med dom hårda passen.
sen:INTE en skada i år!
Vet inte om det beror på att jag är nybörjare så att man kanske måste börja lungt för att bygga upp sig och stärka leder och senor.
Menar inte att man ska välja bort dom högintensiva passen,tvärtom,utan bara att dom lågintensiva(min känsla) bygger upp en seg och bra styrka!

det var väl lite mindre rörigt va? :D

Inget rörigt alls, jag är helt och i verkligheten så håller jag med om att man måste blanda pass för att det ska fungera (både vad gäller skador, motivation och slitenhet inför nästa pass). Men tänk om du kunde vara lika motiverad, lika lite skadad och lika pigg trots att du kunde köra långpassen i A2. Det var resonemanget att det skulle ha gett bättre syratålighet och VO2 max men sämre styrka jag tyckte var konstigt.

Som så vanligt när man tycker helt olika så pratar mot om olika aspekter av saken :)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 030 inlägg
Mycket intressant diskussion men visst är mixen av pass beroende på individens situation?

En nybörjare har väl sin mix och en elitåkare sin mix om man nu ska ta extremerna.

Jag försöker frenetiskt att föra över mina lyckade mixar i löpningen till skidåkningen för att effektivisera skidträningen.
Nu i somras körde jag ca 4 månaders träning (löpuppehåll de tidigare 5 månaderna p g a snömängderna i Småland) och lyckades få både fart till PB på milen och äntligen marathondebut på 3:26.
Varför lyckas inte skidträningen ge mig bättre resultat när jag har betydligt fler timmar där?

Med mina blygsamma timmar på ca 100 timmar per år så rör det sig absolut inte om att träna A1 för att tåla fler pass... men kanske för att tåla längre pass?
I just löpningen så använder jag mig av A1 för att nå längre pass, nu i somras körde jag i upp till 3 timmar och lyckades också uppnå maradebuten (som också körde i A1).

I vinter kommer jag att köra A1 pass (backarna ökar förstås pulsen över A1) ungefär en gång i veckan och helst över 3 timmar.
Sedan A3 pass i veckan på strax under timmen.
Givetvis mina chins och dips varje morgon.

Men kortfattat så har jag alltid lyckats bäst i löptävlingar när jag satsat mest på intervaller plus A1. Snabbdistanspassen har varit underrepresenterade men givetvis nödvändiga närmare tävling för att få tävlinskänsla.

Så inte så mycket teori men min erfarenhet i träningsvolymen ca 2-3 pass i veckan (intesiva perioder) och drygt 100 timmar per år.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar