Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

hur viktigt är A1?


ulrkaa

Recommended Posts

läste på erik wickströms blogg att han trodde att 99% av motionärerna skulle bli mycket bättre om dom drog ner antalet träningstimmar och körde hårdare när dom väl tränade.

Det där tyckte jag låter konstigt. De flesta motionärerna tränar väl inte spesiellt mycket till att börja med?

 

Läste en del av pdf:en med H&H. De säger samma sak hela tiden, VO2 max är det enda som är viktigt, refererar till forskning som jag eller någon annan inte verkar kunna finna (testerna på damlandslaget tex) och verkar använde vad jag skulle kalla väldigt svaga resultat om sambandet mellan tröskel och V02max från en studie med få deltagare.

 

Någon får gärna visa mig deras artiklar som backar opp deras slutsatser men innan det förstår jag egentligen inte hur så många kan ta de seriöst.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 116
  • Created
  • Last Reply
läste på erik wickströms blogg att han trodde att 99% av motionärerna skulle bli mycket bättre om dom drog ner antalet träningstimmar och körde hårdare när dom väl tränade.

Det där tyckte jag låter konstigt. De flesta motionärerna tränar väl inte spesiellt mycket till att börja med?

 

Läste en del av pdf:en med H&H. De säger samma sak hela tiden' date=' VO2 max är det enda som är viktigt, refererar till forskning som jag eller någon annan inte verkar kunna finna (testerna på damlandslaget tex) och verkar använde vad jag skulle kalla väldigt svaga resultat om sambandet mellan tröskel och V02max från en studie med få deltagare.

 

Någon får gärna visa mig deras artiklar som backar opp deras slutsatser men innan det förstår jag egentligen inte hur så många kan ta de seriöst.[/quote']

erik hade skrivit det som svar på en kommentar på just det blogginlägget du nämner om H&H.ja jag vet inte,en hel vetenskap det här så jag går efter min känsla och intuition så får andra träna på sitt sätt :)

Link to comment
Share on other sites

Alla verkar ense (?) om:

 

tränar du en ca 1 timmes pass - högbelastning, intervall

tränar du en ca 2 timmes pass - distans A2, några kör A1

 

Nu kommer frågan

3-4 timmes pass - ger det mer träning för VL om jag kör (och orkar) i A2 än A1?

Link to comment
Share on other sites

Alla verkar ense om (?):

 

tränar du en ca 1 timmes pass - högbelastning, intervall

tränar du en ca 2 timmes pass - distans A2, några kör A1

 

Nu kommer frågan

3-4 timmes pass - ger det mer träning för VL om jag kör (och orkar) i A2 än A1?

Det som känns bäst för dina förutsättningar är din bästa tränining! Här på forumet kommer du aldrig att få svar på frågan. Är i alla fall min åsikt.

Link to comment
Share on other sites

Alla verkar ense om (?):

 

tränar du en ca 1 timmes pass - högbelastning, intervall

tränar du en ca 2 timmes pass - distans A2, några kör A1

 

Nu kommer frågan

3-4 timmes pass - ger det mer träning för VL om jag kör (och orkar) i A2 än A1?

Ja! Om du vilar dagen efter iaf.

Link to comment
Share on other sites

Alla verkar ense om (?):

 

tränar du en ca 1 timmes pass - högbelastning' date=' intervall

tränar du en ca 2 timmes pass - distans A2, några kör A1

 

Nu kommer frågan

3-4 timmes pass - ger det mer träning för VL om jag kör (och orkar) i A2 än A1?[/quote']

Det som känns bäst för dina förutsättningar är din bästa tränining! Här på forumet kommer du aldrig att få svar på frågan. Är i alla fall min åsikt.

håller med

Link to comment
Share on other sites

Alla verkar ense om (?):

 

tränar du en ca 1 timmes pass - högbelastning, intervall

tränar du en ca 2 timmes pass - distans A2, några kör A1

 

Nu kommer frågan

3-4 timmes pass - ger det mer träning för VL om jag kör (och orkar) i A2 än A1?

Tanken med långpass är ju att bygga upp grundstyrka och inte bryta ner kroppen. Kör du i A1 bygger du grundstyrka men i A2 börjar du bryta ner kroppens muskler. Så det blir i sig två helt olika pass.

Link to comment
Share on other sites

Om du tränar 10 timmar i veckan med en del hårda korta pass och en långtur på 4 timmar i A2 utan något problem så tror jag du tränar efter fel soner eventuellt att du kunde köra en hel del hårdare på de korta passen.

Det har du nog rätt i: håller på att utmana mig själv mer - men är ju gubbe, tar uppbyggnaden lite peu en peu

Link to comment
Share on other sites

Alla verkar ense om (?):

 

tränar du en ca 1 timmes pass - högbelastning' date=' intervall

tränar du en ca 2 timmes pass - distans A2, några kör A1

 

Nu kommer frågan

3-4 timmes pass - ger det mer träning för VL om jag kör (och orkar) i A2 än A1?[/quote']

Tanken med långpass är ju att bygga upp grundstyrka och inte bryta ner kroppen. Kör du i A1 bygger du grundstyrka men i A2 börjar du bryta ner kroppens muskler. Så det blir i sig två helt olika pass.

Håller ej helt med - kör du lugnpass förvaltar du bara men på ett bra sätt. Vid varje uppbyggnad, även av grundstyrkan/uthålligheten, måste man enligt vad jag förstår av dem som är pålästa inom träningslära går över nuvarande gräns, vilket alltid innebär nerbrytning - kroppen svara med att bygga starkare än innan. "Över gränsen" kan innebära antingen belastningsökningar eller förlängning av åktiden.

 

 

(Men visst stebe, vem vet exakt, vi får väl hålla på ändå som vi gör och det är inte illa, i alla fall när jag tänker på din träningmängd och -uppbyggnad.)

Link to comment
Share on other sites

@ulrkaa:

 

Om jag tränade 10 h i veckan så skulle jag köra en del av dessa i A1. Förslagsvis ditt pass på 4 h då. Om jag däremot tränade mellan 5-7 h i veckan skulle jag nog köra nära 0 % A1.

5-7 timmar kvalitetsträning/vecka? Undra hur bra rent utvecklingsmässigt den träningen då blir. När man tar i ska man ju också TA i!

Link to comment
Share on other sites

@ulrkaa:

 

Om jag tränade 10 h i veckan så skulle jag köra en del av dessa i A1. Förslagsvis ditt pass på 4 h då. Om jag däremot tränade mellan 5-7 h i veckan skulle jag nog köra nära 0 % A1.

5-7 timmar kvalitetsträning/vecka? Undra hur bra rent utvecklingsmässigt den träningen då blir. När man tar i ska man ju också TA i!

Det mesta lär ju vara A2. Inte jättehårt alltså. Funkar inte att mala A1 på de flesta pass med så få timmar. Inte för mig iaf o jag har provat båda uppläggen. Men alla är olika förstås. Gott om vila mellan kvalitetspassen är det ju också till skillnad från när du tränar gissar jag.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitet eller kvantitet var väl något som Martit Björgen och hennes tränare har spekulerat mycket i. Det kanske närms tidigare här i tråden men hon fick ju sitt verkliga superlyft när hon började köra mycket långa lågintensiva pass, sen kan det Självklart vara andra faktorer med också. Men det plus att Oskar Svärd pratar om A1 som en bra grund i träningen, gör att jag tycker att man inte kan avfärda det som "fjollepass" utan vidare.

Här försöker de påstå motsatsen, dvs att Börgen uppnår sina resultat via interrvallträning:

 

http://erikwickstrom.files.wordpress.com/2011/10/intervaller-4-ggr-4-min.pdf

Link to comment
Share on other sites

Kvalitet eller kvantitet var väl något som Martit Björgen och hennes tränare har spekulerat mycket i. Det kanske närms tidigare här i tråden men hon fick ju sitt verkliga superlyft när hon började köra mycket långa lågintensiva pass' date=' sen kan det Självklart vara andra faktorer med också. Men det plus att Oskar Svärd pratar om A1 som en bra grund i träningen, gör att jag tycker att man inte kan avfärda det som "fjollepass" utan vidare.[/quote']

Här försöker de påstå motsatsen, dvs att Börgen uppnår sina resultat via interrvallträning:

 

http://erikwickstrom.files.wordpress.com/2011/10/intervaller-4-ggr-4-min.pdf

Den där artikeln är gammal. Efter ett par dårliga sesonger för ett par år sedan så började hon med mer långkjöring och mindre härdträning.

Link to comment
Share on other sites

Kvalitet eller kvantitet var väl något som Martit Björgen och hennes tränare har spekulerat mycket i. Det kanske närms tidigare här i tråden men hon fick ju sitt verkliga superlyft när hon började köra mycket långa lågintensiva pass' date=' sen kan det Självklart vara andra faktorer med också. Men det plus att Oskar Svärd pratar om A1 som en bra grund i träningen, gör att jag tycker att man inte kan avfärda det som "fjollepass" utan vidare.[/quote']

Här försöker de påstå motsatsen, dvs att Börgen uppnår sina resultat via interrvallträning:

 

http://erikwickstrom.files.wordpress.com/2011/10/intervaller-4-ggr-4-min.pdf

Den där artikeln är gammal. Efter ett par dårliga sesonger för ett par år sedan så började hon med mer långkjöring och mindre härdträning.

De är hjärtforskare och kan säkert sina saker angående hur hjärtat fungerar och hur det tränas bäst men är helt insöade på VO2max som enda viktiga parameter. De är säkert sant om allt annat är lika.

 

I skidåkning och speciellt Vasaloppet finns ju massor av andra parametrar att ta hänsyn till som Helgerud/Hoff inte kan beskrivas som auktoriteter inom tex arbetsekonomi och lokal uthållighet. Sedan blir jag alltid misstänksam mot folk som avfärdar andras erfarenheter som "rövarhistorier från världens sämsta landslag".

 

För egen del kör jag väl något som kan liknas vid A1 enbart på riktigt långa pass 2,5-3timmar och uppåt men oavsett längd på passet eller om det är intervaller tycker jag det är viktigt att inte hålla högre fart än att jag klarar av att åka tekniskt rätt(nåja så gott jag kan iaf) hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...