Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svartedalsloppet 64km


kustlöparen

Recommended Posts

Nu finns information ute om den nya rullskidstävlingen Svartedalsoppet med klasser upp till 64km (även 16km och 32km).

 

Loppet körs på sparsamt trafikerade vägar med vacker skogs och landsbygd som kuliss i det natursköna Svartedalen några mil norr om Göteborg.

 

TÄVLINGSDAG: Lördagen 17:e september 2011

 

 

Mer info på: http://www.startplatser.se/svartedalsrundan/

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply
Låter som ett fint lopp och Everest har rosat banan.

De var ju några stycken som körde en inofficiell tävling på sträckan tidigare i somras.

Vad kommer det röra sig om för maxhastighet med PU-hjulen?

Körde banan med PU-hjul för en vecka sedan, tog det lugnt i utförsbackarna och det var motvind, nådde då en maxfart på knappt 35km/h, hade jag stått på överallt hade det gått lite fortare, svårt att uppskatta hur mycket kanske 40km/h eller drygt det. Förmodligen hade Everest högre fart på sina träningshjul under träningsracet i somras, jag hade då en maxfart på 32km/h med fullt ös och perfekta förhållanden med gummitvåor. Nu har jag ju inte lika mycket fart att trycka på över krönen med som er lite bättre åkare så det gör ju lite till...

Men det finns inga branta utförskörningar, något ställe som är lite skymt men inte värre än man låta bli att gå ner i fartställning en liten bit innan man släpper på. Everest menade att banan är ofarlig även om det är blött och regn , och han har ju rutin på det här.

 

Däremot finns det några ställen som är ganska långflacka där man kan ligga och rulla länge...dessa partier ska ju tas uppför också... Bitvis är det lite grov asfalt och en del småknickar och slakmotor så banan är mer sugande än man tror.

 

Men väldigt vacker och trevlig nästan helt bilfri, kör ofta den här sträckningen själv.

Link to comment
Share on other sites

Låter som ett fint lopp och Everest har rosat banan.

De var ju några stycken som körde en inofficiell tävling på sträckan tidigare i somras.

Vad kommer det röra sig om för maxhastighet med PU-hjulen?

Körde banan med PU-hjul för en vecka sedan' date=' tog det lugnt i utförsbackarna och det var motvind, nådde då en maxfart på knappt 35km/h, hade jag stått på överallt hade det gått lite fortare, svårt att uppskatta hur mycket kanske 40km/h eller drygt det. Förmodligen hade Everest högre fart på sina träningshjul under träningsracet i somras, jag hade då en maxfart på 32km/h med fullt ös och perfekta förhållanden med gummitvåor. Nu har jag ju inte lika mycket fart att trycka på över krönen med som er lite bättre åkare så det gör ju lite till...

Men det finns inga branta utförskörningar, något ställe som är lite skymt men inte värre än man låta bli att gå ner i fartställning en liten bit innan man släpper på. Everest menade att banan är ofarlig även om det är blött och regn , och han har ju rutin på det här.

 

Däremot finns det några ställen som är ganska långflacka där man kan ligga och rulla länge...dessa partier ska ju tas uppför också... Bitvis är det lite grov asfalt och en del småknickar och slakmotor så banan är mer sugande än man tror.

 

Men väldigt vacker och trevlig nästan helt bilfri, kör ofta den här sträckningen själv.[/quote']

Håller helt med dig Kustlöparen, banan är nog lite jobbigare än det kan tyckas, även om det inte var så mycket stigning så stiger det länge 4 ggr, men några frånskjut behövs inte för de någorlunda snabba åkarna och några farliga nedförsbackar var det ju inte alls. Tycker du skall köra Vasa (+ Lars-Erik förstås) , vi kan kompisköra en del. Får redan nu tacka Kustlöparen för detta lopp, det längsta rullskidsloppet i år?? (undantag 12H) med en segertid på säkert en bra bit över 2 timmar och dessutom i väldigt fina omgivningar. Borde varit seedningsgrundande:) Kan definitivt rekommenderas!

 

Data från testlopp med tvåor 22/6.

 

32,2 km (på tävlingen * 2)

Stigning 180 m

Medelfart (ej max hela tiden) 20,9

Maxfart 35,7

Medelpuls 158

Link to comment
Share on other sites

[ Tycker du skall köra Vasa (+ Lars-Erik förstås) , vi kan kompisköra en del. Får redan nu tacka Kustlöparen för detta lopp, det längsta rullskidsloppet i år?? (undantag 12H) med en segertid på säkert en bra bit över 2 timmar och dessutom i väldigt fina omgivningar. Borde varit seedningsgrundande:) Kan definitivt rekommenderas!

Ja det lutar åt det. :)

Är ju inom rimligt avstånd samt rejäl längd så man får ett bra avstånds-/distansförhållande.

Link to comment
Share on other sites

[ Tycker du skall köra Vasa (+ Lars-Erik förstås) ' date= vi kan kompisköra en del. Får redan nu tacka Kustlöparen för detta lopp, det längsta rullskidsloppet i år?? (undantag 12H) med en segertid på säkert en bra bit över 2 timmar och dessutom i väldigt fina omgivningar. Borde varit seedningsgrundande:) Kan definitivt rekommenderas![/quote]

Ja det lutar åt det. :)

Är ju inom rimligt avstånd samt rejäl längd så man får ett bra avstånds-/distansförhållande.

Gör det! Då är vi en fin trio från Skidforum som kan ligga o växeldra :)

Link to comment
Share on other sites

Gör det! Då är vi en fin trio från Skidforum som kan ligga o växeldra :)

Såg att du låg som anmäld på "skidor.com".

Hur gör man för att anmäla sig den vägen?

 

Edit: Ser nu var man gör det men fanns inte med i min klubbs lista över skidåkare.

Är nog lite dålig ruljans där... :)

Link to comment
Share on other sites

Gör det! Då är vi en fin trio från Skidforum som kan ligga o växeldra :)

Såg att du låg som anmäld på "skidor.com".

Hur gör man för att anmäla sig den vägen?

 

Edit: Ser nu var man gör det men fanns inte med i min klubbs lista över skidåkare.

Är nog lite dålig ruljans där... :)

Så här gör man:

 

Anmäla till tävling

Via tävlingskalendern kan åkare själva anmäla sig till tävlingar.

1a. Gå till tävlingskalendern på IdrottOnline, via din förenings hemsida. Kontrollera att

föreningens namn står högst upp i vänstra hörnet på tävlingskalendern.

1b. Finns inte nån länk på klubbens hemsida, så går man direkt till ta.skidor.com och väljer distrikt och klubb som du tävlar för.

2. Sök fram det evenemang som du vill anmäla dig till och klicka på evenemangets

namn.

3. Klicka på knappen ”Till anmälan”. Om knappen är inaktiv betyder det att ingen av

evenemangets tävlingar är öppen för anmälan.

4. Eventuellt logga in med föreningens gemensamma lösenord till anmälan. Föreningen

kan välja om inloggning till anmälan ska krävas eller inte.

5. Markera dig själv i listan med personer. Ev. kan du göra ett urval i listan genom att

söka på namn, ålder, kön och/eller grupp.

6. Klicka på knappen ”Anmäl mig / Ändra anmälan”.

7. Välj vilken klass du vill anmäla dig till i respektive tävling.

8. Klicka på knappen ”Spara anmälan”.

9. Du får en bekräftelse på vilka tävlingar och klasser du är anmäld til

 

 

Finns inte ditt namn med i listan på aktiva åkare för din klubb kontaktar du antingen ansvarig i din klubb och ber han/hon att lägga upp dig (kan ju vara bra eftersom anmälan via TA blir vanligar och vanligare). Annars kan du maila mig på genom att klicka på Epost under min bild till vänster. Ange namn, klubb och sträcka/klass.

 

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Finns inte ditt namn med i listan på aktiva åkare för din klubb kontaktar du antingen ansvarig i din klubb och ber han/hon att lägga upp dig (kan ju vara bra eftersom anmälan via TA blir vanligar och vanligare). Annars kan du maila mig på genom att klicka på Epost under min bild till vänster. Ange namn, klubb och sträcka/klass.

 

/Johan

Tjena!

Ringde det någon från Värmland till dig idag tro? :D

Försökte få till att de skulle lägga in mig på skidor.com men se det gick inte så hon kom med en lapp med vägbeskrivning och din kontaktinfo istället. Snällt ändå.

Så kan det va... :)

Link to comment
Share on other sites

Finns inte ditt namn med i listan på aktiva åkare för din klubb kontaktar du antingen ansvarig i din klubb och ber han/hon att lägga upp dig (kan ju vara bra eftersom anmälan via TA blir vanligar och vanligare). Annars kan du maila mig på genom att klicka på Epost under min bild till vänster. Ange namn' date=' klubb och sträcka/klass.

 

/Johan[/quote']

Tjena!

Ringde det någon från Värmland till dig idag tro? :D

Försökte få till att de skulle lägga in mig på skidor.com men se det gick inte så hon kom med en lapp med vägbeskrivning och din kontaktinfo istället. Snällt ändå.

Så kan det va... :)

Ja det ringde någon kvinna och frågade efter alternativa anmälningsmöjligheter så hon fick min mailadress...hon kan nog få mycket att göra i vinter om de inte fixar till sitt Klubben Online med tanke på vilka storfräsare som kör för klubben!

Link to comment
Share on other sites

[ Tycker du skall köra Vasa (+ Lars-Erik förstås) ' date= vi kan kompisköra en del. Får redan nu tacka Kustlöparen för detta lopp, det längsta rullskidsloppet i år?? (undantag 12H) med en segertid på säkert en bra bit över 2 timmar och dessutom i väldigt fina omgivningar. Borde varit seedningsgrundande:) Kan definitivt rekommenderas![/quote]

Ja det lutar åt det. :)

Är ju inom rimligt avstånd samt rejäl längd så man får ett bra avstånds-/distansförhållande.

Gör det! Då är vi en fin trio från Skidforum som kan ligga o växeldra :)

Kommer att köra ja med ska bli gött.

Link to comment
Share on other sites

Ja det lutar åt det. :)

Är ju inom rimligt avstånd samt rejäl längd så man får ett bra avstånds-/distansförhållande.

Gör det! Då är vi en fin trio från Skidforum som kan ligga o växeldra :)

Kommer att köra ja med ska bli gött.

OK det är dags för mig att hasa mig runt en tävling igen. Mycket lättade hemma idag så det ska bli kul:-)

Link to comment
Share on other sites

Ja det ringde någon kvinna och frågade efter alternativa anmälningsmöjligheter så hon fick min mailadress...hon kan nog få mycket att göra i vinter om de inte fixar till sitt Klubben Online med tanke på vilka storfräsare som kör för klubben!

Jag ska forska lite mer i det under helgen så får vi se. :)

Är det ett användarnamn och lösenord man ska ha för att kunna lägga till skidåkare i databasen?

Och var loggar man in, på skidor.com eller idrottonline.se?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blir första vanliga rullskidtävlingen för mig det här, så har lite funderingar.

 

Dricka:

Det lär ju inte gå att dricka i kontrollerna i 30 km/h.

Brukar ni köra med en flaska?

Blir kanske magert i 2-2,5 timme?

 

Starten:

Är det någon seedning eller djungelns lag?

Räknas det ner så man är beredd när det smäller?

 

Transport:

Ska vi alltså åka rullskidor till starten från nummerlappsutlämningen?

Finns det något ställe att ställa en ryggsäck eller så med lite grejer i och med att man inte kan ha bilen på plats?

Link to comment
Share on other sites

Det blir första vanliga rullskidtävlingen för mig det här, så har lite funderingar.

 

Dricka:

Det lär ju inte gå att dricka i kontrollerna i 30 km/h.

Brukar ni köra med en flaska?

Blir kanske magert i 2-2,5 timme?

 

Starten:

Är det någon seedning eller djungelns lag?

Räknas det ner så man är beredd när det smäller?

 

Transport:

Ska vi alltså åka rullskidor till starten från nummerlappsutlämningen?

Finns det något ställe att ställa en ryggsäck eller så med lite grejer i och med att man inte kan ha bilen på plats?

Dricka, blir var 8:e km, vätskekontrollerna är direkt efter vändpunkterna där farten är låg (om ingen lägger in en stöt i vid drickat!) plus en kontroll mitt på banan som placeras vid ett parti där man nyss grävt ner en vägtrumma som ändå inte kan passeras i hög fart.

 

 

Starten, vi har inte någon officiell seedning utan det gäller att ställa sig på rätt ställe.

 

 

Transport, vid starten är det begränsat med p-platser och funktionärerna har förtur där. Alltså skidor till starten eller någon som kan köra tillbaks bilen. Det går säkert att lösa med mål/startpersonalen med väskförvaring.

Link to comment
Share on other sites

Det blir första vanliga rullskidtävlingen för mig det här, så har lite funderingar.

 

Dricka:

Det lär ju inte gå att dricka i kontrollerna i 30 km/h.

Brukar ni köra med en flaska?

Blir kanske magert i 2-2,5 timme?

 

Starten:

Är det någon seedning eller djungelns lag?

Räknas det ner så man är beredd när det smäller?

 

Transport:

Ska vi alltså åka rullskidor till starten från nummerlappsutlämningen?

Finns det något ställe att ställa en ryggsäck eller så med lite grejer i och med att man inte kan ha bilen på plats?

Du har mail ;)

Link to comment
Share on other sites

Start PM finns nu ute på följande adress: http://www.startplatser.se/svartedalsrundan/default.asp?mode=PM

 

Efter en vecka av storm och regn ser vädret ut att bli helt ok på lördag.

Ca 40 föranmälda åkare blir säkert några till på lördag morgon.

 

Jag ber er som ska åka att läsa igenom PM och vad som gäller på lördag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...