Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Svartedalsloppet 64km


kustlöparen

Recommended Posts

  • Replies 95
  • Created
  • Last Reply
Hur är avsnittet där det är avgrävt i vägen? Är det "fint tillplattat grus" så det går lätt att åka över, eller är dom såpass grova så man måste gå med rullskidorna över ?

Det är blandat med grovt och fint, jag åkte där i söndags och det var dagen efter de hade grävt och jag saktade ner och stakade försiktigt över, behövde inte gå över.

 

Var uppe och kollade igår kväll och då var det mer tillplattat iaf i där bilhjulen kört. Det är väl egentligen övegången mellan asfalten och gruset som är lurig om man har för hög fart eftersom gruset är lite högre. Tar man det bara lugnt så är det inget problem.

Link to comment
Share on other sites

Hur är avsnittet där det är avgrävt i vägen? Är det "fint tillplattat grus" så det går lätt att åka över' date=' eller är dom såpass grova så man måste gå med rullskidorna över ?[/quote']

Det är blandat med grovt och fint, jag åkte där i söndags och det var dagen efter de hade grävt och jag saktade ner och stakade försiktigt över, behövde inte gå över.

 

Var uppe och kollade igår kväll och då var det mer tillplattat iaf i där bilhjulen kört. Det är väl egentligen övegången mellan asfalten och gruset som är lurig om man har för hög fart eftersom gruset är lite högre. Tar man det bara lugnt så är det inget problem.

Låter rätt farligt trots allt, hoppas ni borstar undan stenarna, eller lägger ut nåt som man kan köra över istället. Kan ju bli chansningar från en ev frånåkt åkare som vill ifatt klungan igen.

Link to comment
Share on other sites

Hur är avsnittet där det är avgrävt i vägen? Är det "fint tillplattat grus" så det går lätt att åka över' date=' eller är dom såpass grova så man måste gå med rullskidorna över ?[/quote']

Det är blandat med grovt och fint, jag åkte där i söndags och det var dagen efter de hade grävt och jag saktade ner och stakade försiktigt över, behövde inte gå över.

 

Var uppe och kollade igår kväll och då var det mer tillplattat iaf i där bilhjulen kört. Det är väl egentligen övegången mellan asfalten och gruset som är lurig om man har för hög fart eftersom gruset är lite högre. Tar man det bara lugnt så är det inget problem.

Låter rätt farligt trots allt, hoppas ni borstar undan stenarna, eller lägger ut nåt som man kan köra över istället. Kan ju bli chansningar från en ev frånåkt åkare som vill ifatt klungan igen.

Sopa kommer vi att göra så gott det går...ska lura på om man kan lägga över något.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att det funkar bra bara man sansar sig och inte laddar på i för hög fart, alla måste ju lugna sig just där så det bör ju inte påverka så mkt. För min egen del så ser jag det som behövlig vila med en temposänkning. Ser fram emot morgondagen, nervös redan nu och lite nyfiken på hur långt jag skall orka. Hoppas att det blir många efteranmälningar...vädret ser ju helt ok ut.
Link to comment
Share on other sites

Ni får lycka till imorgon' date=' jag står över. Har varit tveksam, för långt, för få startande.

Kör hårt[/quote']

Det kommer mer åkare! Bla kommer jag och Roger och så finns det väl mer anmälda på annat vis tror jag.

ca 40 föranmälda är det, startlista finns här:

 

http://www.startplatser.se/svartedalsrundan/default.asp?mode=startlista

de flesta anmäler sig inte via SSF TA pga det är rätt instabilt och det vanligt att det är fel på sidan så det inte går att anmäla sig plus att vissa föreningar inte uppdaterar sina listor.

 

 

Borde väl blir iaf 50-60 med efteranmälningar det är väl ganska normalt antal.

Link to comment
Share on other sites

så här på förhand? vem är favorit om man tittar på dom som är anmälda tills nu?

kan det kanske bli nån av forumiterna som kan ta hem det? ;)

om det inte är nån storfräsare som efteranmäler sig?

Andreas, Rible eller Vasa kanske? Men det kommer säkert fler bl.a annat joakim.j som synes. Vi kommer att diskutera taktiken i bilen på vägen dit:)

Link to comment
Share on other sites

Lycka till i morgon!=)

Gissningsvis:Det skulle vara kul om det blev en hård kamp mellan Forumiterna!..=b

Ser dock onekligen lite tunt ut med tjejer! Förstår inte detta!..hm..;-)

Du är välkommen ner och tävla i sydsvenska rullskidcupen

2 tävlingar kvar

1 dam Fia Jobs obesegrad förra året och och år. Hon vill ha motstånd.

Link to comment
Share on other sites

så här på förhand? vem är favorit om man tittar på dom som är anmälda tills nu?

kan det kanske bli nån av forumiterna som kan ta hem det? ;)

om det inte är nån storfräsare som efteranmäler sig?

Andreas' date=' Rible eller Vasa kanske? Men det kommer säkert fler bl.a annat joakim.j som synes. Vi kommer att diskutera taktiken i bilen på vägen dit:)[/quote']

Fegar ur, får bli något mördarpass imorgon som straff! :(

Tycker det är kraftigt otrevligt när det börjar gå fortare och fortare och det inte går att få stopp som man trots allt kan på gummihjul.

 

Ni får ha stort lycka till imorgon! :)

 

Apropå chanser, sätter en slant på Andreas om han är i slag och klarar bli av med hängåkarna... ;)

Link to comment
Share on other sites

så här på förhand? vem är favorit om man tittar på dom som är anmälda tills nu?

kan det kanske bli nån av forumiterna som kan ta hem det? ;)

om det inte är nån storfräsare som efteranmäler sig?

Andreas' date=' Rible eller Vasa kanske? Men det kommer säkert fler bl.a annat joakim.j som synes. Vi kommer att diskutera taktiken i bilen på vägen dit:)[/quote']

Fegar ur, får bli något mördarpass imorgon som straff! :(

Tycker det är kraftigt otrevligt när det börjar gå fortare och fortare och det inte går att få stopp som man trots allt kan på gummihjul.

 

Ni får ha stort lycka till imorgon! :)

 

Apropå chanser, sätter en slant på Andreas om han är i slag och klarar bli av med hängåkarna... ;)

Inga stora backar på loppet mycket mindre än på 12H!

Link to comment
Share on other sites

Inga stora backar på loppet mycket mindre än på 12H!

Nja' date=' där är jag inte överens med dig, har allt provåkt sträckan. ;)

På tillbakavägen efter vägkorsningen/arna.

 

Men jag är som sagt kraftigt feg utför, även om det har blivit mycket bättre i år.[/quote']

OK, jag åkte iof med tvåor när jag provkörde men har inget minne av svåra backar. Minns iof att det var en annan som tyckte det vilket gjorde mig lite förvånad. Men tycker de flesta andra lopp har mer utmanande backar. Fattas väl bara att jag ramlar själv nu:)

Link to comment
Share on other sites

Inga stora backar på loppet mycket mindre än på 12H!

Nja' date=' där är jag inte överens med dig, har allt provåkt sträckan. ;)

På tillbakavägen efter vägkorsningen/arna.

 

Men jag är som sagt kraftigt feg utför, även om det har blivit mycket bättre i år.[/quote']

Skönt att det inte bara är jag som är harig utför =P Det går ju an att ramla på snö, men asfalt är inte skôj!

Blir lite bättre ju mer man åker som tur är.

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det inte bara är jag som är harig utför =P Det går ju an att ramla på snö, men asfalt är inte skôj!

Blir lite bättre ju mer man åker som tur är.

Ja en aning mjukare att landa i snön. ;)

 

Everest, på 2or är det ju inga problem för då har man dessutom en sportslig chans att bromsa om det dyker upp något oväntat.

 

Finns det kanske något bra knep för att få stopp på PU-hjulen?

Link to comment
Share on other sites

Skönt att det inte bara är jag som är harig utför =P Det går ju an att ramla på snö' date=' men asfalt är inte skôj!

Blir lite bättre ju mer man åker som tur är.[/quote']

Ja en aning mjukare att landa i snön. ;)

 

Everest, på 2or är det ju inga problem för då har man dessutom en sportslig chans att bromsa om det dyker upp något oväntat.

 

Finns det kanske något bra knep för att få stopp på PU-hjulen?

Såg en film på Tuben där dom visade olika sätt att bromsa på. Ena sättet brukar jag använda mig av på mina in-lines och det är att "T-bromsa" med ena foten på tvären bakom den andra. Har dock för dålig balans på rullskidor för att testa detta. Kanske kan va nåt på PU-hjul? Sliter hjul dock! 2 or funkar ju att ploga ner farten på som tur är.

Link to comment
Share on other sites

Ja det gick ju inge bra det här :(! Låg med i första klungan som var rätt stor då... Vid vändningen så hoppar bakhjulet av , stannar och får fast det, förlorar säkert 2 min... Jagar nästan ikapp , vid en utförsbacke så hör jag nånting som vibrerar väldigt mycket, och då är det frambulten som är på väg att åka ur!

Stannar och får fast den med en ny mutter efter ett tag, men sen kommer jag aldrig ikapp... Grattis och starkt kört ni andra! :)

Link to comment
Share on other sites

Ja det gick ju inge bra det här :(! Låg med i första klungan som var rätt stor då... Vid vändningen så hoppar bakhjulet av , stannar och får fast det, förlorar säkert 2 min... Jagar nästan ikapp , vid en utförsbacke så hör jag nånting som vibrerar väldigt mycket, och då är det frambulten som är på väg att åka ur!

Stannar och får fast den med en ny mutter efter ett tag, men sen kommer jag aldrig ikapp... Grattis och starkt kört ni andra! :)

Synd, du har haft lite oflyt på de sista tävlingarna... :(

 

Ser att Rullskidmannen vann och rible12 kom tvåa.

Grattis till er! :)

 

Tänkte på det att det är väl nästan omöjligt att vinna ett masstartslopp på rullskidor där Rullskidmannen är med, ungefär som rullskidornas Northug?

Link to comment
Share on other sites

Och det krävs sammarbete för att komma 2:a;). Jag sa att det kommer reta mig i månader rible12, och det gör det men jag får skylla mig själv som inte fattade att det skulle komma. Men så behöver jag inte köpa någon kraftstav heller :D

Får väl reta mig på att jag inte körde hårdare i slutet när du tydligen var tröttare än jag trodde. Men får ändå vara nöjd, fick revansch på en del sen förra helgens materialproblem. Tävlingen var dock kattens lek med de små råttorna men en skånsk variant fick hjälp med att leva lite för länge:) Om Andreas varit med hela vägen så kanske det blivit lite annorlunda.

Link to comment
Share on other sites

Får väl reta mig på att jag inte körde hårdare i slutet när du tydligen var tröttare än jag trodde. Men får ändå vara nöjd, fick revansch på en del sen förra helgens materialproblem. Tävlingen var dock kattens lek med de små råttorna men en skånsk variant fick hjälp med att leva lite för länge:) Om Andreas varit med hela vägen så kanske det blivit lite annorlunda.

Så joakim.j blev trea då? Trodde efter att ha sett dig i Falkenberg att du skulle spöa rible?

 

Vad var det för snitthastigheter och topphastigheter?

Link to comment
Share on other sites

Får väl reta mig på att jag inte körde hårdare i slutet när du tydligen var tröttare än jag trodde. Men får ändå vara nöjd' date=' fick revansch på en del sen förra helgens materialproblem. Tävlingen var dock kattens lek med de små råttorna men en skånsk variant fick hjälp med att leva lite för länge:) Om Andreas varit med hela vägen så kanske det blivit lite annorlunda.[/quote']

Så joakim.j blev trea då? Trodde efter att ha sett dig i Falkenberg att du skulle spöa rible?

 

Vad var det för snitthastigheter och topphastigheter?

rible hade en klart överlägsen taktik idag, utan den så hade det varit strid in i det sista.

 

Ett mycket långsamt lopp med snittfart för mig under 25 km/h och medelpuls på bara 79%.

Maxfarten var oxå mycket låg bara 44 km/h som mest.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...