Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

elpex wasa 510


henkeee

Recommended Posts

Jag har ett par elpex wasa 510. Jag vet inte hur gamla dom är men får en känsla av att det var ett tag sen dom såldes. Och... nån som har lite fler år än jag kanske vet hur pass dessa skidor står sig mot dagens rullskidor?? Är dom dugliga att träna i eller bör man investera i nya? Jag själv upplever dom som helt ok å staka med och så, men de är lite väl korta när man ska diagonala.
Link to comment
Share on other sites

Dom lär duga alldeles utmärkt till att träna med. Alla rullskidor är korta och känslan när man diagonalar blir aldrig som med vanliga skidor på snö. Tekniskt är ren stakåkning mest likt skidåkning på snö. Diagonal stakning och diagonal åkning ger träning för rätt muskelgrupper.
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett par elpex wasa 510. Jag vet inte hur gamla dom är men får en känsla av att det var ett tag sen dom såldes. Och... nån som har lite fler år än jag kanske vet hur pass dessa skidor står sig mot dagens rullskidor?? Är dom dugliga att träna i eller bör man investera i nya? Jag själv upplever dom som helt ok å staka med och så, men de är lite väl korta när man ska diagonala.

det är väl en kortare variant av vasa 610 dvs den har en lite kortare stomme .

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de såldes som en dam/juniorvariant på 610:an. Som redan nämnts så är det samma stomme och samma hjul som denna, bara lite kortare. Ingen nackdel alls vid ren stakåkning, men kanske en gnutta fladdrigare vid diagonalåkning (svårare att styra skidan rakt). Då rullskidåkning till 95% (-100%) ändå handlar om ren stakåkning så skulle jag utan vidare använda dem.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...