Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Powerslide Cross Trainer Recension


OddvarBrå

Recommended Posts

Recension Powerslide Cross trainer.

 

Äntligen fick jag testat mina nya investerade Powerslide cross trainer.

Har nu i snart tre veckor kört lite på grusvägar, ”lapptäcke-asfalt” och nylagd asfalt.

Jag valde den lite dyrare modellen ”cross trainer”, och efter vad jag har hört, så var det en bra investering med tanke på att ”Nordic trainer-modellen” med andra skor inte svarade till förväntningarna för många. Enda skillnaden på Cross trainer och Nordic trainer är nämligen bara skorna. Fick lite skavsår på fotknölarna till en början, men efter lite åkning blev det bra.

Måste säga att lösningen med stramningen på skon är genial och ger ett stabilt och bekvämt intryck. Vad ska man kalla det, en ”mini-spännband-lösning” gör att man med ett enkelt handgrepp lossar och stramar. Mina fötter drar storlek 42-43 och min beställning på str. 43 blev alldeles perfekt.

En annan bra grej ”as well” är att man endast behöver én stk. insexnyckel för alla justeringar på sko/skena, dvs, ”ladda” med två, en för att skruva och en för att hålla emot.

Och glöm inte att ha med nycklarna när du åker, i fall alla vibrationer gör att någon skruv kan lossna, som det gjorde med mig. Ingen överhängande fara, men jag märkte ett ”rasslande” ljud som jag kollade upp. Notera att det var på slutet av min första tur på två mil på dårlig asfalt med mycket vibrationer. Har inte justerad något senare, och efter min tur från Arvika på 3 mil i söndags satt alla skruv fortfarande fast.

Hjulen kan max fyllas med 8,5 bar. Jag valde att fylla på 6, och testade med det.

Rustad med 155 cm långa stavar, hjälm och min karrimor midjeväska med vatten var jag klar för min första tur.

Jag har endast använd SWENOR rullskidor + inlines förut, så jag jag var väldigt nyfiken på hur det här skulle bli.

Första turen gick på lapptäcke-asfalt och jag måste säga direkt att det här var en enorm skillnad !

Jag kom omedelbart in i en fin rytm, och kände direkt att DET HÄR BLIR BRA !

Kanske kunde jag ha sänkt trycket till 5 bar, med tanke på att väg-lapptäcket på sina platser var väldigt grov, men det var inget som störde mig nämnvärd.

Rullar mycket bättre än mina SWENOR, men något sämre än SALOMON SL295 inlines.

(notera; jämförelse gjord på nylagd asfalt.)

Men ingen tvekan om att mina Cross Trainer blir att föredra här ikring med växlande asfaltkvalité.

Jag växlade mellan skating och vanlig dubbelstakning, och det känns riktigt skönt att man inte behöver använda massa onödiga krafter på att styra ”skidorna” dit man vill.

Absolut kontroll vill jag kalla det, underbart !

Helt ok att gå på grusvägar med, faktisk, men rytmen som man har på asfalt är svårt att få med sig. (Beroende på vägens kvalité självklart)

På nylagd asfalt däremot så är det helt underbart och man kan bara njuta till fullo.

Nå låter det här väldigt positivt, något det också är, men jag har faktisk något att anmärka på.

Bromsen som följde med och som också blev monterad direkt, är jag inte nöjd med.

En bygel som man monterar fram formar sig efter hjulet, och skall tryckas ner med staven, har jag hittills inte blivit klok på. For mig är det inte en broms, men en STOPP !

Man måste hå en oerhörd ”fingertoppskänsla” om man skall trycka så försiktig att den bromsar. Hittills har jag endast varit med om bråstopp.

Får antigen släpa ena ”skidan” eller bromsa in som man gör med skridskor.

Kanske en får montera något extra inuti bygeln så att den inte tar så hårt.

Summerad så är jag verkligen mycket nöjd med min investering, och efter att ha gått ca. 8 mil så långt så ser jag fram emot många fler turer i höst (och vinter).

 

Tacksam för andra synpunkter och yttranden !

 

Kommer jag på något mera, så kompletterar jag den här artikeln.

 

Mycket nöje !

Tore Gran

Link to comment
Share on other sites

Trevlig recension Tore! Har du testat dom på andra ställen än på asfalt? Nu fick man bekräftat att bromsen var så knepig som jag också trott. Det bästa är nog att anpassa luften i hjulen beroende på vart du åker, åker du bara på asfalt så rullar det nog bättre med mer luft.
Link to comment
Share on other sites

Rullar mycket bättre än mina SWENOR, men något sämre än SALOMON SL295 inlines.

Jag har också funderat på något liknande för att kunna köra på varierat underlag. Jag har inte köpt några för dom verkar ju gå alldeles för lätt för att ge bra motstånd. Antagligen blir det bättre på en blöt grusvag?

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Om du vill ha mera motstånd sänker du endast trycket till, förslagsvis 3 bar, så skall du se att du få jobba...

Du får då också en mjukare rullning på ojämnt underlag.

Har inte testat på blöt grusväg än, men vill tro att det går alldeles utmärkt.

Återkommer gärna med kommentar på det när jag provat.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Då var det dags igen, snön smälter och vi känner det "spritter" i kroppen.

Testade lite på grusväg även hösten 2006 och kan inte påstå att det var helt problem-fritt.

Inga problem med åkningen, den fungerar mycket väl, lika som på asfalt, men... så var det det med bromsen igen... irriterande att jag inte än har kommit på någon bra lösning med typ inlägg i bygel'n. Har någon annan bra tips, så är dom mycket välkomna.

Men jag älskar dom här så mycket att jag i alla fall inte kan låta bli åka. Hittils har jag inte varit med om någon större incident .

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...