Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Öppet brev till vasaloppets seedningsgrupp


världsmästarn

Recommended Posts

Det jag vänder mot i första hand är premissen att du FS verkar utgå, som många andra, att VLs seedningskommitte är inkompetent. Det håller jag för mycket osannolikt, med den långa erfarenhet de har.

De har seedat mig två led sämre än vad jag körde på vasan.

Jag pratade med dem innan vasan och försökt förklara att seedningen för mitt lopp verkade vara väldigt hård.

Jag har sett seedningar från de senaste åren och en del av loppen verkar vara väldigt konstigt seedade. Folk som har åkt dessa lopp tyckte det samma.

 

Så varför ska jag dra en annan slutsats än att de faktiskt inte är väldigt kompetenta och att det faktiskt går att få till en mycket bättre seedning?

 

Det är alltid lätt att sitta i efterhand och leta fel, men seedningskommitten måste till skillnad från dig fatta beslut före Vasaloppet, inte sitta i efterhand och se hur det gick.

Det mesta av diskusionerna om seedningen har varit innan vasan.

Link to comment
Share on other sites

Vi ska nog vara glada att det går att seeda sig till VL i så många lopp som det ändå gör. Om seedningen blir en gnutta hård ibland är ju en struntsak. Åk flera lopp så hamnar de flesta där de ska vara, eller möjligen ett led fel.

 

Till Birken är det väl bara ett fåtal seedningslopp. (under 10 i alla fall...) Är det en bättre lösning? Å andra sidan kanske vi kommer gå åt det hållet i Sverige också, men jag är glad så länge VL´s seedningskommitté orkar kolla så mycket lopp som de gör idag.

Link to comment
Share on other sites

Vi ska nog vara glada att det går att seeda sig till VL i så många lopp som det ändå gör. Om seedningen blir en gnutta hård ibland är ju en struntsak. Åk flera lopp så hamnar de flesta där de ska vara, eller möjligen ett led fel.

Det är ju möjligt att inte alla bor spesiellt nära flera seednings lopp. Det är ju inte häller säkert att det blir tillräkligt med snö i södra Sverige för att kunna köra lopp där de närmaste åren.

 

Till Birken är det väl bara ett fåtal seedningslopp. (under 10 i alla fall...) Är det en bättre lösning? Å andra sidan kanske vi kommer gå åt det hållet i Sverige också, men jag är glad så länge VL´s seedningskommitté orkar kolla så mycket lopp som de gör idag.

Möjligt men jag hade för mig att det var fler. På birken rittet är det i alla fall många seedningslopp. Om jag skulle välga så skulle jag föredra ett fåtal seedningslopp där man är säker på att man får en riktig seedning jämfört med en massa seedningslopp där man är chanslös att få en riktig seedning i en del av loppen.

 

Jag tror inte det behöver vara så väldigt mycket jobb för att få till en bra seedning men det är nog en fördel om vasaloppet kunde få igång ett system med ett vasa id.

 

Lite tycker jag faktiskt att man kan begära från vasaloppet också angående seedning. Det är ju inte direkt gratis att åka vasan.

Link to comment
Share on other sites

Vore inte det enklaste att ju mer man betalade i anm avgift, ju längre fram fick man stå.

 

Då slapp rikingar som jag trängas med fattiglappar, vilka jag ändå kommer köra ifrån.

 

En ultimat marknadslösning i förlängningen är ju då att bara man betalar tillräckligt man får starta ngnstans i utkanten av Mora eller så.

 

Oj, hinner inte skriva mer, ska ta dessa piller jag fått mot mina vanföreställningar och Napoleonsyndrom...

Link to comment
Share on other sites

Om jag skulle välga så skulle jag föredra ett fåtal seedningslopp där man är säker på att man får en riktig seedning jämfört med en massa seedningslopp där man är chanslös att få en riktig seedning i en del av loppen.

 

Jag tror inte det behöver vara så väldigt mycket jobb för att få till en bra seedning men det är nog en fördel om vasaloppet kunde få igång ett system med ett vasa id.

 

Lite tycker jag faktiskt att man kan begära från vasaloppet också angående seedning. Det är ju inte direkt gratis att åka vasan.

Åk några VL eller andra tävlingar så hamnar du där hör hemma. Ett fåtal seedningslopp kommer innebära ett stort bakslag på skidåkning och dess verksamhet i stora delar av främst S. Sverige. Inget jag önskar mig.

 

Själv har jag uppfattat VL´s seedning som bra utfört - och jag tycker det mest är gnällspikar som klagar.

 

En klart hård bedömning råkade klubbkompisen Andreas ut för, för några år sedan. Seedningstiden i ett lopp till elitledet var till en viss minut, Andreas åkte 0,04 sekunder över denna hela minut. "Seedarna" i Sälen var benhårda "- Nej - det blir led 1" "-Men 4-a hundradelar - det är ju mindre än felmarginalen för den manuella tidtagningen!" försökte Andreas. Men NEJ, det blev led 1 det året - Andras tog det med ro och som en rolig historia!

Link to comment
Share on other sites

hej hej

 

som någon skrev ska vi nog vara glada att VL lägger ner mkt tid och resurser på seedning. De är säkert inte dumma och de gör säkert sitt bästa för att det ur deras perspektiv ska bli rimligt, men utan att de känner exakta väderförhållanden och banprofiler, taktik och fart i tätklungan etc etc blir det ju lite av lotteri naturligtvis hur de än skattar tiderna.

 

Angående Birken och Vasaloppet är det två väldigt olika lopp. Birken gynnar konditionsstarka med stort hjärta relativt kroppsstorlek och starka ben, fin diagonalteknik, och Vasaloppet är mer eller mindre stakning åtminstone i de främre leden.

 

Den andra frågan som luftas i tråden ang Vågstart eller ej. Jag skulle jättegärna se att VL bytte till Vågstart. Det behöver inte vara ett led åt gången, men om genomsnittsåkaren i led10 köar ca 1 timme i backen kan man gott tänka sig ett startdjup på 60 min utan att målet behöver hålla öppet till senare på kvällen. Det räcker kanske med 4 st vågor. Typ startled 0-3 startar kl. 7:50, 4-6 8:10, 7-9 8:30, 10:an kl. 8:50. Det vore prestige om att bli först från startvåg 2 och 3 och 4 också. Roligt!

 

Dessutom skulle det förenkla en bättre lösning på Vasaloppets största svaghet, trafikkaoset till start. Om inte alla måste vara där exakt samtidigt skulle det bli aningen lugnare och då skulle några fler våga samåka eller dra ner på antalet servicefordon vilket ger ytterligare plats och ytterligare några minuter sovmorgon. :)

Link to comment
Share on other sites

Själv har jag uppfattat VL´s seedning som bra utfört - och jag tycker det mest är gnällspikar som klagar.

Så jag borde egentligen inte ens klagat när jag seedade mig till led 5 för att sedan köra opp mig till den bättre halvan av led 3? Det kanske är så att ibland har faktiskt gnällspikarna rätt?

 

En klart hård bedömning råkade klubbkompisen Andreas ut för, för några år sedan. Seedningstiden i ett lopp till elitledet var till en viss minut, Andreas åkte 0,04 sekunder över denna hela minut. "Seedarna" i Sälen var benhårda "- Nej - det blir led 1" "-Men 4-a hundradelar - det är ju mindre än felmarginalen för den manuella tidtagningen!" försökte Andreas. Men NEJ, det blev led 1 det året - Andras tog det med ro och som en rolig historia!

Vad har det här att göra med det som diskuteras i den här tråden? Om tiden han kört på hade gett honom led 2 så hade det varit en hård bedömning om han faktiskt var på gränsen till en elit åkare åkmässigt. Vasa loppet är ju klara med att det är deras tider som gäller och att man inte kan prata sig till ett bättre led trots att det bara handlar om sekunder.

 

Volevodin, jag vet inte helt hur det är med birken. Seedningen är nog inte lika viktig som i vasan men jag har hört att de som startar långt back endå får problem med att det är folk i vägen.

 

edit:

Åk några VL eller andra tävlingar så hamnar du där hör hemma.

Det är ju just det här jag tycker är synd. Det verkar som man måste satsa på vasan flera år på rad eller åtminstonde åka på en massa seedningslopp för att vara säker på att komma i någorlunda rätt start led.

 

Om man faktiskt bara vill satsa på vasan ett år och inte har tid eller lyst att åka långt för att åka seedningslopp flera gånger så verkar det fortfarande som att man måste ha tur angående vilket seedningslopp man välger att åka.

Link to comment
Share on other sites

Ja de handlar ju om en jäkla massa saker! Går täten för fullt? Ligger de nysnö i spåret så ingen vill dra? Vilka elitåkare är med...

 

Inte lätt...

 

Har själv varit lite kinkiga på dom ibland när man varit tvungen att vara under minuten efter topp10 åkare på vasan för att komma till elit..

 

Men de e nog inte så lätt..

Har dock varit med om väldigt konstig seedning men då har dom ändrat veckan efter pga dikutioner på facebook;)

Link to comment
Share on other sites

Åk några VL eller andra tävlingar så hamnar du där hör hemma.

Det är ju just det här jag tycker är synd. Det verkar som man måste satsa på vasan flera år på rad eller åtminstonde åka på en massa seedningslopp för att vara säker på att komma i någorlunda rätt start led.

 

Om man faktiskt bara vill satsa på vasan ett år och inte har tid eller lyst att åka långt för att åka seedningslopp flera gånger så verkar det fortfarande som att man måste ha tur angående vilket seedningslopp man välger att åka.

Självklart bör du åka mer än ett seednngslopp om du vill hamna där du hör hemma. (Dessutom är det bra träning.) För det första beror det på att du lyckas olika bra i lika lopp. Olika lopps topogarafi mm kan passa dig bra eller dåligt. Sedan kan självklart även VL´s seedning vara lite hårdare eller snällare, samt att du kan komma just över gränsen för ett led. (Det var poängen med min lilla story om min klubbkompis...)

 

Men jag tycker inte du behöver klaga. VL´s policy är att andras lopp än deras egna ger ett led sämre. Helt OK tycker jag. Du tycker att du var värd led 4. Där kanske du hade hamnat om du åkt några lopp. Nu har du åkt ett av deras egna lopp och hamnat i led 3. Så vad bråkar du för???? Ganska enligt handboken tycker jag!

 

Sen vill ju alla stå så långt fram som möjligt. Så alla har väl kännt av frustrationen av att seedningen är "hård", eller orättvisan av att man inte hamnade ett led bättre. Men seedningen SKA vara hård!!! Det ger anledning att träna lite bättre!

Link to comment
Share on other sites

Åk några VL eller andra tävlingar så hamnar du där hör hemma.

Det är ju just det här jag tycker är synd. Det verkar som man måste satsa på vasan flera år på rad eller åtminstonde åka på en massa seedningslopp för att vara säker på att komma i någorlunda rätt start led.

 

Om man faktiskt bara vill satsa på vasan ett år och inte har tid eller lyst att åka långt för att åka seedningslopp flera gånger så verkar det fortfarande som att man måste ha tur angående vilket seedningslopp man välger att åka.

Självklart bör du åka mer än ett seednngslopp om du vill hamna där du hör hemma. (Dessutom är det bra träning.) För det första beror det på att du lyckas olika bra i lika lopp. Olika lopps topogarafi mm kan passa dig bra eller dåligt. Sedan kan självklart även VL´s seedning vara lite hårdare eller snällare' date=' samt att du kan komma just över gränsen för ett led. (Det var poängen med min lilla story om min klubbkompis...)

 

Men jag tycker inte du behöver klaga. VL´s policy är att andras lopp än deras egna ger ett led sämre. Helt OK tycker jag. Du tycker att du var värd led 4. Där kanske du hade hamnat om du åkt några lopp. Nu har du åkt ett av deras egna lopp och hamnat i led 3. Så vad bråkar du för???? Ganska enligt handboken tycker jag!

 

Sen vill ju alla stå så långt fram som möjligt. Så alla har väl kännt av frustrationen av att seedningen är "hård", eller orättvisan av att man inte hamnade ett led bättre. Men seedningen SKA vara hård!!! Det ger anledning att träna lite bättre![/quote']

Nu är vi där igen. Seedning skall inte vara "hård" eller "snäll" och det skall inte finnas någon "policy" som ger andra lopp sämre status än resultat i VL. Regeln nummer 1 för seedningen är att åkare med samma fart startar i samma startled. Genom att tillämpa regel 1 kommer loppet att gå smidigare för alla som befinner sig mellan Sälen och Mora den första söndagen i Mars.

 

Seedningskommiten lägger ner ett stort arbete och har säkert ett stort skidkunnande, men uppdraget och den övergripande idéen bakom seedningsarbetet är att möjliggöra en masstart för fler än 15000 åkare och att var och en av dessa åkare skall kunna genomföra loppet på smidigast möjliga sätt. Åkare med samma kapacitet skall starta i samma startled.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju just det här jag tycker är synd. Det verkar som man måste satsa på vasan flera år på rad eller åtminstonde åka på en massa seedningslopp för att vara säker på att komma i någorlunda rätt start led.

 

Om man faktiskt bara vill satsa på vasan ett år och inte har tid eller lyst att åka långt för att åka seedningslopp flera gånger så verkar det fortfarande som att man måste ha tur angående vilket seedningslopp man välger att åka.

Självklart bör du åka mer än ett seednngslopp om du vill hamna där du hör hemma. (Dessutom är det bra träning.) För det första beror det på att du lyckas olika bra i lika lopp. Olika lopps topogarafi mm kan passa dig bra eller dåligt. Sedan kan självklart även VL´s seedning vara lite hårdare eller snällare' date=' samt att du kan komma just över gränsen för ett led. (Det var poängen med min lilla story om min klubbkompis...)

 

Men jag tycker inte du behöver klaga. VL´s policy är att andras lopp än deras egna ger ett led sämre. Helt OK tycker jag. Du tycker att du var värd led 4. Där kanske du hade hamnat om du åkt några lopp. Nu har du åkt ett av deras egna lopp och hamnat i led 3. Så vad bråkar du för???? Ganska enligt handboken tycker jag!

 

Sen vill ju alla stå så långt fram som möjligt. Så alla har väl kännt av frustrationen av att seedningen är "hård", eller orättvisan av att man inte hamnade ett led bättre. Men seedningen SKA vara hård!!! Det ger anledning att träna lite bättre![/quote']

Nu är vi där igen. Seedning skall inte vara "hård" eller "snäll" och det skall inte finnas någon "policy" som ger andra lopp sämre status än resultat i VL. Regeln nummer 1 för seedningen är att åkare med samma fart startar i samma startled. Genom att tillämpa regel 1 kommer loppet att gå smidigare för alla som befinner sig mellan Sälen och Mora den första söndagen i Mars.

 

Seedningskommiten lägger ner ett stort arbete och har säkert ett stort skidkunnande, men uppdraget och den övergripande idéen bakom seedningsarbetet är att möjliggöra en masstart för fler än 15000 åkare och att var och en av dessa åkare skall kunna genomföra loppet på smidigast möjliga sätt. Åkare med samma kapacitet skall starta i samma startled.

tycker inte alls att de e något konstigt med att dom rankar sitt eget lopp högre än andra...

 

Dom gör ju som dom vill..

Link to comment
Share on other sites

Men jag tycker inte du behöver klaga. VL´s policy är att andras lopp än deras egna ger ett led sämre. Helt OK tycker jag.

Det säger att det är svårare att seeda upp sig i andra lopp inte att de ska ge ett led sämre. Ett helt led tycker jag är väldigt mycket.

 

Du tycker att du var värd led 4. Där kanske du hade hamnat om du åkt några lopp. Nu har du åkt ett av deras egna lopp och hamnat i led 3. Så vad bråkar du för???? Ganska enligt handboken tycker jag!

Jag vet inte vad du pratade om. Jag seedade mig till runt mitten av led 5 och seedade mig

i vasan till under mitten av led 3. Dvs 2 hela led fel. Om det är enligt handboken så är deras seedning system riktig dårligt.

 

Sen vill ju alla stå så långt fram som möjligt. Så alla har väl kännt av frustrationen av att seedningen är "hård", eller orättvisan av att man inte hamnade ett led bättre. Men seedningen SKA vara hård!!! Det ger anledning att träna lite bättre!

Varför ska man träna hårdare om seedningen är hård? En för hård seedning gör väl snarare att man välger att droppa vasan helt och hållet.

 

Nu tror jag inte att seedningen i de flesta loppen är helt fel men i en del lopp verkar det fortfarande vara väldigt felaktig seedning.

 

Självklart bör du åka mer än ett seednngslopp om du vill hamna där du hör hemma. (Dessutom är det bra träning.) För det första beror det på att du lyckas olika bra i lika lopp. Olika lopps topogarafi mm kan passa dig bra eller dåligt. Sedan kan självklart även VL´s seedning vara lite hårdare eller snällare, samt att du kan komma just över gränsen för ett led. (Det var poängen med min lilla story om min klubbkompis...)

Och min poäng med mina inlägg är att jag tycker att det är synd att det inte bara är de vanliga osäkerhetena som fortfarande spelar in i hur du seedar dig utan att seedningen verkar vara väldigt fel i en del lopp.

Link to comment
Share on other sites

Sedan ska vi inte glömma alla dom som hamnar i ett led för långt fram i förhållande till deras kapacitet...;)

 

Tror många överskattar sin förmåga...

Är det så många som seedar sig bättre än deras kapacitet?

 

Ja, det är antagligen många som överskattar sin förmåga men det skulle ju inte vara spesiellt svårt att jämföra seedningen med vad folk faktiskt gjorde i vasan och på det sättet få fram sanningen om hur seedningen är.

Link to comment
Share on other sites

Ja de handlar ju om en jäkla massa saker! Går täten för fullt? Ligger de nysnö i spåret så ingen vill dra? Vilka elitåkare är med...

 

Inte lätt...

Om man ser på seedningen så är det oftast samma tidsdifferenser de har använt. 10 minuter mellan leden (i alla fall för de första 5-6 leden). Sen finns det ett par lopp som har ett helt annat system trots att det inte verkar som att det var något spesiellt med just dessa loppen. Tex hade väl stråken loppet 7 minuters interval i stället för 10 min, intersport loppet där du åkte om jag kommer i håg rätt väldigt kort interval för elit. Loppet i karlstad har jag för mig folk sa var väldigt hårt seedat.

 

Så de verkar använda sig av ett rätt enkelt system för att bestämma seednings tiderna men ibland så verkar de av någon anledning gå ifrån det systemet på ett konstigt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Sedan ska vi inte glömma alla dom som hamnar i ett led för långt fram i förhållande till deras kapacitet...;)

 

Tror många överskattar sin förmåga...

Är det så många som seedar sig bättre än deras kapacitet?

 

Ja' date=' det är antagligen många som överskattar sin förmåga men det skulle ju inte vara spesiellt svårt att jämföra seedningen med vad folk faktiskt gjorde i vasan och på det sättet få fram sanningen om hur seedningen är.[/quote']

Finns nog en del som har tur med att åka rätt seedningslopp...och får en bra seedning...

 

Ja, det skulle vara kul att se statistik på hur folk presterar på Vasan i förhållande till deras seedning...

Jag kan ju ha fel...men går man in och läser på forumet efter att dom släppt listorna så brukar det flera som tycker dom borde vara något led bättre... Men det är ju mer eller mindre lika för alla...

Link to comment
Share on other sites

"Varför ska man träna hårdare om seedningen är hård? En för hård seedning gör väl snarare att man välger att droppa vasan helt och hållet. "

 

Haha! Nej träna hårdare e ju inget alternativ=) Köp mer prylar? eller gnäll på seedningen! Eller bara lägg dig på soffan...

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte se hur det att träna hårdare är en spesiel bra lösning på för hård seedning. Varför ska det vara det? Om du oberoende av din nivå bara kan seeda opp dig till ett par led sämre än din kapacitet så kommer du garanterat behöva köra om en massa folk under vasan samtidigt som du inte har en reel chans på att få ett resultat som faktiskt överenstämmer med din kapacitet.
Link to comment
Share on other sites

"Varför ska man träna hårdare om seedningen är hård? En för hård seedning gör väl snarare att man välger att droppa vasan helt och hållet. "

 

Haha! Nej träna hårdare e ju inget alternativ=) Köp mer prylar? eller gnäll på seedningen! Eller bara lägg dig på soffan...

haha... Bra skrivet...

Link to comment
Share on other sites

"Varför ska man träna hårdare om seedningen är hård? En för hård seedning gör väl snarare att man välger att droppa vasan helt och hållet. "

 

Haha! Nej träna hårdare e ju inget alternativ=) Köp mer prylar? eller gnäll på seedningen! Eller bara lägg dig på soffan...

LOL :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...