Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Uppdatera Alpina RCL till ECL?


Rolv

Recommended Posts

Ja, jag har provat båda men valde bort ECL som jag trycker är en obekväm och kompromisslös racingsko. Lätt men tunt fodrad och inte alls så skön på foten. Åker man som jag oftast längre pass och inte alltid vill krångla med pjäxöverdrag när det är kallt som finns mycket bättre pjäxor, tycker jag. Som Alpina RCL eller CCL.
Link to comment
Share on other sites

Du känner alltså inte helt tveklöst när du har den dyrare skon på dig, att det är en klart bättre sko, och gör din skidåkning trevligare/bättre?

Nej, det tycker jag inte, i annat fall har jag köpt dem. Jag har insett att pjäxorna är bland det minst viktiga i skidutrustningen för att åka fortare/bättre. Jag hade alltid köpt "värsting"-modellen tidigare (Rossignol och Madshus) och var på semester när ena pjäxan gick sönder så jag blev tvungen att åka till närmaste affär och köpa nya. Där fanns Alpina ECL och RCL samt Fischers då gula tävlingspjäxa. Tog efter mycket provande ett par RCL och det har jag inte ångrat. Åker inte sämre i dem än i mina Madshus Nano CLC men de är skönare, varmare och har högre kvalitet. Tror att man får vara på elitnivå för att eventuellt åka bättre med ett par ECL.

Link to comment
Share on other sites

Men det går inte att råda någon annan, då alla har olika fötter. Då jag provade Alpina passade ECL bäst mina fötter, RCL kändes obekväm redan från början.

 

Mitt förslag är att du provar dig fram till den sko, som känns skönast och passar din fot bäst.

Ja, helt klart är det så.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har normalt sett storlek 42 och skulle köpa ett par nya ECL. Varken 42:orna eller 43:orna var dock bra i storleken. Jag upplevde skillnaden som enorm(?), då 42 inte ens var i närheten och 43 "kändes" nästan en centimeter för lång vid tårna, samt 2-3 mm för breda.

 

Pratade med Alpinas säljare på en Team Sportia skidkväll och fick information att de var möjliga att beställa i halvstorlekar, så nu har jag kört rullskidor ett antal mil med mina 42,5 och de sitter sannerligen som en smäck! :)

 

Grundtipset är därför att prova dem ordentligt, så de sitter 100% bra på dina fötter.

Edited by djsteffo
Link to comment
Share on other sites

Har tyvärr ingen möjlighet att prova i butik. Bor på Gotland och här finns nada utbud på bättre skidskor. Så jag försöker samla så mycket info som möjligt så jag slipper returnera allt för många ggr. Men bra att få reda på att ECL finns i halv storlekar. Byter nu mina RCL 45or mot ett par ECL 46or.
Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Har kört med CCL 2.0 i några säsonger nu och är mycket nöjd. Sitter skönt och ingen tillstymmelse ännu till materialslitage trots många mil. Har även en Alpina, typ modellen, SP60 som inköptes 2008 och som även den är riktigt skön, lite varmare. Men det paret ramlar snart isär.

En, tillsynes, trovärdig sporthandlare uppgav för min kollega att de hade många klagomål på CCL-Marathon eftersom den kunde bli tight runt hälen när man åkt lite längre (foten svullnar lite och hälkappan är hyfsat stum).

 

Som tidigare nämnts så är det svårt att rådge andra om just pjäxor...

Link to comment
Share on other sites

Har både rcl och ccl-Marathon. Båda är sköna gillar ccl bättre då den är stabilare vid längre pass. Att den skulle bli tajt efter ett tag är nog mer personligt. Båda fungerar kanon att köra klassiskt med tycker jag. Rcl köpte jag för att ha som rullskidspjäxor när det blev kallt billigt på blocket och knappt använda. Finns mycket bra att hitta om man har lite tur 300:- för nästan nya rcl gav jag.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...