Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ca tid på tre mil med tvåor


Landenberg

Recommended Posts

Kanske en onödig tråd, men efter en första säsong på rullskidor är det intressant att höra vad ni håller för tempo. Åkte 3 mil igår med 99% stakning enbart. 1h51 min, 3,36Km/h mellan tummen och pekfingret alltså, förstår det diffar efter förusättningar

Du skriver 3,36km/h...lite fortare än så åkte du allt! Du höll 16,22km/h och det blir 3,42min/km.

Jag hittade en 3milatur från i början av aug och där höll jag 2,45min/km och det är 21,81km/h....Denna tur var nära mitt max (enbart stakning) men asfalten var varm (nya E4 mellan Hudik-Enånger) och vind förhållandet var bra så det kan inte jämföras med dagens kalla asfalt! Sen skiljer det sig mycket mellan olika asfaltstyper och banstrukturer så det är svårt att jämföra 3mil mot 3mil:)

Link to comment
Share on other sites

Kanske en onödig tråd' date=' men efter en första säsong på rullskidor är det intressant att höra vad ni håller för tempo. Åkte 3 mil igår med 99% stakning enbart. 1h51 min, 3,36Km/h mellan tummen och pekfingret alltså, förstår det diffar efter förusättningar[/quote']

Du skriver 3,36km/h...lite fortare än så åkte du allt! Du höll 16,22km/h och det blir 3,42min/km.

Jag hittade en 3milatur från i början av aug och där höll jag 2,45min/km och det är 21,81km/h....Denna tur var nära mitt max (enbart stakning) men asfalten var varm (nya E4 mellan Hudik-Enånger) och vind förhållandet var bra så det kan inte jämföras med dagens kalla asfalt! Sen skiljer det sig mycket mellan olika asfaltstyper och banstrukturer så det är svårt att jämföra 3mil mot 3mil:)

Okejdå, åkte exakt 30,82 km efter gps klockan.

Link to comment
Share on other sites

Okejdå, åkte exakt 30,82 km efter gps klockan.

Såg i din andra tråd att du kör din första rullskidsäsong och satsar på strax under 7h på vasan.

Vi har lite samma mål (undantaget att jag precis anmälde mig till medaljstriden...) skulle varit riktigt nöjd att komma in under 7h.

Har åkt dryga 40mil rullskidor nu och drog min första 3mil någonsin på rullskidor på 1:52 30,84km så vi ligger väl "ungefär" lika i träningsmängd och nivå tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Okejdå' date=' åkte exakt 30,82 km efter gps klockan.[/quote']

Såg i din andra tråd att du kör din första rullskidsäsong och satsar på strax under 7h på vasan.

Vi har lite samma mål (undantaget att jag precis anmälde mig till medaljstriden...) skulle varit riktigt nöjd att komma in under 7h.

Har åkt dryga 40mil rullskidor nu och drog min första 3mil någonsin på rullskidor på 1:52 30,84km så vi ligger väl "ungefär" lika i träningsmängd och nivå tror jag.

Då ligger du före lär jag säga, jag har åkt 66 mil nu sedan april. Nu skall det nötas turer mot 2h härdanefter.

Link to comment
Share on other sites

Jag satsar också under 7 mil på vasan. Och åkte milen typ 37 min förra veckan, (iofs ganska dåliga förhållanden och slitna gamla 2or.) vet inte riktigt vad jag tar på 3mil om jag trycker i ganska mycket. Men 37min/milen på rullskid verkar inte va så bra om man vill under 7h!
Link to comment
Share on other sites

Jag satsar också under 7 mil på vasan. Och åkte milen typ 37 min förra veckan, (iofs ganska dåliga förhållanden och slitna gamla 2or.) vet inte riktigt vad jag tar på 3mil om jag trycker i ganska mycket. Men 37min/milen på rullskid verkar inte va så bra om man vill under 7h!

Ska du åka hela vasan så blir det ändå 9 mil... :)

Själv körde jag ett 37km pass på 150 min, vilket skulle motsvara rätt exakt 2 timmar på 3 mil. Vindstilla och fin cykelbana utan backar, så förutsättningarna var väl så bra de kan bli. Milen kör jag på 36 min enbart stakning om jag ger allt.

 

Klarar jag öppet spår på 7.30 kommer jag bli helnöjd!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar åka en tremilsrunda och den tar 2:03 för min del om jag ligger på litegrann. Är runt 70% stakning.

Har du åkt vasan' date=' i så fall vilken tid höll du då?[/quote']

Jag har åkt vasan på mellan 8:30 och 6:47 samt öppet spår på 5:51.

Blir det normalföre så är jag ganska säker på att jag åker vasaloppet under 7 timmar.

 

Ni med 7 timmars ambitioner i denna tråd siktar för lågt med de tempo och den träningsmängd ni verkar ha. Snare borde ni satsa mot 6 timmar!

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar åka en tremilsrunda och den tar 2:03 för min del om jag ligger på litegrann. Är runt 70% stakning.

Har du åkt vasan' date=' i så fall vilken tid höll du då?[/quote']

Jag har åkt vasan på mellan 8:30 och 6:47 samt öppet spår på 5:51.

Blir det normalföre så är jag ganska säker på att jag åker vasaloppet under 7 timmar.

 

Ni med 7 timmars ambitioner i denna tråd siktar för lågt med de tempo och den träningsmängd ni verkar ha. Snare borde ni satsa mot 6 timmar!

Jag siktar på under 5 vid normalföre men tiden är så otroligt "föresberoende" så det är bättre att sätta ett placeringsmål :)

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar åka en tremilsrunda och den tar 2:03 för min del om jag ligger på litegrann. Är runt 70% stakning.

HW! Såg att du var från Sundsvall. Jag bor oxå i Sundsvall. Jag är nybörjare på rullskidor men har svårt att hitta nån bra slinga med lite trafik och snälla backar. Vart åker du nånstans?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gjorde en högst ovetenskaplig beräkning av tid på vasaloppet som funktion av hastigheten på rullskidor (givet 30km på 2or).

 

Kom fram till följande enkla formel:

 

y = 17.12 -0.9x + 0.0156x^2, 12<x<23 km/h

där x är hastighet på rullskidor under ett 30km pass [km/h]. Stakning, relativt platt, vindstilla, sommar (ca 20 grader).

y är tiden på vasaloppet [h]

 

Några punkter:

7 timmar motsvarar 15.38km/h eller 3:54min/km

6 timmar motsvarar 18km/h eller 3:20min/h

5h30min timmar motsvarar 19.6km/h eller 3:04min/h

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en högst ovetenskaplig beräkning av tid på vasaloppet som funktion av hastigheten på rullskidor (givet 30km på 2or).

 

Kom fram till följande enkla formel:

 

y = 17.12 -0.9x + 0.0156x^2, 12<x<23 km/h

där x är hastighet på rullskidor under ett 30km pass [km/h]. Stakning, relativt platt, vindstilla, sommar (ca 20 grader).

y är tiden på vasaloppet [h]

 

Några punkter:

7 timmar motsvarar 15.38km/h eller 3:54min/km

6 timmar motsvarar 18km/h eller 3:20min/h

5h30min timmar motsvarar 19.6km/h eller 3:04min/h

Skulle gissa så här jag:

VL på 7 timmar kräver kapacitet för 3:30min/km på 2or 30km

VL på 6 timmar kräver kapacitet för 3:10min/km på 2or 30km

VL på 5h30min kräver kapacitet för 2:55min/km på 2or 30km

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen aning om vad mina hjul motsvarar för något. Men jag har ca. 4.15min/km på mina rullskidor nu och jag åkte öppet spår under 7h i vintras. I dagsläget är jag även MYCKET starkare och bättre tränad än jag var då. Kollade precis och förra året denna tid hade jag ca. 4.45min/km på rullskidorna. Så jag tycker ni alla åker skitfort!

 

Skulle vara skoj att testa några andra rullskidor någon gång.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en högst ovetenskaplig beräkning av tid på vasaloppet som funktion av hastigheten på rullskidor (givet 30km på 2or).

 

Kom fram till följande enkla formel:

 

y = 17.12 -0.9x + 0.0156x^2' date=' 12<x<23 km/h

där x är hastighet på rullskidor under ett 30km pass [km/h']. Stakning, relativt platt, vindstilla, sommar (ca 20 grader).

y är tiden på vasaloppet [h]

 

Några punkter:

7 timmar motsvarar 15.38km/h eller 3:54min/km

6 timmar motsvarar 18km/h eller 3:20min/h

5h30min timmar motsvarar 19.6km/h eller 3:04min/h

Skulle gissa så här jag:

VL på 7 timmar kräver kapacitet för 3:30min/km på 2or 30km

VL på 6 timmar kräver kapacitet för 3:10min/km på 2or 30km

VL på 5h30min kräver kapacitet för 2:55min/km på 2or 30km

Vad basera gissningen och beräkningen på? Är det tider för ett lugnt pass eller för en full maxfart över 30 km?

 

Att köra 2:55 min/km med 2or är ganska snabbt. Jag har tränat ca. 600 km under den här säsongen på Swenor Fibreglass med en medelhastighet av 16.2 km/h. Det innhåller uthållighetsträning, intervaller och långa backlopp. På klassiska tävlingsskidor (Eagle XT, PU) körde jag ca. 400 km med en medelhastighet av 21.4 km/h, motsvarande 2:50 min/km. Det var bäde träning, mest intervaller och en tävling. Min tid på Vasaloppet var under 5:30 h.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör swenor fibreglass med 4:or. Med dessa hjul blir farten ungeför densamma som på snö - något långsammare kanske . Jag tycker det känns vettigt att farten är densamma. Med 2:or tycker jag man flyger fram på ett sätt som jag mycket sällan upplever på snö.
Link to comment
Share on other sites

Jag kör swenor fibreglass med 4:or. Med dessa hjul blir farten ungeför densamma som på snö - något långsammare kanske . Jag tycker det känns vettigt att farten är densamma. Med 2:or tycker jag man flyger fram på ett sätt som jag mycket sällan upplever på snö.

Vad vallar du med då? Fiskfjällsskidor?

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en högst ovetenskaplig beräkning av tid på vasaloppet som funktion av hastigheten på rullskidor (givet 30km på 2or).

 

Kom fram till följande enkla formel:

 

y = 17.12 -0.9x + 0.0156x^2' date=' 12<x<23 km/h

där x är hastighet på rullskidor under ett 30km pass [km/h']. Stakning, relativt platt, vindstilla, sommar (ca 20 grader).

y är tiden på vasaloppet [h]

 

Några punkter:

7 timmar motsvarar 15.38km/h eller 3:54min/km

6 timmar motsvarar 18km/h eller 3:20min/h

5h30min timmar motsvarar 19.6km/h eller 3:04min/h

Skulle gissa så här jag:

VL på 7 timmar kräver kapacitet för 3:30min/km på 2or 30km

VL på 6 timmar kräver kapacitet för 3:10min/km på 2or 30km

VL på 5h30min kräver kapacitet för 2:55min/km på 2or 30km

Vad basera gissningen och beräkningen på? Är det tider för ett lugnt pass eller för en full maxfart över 30 km?

 

Att köra 2:55 min/km med 2or är ganska snabbt. Jag har tränat ca. 600 km under den här säsongen på Swenor Fibreglass med en medelhastighet av 16.2 km/h. Det innhåller uthållighetsträning, intervaller och långa backlopp. På klassiska tävlingsskidor (Eagle XT, PU) körde jag ca. 400 km med en medelhastighet av 21.4 km/h, motsvarande 2:50 min/km. Det var bäde träning, mest intervaller och en tävling. Min tid på Vasaloppet var under 5:30 h.

Tiderna måste gälla för maxfarter. Tror att jag skulle klara en bit över 22 km/h på 30k med Swenor2. Gjorde 5:06 på VL i år och hoppas på en bit under 5 vid samma förhållanden nästa år.

Skulle tro att TT tider är bra riktmärken.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör swenor fibreglass med 4:or. Med dessa hjul blir farten ungeför densamma som på snö - något långsammare kanske . Jag tycker det känns vettigt att farten är densamma. Med 2:or tycker jag man flyger fram på ett sätt som jag mycket sällan upplever på snö.

Vad vallar du med då? Fiskfjällsskidor?

Det kanske beror på att jag är överviktig och kortväxt... att mekaniken faller ut så för mig. Vallning = kuzmin.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gissa så här jag:

VL på 7 timmar kräver kapacitet för 3:30min/km på 2or 30km

VL på 6 timmar kräver kapacitet för 3:10min/km på 2or 30km

VL på 5h30min kräver kapacitet för 2:55min/km på 2or 30km

Vad basera gissningen och beräkningen på? Är det tider för ett lugnt pass eller för en full maxfart över 30 km?

 

Att köra 2:55 min/km med 2or är ganska snabbt. Jag har tränat ca. 600 km under den här säsongen på Swenor Fibreglass med en medelhastighet av 16.2 km/h. Det innhåller uthållighetsträning' date=' intervaller och långa backlopp. På klassiska tävlingsskidor (Eagle XT, PU) körde jag ca. 400 km med en medelhastighet av 21.4 km/h, motsvarande 2:50 min/km. Det var bäde träning, mest intervaller och en tävling. Min tid på Vasaloppet var under 5:30 h.[/quote']

Tiderna måste gälla för maxfarter. Tror att jag skulle klara en bit över 22 km/h på 30k med Swenor2. Gjorde 5:06 på VL i år och hoppas på en bit under 5 vid samma förhållanden nästa år.

Skulle tro att TT tider är bra riktmärken.

Ja, jag menar om man maxkör på 30km vid de fina förhållanden som jjsub80 skrev i sin beräkning.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...