Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ca tid på tre mil med tvåor


Landenberg

Recommended Posts

Jag kör swenor fibreglass med 4:or. Med dessa hjul blir farten ungeför densamma som på snö - något långsammare kanske . Jag tycker det känns vettigt att farten är densamma. Med 2:or tycker jag man flyger fram på ett sätt som jag mycket sällan upplever på snö.

Vad vallar du med då? Fiskfjällsskidor?

Det kanske beror på att jag är överviktig och kortväxt... att mekaniken faller ut så för mig. Vallning = kuzmin.

Jo men så illa ska det ju inte glida för det. Glider det lika illa om du kör utan fästvalla?

Link to comment
Share on other sites

Gjorde en högst ovetenskaplig beräkning av tid på vasaloppet som funktion av hastigheten på rullskidor (givet 30km på 2or).

 

Kom fram till följande enkla formel:

 

y = 17.12 -0.9x + 0.0156x^2' date=' 12<x<23 km/h

där x är hastighet på rullskidor under ett 30km pass [km/h']. Stakning, relativt platt, vindstilla, sommar (ca 20 grader).

y är tiden på vasaloppet [h]

 

Några punkter:

7 timmar motsvarar 15.38km/h eller 3:54min/km

6 timmar motsvarar 18km/h eller 3:20min/h

5h30min timmar motsvarar 19.6km/h eller 3:04min/h

Skulle gissa så här jag:

VL på 7 timmar kräver kapacitet för 3:30min/km på 2or 30km

VL på 6 timmar kräver kapacitet för 3:10min/km på 2or 30km

VL på 5h30min kräver kapacitet för 2:55min/km på 2or 30km

Jag hittade några tider på forumet (30km med 2or). Sedan lade jag till min egen tid (3.06min/km på 30km, tror jag klarar nästan 5.30 i vinter...). Efter några beräkningar och plottar såg jag ett starkt samband. Sedan kan ju tider på VL skilja ganska mycket år från år pga föret. Men tror nog att TT's gissnigar och min enkla formel ger en hygglig gissning (min formel är lite optimistisk och TT's gissning mera realistisk). Jag använde att förhållandet mellan rullskidor och skidor är 1.2 (v_rull/v_skidor = 1.2). I TT's gissning är det 1.33 för VL på 7h, 1.26 för de andra. Det är nog så att om man är sämre tränad kan man orka ett 30km pass men tappa på VL, så att kvoten ökar vid längre VL tider.

Link to comment
Share on other sites

Svårt att testa detta nu... i gårkväll hade jag minusgrader på rullskidspasset... det gick betydligt långsammare än i September trots bättre tränad nu.

 

Det låter som tuffa tider i mina öron men säkert rätt.

Så det blir väl att träna hårdare helt enkelt :)

 

Men mitt mål är ju bara att träna hårdare och ha mer kul.

Om det ger bra tid på tävling i vinter så är det extra bonus!

Link to comment
Share on other sites

Det är inte lätt att göra jämförelser, så många faktorer spelar inte, det enda man säkert kan jämföra mot är sina egna förbättringar.

 

Tex kan tvåor av olika fabrikat kan rulla ett par minuter olika per mil.

 

När jag kör mina testlopp kör jag på Elpex tvåor och med ovanstående perfekta förutsättningar kör jag 3mil med en fart på ca 3.15-3.20 och jag körde VL på 6.35 senast.

 

Men som sagt är det svårt att jämföra rakt av med andras tider på rullskidor vind, temperatur, asfalstkvalitet och hjulfabrikat påverkar.

 

Jag jämför mig endast med mina egna tider på mina rundor, då har jag kontroll på förhållandena och vet vad det är värt. Sedan kan man givetvis se förbättringar på tävlingar jämfört andra åkare som man mött tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Jo men så illa ska det ju inte glida för det. Glider det lika illa om du kör utan fästvalla?

Jag kan väl börja med att skriva att jag inte vet hur snabbt olika rullskidshjul rullar... men om man tar denna tråden som exempel så visar den väl att tvåor verkar gå rätt mycket snabbare än vad som är vanligt på snö. 10 minuter snabbare per mil jämfört med någotslags normalvasaloppsföre tycker jag är väldigt mycket.

 

När det sen kan vara väldigt stor skillnad i glid mellan is före och riktigt dårligt före, minst 10 minuter per mil för mig skulle jag gissa så borde väl fyror kunna vara rätt likt ett dårligt skidföre (utan att ens vara behöva vara likt ett extremt dårligt före)?

Link to comment
Share on other sites

Jo men så illa ska det ju inte glida för det. Glider det lika illa om du kör utan fästvalla?

Jag kan väl börja med att skriva att jag inte vet hur snabbt olika rullskidshjul rullar... men om man tar denna tråden som exempel så visar den väl att tvåor verkar gå rätt mycket snabbare än vad som är vanligt på snö. 10 minuter snabbare per mil jämfört med någotslags normalvasaloppsföre tycker jag är väldigt mycket.

 

När det sen kan vara väldigt stor skillnad i glid mellan is före och riktigt dårligt före' date=' minst 10 minuter per mil för mig skulle jag gissa så borde väl fyror kunna vara rätt likt ett dårligt skidföre (utan att ens vara behöva vara likt ett extremt dårligt före)?[/quote']

Nej "vanliga" tvåor är inte i närheten av 10minuter snabbare än normalföre snö snarare kanske knappt 5 minuter per mil, men som sagt det är ingen exakt vetenskap.

 

De tider som beskrivs ovan är ju 3mil i ideala förhållanden, man åker ju dessutom nästan alltid mkt flackare banor på rullskidor än på snö och utan att knö med en massa folk som är fallet i VL.

 

En normalmil under hyggliga förhållanden på snö ligger jag väl på 38-40min och en normalmil på rullskidor på ca 33-36min, man är ju oftast starkt påverkad av vinden när man åker rullskidor vilket man sällan är på skidor, å andra sidan är skidspår sällan så raka och släta som asfalten vilket bromsar.

 

När jag åker på mina Everest rullskidor så går det klart långsammare än på snö....

Link to comment
Share on other sites

Möjligt men jag kan inte förstå hur du kan åka en normal mil på snö på 38-40 minuter och sen åka vasan på över 46 minuter per mil.

Det gör jag ju inte heller eftersom 6.35 ger en miltid på knappt 44 min....men det är klart att man tappar lite på 9mil och man är ju inte ensam heller direkt. Håller du samma fart på 3mil som på 9?

Link to comment
Share on other sites

Möjligt men jag kan inte förstå hur du kan åka en normal mil på snö på 38-40 minuter och sen åka vasan på över 46 minuter per mil.

För att Vasaloppet är 9 mil och inte 1 mil! Sen är det lite trängsel i början som håller ner farten såklart!

Inte så svårt att förstå

Nu var det ju prat om tiden på 3 mil i den här tråden (sen har det väl varit lite mer oklart vad jag och andra har menat).

 

Jag har startar långt back i led 5 och tyckte inte man förlorade så väldigt mycket i början. När jag startade i led 3 tror jag inte det var mycket om ens något jag egentligen forlorade i starten.

 

Det gör jag ju inte heller eftersom 6.35 ger en miltid på knappt 44 min....men det är klart att man tappar lite på 9mil och man är ju inte ensam heller direkt. Håller du samma fart på 3mil som på 9?

Jag kom på att jag blandade ihop tiderna. Jag är inte säker på hur mycket jag tappade när jag åkte vasan men jag tyckte endå att mina tider på vasan kanske till och med var snabbare än vad jag normalt gjorde ensam på träning också när jag körde hårt. Jag körde i alla fall inte normalt 4-6 minuter snabbare per mil på träning än vad jag gjorde på vasan. Jag var också rätt trött redan efter 3 mil utan att jag tror att jag tappade väldigt mycket fart senare i loppet.

 

Att det är många andra som åker gjör väl snarare att det går snabbare?

Link to comment
Share on other sites

Vad vallar du med då? Fiskfjällsskidor?

Det kanske beror på att jag är överviktig och kortväxt... att mekaniken faller ut så för mig. Vallning = kuzmin.

Jo men så illa ska det ju inte glida för det. Glider det lika illa om du kör utan fästvalla?

Ja, det är min känsla att det är så även om jag inte gjort några jämförande test. Jag åker typiskt 5:30-6min/km på snö. På en rullskidtävling var jag nere under 3min30sek/km över 12km med 2or. Jag upplever egentligen att jag har bättre glid än andra runtomkring på t.ex VL. Som sagt - jag tror det beror på min vikt och längd att det blir så här.

Link to comment
Share on other sites

zäta: Jag tror att du har en hel del att hämta med teknikträning på snö, med den förmågan på rullskidor du har borde du komma ner på 4:30-5 min på snö. Jag som är en gubbe på 60+ håller en fart på 3.45-4 min i snabbt före, 4.00-4.30 i normalföre, 4.30-5.30 i tungföre (nysnö eller genomblöt snö)

Min gamle läromästare på skidor sa till mig; "åk så mycket skidor som möjligt i varierande före och någon gång riktigt långt så att du tvingas hushålla med krafterna och använda en så ekonomisk teknik som möjligt." Det ligger en del i det han sa.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror banan blev ganska precis 40 km eller pyttelite över. Detta då vi valde att ha vändpunkten vid en busshållplats istället för "mitt på vägen".

 

Enda sättet att mäta sina krafter (eller talang) mot andra, tycker jag är att åka på snabba rullskidor på en tävling. Du får väl skaffa det till nästa år Johan!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...