Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur göra skatespår?


2slow

Recommended Posts

Vad har du för maskiner då?

Jag körde ifjol och traktor fungerade på åkern, men det är väl bra om den driver någorlunda om det blir mycket snö.

Fyrhjuling måste du ha band på.

 

Sedan gjorde jag en träkonstruktion med riv fram och så att det blev som ett mönster bak som du ser på skatebäddarna.

 

Ett tips är väl att preparera nu så att det är slätt och fint, inte en massa luftigt gräs.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det skulle fungera med en ringvält efter traktorn, den borde väl packa till bra under förutsättning att den inte låser sig. (vill minnas att vi haft uppe detta tidigare).

 

anm. ringvält används efter att man sått åkern till att packa till jorden. Skivorna har små upphöjningar så att det bildas ett våffelmönster i jorden.

Link to comment
Share on other sites

Ett bra skatespår måste vara plant både i längs och sidled, annars kommer det att upplevas som svåråkt. Ytan är mindre kritisk, men den brykar vara lättare att få grepp i om den är lätt refflad istället för helt slät. Vad som inte får finnas är styrande spår i längsled såsom gamla klassiska spår, hjulspår etc. Då är det lätt att stå på skallen.

 

Vältar brukar ge bra planhet i sidled, förutsatt att de är tillräckligt breda, men ger usel planhet i längsled eftersom de kopierar alla tidigare knölar och rent av förstärker dem. Beroende på konstruktion kan de också ge störande längsgående spår. Fördelen med vält är att packningsresultatet inte är hastighetsberoende.

 

Sladdar ger bättre planhet i längsled, men kräver mycket hög hastighet för att packa bra. Snön ska bokstavligen flyga över de främre kammarna och slå ner hårt längre bak i sladdden. De hastigheter som krävs för bra sladdning (ca 30km/h) är svåra att hålla med traktor i terräng. En skoter klarar å andra sidan inte att dra en tillräckligt bred sladd för att ge spåret en bra planhet i sidled. För utjämning fungerar det dock att sladda i låg hastighet också. En mycket enkel, men välfungerande sladd för lössnö är ett armeringsnät som dras bakom skoter i hög fart.

 

Den bästa kompromissen jag sett, som varit någorlunda enkel, billig och gett hyffsad skatedel var en vält av opumpade bildäck, försedd med en liten enkel tandraka bakom. De dåligt pumpade däcken eliminerade stutstendensen som vältar av hårdare material som plaströr, sträckmetall och liknande brukar lida av. Tandrakan i form av ett järnrör med piggar av tunna armeringsjärn tog bort spåren efter däcken, rundade av knölar och gav ett bra mönster. En sådan vält står på min bygglista, trots att klubben har andra och mer avancerade maskiner, helt enkelt för att den är så lättanvänd.

 

Allra bäst resultat fås alltid med både sladding och vältning i omgångar.

 

Sedan finns det ju en massa specialmaskiner som ger bra skatedelar, men jag uppfattade det inte som att det var det TS var ute efter.

 

Skulle jag bygga något för traktor så blev det nog en maskin med en smalare rulle som packade det som traktorn inte redan packat först, därefter några sladdblad för utjämning och sist en refflad glättbräda för yttligare packning och fin yta. Dragkraften är ju inte ett problem vid spårning med traktor...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...