Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

VARNING (eller!!)


butterfly

Recommended Posts

Vet att det här har diskuterats vid tidigare tillfälle men måste ändå lufta mitt missnöje. Efter att ha läst in mig en hel del på Everest rullskidan så slog jag till igår. Har sen tidigare ett par Elpex Vasa men ville ha trögare hjul. Efter att ha sett priset på tröghjul till Elpexen tyckte jag det var värt 1499 kr för ett par helt sprillans rullskidor som skulle rulla väldigt trögt enligt flera beskrivningar. Sagt och gjort. Iväg till Stadium i Örebro och fick tag i ett par. Hem och testa på en gång. Vad händer, jo rullskidorna drar till vänster så pass mycket att det överhuvudtaget är omöjligt att åka på ett harmoniskt sätt. Fick ta ett skejtsteg varannat stavtag för att korrigera kursen. Är det bara jag som upplevt detta, eller är det ett vanligt fel?

Lutar åt trögrullande Elpex allafall.

Link to comment
Share on other sites

LÄMNA tillbaka dem!!!

 

Jag köpte ett par förra året.

På mitt andra pass höll jag på o slå ihjäl mig.

Bulten som håller fast hjulen gick av och jag stöp på rullisarna. Ingen kul känsla.

 

Köp elpex eller swenor som är såååååå mkt bättre.

Du kommer förstöra din teknik på everest. de går så trögt.

 

inte kul när de blir vinter o tekniken ej fungerar.

 

ett gott råd!!!

Link to comment
Share on other sites

Nu får väl alla Intersport- och Team-Sportia fantaster ge sig.

Det ett prisvärt alternativ när det gäller rullskidor så Stadium, Everest för 1500 kr med bindning.

Då försöker ni komma med en massa skrämselpropaganda om att dessa skidor är av dålig kvalite och går sönder eller rullar trögt och att det därmed skulle påverka er skidteknik.

 

Jag har tidigare haft Swenor och tycker att denna skida är väldigt bra. Men numera blir det inte många rullskidmil, max 50 mil, och då är Everest tillräckligt bra och mycket mer prisvärda.

Ni andra får dock köpa vilka rullisrar ni vill men sluta skriva obefogad skrämselpropaganda.

Link to comment
Share on other sites

Om en nybörjare skall börja träna rullskidor för att bli en bättre skidåkare inför sitt första Vasalopp är det viktigt att träningen under hösten går bra och är rolig. Är träningen tråkig och jobbig kommer det ändå bara bli så att han skiter i att träna och åker sen Vasaloppet daåligt tränad. Då kommer han också ha attityden att längdskidåkning är jävjligt jobbigt och tråkigt och det är ju inte bra för sporten.

Jag påstår altså att det är viktigt att ens första 50 mil på rullskidor är roliga. Och det är inte roligt att åka på långsamma skidor som Everest. Det är helt enklet jättejobbigt för en nybörjare. Och om nåt är jättejobbigt är det tråkigt.

Men för en mer erfaren åkare kanske skidorna är bra för att dom går tungt.....kanske ett alernativ istället för att köpa på sig tröga 3-hjul eller 4-hjul till Swenor skidorna. Om nu bara kvaliten är ok på Everest. Det är ju tyvärr det som det inte har varit, jag har hört om flera med trasiga hjulbultar sneda gaflar och hjul som knappt gått runt.

 

Träning skall var roligt är mitt motto.

 

Är du mer tränad du tycker man ju att ett rikigt grispass på tröga hjul är roligt. Men nybörjaren som aldirg åkt skidor, tycker inte detsamma

 

Så jag tycker det finns anledning att varna folk för att köpa skidor som inte är så bra som "riktiga" skidor!

Link to comment
Share on other sites

fråga! Jag har ett par pro-ski C som jag tyckte rullade lite snett i början men nu går rakt.... igår provade jag mig träningspolares C2 för han tyckte dom drog snett och det gjorde dom ...jätte mkt och båda drog åt vänster, även när ingen stod på dom. Dom har gått ca 50 i mil och borde ha rättat till sig men icke! Vad göra? Vad e felet?
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Har fundrat på att köpa ett per Everest rullskidor,men har nu blivit aningen räd när jag läst allt detta.Har aldrig åkt rullskidor och vill helst ha ett par som går lätt så jag inte tycker det blir allt för jobbigt så jag tröttnar.Så kanske jag borde tänka om?Vilka rullskidor skulle passa mig?Får helst inte kosta mer än 2500kr
Link to comment
Share on other sites

Har fundrat på att köpa ett per Everest rullskidor,men har nu blivit aningen räd när jag läst allt detta.Har aldrig åkt rullskidor och vill helst ha ett par som går lätt så jag inte tycker det blir allt för jobbigt så jag tröttnar.Så kanske jag borde tänka om?Vilka rullskidor skulle passa mig?Får helst inte kosta mer än 2500kr

Jag kör på swenor carbonfibre. det är en av de lättaste/ smidigaste skidorna på marknaden. Dock är det kanske inte en nybörjarskida på grund av de smala hjulen. Skulle istället rekomendera swenors fibreglass, mer stabilitet men ändå smidiga och inte särskilt tungåkta. Jag föredrar swenor på grund av komforten som kommer av att de gör sina skidor med spann.

Link to comment
Share on other sites

Vet att det här har diskuterats vid tidigare tillfälle men måste ändå lufta mitt missnöje. Efter att ha läst in mig en hel del på Everest rullskidan så slog jag till igår. Har sen tidigare ett par Elpex Vasa men ville ha trögare hjul. Efter att ha sett priset på tröghjul till Elpexen tyckte jag det var värt 1499 kr för ett par helt sprillans rullskidor som skulle rulla väldigt trögt enligt flera beskrivningar. Sagt och gjort. Iväg till Stadium i Örebro och fick tag i ett par. Hem och testa på en gång. Vad händer, jo rullskidorna drar till vänster så pass mycket att det överhuvudtaget är omöjligt att åka på ett harmoniskt sätt. Fick ta ett skejtsteg varannat stavtag för att korrigera kursen. Är det bara jag som upplevt detta, eller är det ett vanligt fel?

Lutar åt trögrullande Elpex allafall.

En tröghetsjämförelse:

 

Min syster köpte Everest-rullskidor i höstas (2006). Vi var då ute tillsammans och körde lite, jag på mina Elpex med tröga hjul (nr 3 fram och bak). Det var fösta gången som Everest-skidorna användes, och vi bytte skidor flera gånger för att känna skillnaden. Som helt nya kändes Everest-skidorna riktigt tröga, men de rullade lättare efter ett tag. Efter några byten var vi båda överens om att Elpex-skidorna gick trögare.

 

Annars kändes Everest-skidorna bra tycker jag som gammal Elpex-åkare. De gick stadigt och rakt, och hade mjuk och fin gång. Jag skulle tro att du fått ett måndagsexemplar som är snett.

Link to comment
Share on other sites

Vet att det här har diskuterats vid tidigare tillfälle men måste ändå lufta mitt missnöje. Efter att ha läst in mig en hel del på Everest rullskidan så slog jag till igår. Har sen tidigare ett par Elpex Vasa men ville ha trögare hjul. Efter att ha sett priset på tröghjul till Elpexen tyckte jag det var värt 1499 kr för ett par helt sprillans rullskidor som skulle rulla väldigt trögt enligt flera beskrivningar. Sagt och gjort. Iväg till Stadium i Örebro och fick tag i ett par. Hem och testa på en gång. Vad händer' date=' jo rullskidorna drar till vänster så pass mycket att det överhuvudtaget är omöjligt att åka på ett harmoniskt sätt. Fick ta ett skejtsteg varannat stavtag för att korrigera kursen. Är det bara jag som upplevt detta, eller är det ett vanligt fel?

Lutar åt trögrullande Elpex allafall.[/quote']

En tröghetsjämförelse:

 

Min syster köpte Everest-rullskidor i höstas (2006). Vi var då ute tillsammans och körde lite, jag på mina Elpex med tröga hjul (nr 3 fram och bak). Det var fösta gången som Everest-skidorna användes, och vi bytte skidor flera gånger för att känna skillnaden. Som helt nya kändes Everest-skidorna riktigt tröga, men de rullade lättare efter ett tag. Efter några byten var vi båda överens om att Elpex-skidorna gick trögare.

 

Annars kändes Everest-skidorna bra tycker jag som gammal Elpex-åkare. De gick stadigt och rakt, och hade mjuk och fin gång. Jag skulle tro att du fått ett måndagsexemplar som är snett.

Tyvärr har det väl producerats många "måndagsexemplar" av just Everest skidan.....

 

Men den andra årgången var ju fakis bättre än den första årgången. Men det är ju inte billigare för intet. Man får ju vad man betalar för. Så enkelt är det. Gäller väl med det mesta.

Link to comment
Share on other sites

Visst får man oftast vad man bet. för, men ibland finns det överpriser på marknaden också.

 

Jag gissar att om betydligt fler skulle köpa rullskidor så skulle priserna vara annorlunda.

 

Känns konstigt att rullskidor förutom Everest ska behöva kosta 2500 och uppåt med bindning.

Link to comment
Share on other sites

Visst får man oftast vad man bet. för, men ibland finns det överpriser på marknaden också.

 

Jag gissar att om betydligt fler skulle köpa rullskidor så skulle priserna vara annorlunda.

 

Känns konstigt att rullskidor förutom Everest ska behöva kosta 2500 och uppåt med bindning.

Jag håller med oftast får man vad man betalar för men ett par rullskidor är inte rocketscience direkt och det är konstigt att man inte kan lyckas slänga ihop ett par rullisar för en tusenlapp, iaf de med metallstomme det är ju i princip bara standardkomponenter.

Iofs är ju volymerna förhållandevis små men åndå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej!

Detta är ett vanligt problem, även på dyrare rullskidor. Det räcker med att axeln fram är väldigt lite sned för att det ska bli dragning åt ngt håll. Det man gör för att korrigera detta är att för det första ta av framhjulet på den skida som går fel, ta sedan en vanlig schiffnyckel och en tygtrasa och bänd försiktigt den axel som går fel ngt åt andra hållet. sätt därefter på hjulet och pröva huruvida skidan går rakt.

mvh

tintinmannen

Link to comment
Share on other sites

Tintinmannen - sneda axlar ??

Att gaffeln kan bli lite sned och skev efter ett fall, eller när hjulet fastnar när man ska försöka hoppa över järnvägsrälsen, det är en sak, men sned axel ??

Gafflarna är ju av aluminium, så det är där deformationen i första hand sker.

 

Sen är det ju inte presspassning mellan gaffel - axel, om skidan drar snett går det att motverka om du justerar axelläget när du drar åt muttern.

Smällen från trottoarkanten eller vad det nu må vara kan ju räcka för att få bulten att komma ur sitt ursprungliga läge i gaffeln, och då kan skidan dra snett.

Då har man nog dragit muttern lite dåligt, men som sagt lätt att justera.

 

Framaxeln är väl en vanlig sketen M6-bult, OM den blir skev är det ju bara att byta (kostar inte många spänn), du får den aldrig rak om du försöker rikta den.

Bakaxeln (M8 ?), för att böja den måste väl tåget köra över skidan ... ;)

 

edit: felstavnign ...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...