Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Längdskidor och pjäxor för små barn?


RIS__Toni

Recommended Posts

Det handlar om en 6-åring - och jag vill helst ha RIKTIG utrustning, d v s pjäxor och skidor med bindningar, inte såna där spännremmar som man nödtorftigt spänner fast en vanlig sko/stövel i skidan med.

 

Barnet är dock ganska ovan om än inte helt och hållet nybörjare. Vilka lösningar finns nu för tiden? Vad bör man tänka på? Skidorna ska köras i riktiga preparerade spår - inget snöpulsande.

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte riktiga skidor med riktiga bindningar till min son när han var 6 år. Man kan lätt förstöra glädjen över att åka skidor med dålig utrustning. Jag valde då vallningsfria skidor. Jag är inte säker på att jag skulle välja vallningsfria idag dock, men inköpet av skidor till honom (och mig) var starten för mitt nyupptagna skidintresse så jag hade inte så mycket kompetens kring vallning då. Jag var rätt noga med att åka runt till ett flertal sportaffärer för att få tag på rätt saker i rätt storlek. Många ville sälja på mig skidor med spännremmar med motivet att de snart växer ur grejorna, men jag ångrar inte en sekund att jag envist letade vidare. Pjäxorna och bindningarna fungerar precis som för oss vuxna. Första vintern var väldigt snöfattig så han kunde bara prova dem ett par dagar, men efter några vurpor så gick det bra. Nu har min dotter sakerna och åker varv på varv i trädgården.

 

Det finns bra pjäxor och riktiga skidor i små storlekar -det svåra är att hitta handlare som har dem till försäljning! Det är ju inte omöjligt att om du kontaktar någon skidklubb att det finns några föräldrar som mer än gärna säljer sina begagnade urvuxna utrustningar.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med riktiga skidor och riktiga bindningar. Spannen är ju väldigt mjuka på barnskidor så det hamnar mest om lagom längd som de kan hantera. Jag har hitills haft mestadels vallningsfritt till mina barn och lite tjockare varma pjäxor.

Anledningen är barnen ska tycka skidor är roligt och att det är lek, ena minuten åker de skidor, nästa åker skidorna av och snowracerna åker fram och snart åker skidorna på igen.

Då är det bra med utrustning de kan hantera själva och med skor som funkar även vid sidan om skidorna.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att det allra viktigaste är bindingar och skor. Vallningsfritt funkade för våra barn tills de var 7-8 år. När de var 2-3 år satte jag en gammal Salomon pilot-binding på ett par vanliga stormarknadsskidor och det blev så mycket bättre!

 

Det är viktigt att de får leka på skidorna och det är faktiskt när de leker på skidorna som vallningsfritt först stöter på begränsning. Vi brukar gå till en liten backe i närheten, tar med en spade och bygger ett litet hopp. När barnen börjar hoppa lite längre blir det tvärnit i landningen med vallningsfritt. Att bygga ett hopp har i alla fall för våra barn varit ett helt outstanding sätt att få dem att åka. Tar man med dem i elljusspåret så blir det gnäll vid varje liten backe, men vid hoppet är det inga som helst problem att snabbt saxa uppför backen på sidan av hoppet och det kan de hålla på med 20-30 gånger! :)

Link to comment
Share on other sites

Amen om "riktiga" skidskor och bindningar. även för yngre än 6-åringar skulle jag säga. pjäxorna för de små barnen är varma nog även om de ska göra annat ett tag. Jag köpte vallningsfria med salomonbindning när äldste sonen var knappt 5. ett klart lyft jämfört med de gamla småbarnsskidorna med plastig "stövelbindning". Däremot kanske klassiska "riktiga" råttfällabindningar eller kabelbindningarkan fungera dugligt om man vill leta begagnat, men då kanske det är svårare att hitta varma pjäxor...

 

Approå vallafritt tycker jag att det har fungerat sådär. Det blir mest skidpromenerande, bland annat tror jag attr det beror på dåligt glid. Och halt i uppförsbackarna är det i alla fall. Man kan nog inte begära för mycket av diagonaltekniken för ett litet barn. Min slutsats är att det inte behöver vara fel med vallningsskidor redan för mindre barn.

 

Några egna slutsatser: köp inte för långa stavar! hellre för korta än för långa. Det blir mycket lättare så.

 

Vi köpte salomonvarianten med automatbindningar. Det finns delade meningar om de bindningarna, men jag tycker att de är ett elände att ta på och av. Vår sexåring klarar det för det mesta inte själv. jag skulle gissa att rottefellas barnbinding är enklare att hantera. Den senaste vintern är det dessutom i princip det enda jag har sett i sportaffärerna i vår stad för små barn: Fischerskidor ("sprint"), med rottefellabindning.

Link to comment
Share on other sites

Vi köpte salomonvarianten med automatbindningar. Det finns delade meningar om de bindningarna, men jag tycker att de är ett elände att ta på och av. Vår sexåring klarar det för det mesta inte själv.

Jepp, automatbindningarna är för krångliga och kräver för mycket kraft för att barnet ska klara det själv. Vi har kört med manuella vuxenbindningar på barnskidorna och då har barnen haft mycket lättare att hantera bindningen själv. De klarar att öppna och stänga bindningen själv, men behöver ibland hjälp med att få in skons axel på rätt ställe.

Link to comment
Share on other sites

Jag är också i skidköpartankar för familjen.

 

Något som jag fått som krav från de andra i familjen är att det ska fungera när jag inte är hemma... d v s vallade skidor måste gå att köra på utan att jag kommer hem och vallar om...

De är ju mycket mer lediga än jag, t ex vinterlov, sportlov o s v.

 

Oftast vill de ju ut i början av vintern när snön kommer, och att valla i det fallet är ju svårt om man gör det åt sig själv...

Så vallningsfritt är absolut med i min tankevärld, de ska inte tävla på skidorna utan vill att det fungerar i alla väder.

 

Men, men glid är också viktigt och kan jag inte hitta vallningsfritt med ordentligt spann så blir det nog vallningsskidor ändå.

Det rör sig om inte om 6-åring för min del men skidovana vuxna eller 13-åringar har inte heller så mycket hum om skidteknik. I vissa fall är man ju glad om det blir någon enstaka skidtur på ett år.... och då kanske på konstsnö...

Skidskor och bindningar ska vara som vanligt förstås, men för min familj så finns ändå inget annat aletrnativ... de är för gamla :)

Link to comment
Share on other sites

Vi har körde på skidor med remmbindning(två remmar) för vanliga skor från att hon var 2 tills hon fyllde 4 ifjol. Då köpte vi vallningsfria skidor och vanliga pjäxor. Så länge skidåkningen består av spontana infall på tomten och max 5 minuter på skidor finns ingen anledning att köra på pjäxor och riktiga bindningar. Känns bara krångligt att byta skor när ungarna får för sig att de vill åka lite skidor. När sedan intresset kommer eller när remmbindningarnas begränsning blir ett problem, då kan man byta. Det är trots allt roligare och lättare att åka med riktigt utrustning. När det gäller stavar så är de bara ivägen när de är små så ett råd är att gömma dessa tills dess att det vägras åka utan stavar längre. Sedan är det som någon redan sagt, hellre för korta än för långa i början!
Link to comment
Share on other sites

Det finns bra pjäxor och riktiga skidor i små storlekar -det svåra är att hitta handlare som har dem till försäljning!

I vilken affär hittade du det du köpte?

Den tredje sportaffären jag besökte var vänlig och berättade att Intersport på Erikslund i Västerås var den affär i Västerås som tog in mest längdgrejor. Där hittade jag vad jag sökte. Idag hade jag antagligen kollat med Team Sportia i Skinnskatteberg först, då man får så bra hjälp där (men det var helt Ok grejor och hjälp jag fick på Intersport).

Link to comment
Share on other sites

Kollade på Fliesbergs i Bro. De hade ett paket med Fischer Sprint, Rottefella junior bindning, pjäxor och stavar för ca 1800kr. Nu tyckte jag dock det kändes aningen dyrt.

Så hittade jag av en slump ett par beg andra vallningsfria med Salomonbindning för 600kr på privatannons, så jag bestämde mig för att köpa dem, trots era varningar om svårigheten för barnen att själva ta av/på med sådan bindning. Jag får helt enkelt vara med och hjälpa till med bindningen när det ska åkas skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min son som nu är 4 år promenerade på skidor med remmar förra året. Nu vill jag köpa riktiga skidor till honom så han kan få roligt om han blir med till ett längsspår. Är han för liten för vallningsbara skidor eller fungerar det på så små barn om man lägger ner lite tid på vallning.

 

Jag tycker det är ganska kul att valla. Förra året provade jag att åka på ett par vallningsfria skidor för första gången, en upplevelse jag inte vill göra om. Det är därför jag vill ha vallningsbara skidor även till min son, men han kanske är för liten :/

Link to comment
Share on other sites

Det går säkert att få till bra fäste med vallningsskidor till en 4-åring också. Däremot kan det vara svårt att hitta ett par vallningsskidor i lagom storlek. till och med på begagnatmarknaden är det nog vanligast med vallningsfritt för de riktigt små. Du behöver antagligen ett par i storlek 90-100 cm för en normalstor 4-åring
Link to comment
Share on other sites

Jag har hittills bara kört med vallningsfritt till mina barn, och den äldsta är snart 9 år (140 cm skidor). Jag tycker att det har gått bra, ett krångelmoment mindre när man skall ut på skidtur. Dessutom är det bra att det inte glider FÖR bra utför, för då går det lätt för fort.
Link to comment
Share on other sites

Såg precis att butiken XXL har flera olika skidpaket för barn, kika på xxl.se (men fortfarande endast butiksförsäljning...). De verkar ha de flesta modellerna både som vallningsbara och vallningsfria.

 

Funderar själv på ett Fischer-paket, vallningsbara, för 900 spänn till min 4 åring.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...