Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Tappade bort vallatips om rode burkvalla


Kvastbilen

Recommended Posts

Hej på er!

Fick tips om vilka vallazoner som rodeburkvalla kan användas tror att han som tipsade går under namnet lejonet och något till eftersom det som står på burkarna inte ska stämma riktigt så hoppas jag på tips om länken där lejonet skrev sitt vallatips då jag tappat bort länken.

 

Tack på förhand skidvänner

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Länken till Lejonets vallaguide fungerar inte längre. Har försökt leta men finner den inte. Är det någon som vet vart den finns?

 

http://www.skidforum.se/index.php/topic/3914-rode-bl%C3%A5-super/page-3?do=findComment&comment=49965

 

 

 

Var det den du menade?

Tog fram Rode burkarna så jag kan ju skriva lite. Tror jag till och med kanske kan lite mer än Dunderklumpen om Rode.

 

Följande använder jag från kallt till varmt

 

Blå Multigrade eller Blå -2..-8 för kallare än -10 och kärv snö, det mesta blått/grönt funkar här men Rode släpper lite bättre och går lite lenare.

 

Blå Super Extra. specifikt för halvgrov snö från -5 och neråt. Ofta använder jag VR40 här men igen kan Roden ha lite bättre släpp, en fråga om att prova.

 

Blå Super. Från -5 och ned mot -15 i nysnö och finkronig snö, är det grövre/äldre går jag på Rode blå Super Extra eller Swix VR40

 

Violett Multigrade. Nysnö från -1, i snöfall ner mot -10 om blå inte fäster för att snön är lös/oljig. Använder den också ner mot -10 om det är väldigt lösa spår.

 

Violett. Nysnö/snöfall från 0 och någon grad nedåt beroende hur bra fäste man behöver, förmodligen den 0-burken som det är minst risk för ifrysning i. Bra på Tjejvasan i år.

 

Violett Extra. Nysnö om inte Violett räcker.

 

Gialla. För blöt/fuktig finkornig snö där det blir blanka spår, täck med Violett Multigrade/VR50

 

Sen finns det två till blandningar som nämnts.

 

Super Gialla. För skiftande fören runt 0, det som kallas solbackar eller om det är minusgrade vid starten och blir varmare under tävlingen eller i mixad grov/finkornig snö.

 

Gialla Silver. Mix av gul burk och silverklister. För blöt/genomblöt nysnö steget efter gul burk.

 

 

Flourburkarna ser jag som rena toppningsburkar inget vidare bett i dom.

 
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...