Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Fråga om viktnedgång vid köp av nya skidor


Helena.B

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag ska för första gången åka Kortvasan den 24 februari. Jag har inte åkt skidor sedan jag var liten så det blir en utmaning. Jag har läst på olika forum att det är vikten plus längden som avgör vilket spann man ska ha på skidorna. Om jag köper nya skidor nu (finns många som har REA nu) och sedan går ner ca 10 kilo. Hur påverkas spannet då? Läste att man behövde köpa nya skidor då, men kan jag inte bara lämna in skidorna och få spannet justerat?

 

Tacksam för svar

 

//Helena

Link to comment
Share on other sites

Skulle man inte kunna tänka sig att man utvecklas lite som skidåkare under tiden. Man går ju inte ner 10 kg på en kvart direkt. Kanske att skidorna man köper som "nybörjare" har ett lite mjukare spann än om man tävlingsåker. Med en bättre teknik kanske man kan få fäste på dem ändå.
Link to comment
Share on other sites

Det är ju rätt som TT skriver att spannet inte kan justeras men du kanske tänkte på att få det utmätt på nytt? Har du hyfsad kvalitet på skidorna och lite tur så kan du kanske klara skidorna genom att du får ett längre spann och som tomol3 skriver klara av dem genom att du blir bättre. Det beror i och för sig på vilket slutspann/spannhöjd det är från början.

 

Du kanske kan få tag på en expedit som väger 8 - 10 kilo mindre än dig som också kan testa skidorna när du prövar ut dem (eller ta med en lättare kompis), om de inte ändrar sig så mycket så vet du att de kan komma att funka.

Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att atomic-skidorna på min avatarbild är utvalda av Pölder hösten 2006 och han plockade dem för kroppsvikt 95 kg (men jag vägde egentligen 100 kg).

Till öppet spår 2007 hade jag gått ned till 93.

Till VL 2008 då jag åkte på medaljtid hade jag gått ned till 86 och åkte fortfarande på samma skidor utan problem, som alltså var 11 kg under vikten de provats ut för.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...