Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Några frågor om NIS/NNN?


Rolv

Recommended Posts

1.Vad är skillnaden mellan dessa system, har kollat rottefellas hemsida, men finner ingen bra förklaring?

2. Ser att både fischer och rottefella har bindnigar med modellbeteckningen "Xcelerator", är detta samma bindning och rottefella är tillverkaren av båda, men att det kallas för fischer när de får deras design?

3. Ska montera ovanstående bindning på mina skidor, kan jag utgå ( är nollpunkten) ifrån att främre delen av bindningen ska sitta i "hacket" som är markerat med 0? Den bakre delen får jag montera så den passar storleken på mina pjäxor? Rätt?

Link to comment
Share on other sites

NIS-systemet är skenan som sitter fast i skidan och bindningarna som passar på den, som går att ta av och på och flytta fram och bak utan att skruva.

 

NNN (New Nordic Norm) är väl hur pjäxan fästs i bindningen så det passar, alltså samma på både bindningar med NIS och skruvfäste.

 

Rottefella, eller någon annan, tillverkar nog bindningarna Xcelerator till alla.

För de verkar identiska förutom färgsättning. Gäller även R3/R4.

 

Infästningen (stången) mellan sko och bindning ska nog normalt sett placeras vid tyngdpunkten på skidan, men i och med NIS så kan du ju flytta fram och tillbaka, så du förstör inget om du skulle placera fel.

Sedan flyttas tyngdpunkten när du sätter på bindningen...

 

Kommer ingen in och rättar får vi tro att det ovan stämmer. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle inte montera en Xcelerator på mina skidor innan fjolårets problem med denna bindning är lösta. (Sök på trådar om Xcelerator).

 

Om jag minns rätt hade även Vasa problem med denna bindning?

Ja det finns en tråd om det här:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=5797

 

Men nu köpte jag ett par nya ändå, får se om det blir någon skillnad. :(

Som jag fattade det var det en dålig "batch" med gummikuddar som har spruckit.

Hur det är med hållbarheten är väl en annan fråga.

 

Kanske blir det ändå att man byter när det väl gäller till gamla hederliga R4an?

Hinner nog ändra mig fram och tillbaka några gånger innan det...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte... men jag har pratat med lite folk som kränger skidor och dom verkar lite skeptiska till Xcelerator-bindningarna. Det måste varit mer än en "dålig batch" förra året då det var snarare regel än undantag att de gick sönder. Frågan var bara hur tidigt de gjorde det.

 

Köpte en R4 som dessutom var betydligt billigare (150 spänn tror jag det var).

Link to comment
Share on other sites

Så kort och gått. Nis är plattan, NNN är bindningskonstruktionen. Och Nisplattan är gjord enbart för NNN bindningar?

Fast det går bra att montera Salomon på NIS-plattan, men du skruvar den då. Finns tror jag en speciell skiva man ska lägga i mellan, en "adapter".

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...