Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skid tunnel behov

• Vänligen logga in för att kunna svara
78 svar till detta ämne

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
Kan det finnas ett bättre läge att propagera för att man kommer igång med bygge i Lida o andra platser med tidigare milda gråa vintrar nu kraftigt påminnda av årets rekordmilda säsongsinledning?
Kan man satsa på 2sjukt dyra arenor i sthlm borde väl ett hyffsat inspirerande inrett betongrör inte va långt borta????

Redigerat av Lakota, 03 november 2011 - 09:28 .

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Kan det finnas ett bättre läge att propagera för att man kommer igång med bygge i Lida o andra platser med tidigare milda gråa vintrar nu kraftigt påminnda av årets rekordmilda säsongsinledning?
Kan man satsa på 2sjukt dyra arenor i sthlm borde väl ett hyffsat inspirerande inrett betongrör inte va långt borta????

Tvär om, nu har "idrotten" fått så mycket pengar att det måste hållas igen rejält ett tag...

Jag tror mer på en kombinerad innebacke/tunnel i Hyllie (Malmö, första tågstoppet efter bron) med motivering att danskarna kommer välla in. Alla forumiter som hamnar bredvid Percy på en blöt tillställning får som jobb att lobba in det :D

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
Att 18 av 35 vintrar ser ut som denna i sö sverige borde väl hos vilken som helst någorlunda försiktig investereare ge inkomstvibbar!!
En tunnel idagsläget i 08 skulle skapa köbildning!!

Speedskejtarn

Speedskejtarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 251 inlägg
Minst två borde det finnas i Stockholm! En var ju planerad till Bålsta, skulle ha varit klar ca 2003? Vet inte vad projektet stupade på. Antagligen någon finanskris...
"Those are my principles, and if you don't like them... well, I have others." - GM

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg
Klart vi behöver fler skidtunnlar! Det är lika självklart som att det finns en hockeyhall i stort sett varje stad i Sverige. Jag har tur som bor relativt nära (15 mil) den befintliga.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg
precis, en skidtunnel som förutom de koldioxidutsläpp den själv alstrar, alla koldioxidutsläpp som alstras av transporterna till den, leder till ännu varmare vintrar som leder till fler skidtunnlar, som leder till mer koldioxidutsläpp, som leder till...

Snälla vinter kom, nu: please "Iam falling down"...

Ekis

Ekis

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

precis, en skidtunnel som förutom de koldioxidutsläpp den själv alstrar, alla koldioxidutsläpp som alstras av transporterna till den, leder till ännu varmare vintrar som leder till fler skidtunnlar, som leder till mer koldioxidutsläpp, som leder till...

Det blir ju mindre koldioxidutsläpp om man åker till tunneln här i Stockholm än till Högbo och Orsa Grönklitt. Lidas skidtunnel ska dessutom drivas av egna vindkraftverk så koldioxidutsläppen från själva tunneln är tänkta att vara ganska små. Sen hur det ska finansieras är det ju ingen som vet.

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg

Fast Lida ligger ju precis på rutten för Fredrikshofs cyklisterna -tom innan kränkar backarna-som ju lätt förutses cykla till tunneln som uppvärmning

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg

...och bygger vi inte fler skidtunnlar kommer klimatet bli bättre eftersom flygplanen kommer att sluta flyga och finlandsfärjorna har sjunkit.....................

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 750 inlägg
Thorrez: Jag tror inte det är så stor chans att övertyga Percy om en tunnel, alla hans projekt blir inte förverkligade. Min son spelade bandy i Kävlinge flera år och de fick åka till Ängelholm och träna, då den lilla dammen där oftast inte hade is. Så tog Malmö över klubben och det skulle satsas stort med Percy som drivande kraft med en stor bandyarena där. Min son tyckte att det blev för allvarligt med värvning av spelare osv och den charm han upplevt i det mindre formatet försvann, så han la av med bandyn. (fö krävde hans forskning vid Lunds Universitetssjukhus så mycket att det inte fanns tid för bandysatsning)
Nu visade det sig att det blev inte så mycket av de storstilade planerna med bandyarena och vad jag vet så harvar väl fortfarande Malmö i samma bandyserie. Så att hoppas att Percy skulle satsa på en skidtunnel tror jag är för mycket.

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg
En tunnel i Malmö behövs väl inte när Skidhallen i Höör blir klar, det räcker nog ett tag.

Lakota

Lakota

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
I höör! Dags o planera o flytta hem till Skåne igen

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Thorrez: Jag tror inte det är så stor chans att övertyga Percy om en tunnel, alla hans projekt blir inte förverkligade. Min son spelade bandy i Kävlinge flera år och de fick åka till Ängelholm och träna, då den lilla dammen där oftast inte hade is. Så tog Malmö över klubben och det skulle satsas stort med Percy som drivande kraft med en stor bandyarena där. Min son tyckte att det blev för allvarligt med värvning av spelare osv och den charm han upplevt i det mindre formatet försvann, så han la av med bandyn. (fö krävde hans forskning vid Lunds Universitetssjukhus så mycket att det inte fanns tid för bandysatsning)
Nu visade det sig att det blev inte så mycket av de storstilade planerna med bandyarena och vad jag vet så harvar väl fortfarande Malmö i samma bandyserie. Så att hoppas att Percy skulle satsa på en skidtunnel tror jag är för mycket.

Det jag menar är att för att sådanna här satsningar ska fungera så gäller det att:

1. Någon driver det
2. Någon annan (i allmänhet kommunen) betalar

och Percy är en så person som har talang för att få andra att betala och driva det han vill göra (och när "någon annan" inte vill betala så blir det bara snack som i ditt bandyexempel)

Thorrez

Thorrez

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

En tunnel i Malmö behövs väl inte när Skidhallen i Höör blir klar, det räcker nog ett tag.

Hade missat det, och med tanke på att de kör standard argumenet "mitt i X" (där X i det här fallet är skåne) som något posetivt så tror jag inte på det förrän jag ser det. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara bra att ligga geografiskt mitt i någonting när det innebär att 95% av all som skulle kunna vara intresserade bor minst 40 minuters bilväg bort. Varför då inte bygga där folk bor istället?

Men visst, det är ju närmare än Torsby i alla fall och jag lär bli stamkund :D

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg

Hade missat det, och med tanke på att de kör standard argumenet "mitt i X" (där X i det här fallet är skåne) som något posetivt så tror jag inte på det förrän jag ser det. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara bra att ligga geografiskt mitt i någonting när det innebär att 95% av all som skulle kunna vara intresserade bor minst 40 minuters bilväg bort. Varför då inte bygga där folk bor istället?

Men visst, det är ju närmare än Torsby i alla fall och jag lär bli stamkund :D

KAnske är en fördel att bygga där det finns pengar, mark och en kommun som vill.
Just nu är det Höör, och Malmö. Sen bor jag där :)

fseaw1

fseaw1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 15 inlägg
Det ser bra ut för Höör, som västgöte håller jag alla tummar jag kan!
http://erikwickstrom...tidig-var-2013/

Även Västerås och Kviberg (Göteborg) verkar ha kommit riktigt långt när jag pratade med dom i veckan. Övriga projekt jag har varit i kontakt med är Bålsta (SkiPark360), Lida och Hestra (Isaberg). Hestra har skjutit upp alla planer och känns mycket långt borta.

Offa

Offa

Medlem

• Members
  • Pip
  • 409 inlägg
Låter ändå hyfsat lovande. Men jag räknar inte med något fören spadtaget är gjort, tyvärr. ..
VL2012: Tid 5.40 Plc. 3061 | VL2013: Tid 5.43 Plc. 2167.
Följ min väg till VL topp 1000 på Funbeat. /Christoffer Offa.

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
Här är en video på Västerås skidtunnel (visionen):
http://www.youtube.c...v=4GuX1CGcKRc#!

Tänk om man kunde göra en skidtunnel i två plan med tex en underdel med snö och skidspåren nedsänkt i marken (i nedre källarplan) och ovanpå läggs ett plant glasgolv och ovanpå detta ytterligare en välvd tunnel i markplan för tex inomhuslöpnig fast då i en glastunnel som syns tex här;
http://www.gustavhal...kate-as-gbg.png
Det vill säga att snöskidåkningen är istället i "källaren" med ett glastak som då blir golvet i den övre glastunneln för löpning,inlines,rullskidor,sprint eller inomhusträning för rullstolsbundna. Detta kan ju omväxlas dag för dag i det övre glastunnelröret.
Att åka skidor i källaren blir då ljust eftersom det bara blir glas uppåt mot himlen dvs inget betongrör. Man kanske kan tävla i två plan till och med.
Rullskidstävling i övre plan mot snöskidåkarna nere i "källar" planet.
Det hade varit skoj och kanske ett anslutande hotell/vandrarhem för tillresta för ett sådant bygge kommer dra till sig folk tror jag.

Gick det att förstå hur jag menar?

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 496 inlägg
Ni kanske får flytta till Piteå Haha! Det är tyligt att skidtunnlar gör sig bäst där de kan tilldelas EU-medel och där det finns politker som är generösa med kommunkassan. Vi får väl se.

http://www.nsd.se/ny...ticleID=7112607

Son Of Wassberg

Son Of Wassberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 949 inlägg

Ni kanske får flytta till Piteå Haha! Det är tyligt att skidtunnlar gör sig bäst där de kan tilldelas EU-medel och där det finns politker som är generösa med kommunkassan. Vi får väl se.

http://www.nsd.se/ny...ticleID=7112607

Herregud vilken idioti!

Robin Hood-pengar förstås som slösas bort på idiotprojekt... :(

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar