Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skid tunnel behov


Lakota

Recommended Posts

Kan det finnas ett bättre läge att propagera för att man kommer igång med bygge i Lida o andra platser med tidigare milda gråa vintrar nu kraftigt påminnda av årets rekordmilda säsongsinledning?

Kan man satsa på 2sjukt dyra arenor i sthlm borde väl ett hyffsat inspirerande inrett betongrör inte va långt borta????

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 78
  • Created
  • Last Reply
Kan det finnas ett bättre läge att propagera för att man kommer igång med bygge i Lida o andra platser med tidigare milda gråa vintrar nu kraftigt påminnda av årets rekordmilda säsongsinledning?

Kan man satsa på 2sjukt dyra arenor i sthlm borde väl ett hyffsat inspirerande inrett betongrör inte va långt borta????

Tvär om, nu har "idrotten" fått så mycket pengar att det måste hållas igen rejält ett tag...

 

Jag tror mer på en kombinerad innebacke/tunnel i Hyllie (Malmö, första tågstoppet efter bron) med motivering att danskarna kommer välla in. Alla forumiter som hamnar bredvid Percy på en blöt tillställning får som jobb att lobba in det :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

precis, en skidtunnel som förutom de koldioxidutsläpp den själv alstrar, alla koldioxidutsläpp som alstras av transporterna till den, leder till ännu varmare vintrar som leder till fler skidtunnlar, som leder till mer koldioxidutsläpp, som leder till...

 

Snälla vinter kom, nu: please "Iam falling down"...

Link to comment
Share on other sites

precis, en skidtunnel som förutom de koldioxidutsläpp den själv alstrar, alla koldioxidutsläpp som alstras av transporterna till den, leder till ännu varmare vintrar som leder till fler skidtunnlar, som leder till mer koldioxidutsläpp, som leder till...

 

Snälla vinter kom, nu: please "Iam falling down"...

Det blir ju mindre koldioxidutsläpp om man åker till tunneln här i Stockholm än till Högbo och Orsa Grönklitt. Lidas skidtunnel ska dessutom drivas av egna vindkraftverk så koldioxidutsläppen från själva tunneln är tänkta att vara ganska små. Sen hur det ska finansieras är det ju ingen som vet.

Link to comment
Share on other sites

precis, en skidtunnel som förutom de koldioxidutsläpp den själv alstrar, alla koldioxidutsläpp som alstras av transporterna till den, leder till ännu varmare vintrar som leder till fler skidtunnlar, som leder till mer koldioxidutsläpp, som leder till...

 

Snälla vinter kom, nu: please "Iam falling down"...

Fast Lida ligger ju precis på rutten för Fredrikshofs cyklisterna -tom innan kränkar backarna-som ju lätt förutses cykla till tunneln som uppvärmning

Link to comment
Share on other sites

precis, en skidtunnel som förutom de koldioxidutsläpp den själv alstrar, alla koldioxidutsläpp som alstras av transporterna till den, leder till ännu varmare vintrar som leder till fler skidtunnlar, som leder till mer koldioxidutsläpp, som leder till...

 

Snälla vinter kom, nu: please "Iam falling down"...

...och bygger vi inte fler skidtunnlar kommer klimatet bli bättre eftersom flygplanen kommer att sluta flyga och finlandsfärjorna har sjunkit.....................

Link to comment
Share on other sites

Thorrez: Jag tror inte det är så stor chans att övertyga Percy om en tunnel, alla hans projekt blir inte förverkligade. Min son spelade bandy i Kävlinge flera år och de fick åka till Ängelholm och träna, då den lilla dammen där oftast inte hade is. Så tog Malmö över klubben och det skulle satsas stort med Percy som drivande kraft med en stor bandyarena där. Min son tyckte att det blev för allvarligt med värvning av spelare osv och den charm han upplevt i det mindre formatet försvann, så han la av med bandyn. (fö krävde hans forskning vid Lunds Universitetssjukhus så mycket att det inte fanns tid för bandysatsning)

Nu visade det sig att det blev inte så mycket av de storstilade planerna med bandyarena och vad jag vet så harvar väl fortfarande Malmö i samma bandyserie. Så att hoppas att Percy skulle satsa på en skidtunnel tror jag är för mycket.

Link to comment
Share on other sites

Thorrez: Jag tror inte det är så stor chans att övertyga Percy om en tunnel, alla hans projekt blir inte förverkligade. Min son spelade bandy i Kävlinge flera år och de fick åka till Ängelholm och träna, då den lilla dammen där oftast inte hade is. Så tog Malmö över klubben och det skulle satsas stort med Percy som drivande kraft med en stor bandyarena där. Min son tyckte att det blev för allvarligt med värvning av spelare osv och den charm han upplevt i det mindre formatet försvann, så han la av med bandyn. (fö krävde hans forskning vid Lunds Universitetssjukhus så mycket att det inte fanns tid för bandysatsning)

Nu visade det sig att det blev inte så mycket av de storstilade planerna med bandyarena och vad jag vet så harvar väl fortfarande Malmö i samma bandyserie. Så att hoppas att Percy skulle satsa på en skidtunnel tror jag är för mycket.

Det jag menar är att för att sådanna här satsningar ska fungera så gäller det att:

 

1. Någon driver det

2. Någon annan (i allmänhet kommunen) betalar

 

och Percy är en så person som har talang för att få andra att betala och driva det han vill göra (och när "någon annan" inte vill betala så blir det bara snack som i ditt bandyexempel)

Link to comment
Share on other sites

En tunnel i Malmö behövs väl inte när Skidhallen i Höör blir klar, det räcker nog ett tag.

Hade missat det, och med tanke på att de kör standard argumenet "mitt i X" (där X i det här fallet är skåne) som något posetivt så tror jag inte på det förrän jag ser det. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara bra att ligga geografiskt mitt i någonting när det innebär att 95% av all som skulle kunna vara intresserade bor minst 40 minuters bilväg bort. Varför då inte bygga där folk bor istället?

 

Men visst, det är ju närmare än Torsby i alla fall och jag lär bli stamkund :D

Link to comment
Share on other sites

En tunnel i Malmö behövs väl inte när Skidhallen i Höör blir klar' date=' det räcker nog ett tag.[/quote']

Hade missat det, och med tanke på att de kör standard argumenet "mitt i X" (där X i det här fallet är skåne) som något posetivt så tror jag inte på det förrän jag ser det. Jag har aldrig förstått varför det skulle vara bra att ligga geografiskt mitt i någonting när det innebär att 95% av all som skulle kunna vara intresserade bor minst 40 minuters bilväg bort. Varför då inte bygga där folk bor istället?

 

Men visst, det är ju närmare än Torsby i alla fall och jag lär bli stamkund :D

KAnske är en fördel att bygga där det finns pengar, mark och en kommun som vill.

Just nu är det Höör, och Malmö. Sen bor jag där :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det ser bra ut för Höör, som västgöte håller jag alla tummar jag kan!

http://erikwickstrom.se/2012/04/10/skidhall-i-hoor-tidig-var-2013/

 

Även Västerås och Kviberg (Göteborg) verkar ha kommit riktigt långt när jag pratade med dom i veckan. Övriga projekt jag har varit i kontakt med är Bålsta (SkiPark360), Lida och Hestra (Isaberg). Hestra har skjutit upp alla planer och känns mycket långt borta.

Link to comment
Share on other sites

Här är en video på Västerås skidtunnel (visionen):

 

Tänk om man kunde göra en skidtunnel i två plan med tex en underdel med snö och skidspåren nedsänkt i marken (i nedre källarplan) och ovanpå läggs ett plant glasgolv och ovanpå detta ytterligare en välvd tunnel i markplan för tex inomhuslöpnig fast då i en glastunnel som syns tex här;

http://www.gustavhall.se/wp-content/uploads/skate-as-gbg.png

Det vill säga att snöskidåkningen är istället i "källaren" med ett glastak som då blir golvet i den övre glastunneln för löpning,inlines,rullskidor,sprint eller inomhusträning för rullstolsbundna. Detta kan ju omväxlas dag för dag i det övre glastunnelröret.

Att åka skidor i källaren blir då ljust eftersom det bara blir glas uppåt mot himlen dvs inget betongrör. Man kanske kan tävla i två plan till och med.

Rullskidstävling i övre plan mot snöskidåkarna nere i "källar" planet.

Det hade varit skoj och kanske ett anslutande hotell/vandrarhem för tillresta för ett sådant bygge kommer dra till sig folk tror jag.

 

Gick det att förstå hur jag menar?

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Ni kanske får flytta till Piteå Haha! Det är tyligt att skidtunnlar gör sig bäst där de kan tilldelas EU-medel och där det finns politker som är generösa med kommunkassan. Vi får väl se.

 

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=7112607

Herregud vilken idioti!

 

Robin Hood-pengar förstås som slösas bort på idiotprojekt... :(

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut för Höör, som västgöte håller jag alla tummar jag kan!

http://erikwickstrom.se/2012/04/10/skidhall-i-hoor-tidig-var-2013/

 

Även Västerås och Kviberg (Göteborg) verkar ha kommit riktigt långt när jag pratade med dom i veckan. Övriga projekt jag har varit i kontakt med är Bålsta (SkiPark360), Lida och Hestra (Isaberg). Hestra har skjutit upp alla planer och känns mycket långt borta.

Heja Kviberg !!!

 

Det borde ju verkligen finnas "underlag" för en tunnel i västra Sverige....

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut för Höör' date=' som västgöte håller jag alla tummar jag kan!

http://erikwickstrom.se/2012/04/10/skidhall-i-hoor-tidig-var-2013/

 

Även Västerås och Kviberg (Göteborg) verkar ha kommit riktigt långt när jag pratade med dom i veckan. Övriga projekt jag har varit i kontakt med är Bålsta (SkiPark360), Lida och Hestra (Isaberg). Hestra har skjutit upp alla planer och känns mycket långt borta.[/quote']

Heja Kviberg !!!

 

Det borde ju verkligen finnas "underlag" för en tunnel i västra Sverige....

Kalla mig pessimist men det finns inte "underlag" för en tunnel någonstans i Sverige. Enda chansen att det ska bära sig är efter 1 eller 2 konkurser. Men visst, kan man bygga Copper Hill Hotel kan man bygga en skidtunnel. Men jag skulle aldrig satsa en krona i projektet.

Link to comment
Share on other sites

Det ser bra ut för Höör' date=' som västgöte håller jag alla tummar jag kan!

http://erikwickstrom.se/2012/04/10/skidhall-i-hoor-tidig-var-2013/

 

Även Västerås och Kviberg (Göteborg) verkar ha kommit riktigt långt när jag pratade med dom i veckan. Övriga projekt jag har varit i kontakt med är Bålsta (SkiPark360), Lida och Hestra (Isaberg). Hestra har skjutit upp alla planer och känns mycket långt borta.[/quote']

Heja Kviberg !!!

 

Det borde ju verkligen finnas "underlag" för en tunnel i västra Sverige....

Kalla mig pessimist men det finns inte "underlag" för en tunnel någonstans i Sverige. Enda chansen att det ska bära sig är efter 1 eller 2 konkurser. Men visst, kan man bygga Copper Hill Hotel kan man bygga en skidtunnel. Men jag skulle aldrig satsa en krona i projektet.

Ändå är d beslutat o p g i Botkyrka...

Link to comment
Share on other sites

Heja Kviberg !!!

 

Det borde ju verkligen finnas "underlag" för en tunnel i västra Sverige....

Kalla mig pessimist men det finns inte "underlag" för en tunnel någonstans i Sverige. Enda chansen att det ska bära sig är efter 1 eller 2 konkurser. Men visst' date=' kan man bygga Copper Hill Hotel kan man bygga en skidtunnel. Men jag skulle aldrig satsa en krona i projektet.[/quote']

Ändå är d beslutat o p g i Botkyrka...

Beslutat och beslutat. Det är väl ingen som har hostat upp några pengar?

Link to comment
Share on other sites

Ändå är d beslutat o p g i Botkyrka...

"Beslutet" består i att man vill bygga. Den enda lilla detaljen som återstår är att hitta finansiärer........

Men de får gärna bygga för mig, jag kommer att åka dit. Men jag skulle inte investera i bygget då jag inte kan se hur det ska gå runt. Men visst, är det någon gång i livet man kan stå ut med att ha fel är väl detta ett sådant :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...