Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Skidfrbundet bjuder in till virtuell ssongsfinal

Skidskyttefrbundet frstrker med Jean-Marc Chabloz som ny skyttetrnare

Anders Bystrm blir ny landslagschef

Uppdaterade rekommendationer fr trningshjul

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Skid tunnel behov


  • Vänligen logga in för att kunna svara
78 svar till detta ämne

#21
mema77

mema77

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 38 inlägg

Det ser bra ut för Höör, som västgöte håller jag alla tummar jag kan!
http://erikwickstrom...tidig-var-2013/

Även Västerås och Kviberg (Göteborg) verkar ha kommit riktigt långt när jag pratade med dom i veckan. Övriga projekt jag har varit i kontakt med är Bålsta (SkiPark360), Lida och Hestra (Isaberg). Hestra har skjutit upp alla planer och känns mycket långt borta.

Heja Kviberg !!!

Det borde ju verkligen finnas "underlag" för en tunnel i västra Sverige....

#22
Stefan Sand

Stefan Sand

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Det ser bra ut för Höör, som västgöte håller jag alla tummar jag kan!
http://erikwickstrom...tidig-var-2013/

Även Västerås och Kviberg (Göteborg) verkar ha kommit riktigt långt när jag pratade med dom i veckan. Övriga projekt jag har varit i kontakt med är Bålsta (SkiPark360), Lida och Hestra (Isaberg). Hestra har skjutit upp alla planer och känns mycket långt borta.

Heja Kviberg !!!

Det borde ju verkligen finnas "underlag" för en tunnel i västra Sverige....

Kalla mig pessimist men det finns inte "underlag" för en tunnel någonstans i Sverige. Enda chansen att det ska bära sig är efter 1 eller 2 konkurser. Men visst, kan man bygga Copper Hill Hotel kan man bygga en skidtunnel. Men jag skulle aldrig satsa en krona i projektet.

#23
Lakota

Lakota

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 856 inlägg

Det ser bra ut för Höör, som västgöte håller jag alla tummar jag kan!
http://erikwickstrom...tidig-var-2013/

Även Västerås och Kviberg (Göteborg) verkar ha kommit riktigt långt när jag pratade med dom i veckan. Övriga projekt jag har varit i kontakt med är Bålsta (SkiPark360), Lida och Hestra (Isaberg). Hestra har skjutit upp alla planer och känns mycket långt borta.

Heja Kviberg !!!

Det borde ju verkligen finnas "underlag" för en tunnel i västra Sverige....

Kalla mig pessimist men det finns inte "underlag" för en tunnel någonstans i Sverige. Enda chansen att det ska bära sig är efter 1 eller 2 konkurser. Men visst, kan man bygga Copper Hill Hotel kan man bygga en skidtunnel. Men jag skulle aldrig satsa en krona i projektet.

Ändå är d beslutat o p g i Botkyrka...

#24
Ekis

Ekis

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg


Heja Kviberg !!!

Det borde ju verkligen finnas "underlag" för en tunnel i västra Sverige....

Kalla mig pessimist men det finns inte "underlag" för en tunnel någonstans i Sverige. Enda chansen att det ska bära sig är efter 1 eller 2 konkurser. Men visst, kan man bygga Copper Hill Hotel kan man bygga en skidtunnel. Men jag skulle aldrig satsa en krona i projektet.

Ändå är d beslutat o p g i Botkyrka...

Beslutat och beslutat. Det är väl ingen som har hostat upp några pengar?

#25
Stefan Sand

Stefan Sand

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg

Ändå är d beslutat o p g i Botkyrka...

"Beslutet" består i att man vill bygga. Den enda lilla detaljen som återstår är att hitta finansiärer........
Men de får gärna bygga för mig, jag kommer att åka dit. Men jag skulle inte investera i bygget då jag inte kan se hur det ska gå runt. Men visst, är det någon gång i livet man kan stå ut med att ha fel är väl detta ett sådant :)

#26
jola61

jola61

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 769 inlägg
Heja alla som försöker!
Jag har skrivit det förut och gör det gärna igen. I min lilla värld är en skidtunnel lika "naturligt" som en is-, bandy, simhall eller någon vräkig fotbollsarena. Kan man finansiera dessa så kan man med lite vilja även göra det med en skidtunnel. Frågan är bara vem "man" är? Jag tror inte heller att det är en bra investering om man är ute efter att tjäna pengar på själva tunneln. För själva orten/ samhället kan det däremot vara lönsamt. Jag och frugan har lagt några tusenlappar i Torsby och det hade vi inte gjort om det inte funnits en tunnel där.

#27
Lakota

Lakota

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
Så var det då dags för en ny artikel om den projekterade tunneln i Lida. I dagens DN försöker Johan Esk förnuftigt lyfta fram de förkrossat tydliga fördelarna med att bygga ute i Lida.
För mig är det helt otroligt att ingen ser de finansiella fördelarna. Med det antal längdsugna som finns i 08 skulle d bli kö för att få åka i Lida mellan augusti o december.
Vill vi i sverige bygga upp en liknande tradition o känsla för sporten som finns i vårt västra grannland och säkra en återväxt bland barn i sporten skulle tunneln göra stor skillnad.
Som sagt, otroligt att inget konkret händer, när man annars bygger enorma arenor för helt andra summor ett stenkast bort

#28
Carl A

Carl A

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 147 inlägg
Kan inte ngn finurlig få det att framstå som en fussballarena, så får man kommunen atg finansiera det hela o ett o annat byggbolag att såväll ge som ta muta i samband m bygget.
sedan står bara plötsligt en skidtunnel där, voila.
fast för att - i likhet m fussballarena - få kommunen finansiera driften - bör d framstå som just en sån. Men varken politikerna eller deras väljare synes särskilt begåvade, så hur svårt kan d va.

#29
Astro Zombie

Astro Zombie

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 37 inlägg
Länk till Esks text:

http://www.dn.se/spo...n-skidtunnel-nu

#30
Lakota

Lakota

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 856 inlägg
Och jämför vi oss med simfolket som har sina 50m banor o blir drillade i rätt vändteknik från 6års åldern- min grabb har perfekt sådan under vattnet nu vid 9- framstår skidtunneln med sin längd och proj utseende som rena drömmen för landslag ,skidklubbar så äl som för nyfikna.
Börjar uppleva det som en av mina förebilder Chief Joseph avNezPierce stammen sade till alla löften som kom tillhonom:" tired of all the words that comes to nothing"

#31
Stefan Sand

Stefan Sand

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 099 inlägg
Kan läsa i artikenl att det handlar om en investering på 120 milj och en drift på 3milj/år. Om jag så satt med pengarna och ville investera i ett dylikt projekt så ska investeringen på 120 milj betalas av på 30 år. Men jag är tycker detta verkar så kul så jag kan tänka mig en avskrivning på 50år, det ger då 2,4 milj /år i avskrivning och till detta adderar vi 3 milj i drift, alltså 5,4 milj/år. Förutsätter att de i driften har räknat med räntor på lån (ingen hostar upp 120 milj kontant) och att de räknat med en avkastning på minst 5%.

Om vi då funderar på hur många skiddagar vi har att dra in dessa pengar. Från VL och hela maj kan vi räkna bort helt. Vi räknar också med att en "normal vinter" i Stockholm har snö från mitten av januari till slutet av februari. Det ger väl max 200 dagar. 5,4 milj / 200 dagar = 27,000:-/dag i intäkter. Säger vi att ett åkkort kostar 200:- så pratar vi 135 pers/dag i snitt. Realistiskt kommer inte 135 pers att åka per dag i juni, juli, augusti och september. I oktober ökar intresset och i november och december "peakar" det. I dessa månader är det inte heller troligt att alla vardagskvällar lockar åkare då vi i Stockholm har en trafiksituation som gör att väldigt få i Norra Stockholm vill åka ner till Lida. Vi pratar alltså om lördagar och söndagar som är de dagar som den stora massan ska åka. Jag gissar då att vi pratar om i runda slängar 750st i snitt på lördagar och 750st i snitt på söndagar under oktober-december. Spontant känns det inte rimligt.

Sedan kan man kanske locka ett antal med årskort likt Gymmen. Folk som köper årskort men som inte utnyttjar det i förhållande till priset. Men även här är jag tveksam, årskort köps av de som är riktigt intresserade.

Man som sagt, kanske det finns någon som är villig att satsa pengar. Kanske också Botkyrka kommun tycker att de kan använda någon skattemiljon för att subventionera men tillåt mig tvivla. Det som skulle kunna rädda projektet och lösa finansiering är om flera Stockholmskommuner går ihop och ger bidrag till tunneln genom att betala för sin kommuns ungdomar som åker. Men det skulle vara ett helt nytt sätt att fördela bidrag, som förvisso skulle vara intressant, så även här tvivlar jag.

#32
Skåningen

Skåningen

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 237 inlägg
Men går simhallar verkligen runt?
Går en stor multiarena runt?
Alla konstgräsplaner drar dom in dom pengar som krävs för att betala investeringen?

Måste alla arenor vara självförsörjande? Eller kan en arena av något slag ge något annat? arbetstillfälle direkt och indirekt, kommunen blir känd, fler skidåkare m.m

#33
Antewest

Antewest

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 104 inlägg

Kan läsa i artikenl att det handlar om en investering på 120 milj och en drift på 3milj/år. Om jag så satt med pengarna och ville investera i ett dylikt projekt så ska investeringen på 120 milj betalas av på 30 år. Men jag är tycker detta verkar så kul så jag kan tänka mig en avskrivning på 50år, det ger då 2,4 milj /år i avskrivning och till detta adderar vi 3 milj i drift, alltså 5,4 milj/år. Förutsätter att de i driften har räknat med räntor på lån (ingen hostar upp 120 milj kontant) och att de räknat med en avkastning på minst 5%.

Om vi då funderar på hur många skiddagar vi har att dra in dessa pengar. Från VL och hela maj kan vi räkna bort helt. Vi räknar också med att en "normal vinter" i Stockholm har snö från mitten av januari till slutet av februari. Det ger väl max 200 dagar. 5,4 milj / 200 dagar = 27,000:-/dag i intäkter. Säger vi att ett åkkort kostar 200:- så pratar vi 135 pers/dag i snitt. Realistiskt kommer inte 135 pers att åka per dag i juni, juli, augusti och september. I oktober ökar intresset och i november och december "peakar" det. I dessa månader är det inte heller troligt att alla vardagskvällar lockar åkare då vi i Stockholm har en trafiksituation som gör att väldigt få i Norra Stockholm vill åka ner till Lida. Vi pratar alltså om lördagar och söndagar som är de dagar som den stora massan ska åka. Jag gissar då att vi pratar om i runda slängar 750st i snitt på lördagar och 750st i snitt på söndagar under oktober-december. Spontant känns det inte rimligt.

Sedan kan man kanske locka ett antal med årskort likt Gymmen. Folk som köper årskort men som inte utnyttjar det i förhållande till priset. Men även här är jag tveksam, årskort köps av de som är riktigt intresserade.

Man som sagt, kanske det finns någon som är villig att satsa pengar. Kanske också Botkyrka kommun tycker att de kan använda någon skattemiljon för att subventionera men tillåt mig tvivla. Det som skulle kunna rädda projektet och lösa finansiering är om flera Stockholmskommuner går ihop och ger bidrag till tunneln genom att betala för sin kommuns ungdomar som åker. Men det skulle vara ett helt nytt sätt att fördela bidrag, som förvisso skulle vara intressant, så även här tvivlar jag.

Problemet i Stockholm är att kommunerna satsar oerhört lite pengar på idrott och folkhälsa. Alla idrottsanläggningar är underdimensionerade och detta för ju med sig att Stockholm är sveriges sämsta idrottsdistrikt i förhållande till folkmängd. Allt måste gå med vinst rent ekonomiskt verkar det som... Långsiktiga vinster som bättre folkhälsa, att fler ungdomar börjar idrotta och att fler satsar mot eliten verkar inte finnas med i tankebanorna.
Däremot är just Stockholmare mer beredd att betala för sitt idrottande än dalmasar och norrlänningar.
Göteborg, skåne och säkert någon annan stad kommer ha skidtunnel långt före huvudstaden. Man har ju inte ens fått till en riktigt fungerande konstsnöanläggning, vilket är mycket märkligt! Tur att man flyttade till Falun för 5 år sen! En föredömlig idrottsstad på alla sätt! Stockholm ligger ljusår efter...

#34
Lakota

Lakota

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 856 inlägg

Kan läsa i artikenl att det handlar om en investering på 120 milj och en drift på 3milj/år. Om jag så satt med pengarna och ville investera i ett dylikt projekt så ska investeringen på 120 milj betalas av på 30 år. Men jag är tycker detta verkar så kul så jag kan tänka mig en avskrivning på 50år, det ger då 2,4 milj /år i avskrivning och till detta adderar vi 3 milj i drift, alltså 5,4 milj/år. Förutsätter att de i driften har räknat med räntor på lån (ingen hostar upp 120 milj kontant) och att de räknat med en avkastning på minst 5%.

Om vi då funderar på hur många skiddagar vi har att dra in dessa pengar. Från VL och hela maj kan vi räkna bort helt. Vi räknar också med att en "normal vinter" i Stockholm har snö från mitten av januari till slutet av februari. Det ger väl max 200 dagar. 5,4 milj / 200 dagar = 27,000:-/dag i intäkter. Säger vi att ett åkkort kostar 200:- så pratar vi 135 pers/dag i snitt. Realistiskt kommer inte 135 pers att åka per dag i juni, juli, augusti och september. I oktober ökar intresset och i november och december "peakar" det. I dessa månader är det inte heller troligt att alla vardagskvällar lockar åkare då vi i Stockholm har en trafiksituation som gör att väldigt få i Norra Stockholm vill åka ner till Lida. Vi pratar alltså om lördagar och söndagar som är de dagar som den stora massan ska åka. Jag gissar då att vi pratar om i runda slängar 750st i snitt på lördagar och 750st i snitt på söndagar under oktober-december. Spontant känns det inte rimligt.

Sedan kan man kanske locka ett antal med årskort likt Gymmen. Folk som köper årskort men som inte utnyttjar det i förhållande till priset. Men även här är jag tveksam, årskort köps av de som är riktigt intresserade.

Man som sagt, kanske det finns någon som är villig att satsa pengar. Kanske också Botkyrka kommun tycker att de kan använda någon skattemiljon för att subventionera men tillåt mig tvivla. Det som skulle kunna rädda projektet och lösa finansiering är om flera Stockholmskommuner går ihop och ger bidrag till tunneln genom att betala för sin kommuns ungdomar som åker. Men det skulle vara ett helt nytt sätt att fördela bidrag, som förvisso skulle vara intressant, så även här tvivlar jag.

Problemet i Stockholm är att kommunerna satsar oerhört lite pengar på idrott och folkhälsa. Alla idrottsanläggningar är underdimensionerade och detta för ju med sig att Stockholm är sveriges sämsta idrottsdistrikt i förhållande till folkmängd. Allt måste gå med vinst rent ekonomiskt verkar det som... Långsiktiga vinster som bättre folkhälsa, att fler ungdomar börjar idrotta och att fler satsar mot eliten verkar inte finnas med i tankebanorna.
Däremot är just Stockholmare mer beredd att betala för sitt idrottande än dalmasar och norrlänningar.
Göteborg, skåne och säkert någon annan stad kommer ha skidtunnel långt före huvudstaden. Man har ju inte ens fått till en riktigt fungerande konstsnöanläggning, vilket är mycket märkligt! Tur att man flyttade till Falun för 5 år sen! En föredömlig idrottsstad på alla sätt! Stockholm ligger ljusår efter...

Mitt i prick Antewest! Precis som om man inte har gjort marknadsundersökningningar inför bygget i Göteborg som ju är pg rent praktiskt och andra ställen som frostavallen och Västerås för den delen som inte är så långt ifrån byggstart.
Sen kan man ju undra varför Högbo o Torsby alltid har stockholmare i spåret...

#35
RIS__Toni

RIS__Toni

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 68 inlägg

.... Vi pratar alltså om lördagar och söndagar som är de dagar som den stora massan ska åka. Jag gissar då att vi pratar om i runda slängar 750st i snitt på lördagar och 750st i snitt på söndagar under oktober-december. Spontant känns det inte rimligt.....

Ryms det ens 750 åkare per dag i ett spår som är ca 2km långt?

Om vi tänker oss att 100 åker samtidigt och skidorna är 2 meter långa så är det i snitt 18 meter fri åkyta mellan varje åkare. De kommer köra ikapp varandra i parti och minut och långa tåg och köer kommer bildas när alla ska köra om varandra.

Av dessa 100 som åker samtidigt så kommer de kanske köra 2 timmar vardera. Eventuellt kör någon både ett pass på fm och ett på em, speciellt om man löst ett dagkort och/eller kommer längre ifrån än söderort i Stockholm. Dessa 750 personer kommer alltså att kräva totalt 15 timmar per helgdag för att alla ska kunna köra sina två timmar vardera.

Själv tror jag folk vill köra mestadels mellan 10-18 en helgdag. Det blir bara 8 timmar - och medför att kapaciteten i tunneln i ett spår på 2km inte räcker till mer än ca 400 åkare per dag under denna tid.

Dubbelrikta kan vara en lösning för att dubbla kapaciteten, men hur ser spåren ut efter 2 timmar fram och tillbaka med 200 samtidiga åkare med bara 18 meter mellan? Blir snabbt sladdrig sönderkörd snösörja tror jag.


Jag tror det offentliga måste ställa upp UTAN krav på kommersiell bärighet om en skidtunnel ska kunna byggas.

#36
AndersH

AndersH

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Fundera i kalkylerna på att lägga in intäkter från restaurang, parkeringsavgifter, hyra (eller egen drift) av skidshop och skiduthyrning, kursverksamhet (i egen regi eller provision för förmedling), reklam i hallen, kanske även ett boende i anslutning, intäkter keycard, ta extra för någon slags tidtagning, med mera - om jag byggde en hall skulle jag maximera dessa också. Har inte vart i Torsby, finns kanske mer man kan hitta på också. Ingen aning om det skulle blir lönsamt med dessa tillägg, men jag tror inte man ska underskatta sidointäkternas betydelse i att ev. kunna få det att gå ihop!

Om Torsby kan ta 300:- för dagskort under en del av säsongen borde Sthlm väl kunna ta minst lika mycket, så det höjer kanske lite till.

Redigerat av AndersH, 25 november 2012 - 01:04 .


#37
RIS__Toni

RIS__Toni

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 68 inlägg
Den stora osäkerheten i kalkylen gäller just antalet besökare - och hur mycket de kommer vara villiga att spendera. Beroende på om man är kraftfull optimist eller försiktig pessimist så kan det variera mycket. Frågan om hur mycket man kan ta betalt för ett dagkort vs. hur många som då hellre uteblir eller väntar in ev natursnö är en sådan fråga. Hur mycket kan man ta betalt för ett säsongskort? 2000kr som i Högbo? 3000kr? Ännu mer? Och hur påverkas priskänsligheten av en risk för trängsel och sönderkörda spår i tunneln under helgerna?

Hur många från Storstockholm har lust att regelbundet "pendla" genom köerna från norra Stockholm ner till Lida för att åka skidor? Jag får väl erkänna att jag tillhör de försiktigas skara. Jag tror alla intresserade skidåkare gärna svarar "Ja" i en marknadsundersökning, men sen när det handlar om vardagens stress så tror jag man hellre väljer en löprunda i elljusspåret eller rullskidor hemmavid snarare än att regelbundet åka från norra delarna ända ner till Lida för att köra i tunneln. Där tror jag priset spelar mindre roll och avståndet i tid och i bilen är viktigare. Bor man i norra Stockholm tror jag det blir enstaka dagkort på helgerna för de flesta - och att det avgörande då blir om upplevelsen i spåret är positiv. Trängsel och sladdriga spår blir ju mindre positivt t ex och kommer leda till färre besök.

#38
AndersH

AndersH

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Glöm inte kollektivtrafik!

21 minuter med pendel från centralen til Tullinge, om en tunnel byggs hoppas jag att kommunen och SL vill skapa en snabbare busslinje till Lida, då kan det gå på under 15 min från stationen - 35 minuter utan körisk borde funka på vardagar. För de i norra Sthlm bil till parkering nära pendeltåg. Sen gäller det att komma under SL:s regel om max 2m långa föremål, dags att leta extrastyva skidor ;)

Kommunindelningen är ju ett problemet med att vilja att det offentliga ska ställa upp utan kommersiell bärighet - varför ska Botkyrkas invånare subventionera resten av Stockholms läns kommuner? Och att få de andra kommunerna att stötta en anläggning utanför hemkommunen är nog bara att glömma. Kanske gäller att få skididrotten att finansiera, för att få fram fler talanger på sikt.

#39
Thorrez

Thorrez

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 397 inlägg

Men går simhallar verkligen runt?
Går en stor multiarena runt?
Alla konstgräsplaner drar dom in dom pengar som krävs för att betala investeringen?

Måste alla arenor vara självförsörjande? Eller kan en arena av något slag ge något annat? arbetstillfälle direkt och indirekt, kommunen blir känd, fler skidåkare m.m

Simundervisning måste kommunen fixa enligt skollagen. Så om de inte har en egen simhall måste det bussas elev till en annan kommun. Så då blev det en no-brainer att bygga även ekonomiskt (även om intäckterna till hallen såklart inte är i närheten av att fixa driften ens).

#40
Ekis

Ekis

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 204 inlägg

.... Vi pratar alltså om lördagar och söndagar som är de dagar som den stora massan ska åka. Jag gissar då att vi pratar om i runda slängar 750st i snitt på lördagar och 750st i snitt på söndagar under oktober-december. Spontant känns det inte rimligt.....

Ryms det ens 750 åkare per dag i ett spår som är ca 2km långt?

Om vi tänker oss att 100 åker samtidigt och skidorna är 2 meter långa så är det i snitt 18 meter fri åkyta mellan varje åkare. De kommer köra ikapp varandra i parti och minut och långa tåg och köer kommer bildas när alla ska köra om varandra.

Av dessa 100 som åker samtidigt så kommer de kanske köra 2 timmar vardera. Eventuellt kör någon både ett pass på fm och ett på em, speciellt om man löst ett dagkort och/eller kommer längre ifrån än söderort i Stockholm. Dessa 750 personer kommer alltså att kräva totalt 15 timmar per helgdag för att alla ska kunna köra sina två timmar vardera.

Själv tror jag folk vill köra mestadels mellan 10-18 en helgdag. Det blir bara 8 timmar - och medför att kapaciteten i tunneln i ett spår på 2km inte räcker till mer än ca 400 åkare per dag under denna tid.

Dubbelrikta kan vara en lösning för att dubbla kapaciteten, men hur ser spåren ut efter 2 timmar fram och tillbaka med 200 samtidiga åkare med bara 18 meter mellan? Blir snabbt sladdrig sönderkörd snösörja tror jag.


Jag tror det offentliga måste ställa upp UTAN krav på kommersiell bärighet om en skidtunnel ska kunna byggas.

Det lär väl vara dubbla spår i alla fall, och sen rejält skatebädd. Om man redan i dagsläget ser hur många som åker ut till lida under januari och februari när det finns spår så kanske det snarast är parkeringen (som visserligen är ganska stor) som är problemet.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar