Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Recept energikakor


anders_s

Recommended Posts

Hej!

 

Med risk för att det kanske är det miljon:te receptet på energikakor... Men i alla fall!

 

Här är ett egenkomponerat recept på 'energy bars' som jag tänkte att jag ville dela med mig av.

Det går även att ladda ner som pdf här ifrån: http://www.mediafire.com/?ypha17qvg5adn31

Enjoy!

 

 

För ungefär 12 bitar behövs

 

flytande ingredienser

 

2-3 msk mörkt Muscovadoråsocker

2 msk smör

3 dl flytande honung

1/2 dl Agavesirap

 

torra ingredienser

 

1 dl osaltade jordnötter (eller det du gillar, ex. mandel, cashew- eller hasselnötter)

1/2 dl solroskärnor

1/2 - 1 dl torkade bär (här använde jag arroniabär, torkade blåbär och russin)

1/2 dl vetemjöl

1/2 dl ströbörd (skorpmjöl)

3-4 dl havregryn, fiberberikade

 

 

Gör så här

 

Förbered en mindre form (ca 15x25 cm) och lägg plastfolie så att det täcker botten och kanter. Blanda alla torra ingredienser i en burk med lock och skaka om så att de blandas väl, eller rör om i en stor bunke.

 

Lägg i smör och råsocker i en kastrull och värm på högsta värme på plattan så att

det smälter. Rör om! Lyft sedan av kastrullen (så att det inte bränner vid) och häll ner honung och sirap.

Ställ på plattan igen, hög värme. Låt koka upp så det bubblar ordentligt i grytan.

Ha ett glas med vatten redo för att göra kulprovet efter ca 3 min. Smeten ska kännas

mjuk och något klibbig, inte för hård. Koka till du får en konsistens som verkar bra.

 

Lyft snabbt av plattan och häll ner de torra ingredienserna. Blanda väl och dryga ut med mer havregryn om det behövs. Det ska vara mer som en fast deg än en smet, annars kan det bli för klibbigt.

Sprid ut degen i formen och platta till så att det blir en kompakt kaka. Låt svalna och skär sedan i bitar.

 

Färdigt!

Link to comment
Share on other sites

Honungen i receptet gör att det finns risk för att de blir lite kletiga så jag brukar dryga ut med lite vetemjöl när jag rör ihop smeten för att slippa få det för kladdigt. Vill man ha dem mindre kletiga är det också bra att koka smeten längre tid. Fast med risk för att de blir lite hårda då...

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...