Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Snösäkert i mellansverige runt jul?


Nalle Puh

Recommended Posts

Vi hade tänkt oss en kombinerad familje- och träningsresa runt julhelgen på någorlunda bekvämt avstånd från Uppsala (2-3 timmars bilresa). Ett lockande alternativ är Tällberg i Leksandstrakten, med Spa och hästkörning och annat för övriga familjen som inte är där för att träna. Det behöver inte vara värsta skidanläggningen, det mesta är antagligen bättre än Uppsala.

 

 

Är det någon som har koll på hur snösäkert det är där vid den tiden?

 

Eller kanske förslag på andra platser? Vi har sett några möjliga alternativ själva: Högbo och Säfsen är de mest aktuella. Falun var det lite för mycket träningsstämning över för att godkännas.

Link to comment
Share on other sites

Kan bara kommentera Säfsen eftersom jag inte varit i Högbo. Tycker det är ett bra ställe som passar de flesta utan att behöva sitta allt för lång tid i bil (16 mil från Köping där jag bor) om man bor i Mälardalen. Längdåkningen är bra med ca 11 mil fint preppade spår, och eftersom det ligger högt borde det inte vara några problem med snötillgång. Ska själv upp dit med familjen under en långweekend v-50 och hoppas få en hel del fina skidmil i ben och armar.
Link to comment
Share on other sites

I Harsa bör man vara garanterad bra skidåkning den tiden på året. För resten av familjen firas väl där en gammaldags jul och dessutom finns ju Järvsö inom räckhåll med zoo o lite annat men inget spa såvitt jag vet. Nån draghäst går säkert att leta fram. För kombinationen spa o skidåkning finns ju annars hotell södra berget i Sundsvall, konstsnö, massor med bra spår, fin utsikt och ett välrenommerat spa men charmfaktorn i övrigt kanske inte är så hög
Link to comment
Share on other sites

I tällberg är det fint...

Finns det natursnö brukar det köras upp spår både på toppen och nere på åkrarna i och runt Tällberg. Men annars finns det ett kanonsnöspår uppe på toppen av Granberget, ligger på andra sidan av österviken, åk igenom Leksand och mot Siljansnäs, efter Västanvik kommer det en avfartsväg till vänster där det står Granberget. Där finns ett ordentligt elljusspår och spårsystem. Rekommenderar detta varmt, ligger allra högst upp på Granberget, som också är en bra slalombacke med funpark och annat.

Link to comment
Share on other sites

kring jul är det inte snösäkert någonstans i sverige. Den 23 december var det 10 cm snö i luleå och knappt åkbart. i och för sig kom det sen 40-50 cm på julafton, så julhelgen löste sig..

Njae, jag vet, men det finns ju gradskillnader i osäkerheten. Lite risker får man leva med, men om det är åkbart ett år av fem är det inte mycket att hoppas på.

 

i vilket fall är Tällberg ute ur diskussionen av andra skäl. Det är tydligen junior-VM i Hockey i Leksand då. Tämligen fullbokat...

 

JL:

Jo, det var ungefär vad som var tanken. Grönklitt faller nog bort på avståndet också. Hellre Säfsen i så fall. kanske skulle föreslå Torsby, kan de bygga upp en pulkabacke i tunneln om man ber snällt? ;)

Link to comment
Share on other sites

kring jul är det inte snösäkert någonstans i sverige. Den 23 december var det 10 cm snö i luleå och knappt åkbart. i och för sig kom det sen 40-50 cm på julafton, så julhelgen löste sig..

nu är du väl lite pessimistisk, det har väl varit rätt snösäkert i stora delar av mellansverige under den perioden de senaste åren, men visst om den här hösten håller i sig vet man väl aldrig

Link to comment
Share on other sites

Jo, det var ungefär vad som var tanken. Grönklitt faller nog bort på avståndet också. Hellre Säfsen i så fall. kanske skulle föreslå Torsby, kan de bygga upp en pulkabacke i tunneln om man ber snällt? ;)

Det kan väl inte vara mer än ca 5 mil mellan tällberg och grönklitt??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag har bott i Ludvika under 4 år och tycker inte Säfsen är speciellt snösäkert runt jul. Terrängen är dock fin vasaloppsträning med massor av stakning.

Spåren som dras upp går längs skogsbilvägar och man får räkna med en del sten.

Jag tror faktiskt Grotfallet i Grängesberg är aningens snösäkrare men då mest på grund av bättre underlag (Golfbana och barkat elljusspår).

Det har dock varit åkbart under 3 av 4 jular men alla har inneburit ytterligare jack i mina "stenföresskidor" :)

Åker du för att du vill ha möjlighet att träna skulle jag satsa på Grönklitt helt klart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...