Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

nu talar pölder ut om spannkurvor :) till och med stefan sand är citerad... ;)

http://tonypolder.blogspot.com/2011/11/skriver-inte-langre-pa-vissa-forumpa.html

Hehe' date=' kul att han har koll på oss Tony :)

 

Kan annars bara hålla med Tony och om man som kund beskriver väl vad man söker och handlar av en butik som verkligen är INTRESSERADE av att hitta rätt par så är förutsättningarna riktigt bra att man träffar rätt. En bra sak med Skiselectorn är att mäta upp de par man är nöjd med för att få en referenskurva. Men fästet är inte allt. Jag har tex 2 par RCS som är i princip identiska i spannet men det ena paret går betydligt bättre när det är kallt och fin snö. Om jag lägger dessa par på plant underlag och belastar för att sedan ta tag i spetsens överkant och liksom dra spetsen uppåt så är det skillnad. De par som går bättre i kallföre är hårdare att dra upp, du känner det med handkraft. Detta är väl också det som man kan se när man trycker ihop skidorna mot varandra och får det man kallar "spret" i spetsen, de som går bäst i kallföre spretar knappt någonting. Jag knåpar på en metod att mäta hur mycket kraft som går åt att lyfta främre delen av skidan från underlaget för att se om jag kan finna ut någon form av referens på vilken skida som går i bra i vilket före. Ett enkelt sätt att mäta tryckbelastning kanske!?

 

Så för att återgå till ursprungsfrågan så vidhåller jag att det inte finns några enkla svar men kanske några enkla regler:

 

1. Var ärlig i din uppfattning om din åkstil och kapacitet

2. Analysera eventuellt befintliga skidor du är nöjd med för att få en referens

3. När du handlar, välj en butik med engagemang och stort urval

 

Gör du så är förutsättningarna goda att du får ett bra par[/quote']

Intressant tråd! :) Några funderingar:

Stefan, de två paren RCS du beskriver; är de utplockade till dig?

Är det vanligt att två "identiska" skidpar skiljer sig mycket åt?

Skulle du säga att din kallföresskida har ett hårdare spann, eller stänger den snabbare?

Kräver ett hårdare spann både mer kraft och bättre teknik för att kunna utnyttjas på rätt sätt? Eller är det bara tekniken?

Kan en som väger lite drygt 50 kg som jag ha ett hårt spann om jag hade bra teknik?

Ursäkta lite dumma frågor, är nöjd med mina Madshus som jag upplever som "långa" i spannet och rätt så enkla att åka på.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag hittade den där informationen för ett par timmar sedan men den är rätt ny.

 

Det jag tycker det är konstigt att det inte finns så mycket information om är hela spannkurvan för halv vikt stående på hela foten, hel vikt stående på hela foten, hel vikt stående på tå och hur dessa kurvorna bör se ut (och hur de faktiskt kan se ut).

Link to comment
Share on other sites

Så här ser min kurva ut.

 

Någon som vill tolka? Mig säger den inte mycket.

Ganska hårda kallföreskidor tror jag. Långt nollspann. Kurvorna är jämna och fina vilket jag tror är bra. Inga direkta trycksoner (framförallt back på skidan). Ser bättre ut än Vasas skidor.

 

Jag skulle vilja se hur plotarna ser ut när man går opp på tå för lite olika vikter för att försöka bestämma om skidorna är lätta att trycka ned.

 

edit: Skidan verkar spretta rätt mycket back. Ingen aning om vad det betyder.

Edited by FredrikS
Link to comment
Share on other sites

Så här ser min kurva ut.

 

Någon som vill tolka? Mig säger den inte mycket.

Ser bättre ut än Vasas skidor.

Håller med, tror mina tillhör de herr Pölder säger han skickar tillbaka. ;)

Hade jag gått och sorterat ut ett par skidor efter Skiselector-kurvorna hade jag kollat efter väldigt jämna och fina, låga kurvor bak och fram, för det borde ge förutsättningar för bra glid.

 

Sedan var det en annan grej som Örjan Emanuelsson pratade på angående stenslipningen, och det var att ett bra skidpar "vibrerade" inget där medan sämre par tydligen kunde gjöra det.

Vet inget mer om detta...

 

En tanke...

Borde inte Skiselector öppna för att någon butik lägger ut skidor på auktion/högstbjudande, de med snygga kurvor borde kunna ge bra betalt.

Frågan är vad man ska göra med de dåliga exemplaren, kanske sälja ut då som grusskidor?

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

nu talar pölder ut om spannkurvor :) till och med stefan sand är citerad... ;)

http://tonypolder.blogspot.com/2011/11/skriver-inte-langre-pa-vissa-forumpa.html

Hehe' date=' kul att han har koll på oss Tony :)

 

Kan annars bara hålla med Tony och om man som kund beskriver väl vad man söker och handlar av en butik som verkligen är INTRESSERADE av att hitta rätt par så är förutsättningarna riktigt bra att man träffar rätt. En bra sak med Skiselectorn är att mäta upp de par man är nöjd med för att få en referenskurva. Men fästet är inte allt. Jag har tex 2 par RCS som är i princip identiska i spannet men det ena paret går betydligt bättre när det är kallt och fin snö. Om jag lägger dessa par på plant underlag och belastar för att sedan ta tag i spetsens överkant och liksom dra spetsen uppåt så är det skillnad. De par som går bättre i kallföre är hårdare att dra upp, du känner det med handkraft. Detta är väl också det som man kan se när man trycker ihop skidorna mot varandra och får det man kallar "spret" i spetsen, de som går bäst i kallföre spretar knappt någonting. Jag knåpar på en metod att mäta hur mycket kraft som går åt att lyfta främre delen av skidan från underlaget för att se om jag kan finna ut någon form av referens på vilken skida som går i bra i vilket före. Ett enkelt sätt att mäta tryckbelastning kanske!?

 

Så för att återgå till ursprungsfrågan så vidhåller jag att det inte finns några enkla svar men kanske några enkla regler:

 

1. Var ärlig i din uppfattning om din åkstil och kapacitet

2. Analysera eventuellt befintliga skidor du är nöjd med för att få en referens

3. När du handlar, välj en butik med engagemang och stort urval

 

Gör du så är förutsättningarna goda att du får ett bra par[/quote']

Många kloka o intressanta svar. Tack för det. Jag tänkte mera spanntyper i allmänhet men förstår naturligtvis att detta är ett hantverk i kombination med god kunskap å erfarenhet.

Ett problem som många skidförsäljare säkert stöter på är nog köpare med övertro på sin kapacitet och teknik. Måste vara svårt om inte omöjligt igentligen att kunna avgöra hur en åkares skidor borde vara utan att ha sett hur denne åker. Sen varierar ju åkstilen med orken åxå. Trött å slut i spåret så blir ju tekniken mera annorlunda så att säga. Kul att pöldermannen blandar sig i disskussionen tycker jag. Tråkigt är att du inte skriver på forumet Tony. Information är viktigt. Risken för att bli " blåst" av oseriös handlare minskar ju drastiskt. Kommer absolut att ha dig i åtanke vid nästa skidköp Tony. Skall dra mig igenom VL 2012 först så... ;)

Edited by staffan andersson
Link to comment
Share on other sites

Kommer in med en bild på min spannkurva på mina atomics i morgon! Så får någon hjälpa mig och tyda! Dom är köpta med beskrivning att jag gillar att staka aktivt "gå upp på tå" .......

 

Brukar faktiskt valla dom med burkvalla på klisterzonen enbart... Visst får kämpa lite extra med fästet men de funkar...

Link to comment
Share on other sites

Ba info men fortfarande inte så mycket om hur utseendet av anliggningsytan spelar roll?

 

Dynamiken lär ju aldrig synas i en spannkurva.. den får man nog testa sig fram till, t ex lyfta skidspetsen... eller bara köra med skidan?

 

Tack för de som skickar in spannkurvor förresten, ser fram emot Globe86 spannkurva.

 

Lite imponerande att Vasa vallar så kort med det spannet, som ju ser hårt ut från början?

:)

 

lg spannkurva säger mig att han väger 70 kg :) som en löpare :)

Lång anliggningsyta bak? Blir det vitt bakom hälen? Jag hade nästan gissat att risken borde vara mindre med den spannkurvan?

Link to comment
Share on other sites

Lite imponerande att Vasa vallar så kort med det spannet' date=' som ju ser hårt ut från början?

:)[/quote']

Jag ska nog försöka mäta upp spannkurvan på nytt och se om den verkligen stämmer. :)

Högsta Racespann enligt skiselector = 0.60 (klister) och 0.40 (burk) på full vikt, du har 0.67

Högsta Racespann enligt skiselector = 1.70 (klister) och 1.30 (burk) på halv vikt, du har 1.49

 

Så jag tolkar dina siffror som klart Race aktiga... extremt om man kikar på en burkvalla... därför kommenterade jag att du vallar kort med burk....

Jag hade nog trott att det kan vara svårt att få bra fäste med den höjden på fullviktskurvan?

Fast som du stakar så prioriterar du väl glidet :)

 

Mina nya skidor har drygt 1.50 i halvviktshöjd och 0.45 i fullviktshöjd, det gör att jag hoppas på mycket bra glid samtidigt som jag ska kunna få fäste i backarna. Men problemet är ju bara hur gidzonerna ska tolkas... fast om TP har sagt att de är bra så litar jag 100% på det... jag hade hur som helst inte fixat att hitta bättre spannkurva på egen hand!

 

Vår diskussion här är väl mest frustration över att vi inte kan komma ut på snö :)

Då kan man diskutera allt möjligt som är på gränsen till vad vi kan påverka!

Link to comment
Share on other sites

Såhär ser mina tävlingsskidor ut... Jag vallar efter klistersträcken med burkvalla... Dock får jag trycka rätt hårt för att få fäste! Kanske ska prova valla lite längre i vinter... får se ;)

 

Vore kul att få en kommentar om detta.... Är inte så hajj på detta!

 

http://forumbilder.se/images/371520113210484e9.jpg

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

Lite imponerande att Vasa vallar så kort med det spannet' date=' som ju ser hårt ut från början?

:)[/quote']

Jag ska nog försöka mäta upp spannkurvan på nytt och se om den verkligen stämmer. :)

Högsta Racespann enligt skiselector = 0.60 (klister) och 0.40 (burk) på full vikt, du har 0.67

Högsta Racespann enligt skiselector = 1.70 (klister) och 1.30 (burk) på halv vikt, du har 1.49

 

Så jag tolkar dina siffror som klart Race aktiga... extremt om man kikar på en burkvalla... därför kommenterade jag att du vallar kort med burk....

Jag hade nog trott att det kan vara svårt att få bra fäste med den höjden på fullviktskurvan?

Fast som du stakar så prioriterar du väl glidet :)

 

Mina nya skidor har drygt 1.50 i halvviktshöjd och 0.45 i fullviktshöjd, det gör att jag hoppas på mycket bra glid samtidigt som jag ska kunna få fäste i backarna. Men problemet är ju bara hur gidzonerna ska tolkas... fast om TP har sagt att de är bra så litar jag 100% på det... jag hade hur som helst inte fixat att hitta bättre spannkurva på egen hand!

 

Vår diskussion här är väl mest frustration över att vi inte kan komma ut på snö :)

Då kan man diskutera allt möjligt som är på gränsen till vad vi kan påverka!

Snälla Knappen eller någon annan, förklara för en okunnig:

Varför är hans siffror Race aktiga?

Och betyder alltid en brant/hög (?) fullviktkurva att det är svårt att få fäste/trycka ned spannet?

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd! :) Några funderingar:

Stefan, de två paren RCS du beskriver; är de utplockade till dig?

Ja, de är utplockade till mig, dock inte med Skiselector utan med klassisk spannplanka och bladmått. Båda paren köpa hos RunnersStore i Stockholm och Johan var den som skötte bladmåtten. Han tycket vid båda tillfällena att skidorna var för hårda :)

 

Är det vanligt att två "identiska" skidpar skiljer sig mycket åt?

Vanligt och vanligt, men det är inte ovanligt i alla fall. Det är mycket som påverkar, tryckzoner som några varit inne på är en faktor men det finns säkert andra också och som kanske kan sorterars in under "dynamiskt spann". Sedan har vi också den psykologiska effekten som kanske förstärker den upplevda känslan när små mätbara faktorer visar på ett bra par!?

 

Skulle du säga att din kallföresskida har ett hårdare spann, eller stänger den snabbare?

Nej, de är vad jag kunnat mäta upp så nära varandra att man skulle kunna säga att de är identiska. Det jag ser skiljer är hur kallföres skidans spets ligger an hårdare mot underlaget och detta kan jag känna genom att helt enkelt ta tag i yttersta spetsen och lyfta uppåt till skidans främre del lättar från underlaget. Skulle iofs vara kul att mäta upp dem i en Skiselector och se vad jag får ut för kurva. Det borde synas på kurvan för den främre delen av skidan.

 

Kräver ett hårdare spann både mer kraft och bättre teknik för att kunna utnyttjas på rätt sätt? Eller är det bara tekniken?

Ja, det skulle man väl kunna säga även om en bra teknik även kan betyda att du åker på en skida med ett långt mjukt spann. Om du ser framför dig hur tex Axel Teichmann åker så har du urtypen för ett kort och stenhårt spann. Upprätt åkstil och bra klipp. Tar vi sedan tex Frode Estil så har du en åkare som åker otroligt vackert och som jag skulle säga har ett längre och mjukare spann än Teichmann. Ser man dessa två så skulle jag nog säga att Frode Estil åker tekniskt fulländat så ett kort hårt spann är inte per automatik det du ska sträva efter, det handlar helt om hur din åkstil ser ut. Till sist handlar det om att ta sig från A till B så snabbt som möjligt, är bara här på Skidforumet som andra parametrar är viktiga ;)

 

Kan en som väger lite drygt 50 kg som jag ha ett hårt spann om jag hade bra teknik?

Ursäkta lite dumma frågor, är nöjd med mina Madshus som jag upplever som "långa" i spannet och rätt så enkla att åka på.

Ett hårt spann för dig som väger 50kg skulle vara ett mjukt spann för mig som väger 87kg. Så hårt spann handlar mer om förhållandet mot din kroppsvikt. Men en bra teknik kan göra att du skulle klara av att åka även på mina skidor och få till fästet, men inte i flera mil kanske. Du skulle inte heller tjäna någon tid på att åka på allt för hårda skidor, och det är ju hur snabbt det går som räknas. Har du ett par Madshus som du är nöjd med så är det ju kanon. Det du märker om dina skidor är för mjuka är att du alltid har sämre glid än andra och att du sliter bort fästvalla snabbt, då är det något fel på spannet. Madshus har generellt långa spann och inget som jag personligen är överförtjust i men jag kan ju inte påstå att de är dåliga skidor, Madshus åkare vinner mycket titlar så det är bra skidor helt enkelt men passar inte min personliga smak. Men med en bra teknik kan man välja en skida som ligger åt det hårdare hållet och fortfarande få till fästet under ett helt lopp. Du kommer då få ett något bättre glid och detta kan ge dig värdefulla sekunder under en tävling. Jag tror att det är vanligare att folk får skidor som är för mjuka än skidor som är för hårda!

 

Några dumma frågor finns inte, bara dumma svar :)

Så är du nöjd med dina skidor så är allt frid och fröjd. Det du kan göra är att kanske lämna in skidorna för att mätas upp i en Skiselctor (om det inte redan är gjort) för att spara kurvan för framtida skidköp. Var också observant på hur du sliter valla och hur ditt glid är jämfört med andra för att på så sätt lära dig mer om din skida. Har du möjlighet att låna skidor av någon som är tyngre än dig själv så kan det också vara kul att testa de skidorna för att se hur du upplever dem. Åk då tex 10km och se om du klarar av fästet hela vägen osv. Är också kul att testa skidor av annat fabrikat, kanske ett par Fischer för att känna deras spannprofil och på så sätt känna skillnaden. Det är dumt att dö nyfiken, eller hur ;)

Edited by Stefan Sand
Link to comment
Share on other sites

Såhär ser mina tävlingsskidor ut... Jag vallar efter klistersträcken med burkvalla... Dock får jag trycka rätt hårt för att få fäste! Kanske ska prova valla lite längre i vinter... får se ;)

 

Vore kul att få en kommentar om detta.... Är inte så hajj på detta!

Jag vet inte mycket om detta men det tips jag försöker leva efter är att valla längre i framkant om jag vill förbättra fästet. I bakkant tar det lättare på glidet.

 

Det ser ut som ett rätt så högt spann vid fullvikt... men om vinklarna betyder något etc. så är det ju svårt att säga jättemycket om siffror (men Skiselector sidan säger att du har höga raceaktiga klisterskidor).

 

Däremot ser det ju ut som om du har lång plan anliggningsyta.

Mina glidzoner ligger inte lika tight mot botten av axlarna i bilden.

Upplever du vita zoner på glidytorna?

Link to comment
Share on other sites

Såhär ser mina tävlingsskidor ut... Jag vallar efter klistersträcken med burkvalla... Dock får jag trycka rätt hårt för att få fäste! Kanske ska prova valla lite längre i vinter... får se ;)

 

Vore kul att få en kommentar om detta.... Är inte så hajj på detta!

Jag vet inte mycket om detta men det tips jag försöker leva efter är att valla längre i framkant om jag vill förbättra fästet. I bakkant tar det lättare på glidet.

 

Det ser ut som ett rätt så högt spann vid fullvikt... men om vinklarna betyder något etc. så är det ju svårt att säga jättemycket om siffror (men Skiselector sidan säger att du har höga raceaktiga klisterskidor).

 

Däremot ser det ju ut som om du har lång plan anliggningsyta.

Mina glidzoner ligger inte lika tight mot botten av axlarna i bilden.

Upplever du vita zoner på glidytorna?

Okay tack för svaret =) Nej jag har inte upplevt någon vita än! Brukar hålla sig svart och fräscha ! Men tävlar ju mest på dessa... Och enstaka träningsspass! Får se om de håller måttet även denna säsong ;)

Link to comment
Share on other sites

Snälla Knappen eller någon annan, förklara för en okunnig:

Varför är hans siffror Race aktiga?

Och betyder alltid en brant/hög (?) fullviktkurva att det är svårt att få fäste/trycka ned spannet?

Jag kikade bara i Skiselectors tabell och då stod det siffror på Race höjd i spannet vid halv och full vikt.

Vasas siffror ser då rätt så Raceaktiga ut :)

 

Det där med vinkel på kurvan (derivatan för matematiker) har jag ingen koll alls på.

Pölder pratade om detta och den där kompetensen köper jag gärna, jag kan bara spekulera.

Det rör sig om tionelar av millimetrar så det är inte lätt att förstå från teori hur det fungerar.

 

Det som jag tänker mycket på är hur plan glidzonen är, hur påverkar det?

Hur ligger framkanten av skidan mot snön? Bör spetsens tryck mot backen vara olika vid varmt eller kallt före?

Tja jag har mina skidor och kan möjligtvis förstå detta bättre för att skaffa andra skidor om några åt men nu lever jag med vad jag har...

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte mycket om detta men det tips jag försöker leva efter är att valla längre i framkant om jag vill förbättra fästet. I bakkant tar det lättare på glidet.

Just detta ser man ju tydligt i graferna då den största endringen i längd på spannet mellan halv och hel vikt är att längden back blir mycket kortare.

 

För att veta om det är lätt eller svårt att få fäste med en skida så skulle jag också vilja se hur spannet ser ut när man går opp på tå, dvs mätt i skiselectorn med tyngden på 7 cm i stället för 13 cm.

 

Jag ser i alla fall inget oppenbart sammanhang mellan hur högt spannet är och hur lätt det är att trycka ned hela spannet (ok, lite sammanhang bör det väl vara men hur stort sammanhanget är vet jag inte).

Link to comment
Share on other sites

Här är spannkurvorna på mina nya Ross C1 198cm (plusminus 0 före) och C3 198cm (klisterföre).

 

Klicka bilden för att förstora (beklagar på dålig kvalite på C3 bilden)

 

C1:

http://forumbilder.se/thumbs/c916201190338921f.jpg

 

C3:

http://forumbilder.se/thumbs/631620119045513c8.jpg

 

Glidzonerna bak verkar branta och korta på båda paren, vilket borde fungera på våt/blöt före. Glidzonen fram verkar "mjuk" och relativt kort? Bra för lite lösare spår? Spannen verkar ganska långa.

 

Om man tittar på höjd på full/halv vikt så verkar båda skidor sädär ganska "race":ga enligt skiselectors spann-tabell?

 

Åsikter?

Link to comment
Share on other sites

Intressant att skidorna bara verkar ha en kontakt punkt med underlaget...

 

I de bilderna fick man ju i alla fall lite information om hur lätt det är att trycka ned skidorna. Större skillnad mellan klister och kallföre skidan än vad jag skulle trott. Men nu är jag osäker på vad det är för tall. Borde de inte vara ca dubbelt så stora?

Link to comment
Share on other sites

Här är spannkurvan på mina nyinköpta Fischer Carbonlite från Pölder där jag klargjorde att jag är en Led 2 åkare som har siktet på led 1 dvs. topp 500 på Vasan!

Vad är anledningen till de siffror som är skriva på papperet nedanför Skiselector bilden?

Är det svårt att få fäste på dessa skidor?

 

Jag hade nog tänkt mig något högre halvviktsspann om det ska vara Vasaloppskidor?

Men det är större sakkunskap än min som plockat dessa skidor :)

Fullviktsspannet säger väl ändå att det är relativt hårda skidor?

Dina kurvor är brantare än mina... framför allt fullviktsspannkurva som är relativt flack på min bild.

Link to comment
Share on other sites

Här är spannkurvan på mina nyinköpta Fischer Carbonlite från Pölder där jag klargjorde att jag är en Led 2 åkare som har siktet på led 1 dvs. topp 500 på Vasan!

Vad är anledningen till de siffror som är skriva på papperet nedanför Skiselector bilden?

Är det svårt att få fäste på dessa skidor?

 

Jag hade nog tänkt mig något högre halvviktsspann om det ska vara Vasaloppskidor?

Men det är större sakkunskap än min som plockat dessa skidor :)

Fullviktsspannet säger väl ändå att det är relativt hårda skidor?

Dina kurvor är brantare än mina... framför allt fullviktsspannkurva som är relativt flack på min bild.

Det är jag som noterat längden fram resp bak till strecken som Pölder gjort.....alltså streck 1 ligger 37cm framåt och 25cm bakåt, streck 2 ligger 34cm framåt och 22cm bakåt och streck 3 ligger 30cm framåt!

 

Så enligt markeringarna så är min "kallvallazon" 62cm och "VR55 zon" är 56cm och min "klisterzon" är 52cm!

 

Vet ej ännu hur det är med fästet/glidet pga. att jag inte provat dem ännu...jag återkommer om det!

Link to comment
Share on other sites

Intressant tråd! :) Några funderingar:

Stefan' date=' de två paren RCS du beskriver; är de utplockade till dig?[/quote']

Ja, de är utplockade till mig, dock inte med Skiselector utan med klassisk spannplanka och bladmått. Båda paren köpa hos RunnersStore i Stockholm och Johan var den som skötte bladmåtten. Han tycket vid båda tillfällena att skidorna var för hårda :)

 

Är det vanligt att två "identiska" skidpar skiljer sig mycket åt?

Vanligt och vanligt, men det är inte ovanligt i alla fall. Det är mycket som påverkar, tryckzoner som några varit inne på är en faktor men det finns säkert andra också och som kanske kan sorterars in under "dynamiskt spann". Sedan har vi också den psykologiska effekten som kanske förstärker den upplevda känslan när små mätbara faktorer visar på ett bra par!?

 

Skulle du säga att din kallföresskida har ett hårdare spann, eller stänger den snabbare?

Nej, de är vad jag kunnat mäta upp så nära varandra att man skulle kunna säga att de är identiska. Det jag ser skiljer är hur kallföres skidans spets ligger an hårdare mot underlaget och detta kan jag känna genom att helt enkelt ta tag i yttersta spetsen och lyfta uppåt till skidans främre del lättar från underlaget. Skulle iofs vara kul att mäta upp dem i en Skiselector och se vad jag får ut för kurva. Det borde synas på kurvan för den främre delen av skidan.

 

Kräver ett hårdare spann både mer kraft och bättre teknik för att kunna utnyttjas på rätt sätt? Eller är det bara tekniken?

Ja, det skulle man väl kunna säga även om en bra teknik även kan betyda att du åker på en skida med ett långt mjukt spann. Om du ser framför dig hur tex Axel Teichmann åker så har du urtypen för ett kort och stenhårt spann. Upprätt åkstil och bra klipp. Tar vi sedan tex Frode Estil så har du en åkare som åker otroligt vackert och som jag skulle säga har ett längre och mjukare spann än Teichmann. Ser man dessa två så skulle jag nog säga att Frode Estil åker tekniskt fulländat så ett kort hårt spann är inte per automatik det du ska sträva efter, det handlar helt om hur din åkstil ser ut. Till sist handlar det om att ta sig från A till B så snabbt som möjligt, är bara här på Skidforumet som andra parametrar är viktiga ;)

 

Kan en som väger lite drygt 50 kg som jag ha ett hårt spann om jag hade bra teknik?

Ursäkta lite dumma frågor, är nöjd med mina Madshus som jag upplever som "långa" i spannet och rätt så enkla att åka på.

Ett hårt spann för dig som väger 50kg skulle vara ett mjukt spann för mig som väger 87kg. Så hårt spann handlar mer om förhållandet mot din kroppsvikt. Men en bra teknik kan göra att du skulle klara av att åka även på mina skidor och få till fästet, men inte i flera mil kanske. Du skulle inte heller tjäna någon tid på att åka på allt för hårda skidor, och det är ju hur snabbt det går som räknas. Har du ett par Madshus som du är nöjd med så är det ju kanon. Det du märker om dina skidor är för mjuka är att du alltid har sämre glid än andra och att du sliter bort fästvalla snabbt, då är det något fel på spannet. Madshus har generellt långa spann och inget som jag personligen är överförtjust i men jag kan ju inte påstå att de är dåliga skidor, Madshus åkare vinner mycket titlar så det är bra skidor helt enkelt men passar inte min personliga smak. Men med en bra teknik kan man välja en skida som ligger åt det hårdare hållet och fortfarande få till fästet under ett helt lopp. Du kommer då få ett något bättre glid och detta kan ge dig värdefulla sekunder under en tävling. Jag tror att det är vanligare att folk får skidor som är för mjuka än skidor som är för hårda!

 

Några dumma frågor finns inte, bara dumma svar :)

Så är du nöjd med dina skidor så är allt frid och fröjd. Det du kan göra är att kanske lämna in skidorna för att mätas upp i en Skiselctor (om det inte redan är gjort) för att spara kurvan för framtida skidköp. Var också observant på hur du sliter valla och hur ditt glid är jämfört med andra för att på så sätt lära dig mer om din skida. Har du möjlighet att låna skidor av någon som är tyngre än dig själv så kan det också vara kul att testa de skidorna för att se hur du upplever dem. Åk då tex 10km och se om du klarar av fästet hela vägen osv. Är också kul att testa skidor av annat fabrikat, kanske ett par Fischer för att känna deras spannprofil och på så sätt känna skillnaden. Det är dumt att dö nyfiken, eller hur ;)

Stort tack för att du tog dig tid att svara på mina funderingar! :)

Kanske passar Madshus långa spann till mig som är "benåkare"(diagonalade nästan hela ÖS).

Skulle vara kul att testa ett annat märke bara på kul! :)

Varför är Fischer så populära, passar deras spann bra tilll dagens åkning med mycket kraft-stakning?

Har inte Rossignol också hårda spann?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...