Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klbo verlgsen - Halfvarsson trea

Stina Nilsson sprintvann fre Sadie Bjornsen

Skidorienterarna har hga frhoppningar

Halfvarsson ensam svensk vidare

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Det här med spannkurvor

• Vänligen logga in för att kunna svara
1143 svar till detta ämne

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

IMG_0199.jpg

Bifogad fil(er)

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 035 inlägg

attachicon.gifIMG_0199.jpg

attachicon.gifIMG_0199.jpg

Sorry, moderator får gärna ta bort mina misslyckade bilduppladdningar:(

Ser ut som väldigt fina kallföresskidor! Torrt och kallt före och eller sk "död snö". Mkt rill om du testar dem i våtare före

snabber

snabber

Medlem

• Members
  • Pip
  • 425 inlägg
Delvis OT, men det här med att posta bilder på den här plattformen alltså... Och det är ju inget dumt folk som häckar här. Är det en überkpomplicerad process eller är det nåt tekniskt fel? Det är som ett lotteri om det blir nåt eller inte. Ibland har det funkat i förhandsvisning för mig men inte blivit något när jag publicerar.

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

Ser ut som väldigt fina kallföresskidor! Torrt och kallt före och eller sk "död snö". Mkt rill om du testar dem i våtare före

Tänkte kallföre. Gick förbi och klämde lite på dom. Glidzonerna långa, inte mycket spret att tala om.

Fråga: om man bortser från ev fäste, ska man leta efter "låga" kallföresskidor vid isigt före också?

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

Delvis OT, men det här med att posta bilder på den här plattformen alltså... Och det är ju inget dumt folk som häckar här. Är det en überkpomplicerad process eller är det nåt tekniskt fel? Det är som ett lotteri om det blir nåt eller inte. Ibland har det funkat i förhandsvisning för mig men inte blivit något när jag publicerar.

Om man följer ALLA steg i denna post/tråd så verkar det funka.

http://www.skidforum...rumet/?p=169264

Nyckeln verkar vara att använda "fullständig editor" och utöver det normala klicka på "Min media" och infoga en extra gång!

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 149 inlägg

evt kaldføreski for harde spor

de ser ut tul å ha et veldig kraftig sluttspenn

kan bli vanskelige å få feste på. De vil kreve stor kraft for å gå ned og festetiden vil bli kort..

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

kan bli vanskelige å få feste på. De vil kreve stor kraft for å gå ned og festetiden vil bli kort..

Bra stakskida i kyla då kanske?

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 149 inlägg

Bra stakskida i kyla då kanske?

tror ikke det... for kraftige trykkpunkter foran og bak festesonen

god klister med dekk på kald omformet snø muligens

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 035 inlägg
Hur vet du Hebbe att de är så hårda de Atomicskidorna, han har ju vägt in dem på 98(!) +/- 5 kg..... Atomic brukar inte vara några problem trycka ner....

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Ang tryckpunkter; 2011 var jag i Falun och åkte MWC. Vid ett besök i Intersportbutiken i handelsområdet utanför Centrum blev jag intresserad att att köpa ett par Madshus Hypersonic skate. Jag fick stå på skidorna och säljaren drog med bladmått under glidytorna för att ta reda på tryckpunkterna och det var speciellt ett par som hade fina tryckpunkter. Ett annat par hade låga spann, men inte alls lika fina tryckpunkter, men dumt nog köpte jag det paret. Visst de har varit OK att åka på, men jag har inte fått dem att gå riktigt bra, lite bättre efter stenslipning. Kanske gick jag miste om ett par superskidor ?

Det är väl de tryckpunkterna som syns på skiselectorlappen, men jag har lite svårt att avläsa dem på kurvorna, tycker faktiskt

att det var lättare i verkligheten, fast hade jag vetat det jag vet idag hade valet av skidor blivit ett annat den där dagen  i Falun.

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 149 inlägg

Hur vet du Hebbe att de är så hårda de Atomicskidorna, han har ju vägt in dem på 98(!) +/- 5 kg..... Atomic brukar inte vara några problem trycka ner....

hei

liten skilnad på halv og helvekt.. hardt slutspenn

dessuten brant kurve, overgang fra glid til festesone

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 149 inlägg

Ang tryckpunkter; 2011 var jag i Falun och åkte MWC. Vid ett besök i Intersportbutiken i handelsområdet utanför Centrum blev jag intresserad att att köpa ett par Madshus Hypersonic skate. Jag fick stå på skidorna och säljaren drog med bladmått under glidytorna för att ta reda på tryckpunkterna och det var speciellt ett par som hade fina tryckpunkter. Ett annat par hade låga spann, men inte alls lika fina tryckpunkter, men dumt nog köpte jag det paret. Visst de har varit OK att åka på, men jag har inte fått dem att gå riktigt bra, lite bättre efter stenslipning. Kanske gick jag miste om ett par superskidor ?

Det är väl de tryckpunkterna som syns på skiselectorlappen, men jag har lite svårt att avläsa dem på kurvorna, tycker faktiskt

att det var lättare i verkligheten, fast hade jag vetat det jag vet idag hade valet av skidor blivit ett annat den där dagen  i Falun.

skjønner ikke hvorfor dere ikke bare bruker finn.no og kjøper ski fra norske løpere... det ligger hundretalls topski til sags.. ferdigslipt, testet og håndplukket på fabrikken

billigere enn i butiikken er de og... og dobbelt så gode

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 713 inlägg

Så min följdfråga är; hur ser man på spannkurvorna från Skiselectorn att en skida har bra tryckpunkter ?Skall kurvan "dutta i" underlaget två eller flera gånger för att ha bra tryckpunkter ?

Forehandloop

Forehandloop

Medlem

• Members
  • Pip
  • 203 inlägg

I "verkligheten", dvs butik, verkade vänstra parets slutspann bra. Samt inget spret. 

Högra paret kollapsade för mycket(!)

Båda kurvorna färska enligt personalen. 

Sharp86

Sharp86

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
Har idag hämtar ut ett par Fischer Speedmax 812 plus med värdena 1,33/0,35 för 85 kg.
Vad tror ni om det som allround-skidor?

Mvh

Gambrinius

Gambrinius

Medlem

• Members
  • Pip
  • 84 inlägg

Har idag hämtar ut ett par Fischer Speedmax 812 plus med värdena 1,33/0,35 för 85 kg.
Vad tror ni om det som allround-skidor?
Mvh

Vad är det för flex på dem?

Sharp86

Sharp86

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg
[quote name="Gambrinius" post="182007" timestamp="1510347109"]Vad är det för flex på dem?[/

Har inte helt koll på vad som menas med flexvärde? Om det är vikt skidorna passar för så står det 79-83kg. Väger själv 82 kg.

Audrick

Audrick

Ny medlem

• Members
  • 5 inlägg

Är helt ny på skidor och mer eller mindre impulsköpte ett par Madshus Hypersonic online från Stadium.

Tanken är att köra dem på Vasaloppet och så mycket som möjligt innan när det finns snö.

Vad säger denna spannkurva från skiselector?

Och har även en bild från skidans emPower chip där det skiljer lite. Flex är 42 för övrigt.

Passar denna en nybörjare som väger 72kg och är 180 och till vilket före? Bara vad jag sett bl.a. här på forumet verkar det vara väldigt lågt spann.

IMG_9979.jpg

IMG_9980.jpg

Bifogad fil(er)

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 035 inlägg
Audrick... Det beror på vad du vill uppnå. Stakskidor utan fästvalla eller för nybörjare på Birkebeinern eller om du vill åka med fästvallan i till stor del... Inte roligt om du vill försöka åka på 7 timmar med mycket stakning men fästvalla på typ

Rotebrostakaren

Rotebrostakaren

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 951 inlägg

Audrick... Det beror på vad du vill uppnå. Stakskidor utan fästvalla eller för nybörjare på Birkebeinern eller om du vill åka med fästvallan i till stor del... Inte roligt om du vill försöka åka på 7 timmar med mycket stakning men fästvalla på typ

Skulle ju kunna funka om det är under 10 grader kallt med fäste, typ grönburkföre på Vasaloppet! Fast det har ju inte hänt de senaste 30 åren.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar