Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Klarlvsloppet live p Lngd.se

Nordstrm hemmafavorit p Vlarullen

Lina Korsgren och Ramudden bildar lngloppsteam

Hst och Slind totalvinnare av Guide World Classic Tour

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Skidpremiär Idre Fjäll Skistart 2018
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Det här med spannkurvor

• Vänligen logga in för att kunna svara
1204 svar till detta ämne

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg

Nä jag ska genast ta bort "det perfekta paret" för det var inte det jag ville få fram. STÖÖN! Har du inte spannprovare i din butik?

Jag är med... Du vill ha ett optimalt par... Men jag är säker på att alla dina skidor inte går dåligt i alla fören.. Tror du väljer fel och/eller gör fel om du har dåliga skidor alla skidorna...

Men förstår väl också att du gärna vill köpa "det perfekta paret" och gärna vill köpa ett par till! :-)

Hållet med om att det ofta är dåligt uppmärkt i butik...

oxberg

oxberg

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 846 inlägg
Finns det nåt 12-stegs program för oss skidköpare? Det är ett dyrt gift..,

snövinter

snövinter

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 184 inlägg
He he.... Det är väl möjligen det att få sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra (dvs konditionen i det exakta nuet), mod att förändra det jag kan (konditionen innan nästa års Vasalopp och att få till skidval, glidytor och valla bättre än året före) och förstånd att inse skillnaden....

Det får vara grunden... Men sen är det att fixa till ett helt program.... Finns nog inte än... Ett enstegs finns.... Nämligen att fråga frun

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 565 inlägg

Jag som många av er har genom åren handlat på mig skidor så jag kan tapetsera väggarna med dem och jag behöver inte ett enda par till för att komma ut i spåret, men eftersom de flesta par jag äger, för att inte säga alla, har visat sig vara mer eller mindre dåliga så fortgår jakten på nya par. Det betyder att jag nu endast vill ha det perfekta paret, inget annat halvdant.

Lite så har det varit genom åren för mig vad gäller skateskidor. Ända sedan jag startade upp skateåkning på mina Elan Hitec grå har jag väntat på "det perfekta paret", inte glidmässigt men åkmässigt dvs ett par skateskidor som man kan ställa sig på och bara åka iväg med perfekt balans i de flesta fören. Jag har även experimenterat en del med att göra om klassiska skidor till skate, men det funkade inte så bra. Troligen är det så att den perfekta skateskidan för mig inte existerar och är det riktigt isigt o spårigt kan jag ju alltid ta till mina gamla Elan. De märken jag testat är Elan, Germina, Kneizzl, Fischer, Kahru, Rossignol, bara Atomic, Salomon och Peltonen återstår samt något udda märke som Slegar och Trab.

HJN

HJN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 623 inlägg

I ljuset av spannmätning med Eikermätare så förstår jag varför jag inte varit nöjd. Jag har spannmätt gamla skidor och vilket skit de har prånglat på en. Bakspann, dåliga höjder och väldigt ojämna par. Man kan bara skratta åt eländet :)

Men jag säger det igen. Sporthandlare märk upp era skidors slutspann i kg sen får vi räkna ut vilket procent det motsvarar av vår vikt.

Fatta vad bra att internetshoppa rea-skidor och man kan se vilka slutspann som finns på lager istället för skidlängder.

Bästa glidvallningen är en lyckad fästvallning!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar