Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Oskar Svrd och Optima Ski-gnget testar ny lgerort - Idre Fjll

Sveriges trupp till rullskidvrldscupen i Ryssland

Anton Karlsson diskades - Kasper Stadaas vinnare av Alliansloppet

Kasper Stadaas och Linn Smskar vann Alliansloppet

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Det här med spannkurvor

• Vänligen logga in för att kunna svara
1264 svar till detta ämne

Vasa

Vasa

Veteran

• Moderators
  • 5 053 inlägg

Postar "bydis" bild här också då den nog inte syns annars:

Bifogad fil  post-19979-0-58803600-1541492677.jpeg   81,79K   0 Antal nerladdningar

post-19979-0-58803600-1541492677.jpeg

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 252 inlägg

För mig är dessa spannkurvor omöjliga att uttolka, jag föredrar naturmetoden både för hel och halvvikt  och tryckpunkter. (har inget med att göra att ovanstående bild är upp och ner)

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

håller med i stort. Jag föredrar att trycka ihop skidorna med tving till dubbel halvvikt och kolla på "det hela" - alternativt tex med  eikermätare e motsvarande mot en plan yta och kolla skida för skida hur det ser ut "i realiteten"

trycker man skidorna mot varandra får man ju skidornas "sammantagna" spann o tryckszoner på glidytorna. Har de parat skidorna bra så är det ju helt ok, men...

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 208 inlägg
Med skiselektor ser man det mesta på skärmen när man gjort en analys. Finns ingen annan spannmätare som ger dig så mycket info. Men du skall kunna tolka det också. Det kan verkligen inte alla.
Väldigt ofta lägger folk ut bilder på en enkel etikett som inte visar särskilt mycket. Den senaste som är utlagd för skinskidan t.ex
På den står det 86 kg +/- 5 kg, det ör något man använder i butiken för att sortera in skidor påmskidvöggen, den är mätt till ett speciellt mått på halvvikt. Och det måttet är olika inflika butiker beroende på vad dom tror på eller vilken typ av kund man tror skall ha skidan.
Det är alltså bara en hjälp i första sorteringen och ja den visar såklart en del, men inte alls. Sen mäter man skidan för den unika kunden och kan då se mer saker.
En annan etikett som man ofta skriver ut när man valt skidan visar en soannkurva ja, men inte undersöka om på skärmen, men den visar vallazonerna, vilket ör det viktiga på den etiketten. Men det går inte analysera vad det är för skida på den bilden, för man vet ju inte på vilken vikt den är testad.
Men om ni har en seriös handlare kan han såklart förklara mer.
Själv har jag mätt tusentals skidor, haft en skiselector i 7 år nu. Och då har man lärt signat kurvors er olika ut från olika fabrikat och okikanårsmldeller. Så man måste ha koll på det också.
Men jag som är erfaren på mäta skidor och duktig på maskinen kan bara se vissa delar infon bilder ni lägger ut. Men det är ju spännande att vissa härnpåmforum som inte jobbar med skidornkan se så otroligt mycket mer

Ursäkta om det är felstavningar eller dylikt, små bokstäver på mobilen

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 252 inlägg

Som kund måste man lita på att skidsäljaren kan tolka den information som kommer fram från mätningen i skiselectorn och  att man ger säljaren en ärlig information om sin åkkapacitet, Befinner man sig fysiskt i affären kan man själv kolla lite på en del skidpar för att se om de har ett spann, som man gillar och sen kan säljaren testa dem i skiselectorn. En relevant fråga i det här sammanhanget är om skiselectorn kan få fram en tydlig information om tryckpunkterna eller om det finns möjlighet till ett manuellt test av glidytorna. När jag gjorde testet lades skidorna på en stålkonstruktion med två balkar och jag fick ställa mig på skidorna. Sen drog säljaren ett bladmått (? tjocklek) under glidytorna och vissa partier gick det tungt och vissa partier gick det lätt. De partier som gick tungt tolkade jag som att det var tryckpunkterna, men jag har inga kunskaper om hur dessa tryckpunkter skall vara fördelade och se ut.

Havreflarn

Havreflarn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Vad tror forumexpertisen om dessa? Ett par beggade Fischer Speedmax som jag plockade upp i slutet av förra säsongen, lite på vinst och förlust då priset var lågt.

902 spann och plus-belag men de mätta höjderna känns mer åt kall-hållet/burkvalla.

Vad tror ni, kommer dessa funka som kall-skidor?

2rdu72f.jpg

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg
Efter ett inbrott hemma och några stulna skidor bland annat sä har jag nu fått hem två par nya. Men blir inte klok på spannhöjderna osv, är det bra siffror?

Första är en Carbonlite Plus med 812 kurvan,
HBW 1.21
FBW 0.39

Tycker den spretar ganska lite och ser ut att ha långa fina glidzoner

Den andra är en Speedmax Plus 902
HBW 1.5
FBW 0.2
61%

Mycket spret både fram och bak.

Är det en optimal ”skidoark” för en Led 6 åkare som stakar mycket men behöver hjälp utav fästet?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 6 252 inlägg

Efter ett inbrott hemma och några stulna skidor bland annat sä har jag nu fått hem två par nya. Men blir inte klok på spannhöjderna osv, är det bra siffror?

Första är en Carbonlite Plus med 812 kurvan,
HBW 1.21
FBW 0.39

Tycker den spretar ganska lite och ser ut att ha långa fina glidzoner

Den andra är en Speedmax Plus 902
HBW 1.5
FBW 0.2
61%

Mycket spret både fram och bak.

Är det en optimal ”skidoark” för en Led 6 åkare som stakar mycket men behöver hjälp utav fästet?

Det är väl ganska ovanligt att längdskidor stjäls, men håll utkik på Blocket så kanske dina stulna skidor dyker upp.

CLT

CLT

Medlem

• Members
  • Pip
  • 41 inlägg

Det är väl ganska ovanligt att längdskidor stjäls, men håll utkik på Blocket så kanske dina stulna skidor dyker upp.

Låg i en takbox som satt på en bil som stals bland annat, bilen hittades slaktad i ett industriområde i Skåne. Så skidorna ligger väl kastade i skogen någonstans.

Men ingen som har något att säga om höjderna?

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 263 inlägg
Låter som ett beställningjobb. Skidorna står nyvallade hos en led 4 åkare och bilen ligger slaktad i ett industriområde. Folk gör vad som helst för att komma över guldpar.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

carbonliten blir väl bra i kallare/torrarre snö, hyffsat hög på fullvikt, så du kan nog dra på ngra lager burk på den. - kanske bra även i lite blötare med redig rill/struktur.

Speedmaxen va ju riktigt låga på fullvikt o hyffsat höga, men ej jättemkt, på halvvikt. Borde va lätt få fäste på. Blötföre / klister. Kan säkert gå bra i isiga spår också. Men ska nog inte lägga alltför tjockt / aggressivt klister på dem.

- jag har ett par speedmax som har måtten 2,2/0,25 typ. Går oftast redigt bra i blött samt isigt o mkt mkt lätta få fäste på. - Ofta bättre glid än de som har blanka skidor samt "rullskidfäste". (med reservation för att jag vet ju inte hur noga de jag jfr med varit med sina belag samt skidval.)

i teorin...

hebbe

hebbe

Medlem

• Members
  • Pip
  • 188 inlägg

Vad tror forumexpertisen om dessa? Ett par beggade Fischer Speedmax som jag plockade upp i slutet av förra säsongen, lite på vinst och förlust då priset var lågt.

902 spann och plus-belag men de mätta höjderna känns mer åt kall-hållet/burkvalla.

Vad tror ni, kommer dessa funka som kall-skidor?

2rdu72f.jpg

løse forhold rundt null,,snøvær etc.. Den har ganske lik kurver som en god zeroski

evt harde spor gjerne omdannet snø eller kunstsnø der du bruker tynt lag klisterspray eller isklister/violett dekket av 3 lag voks

FredrikE

FredrikE

Medlem

• Members
  • Pip
  • 289 inlägg
Noll koll på skateskidor, vad säger denna etikett?

Tänkt för åkare på 78kg. Sparsamt med info, men det är ju fredag.1f3b3f906c2d5a5e5e00ef50a2fd1f9b.jpg

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

Izkall

Izkall

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

yOjcA2Q.jpggZEuMsL.jpg

https://i.imgur.com/yOjcA2Q.jpg

https://i.imgur.com/gZEuMsL.jpg

Dessa begagnade redline 210 Plus hävdar Skistart är uppmätta till 1,50/0,45 (66% flex) i Eiker. Är det ens möjligt med en sådan diff? Empower har dem till 1.48/0.27 (49% flex). Fick ej fästzoner uppmärkta och har ingen aning om vad för typ av spann jag har. Den som skötte skiselectorn kunde ingenting (så klart) mer än att starta maskinen och printa ut resultatet. Min förhoppning var att få en klisterskida men vad skulle ni säga att jag har för skida? Har förstått i efterhand att Plus-skidor inte är någon garanti för att den är anpassad som en varm-skida. Väldigt tacksam om jag kunde få lite åsikter, nojar mig något fruktansvärt över det här. 

Vasa 2013

Vasa 2013

Medlem

• Members
  • Pip
  • 406 inlägg

Finns det någon bruksanvisning till skiselector där det står hur man ska tolka etiketten man har påklistrad på skidorna? Eller måste man ha provat hundra par och jämfört med vad som mätaren säger?

Jag fick mina skidor testade i en skiselector som nyss anlänt till butiken, så personalen kunde inte säga så mycket om etiketten heller.

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 123 inlägg

Izkall; diffar väl en del på flex, men absolut inget jag skulle ligga sömnlös över, eller ens sova sämre pga.

Ser väl ut att vara ganska , men inte jätte-, korta glidzoner. I huvudsak blötföre.

Kanske inte så jättehöga, så inga tjocka lager rött klister på om man e rädd om glidet.  Men väl så god klisterskida.

I teorin.

Åk o va glad. de där är en fin skida!

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
Bifogad fil  image1.jpeg   212,92K   0 Antal nerladdningar

Vad tros om denna skida som klisterskida??

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg
Nytt försök med bilden...

Bifogad fil(er)

frostman

frostman

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Har försökt förstå ur forumet hur man ska tolka den här märkningen, men vad säger egentligen om skidorna? 

Finns det något sätt att ta ut fästzonerna utifrån måtten från skiselector? Förstod det som att måtten utgår ifrån balanspunkten på skidan, stämmer det?

nnPEy87.jpg

Sååå himla tacksam för hjälp

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 56 inlägg

Nytt försök med bilden...

behöver hilfe med att få bilden att synas.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar