Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Dubbelt svenskt i juniorklassen och Smskar damseniorvinnare

Julia Angelsi och Johannes Eklf SM-vinnare p rullskidor

Smskar och Ekberg p pallen i Trento

SVT snder alla tre dagar frn Gllivarepremiren

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Det här med spannkurvor

• Vänligen logga in för att kunna svara
1264 svar till detta ämne

Kneuman

Kneuman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

@Carl A: bor i Göteborg så Udéns sport är antagligen närmast till hands men får nog till besök hos butiken som sålde paret i helgen. Då även med ett vallningsbart par jag varit nöjd med.

Testade att höra av mig till TP och fick snabbt svar om att 2,22 borde göra att skidan ser ut som en pilbåge och därmed alldeles för hög - han menar på att när jag väl är nere på pälsen är min vikt redan på väg till nästa ben och jag får därför aldrig riktigt fäste.

Lite beroende på spannkurvor rekommenderar han 1,45-1,7/0,45-0,6 för skin.

Vikis

Vikis

Medlem

• Members
  • Pip
  • 55 inlägg
Någon som vill uttala sig om dessa?

Ett par Fischer carbon light
HB - 1,65
FB - 0,39

Funderar på om jag eventuellt skall ha dem som stakskidor?

2b1eb826-f429-41c6-bb47-ed5a5c94913b.png

kidAG

kidAG

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Köpte ett par Redline cold 205 cm - mätte upp spannet i butiken och det skulle passa bra (är 1,88 m, väger ca 78 kg).

Sen kom jag hem och insåg att de är 5 cm kortare än mina gamla (hypersonic, ca 10 år gamla), och om man tittar på madshus riktvärden utifrån kroppslängd borde jag kanske (det verkar vara på gränsen) ha 210.

Bör jag byta till 210? Hur ska jag tänka? Jag är framförallt intresserad av optimalt glid, en smidig skida är så klart bra men glidet går före. Jag kör rätt mycket stakning och min tanke är att de här ska funka som mitt enda par för minusgrader.

IMG-20190309-202807.jpg

IMG-20190309-202824.jpg

Kneuman

Kneuman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 10 inlägg

Fick mina ovan nämnda Redline uppmätta och medan Madshus Empower-appen sa 2,22 HBW gav Eiker ett värde på 1,5. Ganska stor skillnad!

Skrev upp FBW också - trodde jag - men blev visst rappakalja på telefonen :wacko:

Passade också på att se över pälsen i butiken och den hade i princip tryckts ihop och lagt sig platt - fick ta i ganska mycket för att ens rugga upp den igen. Ser mycket bättre ut efter rengöringen så jag kan förstå att det var svårt med fästet mot slutet av ÖS men funderar ändå över att fästet var så dåligt i början, tänker att pälsen inte borde bli sån efter kilometern fram till första backen.

Fick även mina Fischer Carbonlite Classic Plus uppmätta och värdena på det paret kan vara en anledning till att jag upplevde så stor skillnad när jag fick de nya:

HBW 0,85

FBW 0,3

Carl A

Carl A

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 125 inlägg

Vikis; ser väl ut som rätt långa hyffsat jämna fina glidzoner. kallföre, om än kanske ej extrem, skulle jag tro.

hyffsat, men ej jättemkt, höga på såväl hel som halv, så så jätteförsiktig med burkvallan behöver man nog ej vara.

kodAG; 205 e 210 är skit samma, fullständigt. - iaf så länge du inte tänkt ha dem till att peta ned spindelnät från taket och det saknas 4 cm på 205 -  paret. - tyvärr får jag ej fram bilderna (nervös server på jobbet)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar