Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Nä jag ska genast ta bort "det perfekta paret" för det var inte det jag ville få fram. STÖÖN! Har du inte spannprovare i din butik?

Jag är med... Du vill ha ett optimalt par... Men jag är säker på att alla dina skidor inte går dåligt i alla fören.. Tror du väljer fel och/eller gör fel om du har dåliga skidor alla skidorna...

 

Men förstår väl också att du gärna vill köpa "det perfekta paret" och gärna vill köpa ett par till! :-)

 

Hållet med om att det ofta är dåligt uppmärkt i butik...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

He he.... Det är väl möjligen det att få sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra (dvs konditionen i det exakta nuet), mod att förändra det jag kan (konditionen innan nästa års Vasalopp och att få till skidval, glidytor och valla bättre än året före) och förstånd att inse skillnaden....

 

Det får vara grunden... Men sen är det att fixa till ett helt program.... Finns nog inte än... Ett enstegs finns.... Nämligen att fråga frun

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jag som många av er har genom åren handlat på mig skidor så jag kan tapetsera väggarna med dem och jag behöver inte ett enda par till för att komma ut i spåret, men eftersom de flesta par jag äger, för att inte säga alla, har visat sig vara mer eller mindre dåliga så fortgår jakten på nya par. Det betyder att jag nu endast vill ha det perfekta paret, inget annat halvdant.

 

 

Lite så har det varit genom åren för mig vad gäller skateskidor. Ända sedan jag startade upp skateåkning på mina Elan Hitec grå har jag väntat på "det perfekta paret", inte glidmässigt men åkmässigt dvs ett par skateskidor som man kan ställa sig på och bara åka iväg med perfekt balans i de flesta fören. Jag har även experimenterat en del med att göra om klassiska skidor till skate, men det funkade inte så bra. Troligen är det så att den perfekta skateskidan för mig inte existerar och är det riktigt isigt o spårigt kan jag ju alltid ta till mina gamla Elan. De märken jag testat är Elan, Germina, Kneizzl, Fischer, Kahru, Rossignol, bara Atomic, Salomon och Peltonen återstår samt något udda märke som Slegar och Trab.

Link to comment
Share on other sites

I ljuset av spannmätning med Eikermätare så förstår jag varför jag inte varit nöjd. Jag har spannmätt gamla skidor och vilket skit de har prånglat på en. Bakspann, dåliga höjder och väldigt ojämna par. Man kan bara skratta åt eländet :)

 

Men jag säger det igen. Sporthandlare märk upp era skidors slutspann i kg sen får vi räkna ut vilket procent det motsvarar av vår vikt.

Fatta vad bra att internetshoppa rea-skidor och man kan se vilka slutspann som finns på lager istället för skidlängder.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hur är utvecklingen för spannkurvorna på de olika skidmärkena ! Vilka förändringar sker ifrån år till år ?

Mitt eget antagande är att fästet blir bättre och bärigheten också - Detta kan bero på nya och bättre material !! Vet inte om 2 sista meningar är riktiga . Är det någon där ute som vet  ???

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
”Väger 65kg..Så en ok kallföres skida men för låg vallazon för flera lager valla? Har jag tolkat det någorlunda rätt? [emoji51]”

 

0,27 är inte farligt lågt. Hört om vassa åkare som ligger lägre än så på helvikt.

Att rymma 4-5 tunna lager är nog inga problem. Å nötningen brukar inte vara så tuff i kallföre.

Vill du ha en kallföresskida så kan den skidan vara kanon!

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
post-19979-0-47731800-1541493462_thumb.jpg

Hej,

Skulle gärna ta emot lite input på dessa skidor jag beställde från nätet. Osäker vilka värden man ska ha när det gäller skinskidor. Det är atomic skintec C7. Jag väger 84kilo och är 193cm lång. Jag är en medelgod motionär som åker ca 30 mil per år.

post-19979-0-47731800-1541493462_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

håller med i stort. Jag föredrar att trycka ihop skidorna med tving till dubbel halvvikt och kolla på "det hela" - alternativt tex med  eikermätare e motsvarande mot en plan yta och kolla skida för skida hur det ser ut "i realiteten"

 

trycker man skidorna mot varandra får man ju skidornas "sammantagna" spann o tryckszoner på glidytorna. Har de parat skidorna bra så är det ju helt ok, men...

Link to comment
Share on other sites

Med skiselektor ser man det mesta på skärmen när man gjort en analys. Finns ingen annan spannmätare som ger dig så mycket info. Men du skall kunna tolka det också. Det kan verkligen inte alla.

Väldigt ofta lägger folk ut bilder på en enkel etikett som inte visar särskilt mycket. Den senaste som är utlagd för skinskidan t.ex

På den står det 86 kg +/- 5 kg, det ör något man använder i butiken för att sortera in skidor påmskidvöggen, den är mätt till ett speciellt mått på halvvikt. Och det måttet är olika inflika butiker beroende på vad dom tror på eller vilken typ av kund man tror skall ha skidan.

Det är alltså bara en hjälp i första sorteringen och ja den visar såklart en del, men inte alls. Sen mäter man skidan för den unika kunden och kan då se mer saker.

En annan etikett som man ofta skriver ut när man valt skidan visar en soannkurva ja, men inte undersöka om på skärmen, men den visar vallazonerna, vilket ör det viktiga på den etiketten. Men det går inte analysera vad det är för skida på den bilden, för man vet ju inte på vilken vikt den är testad.

Men om ni har en seriös handlare kan han såklart förklara mer.

Själv har jag mätt tusentals skidor, haft en skiselector i 7 år nu. Och då har man lärt signat kurvors er olika ut från olika fabrikat och okikanårsmldeller. Så man måste ha koll på det också.

Men jag som är erfaren på mäta skidor och duktig på maskinen kan bara se vissa delar infon bilder ni lägger ut. Men det är ju spännande att vissa härnpåmforum som inte jobbar med skidornkan se så otroligt mycket mer

 

Ursäkta om det är felstavningar eller dylikt, små bokstäver på mobilen

Link to comment
Share on other sites

Som kund måste man lita på att skidsäljaren kan tolka den information som kommer fram från mätningen i skiselectorn och  att man ger säljaren en ärlig information om sin åkkapacitet, Befinner man sig fysiskt i affären kan man själv kolla lite på en del skidpar för att se om de har ett spann, som man gillar och sen kan säljaren testa dem i skiselectorn. En relevant fråga i det här sammanhanget är om skiselectorn kan få fram en tydlig information om tryckpunkterna eller om det finns möjlighet till ett manuellt test av glidytorna. När jag gjorde testet lades skidorna på en stålkonstruktion med två balkar och jag fick ställa mig på skidorna. Sen drog säljaren ett bladmått (? tjocklek) under glidytorna och vissa partier gick det tungt och vissa partier gick det lätt. De partier som gick tungt tolkade jag som att det var tryckpunkterna, men jag har inga kunskaper om hur dessa tryckpunkter skall vara fördelade och se ut.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...