Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Är säkert en - precis som det står - skidtyp violett! Tryckzonerna finns utläsbara om man har en kurva eller om du klämmer ihop skidorna o håller dem mot en lampa, men Nanosonic brukar nog vara allround eller åt klisterhållet till rätt ofta har jag tyckt. Detta är kanske då gissningsvis en allround nollföresskida även när det gäller tryckzonerna!
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Hej igen,

tänkte fynda ett par skidor men jag misstänker att dessa kanske är på snudden för låga på fullvikt. Vad säger experterna?

 

Bad om en kall->all-round skida som skulle funka bra i torrare snö.

 

http://forumbilder.se/DBTBP/redline-205.jpg

 

Tack på förhand! :)

Edited by Kakert
Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

tänkte fynda ett par skidor men jag misstänker att dessa kanske är på snudden för låga på fullvikt. Vad säger experterna?

 

Bad om en kall->all-round skida som skulle funka bra i torrare snö.

 

http://forumbilder.se/DBTBP/redline-205.jpg

 

Tack på förhand! :)

Kort tryckzon bak på halvvikt = inte bra för glidet i torr strukturlös snö! (för lite vattenfilm och för ojämnt tryck på snön, bak inte minst). På tryckzonerna är de allround. Nästan klister. Men på höjden på spannet är de kallvalla.

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Hej igen' date='

tänkte fynda ett par skidor men jag misstänker att dessa kanske är på snudden för låga på fullvikt. Vad säger experterna?

 

Bad om en kall->all-round skida som skulle funka bra i torrare snö.

 

http://forumbilder.se/DBTBP/redline-205.jpg

 

Tack på förhand! :)[/quote']

Kort tryckzon bak på halvvikt = inte bra för glidet i torr strukturlös snö! (för lite vattenfilm och för ojämnt tryck på snön, bak inte minst). På tryckzonerna är de allround. Nästan klister. Men på höjden på spannet är de kallvalla.

Vad skulle du klassa denna skidan till? Tack igen snövinter, uppskattas!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

Ja alltså som jag skrev: På tryckzonerna allround nästan åt klisterhållet till. Dock låga som kallföresskidor i spannet alltså. Men de kan säkert gå fint i många fören o om du inte vallar för tjockt o långt med klister eller kletig valla. Men de är i glidzonerna inte för torrföre som förra årets Vasa och i fästvallazonen är de inte för särskilt kletig valla. Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Ja alltså som jag skrev: På tryckzonerna allround nästan åt klisterhållet till. Dock låga som kallföresskidor i spannet alltså. Men de kan säkert gå fint i många fören o om du inte vallar för tjockt o långt med klister eller kletig valla. Men de är i glidzonerna inte för torrföre som förra årets Vasa och i fästvallazonen är de inte för särskilt kletig valla.

Oj, jag läste ditt första svar för slarvigt, ursäkta. Åter igen, tack för ditt svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej.

Vill ej förstöra denna tråd med frågor som kanske redan har tagits upp men jag har inte lyckats hitta de jag söker å då har jag ändå plöjt igenom många sidor :) .

 

När man mäter slutspannet med bladmått, var mäter man det på spannkurvan. Högsta punkt? Bp? Eller där man sätter tryck? (7cm bakom bp)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag har en fråga, köpte ett par nya Rossignol Xium C2 nu efter VL från Skistart som jag gillar. Jag var ute efter en allround-skida.

så här ser måtten ut med Eikermätare:

 

HBW: 1,66

FBW: 0,39

Flex: 59%

 

Det verkar väl ok men när jag trycker ihop skidorna får jag väldigt mycket "spret" framåt på dem, kanske så det bara är ca 15-20 cm som glidyta. Blir lite lätt nojjig över det eftersom man inte kan köra nu... Någon som kan uttala sig om det?

 

Jag jämförde med mina Atomic och Salomon EQ10 och de spretar inte alls lika mkt.

Link to comment
Share on other sites

Ok, måste kolla hemma. Det med "dubbelt" hade jag inte tänkt på...

Kanske är kortare än kortare än 15-20 cm, jag reagerade på att det känns som väldigt mkt spret iaf, kanske bara är 10-15 cm, ska kolla!

 

Vad menar du med "hyfsat" höga på halvvikt? Passar de som allround eller är det mer kallföres? Korta glidzoner talar väl mot kallföreskida?

Link to comment
Share on other sites

Ok, måste kolla hemma. Det med "dubbelt" hade jag inte tänkt på...

Kanske är kortare än kortare än 15-20 cm, jag reagerade på att det känns som väldigt mkt spret iaf, kanske bara är 10-15 cm, ska kolla!

 

Vad menar du med "hyfsat" höga på halvvikt? Passar de som allround eller är det mer kallföres? Korta glidzoner talar väl mot kallföreskida?

Så har jag också en liten begynnande teori att nyare Salomon och atomic gått lite sämre i årets blöta långlopp och att det skulle kunna bero på lite mer torrsnöanpassade, förhållandevis långa tryckzoner på sina skidor (som gick väldigt bra under förra säsongen, då sannolikt Coldskidor i de flesta lopp kanske så sett, men jag funderar på om de har långa tryckzoner på sina plusskidor också) ;). Ingen som kommenterat den teorin än i och för sig :)

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

hyffsat höga på halvvikt talar snarare för (klister/)universal - mjuk burk alt täckt klister

 

ren kallföres (långlopp) tror jag man numer säger bör ligga på runt 1,2 - 1,4.

Du menar på helvikt 0,2- 0,4?! Fast det kanske du inte gör i och för si... Halvvikt 1,2-1,4 stämmer väl rätt bra med Cold det med. Annars säger väl helvikt lite mer om karaktären tycker jag....

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

det är nog tämligen långa glidzoner. Har senaste månaden klämt mig genom minst 50 par skidor. Var inte ens en handfull som hade så långa glidzoner.

 

Så glidzonmässigt torde det väl vara en kall/torr-föresskida.

 

Så är det fuktigt får du nog rilla dessa redigt.

 

hur långa är fästzonerna?

 

- hur långt mellan 0,1, 0,2 mm markeringarna osv. (om de är utmärkta)

Link to comment
Share on other sites

Osäker på längd på fästzon men den känns rätt normal, (måste återigen hem och mäta isåfall) skulle väl gissa på ca 30 cm framför foten! Det är kort mellan valla-markeringarna, ca 1,5-2 cm...

 

Det jag önskade mig när jag beställde var en allround-skida men med lite tonvikt åt kallföreshållet!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Hva slags verdier bør det være på zeroski? Jeg kjøpte et par Salomon S-lab på Skistart. Disse ble bestilt fra fabrikken og kontrollmålt av Skistart før de ble sendt. (De øverste på bildet er zero-ski). Det er også målt opp 0,1-0,2-0,3. Rubbsonen ender 5-6cm bak 0,3 foran.

Når jeg klemmer de sammen spriker de, så det virker som de har kortere glisoner enn f.eks. mine Atomic WC Cold (midten på bildet). De har samme myke tupp som klisterskien min (nederst på bildet). Jeg veier ca. 70kg.

 

20141026_183113.jpg

Link to comment
Share on other sites

För länge sedan hade Skiselector länkar till en sida med olika spannkurvor som de kommenterade med sånt som "Skida som aldrig går bra oavsett spår", "bra kallföresskida", osv. Men jag kan inte hitta den nu. Har de tagit bort den, eller jag som inte hittar?

 

(Lite som kommentarerna här, fast mycket mycket mer av samma:   http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article3575663.ece)

Link to comment
Share on other sites

Hej
 
Skiselectorkurvor på mina nya Carbonlite Plus, vill mer än gärna ha kommentarer på vad Tyskarna egentligen skickat åt mig... Enligt dom en "kall/universal, för maraton-parstakningsskida" ?
 
Så ni som kan och vet - kommentera gärna, så får jag se om jag är inne på samma spår... :mellow:

 

http://www.forumbilder.se/DEC60/20141027-185015.jpg

 

http://www.forumbilder.se/DEC60/20141027-184954.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Skiselectorkurvor på mina nya Carbonlite Plus, vill mer än gärna ha kommentarer på vad Tyskarna egentligen skickat åt mig... Enligt dom en "kall/universal, för maraton-parstakningsskida" ?

 

Så ni som kan och vet - kommentera gärna, så får jag se om jag är inne på samma spår... :mellow:

 

 

 

Här kommer lite tankar från en glad amatör:

 

Är väl lite i lägsta laget för en universalskida i alla fall, 0.90 respektive 0.78 på halv vikt (skiljer ju lite mellan skidorna också!) Slutspannet känns väl dock hårt och fint!  Jag skulle väl säga att det är en kallskida på spannhöjderna. Den nedre mätningen ser ju lite lustig ut på den främre glidzonen, en stor dipp på den, det är ju inte optimalt om det stämmer!

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite tankar från en glad amatör:

 

Är väl lite i lägsta laget för en universalskida i alla fall, 0.90 respektive 0.78 på halv vikt (skiljer ju lite mellan skidorna också!) Slutspannet känns väl dock hårt och fint!  Jag skulle väl säga att det är en kallskida på spannhöjderna. Den nedre mätningen ser ju lite lustig ut på den främre glidzonen, en stor dipp på den, det är ju inte optimalt om det stämmer!

Jag håller med om den analysen men tänker som vanligt på hur kalibrering går till på en Skiselector?

Vi pratar ju tiondels millimeter och en relativt mjuk skida som kan böjas med handkraft i centimeterutslag.

Nedre skidan ser lite mindre bra ut i glidzonen fram men å andra sidan så ser mina skidor ut på det viset och de glider normalbra, däremot nästan dubbla spannhöjder (klisterskida).

 

Så jag tror också mer på kallföresskida men som alltid är det praktiken som visar verkligheten. Glidet är alltid svårt att uttala sig om men fästet borde man kunna hitta med dessa spannhöjder.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite tankar från en glad amatör:

 

Är väl lite i lägsta laget för en universalskida i alla fall, 0.90 respektive 0.78 på halv vikt (skiljer ju lite mellan skidorna också!) Slutspannet känns väl dock hårt och fint!  Jag skulle väl säga att det är en kallskida på spannhöjderna. Den nedre mätningen ser ju lite lustig ut på den främre glidzonen, en stor dipp på den, det är ju inte optimalt om det stämmer!

Tack för svaren ! De låga siffrorna på halvvikt oroar mig, beställde faktiskt (trot eller ej en klisterskida! ) och fick detta par på posten:-(

 

Överväger ändå om jag ev. skall behålla dom som rena kallföresskidor? Som sagt halvvikten som gör mig "rädd" !

 

Troligen en reklamation om ingen här på forumet övertygar mig om att dom blir superkallföres-stakskidor :-)

 

Plus skidor som kallföresskidor blir det helt fel ?

 

Hjälp :-):-)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att en Fischer erfaren skidåkare bör svara på detta.

 

Vad för nivå står du på?

Hur erfaren eller duktig skidåkare är du, det spelar roll i bedömningen helt klart.

 

Jag är inte jätteduktig, har eventuellt lämnat nybörjar stadiet. Jag hade krävt betydligt högre spannhöjder på både fullvikt och halvvikt för att få mentalt lugn inför vintern.

Men där finns också frågan om slutspann, vad händer när man går upp på tå?

Mina nuvarande skidor (Atomic)har betydligt högre spann men är inte mer än precis godkända för mig. Inga problem att hitta fäste men kan suga glid ändå.

Som tidigare så säger jag alltid... vi pratar tiondels millimetrar, inget skidspår hamnar på den skalan så allt kommer att komma i kontakt med fästvallan bara lite olika mycket tryck.

För att slippa sådana här diskussioner på ett forum :) så rekommenderar jag att handla i butik och kika och acceptera kurvan/mätingen ibutik istället. Dessutom alltid kul att vara i en bättre skidbutik....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...