Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Jag kanske hamnar lite off nu som tråden dragit iväg som den har men jag pratade med killarna i Fischertältet vid Vasaloppsstarten. Ni vet ca 300 m innan mål

 

Dom sa att steckkodsmärkningen på skidan inte bara talar om vikt, som också står i klartext, utan också spannhöjd. Om jag kommer ihåg rätt har de spannhöjder på mellan 0,8 och 1,8 mm.

 

Uttydningen av streckkoden får inte butiker tillgång till. Det är för att "rädda" butikerna från allt för stort lager om de skulle ha i princip alla längder * alla vikter * alla spannhöjder.

 

Om jag ville ha en specifik spannhöjd rekommenderade de att gå till Runners store vid centralen i Stockhölm, och hitta rätt viktmärkt skida för rätt spannlängd och sedan be dem beställa en skida med den vikten och den spannhöjden man önskar. Då plockar Fischer fram en sådan skida.

 

För mig som åker på strax över 6 h men betraktar mig som van åkare tyckte de att man kunde gå upp till 1.4 mm. Vilket verkar stämma då jag mätt mina Fischer till 1,1 mm och de är väl mjuka som jag ser det.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Stort tack för att du tog dig tid att svara på mina funderingar! :)

Kanske passar Madshus långa spann till mig som är "benåkare"(diagonalade nästan hela ÖS).

Skulle vara kul att testa ett annat märke bara på kul! :)

Varför är Fischer så populära, passar deras spann bra tilll dagens åkning med mycket kraft-stakning?

Har inte Rossignol också hårda spann?

Nog dags att nöta stakåkning om du diagonalar nästan hela VL ;)

 

Att Fischer är populära beror nog på flera faktorer. Till att börja med är det väl det märke som finns i alla butiker, Stadium, Intersport osv och då även i butiker som inte är egentliga längdbutiker (=95% av alla Stadium, Intersport mm). Sedan är det ett märke som har hållit en mycket bra kvalitet under många år, jag kan inte påminna mig att jag stött på någon som haft defekta skidor. Det finns givetvis men de har, menar jag, klarat sig bästa av alla märken sett över tid. Slutligen är det ett märke som syns mycket på toppåkarna och det speglar sig givetivs även i försäljningen.

 

Jo, Ross ska vad jag förstått vara mycket lika Fischer i spannkurva mm. Jag har aldrig haft möjlighet att prova några Ross men det är ett märke som jag gärna skulle vilja prova. Är väl tyvärr inte väl representerade ute i butikerna och då blir urvalet sämmre. Har vad jag förstått varit struligt med representanter i Sverige år från år och det gör ju också att handlare inte är sugna att ta in märket. Men jag hoppas jag kan träffa någon Ross åkare att byta skidor med för ett pass :)

Link to comment
Share on other sites

Var mäter man spannhöjden?

Alltså inte var man lägger pressen på skidan.

Som jag förstått det så mäter man på balanspunkten.

 

Det här är f.ö. mina skidor:

 

Fischer RCS

Vid balanspunkten:

Halv vikt: 1,55mm

Hel vikt: 0,55mm

Fästvallazon 0,1-strecket (från halva hälen): 65 cm

Fästvallazon 0,2/0,3-strecket (från halva hälen): 62 cm

0-zon: 53 cm

 

Jag har mätt upp ovanst med bladmått så har ingen fin kurva att visa :)

 

Jag har inte åkt mer än ett par mil på dessa men vad tycker ni som kan? Är det bra att ha en sån lång 0-zon? Om jag jämför med Skiselectors rekommendationer ser dom ju extremt rejsiga ut och lämpliga för klister. Och jag som vill ha ett par sköna, behagliga skidor för -3 och kallare som har gott om fäste utan att man behöver vara teknikexpert eller benmuskler som en belgian blue......

Vad tror ni om dessa?

Link to comment
Share on other sites

Var mäter man spannhöjden?

Alltså inte var man lägger pressen på skidan.

Som jag förstått det så mäter man på balanspunkten.

 

Det här är f.ö. mina skidor:

 

Fischer RCS

Vid balanspunkten:

Halv vikt: 1' date='55mm

Hel vikt: 0,55mm

Fästvallazon 0,1-strecket (från halva hälen): 65 cm

Fästvallazon 0,2/0,3-strecket (från halva hälen): 62 cm

0-zon: 53 cm

 

Jag har mätt upp ovanst med bladmått så har ingen fin kurva att visa :)

 

Jag har inte åkt mer än ett par mil på dessa men vad tycker ni som kan? Är det bra att ha en sån lång 0-zon? Om jag jämför med Skiselectors rekommendationer ser dom ju extremt rejsiga ut och lämpliga för klister. Och jag som vill ha ett par sköna, behagliga skidor för -3 och kallare som har gott om fäste utan att man behöver vara teknikexpert eller benmuskler som en belgian blue......

Vad tror ni om dessa?[/quote']

Enligt Perry Olsson så SKA man alltid sträva efter att hitta en skida med en fästzon (om man inte bara ska staka) på minst 60cm!?! På hans "föreläsning" för 2v sedan sa han också att glidet påverkas i normalföre av 5-10% glidvalla, 20% struktur/rill och återstående 65-70% att hitta den perfekt anpassade skidan för just den individen i det för stunden rådande föret!

Han pratade ochså fästvalla....Aldrig mindre än 10 lager (väldigt tunna) och det sista lagret läggs på med "vinklad/kantad" villaburk och sen lämnar man denna helt orörd alltså utan att korka ut det! Men han tryckte gång på gång under samtlalet vikten att ha rätt skida med rätt spann anpassad för just DEN individen!

Ett bra spann för en individ kan vara "obrukbart" för en annan och virseversa.

 

Som det skrivits tidigare på denna tråd är det ju det säkrast att kolla spannkrurvan på ett par skidor som man vit fungerar bra för just en själv och vid nyinköp försöka hitta en skida som efterliknar denna :)

Link to comment
Share on other sites

Var mäter man spannhöjden?

Alltså inte var man lägger pressen på skidan.

Som jag förstått det så mäter man på balanspunkten.

 

Det här är f.ö. mina skidor:

 

Fischer RCS

Vid balanspunkten:

Halv vikt: 1' date='55mm

Hel vikt: 0,55mm

Fästvallazon 0,1-strecket (från halva hälen): 65 cm

Fästvallazon 0,2/0,3-strecket (från halva hälen): 62 cm

0-zon: 53 cm

 

Jag har mätt upp ovanst med bladmått så har ingen fin kurva att visa :)

 

Jag har inte åkt mer än ett par mil på dessa men vad tycker ni som kan? Är det bra att ha en sån lång 0-zon? Om jag jämför med Skiselectors rekommendationer ser dom ju extremt rejsiga ut och lämpliga för klister. Och jag som vill ha ett par sköna, behagliga skidor för -3 och kallare som har gott om fäste utan att man behöver vara teknikexpert eller benmuskler som en belgian blue......

Vad tror ni om dessa?[/quote']

Enligt Perry Olsson så SKA man alltid sträva efter att hitta en skida med en fästzon (om man inte bara ska staka) på minst 60cm!?! På hans "föreläsning" för 2v sedan sa han också att glidet påverkas i normalföre av 5-10% glidvalla, 20% struktur/rill och återstående 65-70% att hitta den perfekt anpassade skidan för just den individen i det för stunden rådande föret!

Han pratade ochså fästvalla....Aldrig mindre än 10 lager (väldigt tunna) och det sista lagret läggs på med "vinklad/kantad" villaburk och sen lämnar man denna helt orörd alltså utan att korka ut det! Men han tryckte gång på gång under samtlalet vikten att ha rätt skida med rätt spann anpassad för just DEN individen!

Ett bra spann för en individ kan vara "obrukbart" för en annan och virseversa.

 

Som det skrivits tidigare på denna tråd är det ju det säkrast att kolla spannkrurvan på ett par skidor som man vit fungerar bra för just en själv och vid nyinköp försöka hitta en skida som efterliknar denna :)

Vad menar han med kantad/vinklad burk?

Link to comment
Share on other sites

Enligt Perry Olsson så SKA man alltid sträva efter att hitta en skida med en fästzon (om man inte bara ska staka) på minst 60cm!?! På hans "föreläsning" för 2v sedan sa han också att glidet påverkas i normalföre av 5-10% glidvalla, 20% struktur/rill och återstående 65-70% att hitta den perfekt anpassade skidan för just den individen i det för stunden rådande föret!

Han pratade ochså fästvalla....Aldrig mindre än 10 lager (väldigt tunna) och det sista lagret läggs på med "vinklad/kantad" villaburk och sen lämnar man denna helt orörd alltså utan att korka ut det! Men han tryckte gång på gång under samtlalet vikten att ha rätt skida med rätt spann anpassad för just DEN individen!

Ett bra spann för en individ kan vara "obrukbart" för en annan och virseversa.

 

Som det skrivits tidigare på denna tråd är det ju det säkrast att kolla spannkrurvan på ett par skidor som man vit fungerar bra för just en själv och vid nyinköp försöka hitta en skida som efterliknar denna :)

Vore intressant att få veta hur han genom tester kommit fram till dessa siffror ;)

 

Köper resonemanget att det specifika skidparet är den enskillt största faktorn vad gäller både fäste och glid. Om det sedan är 70% eller 74, 68, 82 eller 89% är ju döljt i dunkel.

Det jag inte köper är minst 60cm fästzon och minst 10 lager burkvalla. Har nog aldrig i mitt hela skidliv lagt 10 lager burkvall. Har iofs inte varit i närheten av att vinna stortävlingar men ändå.

 

Nu tror jag ng inte att Perry Olsson menar detta med så exakta siffror utan talar mer om någon form av "normaltillstånd". Jag vill fortfarande mena att din åkstil har inverkan på hur spannet ska se ut, att antalet vallalager varierar och, liksom Perry, att det enskillda paret är den absolut viktigaste faktorn för glid och fäste.

Link to comment
Share on other sites

Pölder har kommenterat på sin blogg :)

 

Pölders blogg

 

Fått veta av Tony att det inte är som jag fått för mig att Ross och Fischer har liknande spannkurvor. Sedan verkar Fischers spann för denna säsong skilja sig mot tidigare vad gäller slutspannet. Kanske dags för en fika med Tony, men han har har väl inte tid nu när säsongen dragit igång?

Link to comment
Share on other sites

Enligt Perry Olsson så SKA man alltid sträva efter att hitta en skida med en fästzon (om man inte bara ska staka) på minst 60cm!?! På hans "föreläsning" för 2v sedan sa han också att glidet påverkas i normalföre av 5-10% glidvalla' date=' 20% struktur/rill och återstående 65-70% att hitta den perfekt anpassade skidan för just den individen i det för stunden rådande föret!

Han pratade ochså fästvalla....Aldrig mindre än 10 lager (väldigt tunna) och det sista lagret läggs på med "vinklad/kantad" villaburk och sen lämnar man denna helt orörd alltså utan att korka ut det! Men han tryckte gång på gång under samtlalet vikten att ha rätt skida med rätt spann anpassad för just DEN individen!

Ett bra spann för en individ kan vara "obrukbart" för en annan och virseversa.

 

Som det skrivits tidigare på denna tråd är det ju det säkrast att kolla spannkrurvan på ett par skidor som man vit fungerar bra för just en själv och vid nyinköp försöka hitta en skida som efterliknar denna :)[/quote']

Vore intressant att få veta hur han genom tester kommit fram till dessa siffror ;)

 

Köper resonemanget att det specifika skidparet är den enskillt största faktorn vad gäller både fäste och glid. Om det sedan är 70% eller 74, 68, 82 eller 89% är ju döljt i dunkel.

Det jag inte köper är minst 60cm fästzon och minst 10 lager burkvalla. Har nog aldrig i mitt hela skidliv lagt 10 lager burkvall. Har iofs inte varit i närheten av att vinna stortävlingar men ändå.

 

Nu tror jag ng inte att Perry Olsson menar detta med så exakta siffror utan talar mer om någon form av "normaltillstånd". Jag vill fortfarande mena att din åkstil har inverkan på hur spannet ska se ut, att antalet vallalager varierar och, liksom Perry, att det enskillda paret är den absolut viktigaste faktorn för glid och fäste.

Ja % sifrorna är nog inte beräknade utan bara något som Perry uppskattade! Han menade att med kortare fästzon än 60cm är det mycket svårt att få "bergfäste" utan de flästa som kör med kort vallazon måste gå på en eller två burkar "varmare" valla än vad som hade varit möjligt med ett längre spann och detta är en vanlig "glidbromsare" hos väldigt många! JO han sa faktiskt att han lade 10 tunna lager eller fler åt samtliga i sin trupp....hellre det med "rätt" valla än 4-5 lager med en för varm burk (kletig) som bromsar/suger! Jag har inte tänkt och heller inte vallat efter dessa principer men jag köper hans förklaring och resonemang med hull och hår....sunt förnuft :)

Edited by Sniperolsson
Link to comment
Share on other sites

Men en spannhöjd av mer än 1,0 vid fullvikt?

Det låter extremt?

Så har jag på min klisterskidor iaf kan dra 1mm bladmått när jag står på ett ben på skidan en bit. ca 1.9-2mm höga på halva vikten alltså när man står på båda skidorna. Det är ordentligt spann för klister.

på allroundskidor burk brukar jag ligga på ca 1.6-1.7 halvvikt. Dessa skidor är inga skidor som är fina att åka uppför på utan vad jag kallar långloppsskidor dvs fina att staka på :-)

Link to comment
Share on other sites

Stort tack för att du tog dig tid att svara på mina funderingar! :)

Kanske passar Madshus långa spann till mig som är "benåkare"(diagonalade nästan hela ÖS).

Skulle vara kul att testa ett annat märke bara på kul! :)

Varför är Fischer så populära' date=' passar deras spann bra tilll dagens åkning med mycket kraft-stakning?

Har inte Rossignol också hårda spann?[/quote']

Nog dags att nöta stakåkning om du diagonalar nästan hela VL ;)

 

Att Fischer är populära beror nog på flera faktorer. Till att börja med är det väl det märke som finns i alla butiker, Stadium, Intersport osv och då även i butiker som inte är egentliga längdbutiker (=95% av alla Stadium, Intersport mm). Sedan är det ett märke som har hållit en mycket bra kvalitet under många år, jag kan inte påminna mig att jag stött på någon som haft defekta skidor. Det finns givetvis men de har, menar jag, klarat sig bästa av alla märken sett över tid. Slutligen är det ett märke som syns mycket på toppåkarna och det speglar sig givetivs även i försäljningen.

 

Jo, Ross ska vad jag förstått vara mycket lika Fischer i spannkurva mm. Jag har aldrig haft möjlighet att prova några Ross men det är ett märke som jag gärna skulle vilja prova. Är väl tyvärr inte väl representerade ute i butikerna och då blir urvalet sämmre. Har vad jag förstått varit struligt med representanter i Sverige år från år och det gör ju också att handlare inte är sugna att ta in märket. Men jag hoppas jag kan träffa någon Ross åkare att byta skidor med för ett pass :)

Ja, jag vet att jag måste staka mer! ;)

Diagonalade mig runt ÖS för första gången förra året på 8.33. Bland det roligaste jag gjort i mitt liv! :)

Lite smånöjd med 57 min upp till Smågan, både som löpare och skidåkare är jag bättre uppför än på slätt.

Ursäkta trådkap, nu åter till intressanta spannkurvor!

Link to comment
Share on other sites

Men en spannhöjd av mer än 1' date='0 vid fullvikt?

Det låter extremt?[/quote']

Så har jag på min klisterskidor iaf kan dra 1mm bladmått när jag står på ett ben på skidan en bit. ca 1.9-2mm höga på halva vikten alltså när man står på båda skidorna. Det är ordentligt spann för klister.

på allroundskidor burk brukar jag ligga på ca 1.6-1.7 halvvikt. Dessa skidor är inga skidor som är fina att åka uppför på utan vad jag kallar långloppsskidor dvs fina att staka på :-)

Har du andra skidor för kuperade lopp?

Link to comment
Share on other sites

Men en spannhöjd av mer än 1' date='0 vid fullvikt?

Det låter extremt?[/quote']

Så har jag på min klisterskidor iaf kan dra 1mm bladmått när jag står på ett ben på skidan en bit. ca 1.9-2mm höga på halva vikten alltså när man står på båda skidorna. Det är ordentligt spann för klister.

på allroundskidor burk brukar jag ligga på ca 1.6-1.7 halvvikt. Dessa skidor är inga skidor som är fina att åka uppför på utan vad jag kallar långloppsskidor dvs fina att staka på :-)

Har du andra skidor för kuperade lopp?

jag har mjukare skidor oxå som sköna att åka på i branta elljusspårsbackar men dom funkar dåligt på långlopp och vasaloppet, fina att åka ett kuperat elljusspår med = ett he...te att åka med när det är mest platt och flacka backar, suger glid hur man än fästvallar...

 

ska man åka fort på långlopp måste man pruta på bergsfästet och ha lite höjd på spannen så inte fästet ligger i när man stakar

Link to comment
Share on other sites

Så har jag på min klisterskidor iaf kan dra 1mm bladmått när jag står på ett ben på skidan en bit. ca 1.9-2mm höga på halva vikten alltså när man står på båda skidorna. Det är ordentligt spann för klister.

på allroundskidor burk brukar jag ligga på ca 1.6-1.7 halvvikt. Dessa skidor är inga skidor som är fina att åka uppför på utan vad jag kallar långloppsskidor dvs fina att staka på :-)

Har du andra skidor för kuperade lopp?

jag har mjukare skidor oxå som sköna att åka på i branta elljusspårsbackar men dom funkar dåligt på långlopp och vasaloppet' date=' fina att åka ett kuperat elljusspår med = ett he...te att åka med när det är mest platt och flacka backar, suger glid hur man än fästvallar...

 

ska man åka fort på långlopp måste man pruta på bergsfästet och ha lite höjd på spannen så inte fästet ligger i när man stakar[/quote']

Hur känns det i åkningen om man har för höga spann?

Link to comment
Share on other sites

Fler funderingar:

Är spannet viktigare än vallningen/prepareringen?

 

Lite trådkap;

nick, har de flesta bättre skidåkare speciella "Vasalopps-skidor" på grund av Vasans speciella karaktär (långt och flackt)?

viktigt ja. vad som är viktigast kan säkert diskuteras i oändlighet.

Man kan inte ha samma skidor på ett wc-lopp som ett flackt långlopp. högre och hårdare spann på långlopp.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...