Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

Apelsin: Med ett dåligt spann kan du aldrig få bra skidor oavsett vallning. Med ett bra spann går skidorna hyfsat även med sämre vallning. Samtidigt måste jag vända mig mot din jämförelse - den är ju poänglös. Spannet är ju vad det är men vallan kan du enkelt ändra. Du kommer ju aldrig hamna i situationen att du väljer mellan dessa två, eller? 'Jag tar skidorna med skitspannet idag å vallar som en kung istället!' eller 'Jag tar det fina spannet å lägger på skiitvalla!' :)
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Apelsin: Med ett dåligt spann kan du aldrig få bra skidor oavsett vallning. Med ett bra spann går skidorna hyfsat även med sämre vallning. Samtidigt måste jag vända mig mot din jämförelse - den är ju poänglös. Spannet är ju vad det är men vallan kan du enkelt ändra. Du kommer ju aldrig hamna i situationen att du väljer mellan dessa två, eller? 'Jag tar skidorna med skitspannet idag å vallar som en kung istället!' eller 'Jag tar det fina spannet å lägger på skiitvalla!' :)

Jag inser detta. Och ber om ursäkt för en dum fråga.

Men jag kommer ju från ridsporten där det som exempel i grenen hoppning brukar sägas "70% häst, 30% ryttare" när vi pratar om att nå framgång på högre nivå. Det vill säga-en faktor överväger klart.

Tänkte att det kanske fanns något liknande i fråga om skidor.

Link to comment
Share on other sites

Dum fråga vet jag inte - sådana finns det ont om! Inte riktigt samma sak som inom hästsport dock - både ryttare/kusk och hästen kan ju tränas medans en spannkurva är ju vad den är.

 

Jämför kanske med en sadel istället - den perfekta sadeln för en islänning kanske är helt kass för en arab. Samtidigt skall den ju dessutom passa ryttaren och disciplinen . Skall du rida 12 mil distans vill du kanske inte ha en utpräglad hoppsadel osv.

 

Sökanden efter den perfekta spannkurvan är väl skidåkarens förbannelse :)

Link to comment
Share on other sites

Dum fråga vet jag inte - sådana finns det ont om! Inte riktigt samma sak som inom hästsport dock - både ryttare/kusk och hästen kan ju tränas medans en spannkurva är ju vad den är.

 

Jämför kanske med en sadel istället - den perfekta sadeln för en islänning kanske är helt kass för en arab. Samtidigt skall den ju dessutom passa ryttaren och disciplinen . Skall du rida 12 mil distans vill du kanske inte ha en utpräglad hoppsadel osv.

 

Sökanden efter den perfekta spannkurvan är väl skidåkarens förbannelse :)

Ja, det gäller att inte fastna i sadelträsket! ;)

Eller spannkurveträsket för den delen...

apelsin/full fart i korta stigläder är bäst.

Link to comment
Share on other sites

Har du andra skidor för kuperade lopp?

jag har mjukare skidor oxå som sköna att åka på i branta elljusspårsbackar men dom funkar dåligt på långlopp och vasaloppet' date=' fina att åka ett kuperat elljusspår med = ett he...te att åka med när det är mest platt och flacka backar, suger glid hur man än fästvallar...

 

ska man åka fort på långlopp måste man pruta på bergsfästet och ha lite höjd på spannen så inte fästet ligger i när man stakar[/quote']

Hur känns det i åkningen om man har för höga spann?

bakhalt

Link to comment
Share on other sites

Lite imponerande att Vasa vallar så kort med det spannet, som ju ser hårt ut från början?

:)

Inte så imponerande tyvärr... :(

 

Var tvungen att kolla detta så har byggt mig en enklare "spannmätare" nu.

1,0-1,05 mm ganska exakt är vad jag får högsta punkten till med 39 kg tryck 13 cm bakom balanspunkten.

 

De har varit väldigt lätta att få fäste på så inte förvånande direkt, om jag nu fått till det hela rätt.

Vore intressant att dra de i en Skiselector en gång till, har dock tillgång till en riktig spannmätare (köpt) så får nog göra det också i brist på Skiselectorn...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Var mäter man spannhöjden?

Alltså inte var man lägger pressen på skidan.

Som jag förstått det så mäter man på balanspunkten.

Så här skriver "han som har koll":

X...man mäter inte höjder från jämvikten

 

Men han skriver inte var man mäter. :/

Då man lägger på halva vikten på skidan skall man mäta 8 cm bakom balanspunkten!

Då man lägger på hela vikten på skidan så mäter man 15 cm bakom balanspunkten!

Link to comment
Share on other sites

Som jag förstått det så mäter man på balanspunkten.

Så här skriver "han som har koll":

X...man mäter inte höjder från jämvikten

 

Men han skriver inte var man mäter. :/

Då man lägger på halva vikten på skidan skall man mäta 8 cm bakom balanspunkten!

Då man lägger på hela vikten på skidan så mäter man 15 cm bakom balanspunkten!

Då hade jag haft ännu lägre spann, mätte det som högst och det var ungefär någon centimeter framför balanspunkten.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Vad händer med spannet om du belastar skidorna med full vikt 7 cm bakom balanspunkten?

 

Om du har möjlighet skulle jag vilja se data för flera vikter och med belastningen på olika ställen för att se hur ett skidspann oppförer sig :)

Jag får nog reservera mig mot att det inte är helt korrekt det jag mäter. :)

Ska mäta och återkommer, men ikväll ska jag bort.

Ska även prova flera gånger och flera skidor och se om det verkar rimligt med spannlängder osv.

Link to comment
Share on other sites

With half the body weight applied about 8 cm

behind the balance point (through the ball of the

foot, simulating a forward position) the wax pocket

is defined by the residual camber of the ski.

At this stage the height of the pocket can be

measured and marked. This provides valuable

information for tuning a kick wax application to the

shape of the pocket.

 

For hard wax I generally look for a pocket between

0.3 and 0.7mm high. I recommend waxing from the

0.2mm mark at the back of the pocket, forward to

the 0.1mm mark at the front of the pocket. If the

marks at the front of the pocket are clustered close

together it suggests that the pocket ends quickly

with very little taper and it's probably not necessary

to taper the thickness of the wax application. If the

marks are far apart, it may be a good idea to add

additional layers under the 0.2 and 0.3mm zones

while keeping the wax thin where the pocket is

thin. Many people have very good luck simply

waxing by the numbers, exactly as they appear on

the ski after marking.

For Klister I recommend waxing the 0.3mm pocket

with a thin layer and I mark the 0.5mm pocket as a

cushion zone where additional thickness can be

applied as necessary. Ideally a specific Klister ski

will have a camber height of over 0.75mm

 

With full body weight applied 15cm behind the

balance point (simulating a balanced, neutral

gliding position) the forward part of the pocket

should remain open. The height of the pocket will

generally be much diminished and the pocket will

close further forward under the foot.

If the forward margin of the pocket opens up

significantly beyond the 0.1 mark it suggests that

the ski is well suited to soft snow and to

lengthened wax applications forward of the halfweight

pocket. If the pocket is closed significantly

behind the 0.1mm mark it suggests that the ski

may require some shortening of the zone for

optimal speed.

 

With full body weight applied in a forward position

the pocket should close completely and should

bear a good margin of the force of the body weight.

It is important to note that a good classic ski will

have very different characteristics depending on

whether it is weighted in a forward (pocket closed)

or neutral (pocket open) position.

 

It is not uncommon for there to be a short zone of

residual camber open in the pocket even with full

weight applied in a forward position. Some skis are

designed this way and some skiers actually prefer

this. In general it is not desirable. The exceptions

are specific "hard track" skis or klister skis. Also,

Fischer's 812 construction skis usually have this

residual camber (it's built in as a design feature to

optimize the speed of the ski). I mark this zone as

an appropriate place to start waxing with a slightly

softer cushion layer on days when kick is

questionable.

 

Ett axplock av lite matnyttig information!

 

Hittas även med bilder: http://sites.google.com/site/cnscracers/tech-tips/skiflexforclassicskis

Edited by speedzone
Link to comment
Share on other sites

Så här skriver "han som har koll":

X...man mäter inte höjder från jämvikten

 

Men han skriver inte var man mäter. :/

Då man lägger på halva vikten på skidan skall man mäta 8 cm bakom balanspunkten!

Då man lägger på hela vikten på skidan så mäter man 15 cm bakom balanspunkten!

Då hade jag haft ännu lägre spann' date=' mätte det som högst och det var ungefär någon centimeter framför balanspunkten.[/quote']

Enligt manualen till Ski Selectorn så:

"Default offset för skate är 70 mm respektive 130 för klassiska skidor. Måttet avser avståndet från linjen där kraften anbringas skidan, till skidans balanspunkt."

Vad jag förstått så sker mätningen dels med hel vikt och dels med halv vikt. Ingen justering görs när det gäller var kraften anbringas. Kurvorna säger väl egentligen inget om hur spannet ser ut när det stängs, det borde väl mätas genom att full vikt läggs t ex 70 mm bakom balanspunkten. Eller har jag missat något?

 

http://www.skiselector.com/files/s2719455030094763/Skiselector%20manual%20sv0811.pdf (sid 16)

Link to comment
Share on other sites

Men en spannhöjd av mer än 1' date='0 vid fullvikt?

Det låter extremt?[/quote']

Så har jag på min klisterskidor iaf kan dra 1mm bladmått när jag står på ett ben på skidan en bit. ca 1.9-2mm höga på halva vikten alltså när man står på båda skidorna. Det är ordentligt spann för klister.

på allroundskidor burk brukar jag ligga på ca 1.6-1.7 halvvikt. Dessa skidor är inga skidor som är fina att åka uppför på utan vad jag kallar långloppsskidor dvs fina att staka på :-)

Enligt Skiselectors tabell är 1.0 mm vid fullvikt en extrem skida... 0.60 som klisterskida i deras rekommendation...

 

Nu har jag förstått det som att du är rätt så vass själv, men i vilken liga spelar du i Vasaloppet? För det är väl ett av de där långloppen där dina skidor fungerar bra?

 

Jag trodde mina nya skidor var höga i spannet men nu måste jag säga att jag blir orolig att de är för mjuka igen... fast betydligt hårdare än mina gamla... var är snön så att jag kan prova?

 

Så ser vi ju också fram emot Ribles spannkurvor eftersom de skulle antyda hur Brinks spannkurva ser :)

Kanske också över 1.0 mm i spannhöjd vid fullvikt?

Link to comment
Share on other sites

Så ser vi ju också fram emot Ribles spannkurvor eftersom de skulle antyda hur Brinks spannkurva ser :)

Kanske också över 1.0 mm i spannhöjd vid fullvikt?

Brinks spannkurva la jag upp på sidan 2 i tråden, mest på skoj. Sedan har jag läst tråden utan att egentligen begripa något (inser jag) men när jag tittar på era Skiselector-bilder verkar det som att det inte går att utläsa alla viktiga data från Brink-bilden, eller går det?

 

red:

Här är källan och bilden i större format för ev. utläsning av spannhöjd direkt i grafen.

 

Bild:

http://4.bp.blogspot.com/-KYxLRN3wA6w/TgTZY9_FsiI/AAAAAAAABSc/hMUX0Dsbwlo/s1600/MadshusF08.JPG

 

Källa:

http://addtheinches.blogspot.com/

Edited by Bettega
Link to comment
Share on other sites

Du kan nog inte göra det. Det är 3 kurvor varav det är svårt att se vilken som är vilken av två av dem. Den högsta kurvan är också spannet utan belastning och är väl inte spesiellt intressant. Problemet är ju också att den intressanta datan inte blir spesielt tydlig när den storsta delen av skalan tas opp av den mest ointressanta kurvan. Nu kommer jag inte ihåg vilka kurvor som fanns i figuren men det var i alla fall bara en av de två kurvorna som (mest) har diskuteras i denna tråden som visas.

 

Kurvan med trycket är dock intressant att veta tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Lite imponerande att Vasa vallar så kort med det spannet' date=' som ju ser hårt ut från början?

:)[/quote']

Inte så imponerande tyvärr... :(

 

Var tvungen att kolla detta så har byggt mig en enklare "spannmätare" nu.

1,0-1,05 mm ganska exakt är vad jag får högsta punkten till med 39 kg tryck 13 cm bakom balanspunkten.

 

De har varit väldigt lätta att få fäste på så inte förvånande direkt, om jag nu fått till det hela rätt.

Vore intressant att dra de i en Skiselector en gång till, har dock tillgång till en riktig spannmätare (köpt) så får nog göra det också i brist på Skiselectorn...

Spannmätare?

Du får gärna redovisa mer om detta.

En tanke från min sida är ju om Skiselector maskiner är kalibrerade och vilken felmarginal de har? Vi pratar ju oftast om tiondelar av en millimter och även ibland hundradelar... det är inte mycket på en skida som behöver stenslipas för att bli jämn :)

Link to comment
Share on other sites

Så ser vi ju också fram emot Ribles spannkurvor eftersom de skulle antyda hur Brinks spannkurva ser :)

Kanske också över 1.0 mm i spannhöjd vid fullvikt?

Brinks spannkurva la jag upp på sidan 2 i tråden' date=' mest på skoj. Sedan har jag läst tråden utan att egentligen begripa något (inser jag) men när jag tittar på era Skiselector-bilder verkar det som att det inte går att utläsa alla viktiga data från Brink-bilden, eller går det?

 

red:

Här är källan och bilden i större format för ev. utläsning av spannhöjd direkt i grafen.

 

Bild:

http://4.bp.blogspot.com/-KYxLRN3wA6w/TgTZY9_FsiI/AAAAAAAABSc/hMUX0Dsbwlo/s1600/MadshusF08.JPG

 

Källa:

http://addtheinches.blogspot.com/[/quote']

Det som kan jämföras med skielector-resultaten är väl mittkurvan och mätdata kopplat tilll den: halv vikt med 8 cm offset (stakning upp på tå?): spannhöjd 0.91 och långt spann. 28 cm bakåt och 40 cm framåt.

Link to comment
Share on other sites

Spannmätare?

Du får gärna redovisa mer om detta.

En tanke från min sida är ju om Skiselector maskiner är kalibrerade och vilken felmarginal de har? Vi pratar ju oftast om tiondelar av en millimter och även ibland hundradelar... det är inte mycket på en skida som behöver stenslipas för att bli jämn :)

Har du ingen spannmätare? ;)

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=2010

 

http://img545.imageshack.us/img545/7347/skidforumspann.jpg

 

Det är väldig skillnad på tiondelar när man provar med bladmått, får dubbla för att det är båda skidorna. Men hundradelar blir nog svårare...

 

Apropå Brink så är det väl snarast så att han är den som gått Vasaloppet med benen och haft bra fäste hela vägen - lite mot alla teorier ;) - medan de andra (Ahrlin, Rezac) vrålstakar och Aukland någonstans mittemellan.

Har man halvdåligt fäste (långloppsvallat) är det väl nästan att man får diagonala eller frånsparka där det är lite halvbrant för att avlasta/vila musklerna medans om det är helbrant måste man staka ändå.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Vad händer med spannet om du belastar skidorna med full vikt 7 cm bakom balanspunkten?

 

Om du har möjlighet skulle jag vilja se data för flera vikter och med belastningen på olika ställen för att se hur ett skidspann oppförer sig :)

Rossignol Xium C2

 

20 kg -13cm

 

-13 = 1,4mm

-7 = 1,9mm

0 = 2,3mm

+13 = 2,15mm

 

0,1 = -34 - +44

0,3 = -31 - +41

 

 

40 kg -13cm

 

-13 = 0,35mm

-7 = 0,70mm

0 = 1,0mm

+13 = 0,95mm

 

0,1 = -23 - +41

0,3 = -15 - +37

 

 

60 kg -13cm

 

-13 = 0,05mm

-7 = 0,30mm

0 = 0,60mm

+13 = 0,55mm

 

0,1 = -11 - +39

0,3 = -8 - +32

 

 

80 kg -13cm

 

-13 = 0 (-11 = 0,05mm)

-7 = 0,25mm

0 = 0,55mm

+13 = 0,55mm

 

0,1 = -10 - +39

0,3 = -6 - +31

 

80 kg -7cm

 

-3 - +4 = 0,05mm

 

 

Kan man kalla sig skidnörd nu? :D

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...