Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Det här med spannkurvor


staffan andersson

Recommended Posts

  • Replies 1.3k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Har ett par Nanosonic cold, tänkta som kallföresskidor då det är långa glidzoner. Skidorna är utmätta på spannbräda. Har nu satt dem i en eiker och för att komma ner till 0,3 FBW krävdes 120 pannor, 35 kg över min egen vikt. Har däremot lyckas få fäste på dem med tejp i slask och +6 grader utan problem och de gick som spjut med hyfsat grov struktur och 0,9 mm till. Låter det ens rimligt? Att ha dem som kallföres känns rätt avlägset?
Link to comment
Share on other sites

Tankar om dessa?

 

Carbonlite Plus, FA 43

 

Har använt dom till det mesta (7 vasalopp), gått OK men aldrig lyckats särskilt bra i varmare och mjukare före. Glid relativt medåkare tycker jag varit ok/bra i kallföre, men tryckzonerna är inte direkt för det, då vill man ha flackare kurva - eller hur var det? (Belaget har jag på senare år justerat med stålsicklar och riller)

 

Vill komplettera dessa med något nytt.

 

HBW 1.59 

FBW 0.51 

 

 

Så i princip ett klisterspann, och kan i princip inte "stänga" fästzonen. Funkar att få fäste i kallföre, men kan lägga mycket i steget utan att det tar nå glid. Ganska långa fästzoner? 

 

Uppskattar kommentarer :)

 

(skidorna var snarlika)

 

Riktigt långa glidzoner, suger fast i blötföre men borde gå bra i kyla

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Dags att öppna nörderitråden inför säsongen?? Har ett par skins jag inte blir klok på. Peltonen skin pro med mycket spret i toppen. Plockade av skistart. Vid 95 kg har jag värde HBW 2,01, FBW 0,97. Får kanonfäste, nästan oroväckande bra, känns väldigt mjuka i slutspsnnet. Kan trycka ihop skidorna ganska enkelt med bara en hand. Kan man ha så höga värden men mjukt slutspann?
Link to comment
Share on other sites

Dags att öppna nörderitråden inför säsongen?? Har ett par skins jag inte blir klok på. Peltonen skin pro med mycket spret i toppen. Plockade av skistart. Vid 95 kg har jag värde HBW 2,01, FBW 0,97. Får kanonfäste, nästan oroväckande bra, känns väldigt mjuka i slutspsnnet. Kan trycka ihop skidorna ganska enkelt med bara en hand. Kan man ha så höga värden men mjukt slutspann?

Värdena är väldigt lika de jag har på mina Rossignol även de plockade av skistart. Har väldigt bra fäste lätt att få fast men även bra glid. Så jag skulle inte va orolig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...