Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Korrekt glidtest


Stefan Sand

Recommended Posts

Tänkte att jag startar en ny tråd för att diskutera hur man på bästa sätt utför glidtest. Det känns som att vi är många som under kommande vinter vill testa stålsiklade mot slipade, ovallat mot vallat. Men för att få en så seriös jämförelse som möjligt, hur utför man glidtestet?

 

Jag vill mena att man först bör åka ett antal km på det paret/paren man vill testa för att därefter uppsöka lämplig utförslöpa. Väl där är då frågan: Skall man mäta hastigheten eller sträckan som skidan glider? Hur många "glidningar" bör man göra, 10 st? Hur brant och lång bör backen vara?

Link to comment
Share on other sites

Drar upp den här tråden åt dig eftersom ingen har svarat. Har ingen erfarenhet själv men det borde väl fungera att mäta sträckan om det är likadana förutsättningar för båda skidparen. D.v.s. samma person, backe, ställning, startplats, vind osv. Testet bör utföras många gånger och sedan ta något medelresultat. Spelar nog inte så stor roll hur brant backen är bara du får upp tillräckligt med fart för att glida på en lång räksträcka.

 

Vore kul om du kunde göra lite tester och sedan publicera dem här.

Link to comment
Share on other sites

En bra metod att testa skidor på är om du har en träningskompis som helst är ungefär lika lång och tung som dej själv. Så åker ni en slinga med flera spår brevid varandra och mäter glidet mot varann. Efter ett tag kan ni byta skidor, ni kan även byta spår och köra samma slinga igen. Denna metod verkar kanske inte superproffsig eller vetenskaplig, men faktum är att man brukar få rätt bra svar på hur skidorna går. (Ni vet väl själva hur det är när man åker Vasaloppet och står och glider brevid andra). Jag tror detta är bättre än att försöka mäta glidtider och hastigheter. Där själva mätningen nästan aldrig blir 100.
Link to comment
Share on other sites

Hastighet för glidtestet kan vara viktigt. Att göra testet i samma hastighet som man i snitt har under ett lopp. T.ex. så har det inte så stor betydelse att ett par glider väldigt långt alla gånger, utan snarare att den glider långt under den fart som man ska åka i. Ett par som glider snabbt under backens snabba del men som inte glider så långt kan vara bättre att välja en ett par som glider långt, men sakta (Särskilt om tävlingsbanan är kuperad). Många gånger är väl det paret som glider snabbast också det par som glider längst, men långt ifrån alltid.

 

/ Steffe

Link to comment
Share on other sites

Kul att tråden "kom igång"!

 

Misstänker precis som Steffe skriver att hastigheten måste vara intressantare än sträckan man glider. Man bör då finna en backe som ger en hastighet av ca 20 km/h. Problematiken blir ju sedan hur hastigheten skall mätas. Vet att Toko hade ett kit som mätte tiden mellan 2 punkter och det är väl någontig liknande som ska till. Eller man kanske kan få polisen att använda sina j....la laserpistoler på ett bättre sätt :)

 

Det Pilotio säger är också intressant. Då blir det kanske inte helt vetenskapligt men om man gör som han säger så tror jag ändå att man får en rätt klar känlsa av vilka skidor som glider bäst. Det i kombination med glidtester torde ge en klar bild tycker jag.

 

Att antalet glidtest skall vara många, 10-20st kanske ännu mer, måste också vara viktigt. Det är ju ändå en människa som står på sidorna och positionen kan inte bli exakt samma vid varje test. Ju större "urval" ju närmare säkert resultat måste det ju vara.

 

Det svåraste måste till sist bli att hitta ett antal jämförbara skidor. Jag är övertygad om att det enskilda paret har stor inverkan på glidet vilket då måste tas med i beräkningen. Min egen tanke är att använda 2 par Fischer RCS där det ena paret blir sicklat och det andra paret slipat, grundvallat och tävlingsvallat. När man gjort ett antal testdagar gör man om det hela genom att sikla de slipade skidorna och vice versa på de andra. Därefter gör man nya testdagar och ser om resultatet är likvärdigt. Mycket jobb blir det..........

Link to comment
Share on other sites

Det svåraste måste till sist bli att hitta ett antal jämförbara skidor. Jag är övertygad om att det enskilda paret har stor inverkan på glidet vilket då måste tas med i beräkningen. Min egen tanke är att använda 2 par Fischer RCS där det ena paret blir sicklat och det andra paret slipat, grundvallat och tävlingsvallat. När man gjort ett antal testdagar gör man om det hela genom att sikla de slipade skidorna och vice versa på de andra. Därefter gör man nya testdagar och ser om resultatet är likvärdigt. Mycket jobb blir det..........

Glöm inte att man för det enskilda paret vid varje test tillfälle för ska hitta den rätta strukturen för dagen eftersom detta också är viktigare än vad man har under skidan. Detta borde skilja något mellan den vallade skidan och den ovallade. Detta borde bli ganska bra träning 3h upp och ner i en backe. Bara att skaffa sig en slav som kan jobba med skidorna så att man själv hinner åka.

Link to comment
Share on other sites

Om du (Stefan) endast vill testa hur ett par vallade går jämfört med ett par ovallade (sicklade). Så borde väl min metod med att åka brevid en träningskompis vara väl så bra. Jag har själv många gånger ensam försökt göra glidtester i backe. Men det är förban.. svårt att få till det. Dels som du sa, kanske man inte står exakt lika från gång till gång. Sedan ändras ju ständigt vädret, så differenser i föret uppstår. Sedan blir ju spåren mer uppkörda för varje gång. (Om man så bara prövar samma par skidor hela tiden, så märker man att även de glider olika långt från gång till gång).

Men om du och din träningskompis åker brevid varandra (måste finnas dubbelspår) och testar glidet. Välj en 2,5 km slinga eller något. Efter ett varv kan ni byta skidor och efter nästa varv skiftar ni spår. Går då det ena paret ständigt lite bättre oavsett vem som åker på dem och i vilket spår, så har ni nog fått ett svar på frågan! Man ser ju även vilket par som glider iväg bäst i hastighet och även vilket som glider längst.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir inte enkelt och kommer säkert att ta tid. Jag ämnar prova både "åkabredvidvarandra" metoden och rena glidtest i utförslöpa. Läggar man sedan till att man bör åka på varje par ca 5km innan testet görs så går det säkert åt lite tid.......

 

Jag skall införskaffa mig en RS-Riller och tänker rilla skidorna. Efter alla Canyons inlägg är jag övertygad om att rillningen betyder mycket, kanske mer än vallan !?

 

Kuzmin sikeln är beställd så den väntar jag in vilken dag som helst. Då går jag lös på ett par av skidorna så är det fixat innan snön kommer :)

Det andra paret tänkte jag slipa hos Pölder. Han har ju "kingarnas king slip" med kylning och så mycket Hitech att en vanlig dödlig som jag inte förstår ett smack.

 

Visar det sig sedan att siklat glider bättre än slipat/vallat och jag sedan skulle spöa Pölder i glidtestet med mina -91:or så får han väl lägga ner verksamheten................:D

Link to comment
Share on other sites

En bra metod att testa skidor på är om du har en träningskompis som helst är ungefär lika lång och tung som dej själv. Så åker ni en slinga med flera spår brevid varandra och mäter glidet mot varann. Efter ett tag kan ni byta skidor, ni kan även byta spår och köra samma slinga igen. Denna metod verkar kanske inte superproffsig eller vetenskaplig, men faktum är att man brukar få rätt bra svar på hur skidorna går. (Ni vet väl själva hur det är när man åker Vasaloppet och står och glider brevid andra). Jag tror detta är bättre än att försöka mäta glidtider och hastigheter. Där själva mätningen nästan aldrig blir 100.

Mycket intressant tråd.......

 

Håller med pilotio - hans beskrivning ovan är den metod jag skulle rekommendera för skidfartstester.

 

Här kan man få massvis med svar. Har vi 2 personer med bra "skidkänsla" så kan dessa ge mycket plusinformation. Acceleration, åkkänsla, nyper skidorna i uppförskörning, hur släpper skidorna iväg i högfart etc...

 

 

Hade tänkt fråga om ngn var sugen på den stora analysen av hur man testar. Var, hur, när och vilka metoder. Men jag tycker att det mesta kommer fram om man läser inläggen.

Och just det som påpekats av bl a Stefan är mycket viktigt. Vilket hastighetsområde vill jag ha testresultat från?

 

En skida som glider väldigt långt kan - ha just enormt bra fartegenskaper i lågfart. MEN vara helt värdelös när det börjar gå lite fortare.

Link to comment
Share on other sites

Ja, intressant det här med att skidor kan glida långt och ändå vara rätt långsamma. (Och tvärtom). Körde själv på pulver för första gången på Vasan i våras. (Swix FC 7). Jag åkte någonstans mitt i startled 3 och tyckte väl att jag hade ett medelmåttigt glid på skidorna. Men i riktigt branta utförslöporna kändes det som jag fick enorm hastighet. Kunde verkligen blåsa om många andra åkare. Så i hög hastighet gick de riktigt bra, fast i mer normal åkfart gick de medelmåttigt. Mest fördel av den höga hastigheten tyckte jag var om det kom nån liten kneka när man hade farten. Då kunde man med hjälp av farten flyga över den medans andra fick börja staka...
Link to comment
Share on other sites

Välkommen i tråden Canyon!

 

Helt klart är det ju både roligare och lite enklare att utföra "åkabredvidvarandra" upplägget. Intressant kan ju då också vara att se om skillnanden ändras allt efter km tillryggaläggs. Har dessutom klubbkompisar som ligger i samma viktklass som jag själv och dessutom är duktiga och erfarna skidåkare. Det bör med andra ord inte bli ett problem att få till testerna. Man kan dessutom köra "blindtest" där den andre åkaren inte vet om det är vallat eller siklat som han åker på. Desstuom finns 2,5 km elljusspår med dubbelspår att tillgå. Bara att köra med andra ord :)

 

Just att få högfarten på skidorna är intressant. Tänker man tillbaka på de tävlingar/träningar man haft kanonskidor så är just fenomenet att man får fart med sig över "småhinder", man "flyger" fram liksom som gjort att man tycker sig ha kanonskidor!

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte om högfarten berodde på pulvret. Men jag har aldrig tidigare känt att skidorna släppt iväg så enormt. Jag har även aldrig tidigare åkt på pulver utan nöjt mej med högflourklossar.

Men som sagt, på slätterna och i svaga utförslöpor fick jag ligga i lika mycket som alla andra, för där var skidorna ungefär medelmåttiga.

Link to comment
Share on other sites

En bra metod att testa skidor på är om du har en träningskompis som helst är ungefär lika lång och tung som dej själv. Så åker ni en slinga med flera spår brevid varandra och mäter glidet mot varann. Efter ett tag kan ni byta skidor' date=' ni kan även byta spår och köra samma slinga igen. Denna metod verkar kanske inte superproffsig eller vetenskaplig, men faktum är att man brukar få rätt bra svar på hur skidorna går. (Ni vet väl själva hur det är när man åker Vasaloppet och står och glider brevid andra). Jag tror detta är bättre än att försöka mäta glidtider och hastigheter. Där själva mätningen nästan aldrig blir 100.[/quote']

Mycket intressant tråd.......

 

Håller med pilotio - hans beskrivning ovan är den metod jag skulle rekommendera för skidfartstester.

 

Här kan man få massvis med svar. Har vi 2 personer med bra "skidkänsla" så kan dessa ge mycket plusinformation. Acceleration, åkkänsla, nyper skidorna i uppförskörning, hur släpper skidorna iväg i högfart etc...

 

 

Hade tänkt fråga om ngn var sugen på den stora analysen av hur man testar. Var, hur, när och vilka metoder. Men jag tycker att det mesta kommer fram om man läser inläggen.

Och just det som påpekats av bl a Stefan är mycket viktigt. Vilket hastighetsområde vill jag ha testresultat från?

 

En skida som glider väldigt långt kan - ha just enormt bra fartegenskaper i lågfart. MEN vara helt värdelös när det börjar gå lite fortare.

JAG håller med Canyon. Deta är en intressant tråd. Jag gjorde ju en del amatörtester ifjol, se t.ex. första inlägget på min tråd. Men jag har ju tänkt försöka testa lite mer seriöst i vinter och har dessutom fått med mig en annan person från denna tråd att testa med mig. Men vi vet inte riktigt hur vi skall testa så jag kommer att följa denna tråd och även redovisa det vi eventuellt kommer fram till.

 

Bland annat har vi tänkt efterlikna förhållandena i Vasaloppet så bra vi kan (t.ex. "smutsa ner skidorna" med blåbärssoppa och geltuber) för att försöka se vad detta kan ha för inverkan på åktider/glid .

 

Vi vet annars inte precis hur vi skall testa så det som skrivits på denna tråd är mycket intressant för oss. Jag avser att även kontakta Kuzmin och höra hur han tycker vi skall göra men jag kommer huvudsakligen att göra det jag själv tror på efter att ha lyssnat på er andra och följt den vidare debatten här.

Vi får väl se om vi kan komma fram till någon bra och rimligt ENKEL metod att testa.

Link to comment
Share on other sites

Nu har min Kuzmin sikel anlänt i brevlådan. Tillsammans med ett litet klistermärke att sätta på vallalådan....... :)

 

Så nu ska jag ge mig på 1 par av mina RCS skidor så är i allafall det paret redo. Ska till Torsby tunneln helgen 10-12/11. Kanske läge att prova redan då!?

 

Annars ska jag spetsa in mig på glidtestalterantiv "åkabredvidvarandra". Känns som att det både är roligast och som ändå ger mest!

 

Nu är det bara att införskaffa en RS-riller för själva rillningen så är allt "set"

Link to comment
Share on other sites

Nu har min Kuzmin sikel anlänt i brevlådan. Tillsammans med ett litet klistermärke att sätta på vallalådan....... :)

 

Så nu ska jag ge mig på 1 par av mina RCS skidor så är i allafall det paret redo. Ska till Torsby tunneln helgen 10-12/11. Kanske läge att prova redan då!?

 

Annars ska jag spetsa in mig på glidtestalterantiv "åkabredvidvarandra". Känns som att det både är roligast och som ändå ger mest!

 

Nu är det bara att införskaffa en RS-riller för själva rillningen så är allt "set"

Julen är tidig i år :) I går kunde jag inte hålla mig längre. Fick lite tid över på kvällen så jag tog fram min frus skidor och sicklade och testade min RS-riller på dessa. Mina skidor står ju redan färdiga sedan i våras och dom nya har jag inte fått än. Det är något speciellt med att preparera skidor oavset om man vallar eller endast sicklar.

 

Tror oxå på att jämföra glid med att åka tillsammans och byta skidor. Detta har jag faktiskt gjort efter tävling när man varvat ner någon gång och jag tycker det är ganska tydligt att se vem som har bäst skidor. Att göra detta efter ett lopp är ju väldigt intressant. Dels så har man tälingsvallat på riktigt och skidorna har ju gått ganska långt oxå och är väl in åkta. Så passa på att jämföra ovallat med vallat på uppvärmingen och efter loppet för att se om "nedsmuttsningen" påverkar glidet olika.

Link to comment
Share on other sites

problemet är om man ska jämnföra 2par om man är motionär ar att det är svårt att hitta två exakt lika egenskaper.. testskidor som landslag har är specialbygda från farbrikför att vara så jämna som möjligt.

tror mer på att ni stålsikar ena skidan i paret bara det ger mer direkt feedback.

Link to comment
Share on other sites

problemet är om man ska jämnföra 2par om man är motionär ar att det är svårt att hitta två exakt lika egenskaper.. testskidor som landslag har är specialbygda från farbrikför att vara så jämna som möjligt.

tror mer på att ni stålsikar ena skidan i paret bara det ger mer direkt feedback.

Jo, det kan stämma att man aldrig kan få 2 exakt jämförbara skidor. Det är tillverkningskvaliteten för dålig för..........

Det kan vara en tanke att göra som du säger men är höger skida en exakt kopia av vänster?.

 

Nej, jag tror nog att tester över tid ändå ger ett gott resultat. Lägger vi sedan mina tester i en hög av många andras tester så borde vi vara en "sanning" nära. Låt säga att vi har 10 pers som utför likartade tester över vintern. Om, och jag säger om, det skulle visa sig att samtliga 10 har ett slutresultat som pekar åt samma håll så måste det ju ändå vara nära "sanningen"?

 

Jag är medveten om att min teknik i vallning och valet av valla också spelar en roll. Nu anser jag mig inte vara varken elitåkare eller motionär utan däremellan. Jag har rätt goda vallakunskaper även om det garanterat finns mååånga som är ännu bättre. Men testet är tänkt att ge mig och personer som är i samma situation som jag (vilket torde vare rätt många) att se om vi ska fortsätta med glidvallning eller om stålsiklingen är en minst lika bra eller bättre alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Jag tor att testen för och efter tävling är det mäst intressanta när man vill testa ovallat. För den avgörande faktorn för om det är ett bra alternativ med ovallat är ju om glidet blir bättre med tiden relativt en vallad skida. Jag är helt övertygad om att man initialt har bättre glid med valla.

 

Måste man inte ha väldigt bra känsla för att känna små skilnader i glid mellan höger och väster skida. Jag brukar testa fästvalla på detta sätt men det känns som om det är lättare att utvärdera.

Link to comment
Share on other sites

Håller med - tester över tid och av flera borde ge betydligt säkrare testunderlag att utvärdera. Det är också precis som Stefan sand och jo säger att testerna med olika valla på skidparet har sina begränsningar.

Skidor bör nog betraktas som individer och ett par är ett par individer. (jämför äktenskap hehehehe). Precis som jo säger så ställer det krav på åkaren att ha god skidkänsla om tester utföres med olika valla på skidorna.

Däremot är detta sätt att testa bra - framförallt är det tidseffektivt. Så är det rätt "åkare" som utför dessa tester kan de vara mycket värdefulla.

 

Kommer att vara mycket intressant att i framtiden följa tester. Speciellt de som görs parvis med jämförelser mellan vallat - ovallat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag föreslår följande test för att få lite mer klarhet i test av stenslipning kontra stålsickling:

1. Stenslipa ett par skidor

2. Stålsickla ena skidan och rotoborsta med fin stålborste

3. Damma på den andra skidan enligt konstens alla regler Med 10-15 lager glidvalla. Grunda, varva med kall och varm valla. Kör in ett lager grafit och fortsätt med varvningen av kall och varmvalla. Avsluta med dagsbästa pulver. Mellan varje varv, sickla av och borsta, ni vet.

4. Åk ett långt lopp

5. Strö över någon slags pulver som flourocerar vid uv-ljus. Vet inte riktigt vad man kan använda här. Möjligen vanligt vetemjöl. Det torde fästa på vallarester och annat klägg som fastnat på skidan.

6. Stryk kontrastpulvret fram och tillbaka med en trasa. Avsluta med att försiktigt torka bort så mycket som det bara går

7. Belys skidorna med uv-lampa och fota.

8. Jämför enligt konstens alla regler. Förslagsvis visuellt. Annars kan man ta in bilderna i ett lite mer avancerat fotoregigeringsprogram. Sedan dela in skidorna i lagoma delar. Inspektera histogrammen på bilderna.

 

Jag har provat. Det funkar rätt fint att bara använda mjöl faktiskt. Det fastnar förvånansvärt bra på vallaresterna. Det är otroligt tydligt vad det fastnar någon dm bakom fästvallan.

Jag behöver inte ens uv-lampa. Men jag tror resultatet syns bättre av det, speciellt vid en histogramjämförelse.

 

En slappo-variant är att lämna ut det åt proffsen vid tex vasaloppet. Se till att stenslipa skidorna innan. Den ena skidan lämnar ni till en stålsicklare och stålborstare (har läst det ska finnas någon sån service). Den andra till den bästa och dyraste varianten av den traditionella prepareringen. Sedan hoppar ni på punkt 4.

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske inte skulle skriva att jag provat. För jag provade inte fullt ut.

Stenslipningen var gjord för två år sen. Stålsicklingen blev med den sickel jag hade då, swix variant. Och jag tror inte heller jag helt fick bort strukturen från stenslipningen samt att jag inte hade någon stålborste ännu då så jag körde med tagel och fin nylon.

Men från de förutsättningarna så blev det kanske aningens mindre vita fläckar på den stålsicklade. Men över lag var de väldigt lika.

 

Men jag uppmanar folk att teesta denna metod. Jag tycker den har chans att ge faktiska siffror i skillnad mellan de olika teknikerna. Det är ju samtidigt en av de orsaker Kuzmin håller fram som är stålsicklingens fördelar tillsammans med de faktiska bättre glidegenskaperna på en helt ren skida.

Link to comment
Share on other sites

Ja nu har jag testat igen. Måste säga att jag börjar tvivla på detta med Kuzminsickeln. Nu var det väldigt tydligt resultat i skillnad. Den skidan som jag preparerat hade väldigt mycket mindre vallarester på sig.

dock. när man stryker med fingret på ytorna där det inte är så mycket vallarester så upplevs den Kuzminsicklade ha mindre friktion. Just efter prepareringen var det tvärt om, då kändes den preparerade otroligt glatt.

 

Nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag ska tro. Det lutar åt att jag kör på med glidvallning som vanligt i årets vasalopp ändå.

Om någon hade ett ställe man kunde lägga upp bilden så hade jag kunnat länka in skillnaden så ni får se.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...