Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Atomic Skintec

• Vänligen logga in för att kunna svara
69 svar till detta ämne

on

on

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Hur pass duktig skidåkare är du?
Om du jämför att åka på tejp, känns fästet bättre och mer allround?

Som sagt, högst medioker. Kanske kan kvala in till led 7 i VL ungefär. Fästet upplever jag definitivt bättre än tejp, lite olika skillnader beroende på före.

on

on

Medlem

• Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Jag har också köpt mina Skintech från Pölder. Lite märkligt, med min 72 kg fick jag samma hårdhet på skidorna som du On, med dina 83-84 kg. Så här långt har det bara blivit ett skidpass. Nysnö och runt 0, med mycket blöta i spåren. Perfekt för vallningsfritt! Körde först med kallvarianten, och upplevde att jag gled ok jämfört med andra. Hade inget problem att trampa ned spannet och få fäste i början. Dock fick jag nästan direkt underfruset, men så körde jag rakt igenom blötpartierna. Bytte på slutet till plusvarianten som jag tyckte gled dåligt. Planerar att testa Skintech jämfört med mina vanliga i olika förhållanden, bara snön kommer... Hur mycket förlorar jag på ökad vikt och ev sämre glid och hur mycket vinner jag tillbaka i bättre fäste i olika förhållanden?

Men On, lite märkligt att du och jag med 12 kg i viktskillnad får samma hårdhet på spannet. Eftersom jag inte har problem med att trampa ned spannet borde dina vara lite mjuka för dig.

Ja, det var lite konstigt håller jag med om. Vet inte vad den där märkningen är värd. Jag fick ingen skiselector-kurva. Det kan ju skilja på paren men inte så mycket kan man tycka. Ändock funkar dom ju för mig men troligen är jag närmare gränsen.
Edit: Enligt Atomic finns dom i 2 varianter, medium och hard. glömde skriva att det är den hårda modellen jag har.

Redigerat av on, 26 december 2011 - 11:26 .

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 854 inlägg
Köpte två par Skintec. Ett par åt mig (80 kg) och ett par år frugan (51 kg). Testade dem i Säfsen och Orsa i veckan. Frugans var perfekta, men bra fäste och glid. Mina funkade inte alls. Fästet låg i hela tiden. Blev bra träning, men jag tror aldrig att jag varit med om att samtliga andra åkare gled ifrån mig. Kommer att returnera dem till veckan och enligt Pölder så finns det ingen hårdare spann att få tag på....... så här kommer ett råd; väger du över 75 kg så ska du noga överväga ett köp. Mina 205 cm långa skidor är märkta 80-95 kg, men kan möjligen funka för en person som väger 70-75 kg.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 854 inlägg
Frugan åkte på sina Skintec igen i Långberget igår. Ymnigt snöfall och -4 grader. Perfekt fäste och glid. Ni som väger under 75 kg- köp!!!!!!!!

erkki75

erkki75

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Hur är de att sickla med Kuzminsickel? Nån som testat?
Har kört 7,5 mil på mina i varierande före i Sälen. Jag är supernöjd med allt utom glidet. Därav frågan.
Tack på förhand!

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 854 inlägg

Hur är de att sickla med Kuzminsickel? Nån som testat?
Har kört 7,5 mil på mina i varierande före i Sälen. Jag är supernöjd med allt utom glidet. Därav frågan.
Tack på förhand!

Det är inte så enkelt som att du har samma problem som jag hade = att spannet är för mjukt. I så fall hjälper varken sickling, vallning eller rillning.
Om spannet är OK så är det enligt uppgift ett "tävlingsbelag" på skidan. Borde gå finfint att stålsickla.

erkki75

erkki75

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Njäe. Spannet är det inget fel på. Jag provar sickla och återkommer med resultat.

Armweak

Armweak

Medlem

• Members
  • Pip
  • 20 inlägg
Första ordentliga testet. -3 grader och hårda, lätt blanka spår. Massvis med skidåkare i spåret att jämföra med. Jag väger 72 kg och kör på skidor 205 med märkning 80-95 kg. Körde med kallvarianten av stighud. Hade kanonfäste, bättre än andra åkare i närheten. Hade inga som helst problem att trampa ned och få fäste ens när jag började bli trött i brantaste backen (led 3 åkare med förhållandevis bra diagonalteknik). Svårt att värdera glidet utför, men i dessa hårda spår låg stighudarna inte i snön när jag gled i utförsbackarna och jag började inte staka tidigare än andra åkare (sicklade och ovallade skidor). Men när jag stakade i "buckliga spår" kändes det som att när stighudarna låg i snön så bromsade de mer än vad kall fästvalla gör. Det låter lite trist om hudarna när de ligger i snön. Kändes som att jag kan träna bort några kilon och ändå ha tyngd nog att trampa ned och få fäste. I detta före funkar Skintech mycket bra som träningsredskap om man inte väger mer än 72 kg.

Skogstokig1

Skogstokig1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg
Upptäckte igårkväll att "vallalisten" inte ligger i nivå med glidbelaget på skidan utan stack upp ca 0,4mm trots att jag gjort rent inunder. Vad jag förstår ska bara det luddiga tyget sticka ut från skidan för att ge fäste, men om listen hamnar flera tiondelar närmare marken än skidans belag lär det ju bromsa en hel del. Dessutom är listen tjockare i bakkant...frågan är varför. Jag är bra sugen på att helt enkelt fila ned plasten som omger fästtyget för att få allt i samma nivå.
Är det någon annan som upplevt samma sak med sina Skintec?

krisse

krisse

Medlem

• Members
  • Pip
  • 18 inlägg
Tänkte på att det va så på skidorna i butiken. Måste bromsa rejält om det tar i.

Mvh
Kristoffer

Skogstokig1

Skogstokig1

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg
Bumpar upp denna igen nu till kvällen. Några fler som har dessa skidor och upptäckt om fästskenorna sticker upp från belaget? Kanske någon som redan testat att slipa ned plasten en bit?

Redigerat av Skogstokig1, 26 januari 2012 - 17:52 .

macdonald

macdonald

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Provade mina nya skidor idag. Tyvärr var de usla. Det högg som vid ifrysning men det var tyget eller plattan som tog i. Efter 20 minuter hade det lossnat i framkant. Skidorna 205 utprovade på Udens sport i Göteborg. Jag väger 93kg. Får se vad de säger på Udens imorgon.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 161 inlägg

Provade mina nya skidor idag. Tyvärr var de usla. Det högg som vid ifrysning men det var tyget eller plattan som tog i. Efter 20 minuter hade det lossnat i framkant. Skidorna 205 utprovade på Udens sport i Göteborg. Jag väger 93kg. Får se vad de säger på Udens imorgon.

Jag läste på pölders blogg att det kommer skintec för fullvuxna nu. Den första omgången gjordes tydligen mot 70-80 kg enligt honom/Atomic.
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

macdonald

macdonald

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Udéns tog tillbaka skidorna utan problem. De hade också denna information att nya är på gång men inte när, trorligen nästa vinter.

erkki75

erkki75

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
14,4 mil fördelat på sju pass i Ramis-Bruksvallarna-Funäsdalen.
Första dagen hade jag fegsicklat. Andra dagen hade jag sicklat rejält.
Skillnaden var 2,5 minut på 1,2 mils åkning i samma spår (Klinkenspåret). Samma förutsättningar vädermässigt och jag kände mig ungefär i samma slag. Placebo eller inte. SkinTec går utmärkt att sickla. Sista dagen åkte jag Ramis->Brukis->Funäsdalen by. Riktigt bra glid sista milen ner mot Funäs. Jag väger f.n. 81 kg men är på väg ner.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 420 inlägg

14,4 mil fördelat på sju pass i Ramis-Bruksvallarna-Funäsdalen.
Första dagen hade jag fegsicklat. Andra dagen hade jag sicklat rejält.
Skillnaden var 2,5 minut på 1,2 mils åkning i samma spår (Klinkenspåret). Samma förutsättningar vädermässigt och jag kände mig ungefär i samma slag. Placebo eller inte. SkinTec går utmärkt att sickla. Sista dagen åkte jag Ramis->Brukis->Funäsdalen by. Riktigt bra glid sista milen ner mot Funäs. Jag väger f.n. 81 kg men är på väg ner.

Du menar att glidzonerna går att sickla eller missar jag nåt?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

erkki75

erkki75

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Jo, det menar jag. Glidzonerna går utmärkt att sickla. Fästzonerna går däremot direkt dåligt att sickla ;)

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 420 inlägg

Jo, det menar jag. Glidzonerna går utmärkt att sickla. Fästzonerna går däremot direkt dåligt att sickla ;)

Kanske kan trimmas?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV18 7.22 | NV19 4.52

VL97 8:56 | VL01 7:50 | VL12 5.13 | VL13 5.40 | VL14 6.06 | VL15 DNF | VL16 5.37 | VL17 5.41

ÖSS10 6:54 | ÖSS11 5:54
BB14 Bortblåst | BB15 3.27 | BB16 DNF, sjuk | BB19 4.07
ML13 4.27 | ML17 3.19 (57km)

Motto: "Riktiga" seedningslopp är max fyra varv. Förutom Åkulla... ;)Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 20 år.

erkki75

erkki75

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

Kanske kan trimmas?

Haha. Ja, jag ska ta dem till barberaren.

magnil

magnil

Medlem

• Members
  • Pip
  • 23 inlägg
Om man är nybörjare och väger 84 kg är ett par 205 hard ändå för mjuka? Märkta 80-95 kg.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar