Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Atomic Skintec

• Vänligen logga in för att kunna svara
69 svar till detta ämne

erkki75

erkki75

Medlem

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg
Ja, det sägs det. Jag är som sagt Mellanviktare på väg till Welter (77kg) och upplever att de tar i när det ska glidas. På sportmässan i Tyskland nyligen berättade dock Skintecteamet att det kommer nya fästplattor som inte ska vara lika "aggressiva". Fick denna info från Skidsport i Bromma igår (söndag).

Dohast

Dohast

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Fick just mina skintec... blev besviken. Skidorna hugger utanför spåret, hyfsat fäste men jag tror att Pölder misslyckat totalt med valet trots att de fått min vikt och längd. Testat i grönklitt på fjolårssnö, vet inte om det har nån betydelse.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 183 inlägg

Fick just mina skintec... blev besviken. Skidorna hugger utanför spåret, hyfsat fäste men jag tror att Pölder misslyckat totalt med valet trots att de fått min vikt och längd. Testat i grönklitt på fjolårssnö, vet inte om det har nån betydelse.

Hur var skidorna märkta?
Skiselectorkurvor?

vasa-matte

vasa-matte

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg
Mer information om Atomic Skintec finns sammanställt här:
http://valla-skidor....tomic-skin-tec/

Boatman

Boatman

Medlem

• Members
  • Pip
  • 27 inlägg
Hur är det egentligen med Scintec årets modell? Är den fortfarande till för lätta åkare eller kan en kraftkarl på 96 kg få glid på dessa?

Skåningen

Skåningen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 3 273 inlägg

Hur är det egentligen med Scintec årets modell? Är den fortfarande till för lätta åkare eller kan en kraftkarl på 96 kg få glid på dessa?

Inga problem, vi har i år haft flera som fungerar för 100+, så gå bara till en handlare med många skidor så finns det säkert att välja på där.

HW

HW

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 766 inlägg

Jag väger 92 och årets modell funkar utmärkt. Förvänta dig ingen tävlingsskida utan som en lite tyngre billigare skida som du slipoer valla. Skintech funkar bättre än tejp.

kaja69

kaja69

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Jeg vejer 86-87 kg og har 2012/2013 Skintec skien (den røde, ikke den sorte) 205 cm Hard. Jeg konstaterede forud for søndagens Åkulla Skimaraton, at de tog for meget af mit glid. Det var 5-6 grader varmt og ganske tung/våd kunstsne.

Min kammarat prøvede også mine Skintec om lørdagen. Han tabte faktisk kun ganske lidt på glidet. Han vejer 6-7 kg mindre end jeg.

Jeg skal løbe Vasaloppet for 2. gang, og jeg overvejer at bruge mine Skintec på en lidt kreativ måde som jeg har hørt andre benytte: Atomic har jo ikke lavet en hud/fælle "uden hår", altså en blank plade man kan sætte i. Men man kan trække hårene af den ene hud/fælle og lime et stykke sål fra en gammel ski på eller belægge den med epoxy og polere den. Så kan man få max fæste i de hårdeste modbakker og skifte til den blanke hud/fælle på de stykker hvor der skal stages (det meste af løbet).

Er der noget der har prøvet at lave en sådan custom made "glider hud"?

powerflour

powerflour

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg
Var det någon som körde VL -14 på Skintec och kan berätta hur de gick?
>Man har inte råd att inte träna med dyr utrustning<

kaja69

kaja69

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Jeg havde planlagt at køre på mine nye 2013 Skintec (den sorte) hvis ikke jeg var blevet syg med influenza fredag før løbet :( Jeg har lavet en "blank plade" (fjernet mohair og fyldt ud med polyester og slebet/poleret glat). I min skijakke har jeg lavet plads på ryggen til at medbringe det ekstra sæt. Min plan var at starte på mohair, skifte til blanke efter 3 km, skifte tilbage til mohair før opstigning til Risberg og tilbage på blanke på toppen. Nu får jeg først prøvet systemet af i næste uge i Avoriaz.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar