Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Intervall


Robert

Recommended Posts

När man kör intervaller vad är bäst rullskidåkning eller löpning själv har jag svårt att få upp samma puls när jag kör rullskidor som när jag springer.Jag blir bara stum i armarna när jag försöker köra intervaller på rullskidor.

Testa intervaller på skejtrullskidor. För mig är det ett oslagbart sätt att få upp pulsen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply
Detta är inget svar på föregående inlägg utan en fråga om intervaller.

När man kör intervaller vad är bäst rullskidåkning eller löpning själv har jag svårt att få upp samma puls när jag kör rullskidor som när jag springer.Jag blir bara stum i armarna när jag försöker köra intervaller på rullskidor. Men om man springer ska man köra intervaller på plan mark eller som backträning eller spelar det ingen roll bara pulsen ökas?

I vilken terräng kör du dessa intervaller ? Rullskidor på platten blir mycket stakning och då också lågt syrebehov till lite muskler, dvs lägre puls. Om fallet nu är så, sök upp varierad terräng, gärna rullskidbanor om du nu har tillgång till detta. Återkom med svar !

Link to comment
Share on other sites

Jag håller helt med dig om att det är effektivt att styra träningen med hjälp av watt som du beskriver. Jag har ju stor erfarenhet av detta själv. Men jag har aldrig klarat mig utan pulsklockan för att se när det är dags att höja antalet watt. Har ju inte kontinuerlig tillgång till laktat mätning.

 

Jag har en annan fråga relaterat till detta. Vore roligt att höra vad du har för åsikt/erfarenhet av detta. Jag har några gånger gjort ett laktattest på löparband. Testet resulterar i en "tröskelfart" och "tröskelpuls" vid 4 mmol (laktat). Tröskelfarten har givetvis varierat efter hur formen har varit men tröskelpulsen har inte varierat mer än 1 slag.

 

Min fråga: Brukar "tröskelpulsen" variera nämnvärt över en hel säsong och i så fall hur?

På så sätt är pulsklockan bra' date=' du ser ju att pulsen sjunker vid en viss effekt över en längre tid. Bra för att veta när man skall höja belsatning.

 

Din fråga: Den varierar +-7-10 slag enligt min erfarenhet. Ofta är den faktiskt lägre (ej att förväxla med lägre effekt) under tävlingssäsong då också laktatvärden på lägre intensiteter är något förhöjda jämfört med grundträningsperioden. Men å andra sidan är tåligheten mot laktat många gånger bättre. Alltås förmågan att jobba anaerobt.[/quote']

Intressant. Har du någon förklaring till att det varierar så mycket? Är variationen +- 7-10 slag för individen eller mellan olika individer? Jag antar att variationerna mellan hög och lågsäsong är olika för olika individer mycket beroende på hur dom genomför träningen under en säsong. Men kan man se skillnader på variationen mellan personer med större andel långsamma muskelfibrer och det omvända. Har funderar mycket kring detta och det skulle vara roligt att höra vad du vet/tror i ämnet, och givetvis vad andra i forumet oxå vet/tror.

Link to comment
Share on other sites

En stor fördel som jag ser det med att styra med watt är att du tvingar kroppen att arbeta med samma belstning under hela intervallen. På så sätt tränar du uthållighet på ett helt annat sätt än om du kör på puls. Pulsen har en tendens att öka under en intervall om man kör för hårt eller för länge och resultatet blir då att effekten sjunker, det går långsammare helt enkelt med samma puls. Och det är ju motsatsen mot att vara uthållig.

Beror inte det på om intervallträningen syftar till att förbättra den lokala eller centrala kapaciteten? Resonemanget ovan stämmer nog för den förra varianten, men för förbättring av den centrala kapaciteten är det ju hjärtat som ska belastas. Då är det pulsen som är avgörande, inte effekten.

Link to comment
Share on other sites

Svar till anton!

Jag har inte tillgång till rullskidbana men jag åker på en väg med rätt så mycket trafik och bara det får man upp pulsen av ibland. (Puls som är framkallad av pur skräck kanske inte räknas). Skämt åsido. Vägen är kuperad så vill man så kan man åka intervaller där men jag har svårt att ligga på så mycket uppför att pulsen går upp så mycket som den gör när jag t ex är ute och springer. Däremot har jag lättare att köra intervaller på snö , antagligen för att jag litar mer på att köra med kraftigare benspark då. Man vill inte gärna dansa ut mitt i vägen framför en bil. Skateåkning är inte aktuellt för mig varken intressemässigt eller ekonomiskt försvarbart. Därför brukar jag tokstaka uppför ibland men då blir armarna slut innan pumpen om du förstår vad jag menar. (Antagligen skulle jag träna armarna mer). Men i min ursprungliga fråga frågade jag om man skulle springa intervaller om det skulle ske i backe eller på plan mark eller kanske både och. Man springer annorlunda när man springer uppför än när man springer plant. Jag är naturligtvis ute efter att stärka "pumpen" så mycket som det går men samtidigt vill jag också kunna hålla ett högre tempo per mil så att säga. Och då undrar jag vilka löpintervaller som är effektivast. PUUUUH det vart långt men hoppas att du förstår hur jag menar.

Link to comment
Share on other sites

jo: Detta måste jag få återkomma om, har ingen empirisk erfarenhet av detta just nu...

 

Boljohan: Tröskelträning förbättrar båda kapaciteterna hos de flesta motionärer. Elitåkare som har ett extremt högt Vo2max höjer knappast sitt värde vid träning av denna typ, däremot förbättras uthålligheten pga lägre laktatproduktion, bättre ekonomi, etc.

 

För att höja centralkapacitet och Vo2Max är det träning på 95-100% av Vo2Max som är mest effektivt. Och då i någon intervallform så att arbetsperiod och vila anpassas efter individens prestationsförmåga. Lämpliga former på löpning och cykel är 15-10 och 10-5.

Link to comment
Share on other sites

jo: Detta måste jag få återkomma om, har ingen empirisk erfarenhet av detta just nu...

 

Boljohan: Tröskelträning förbättrar båda kapaciteterna hos de flesta motionärer. Elitåkare som har ett extremt högt Vo2max höjer knappast sitt värde vid träning av denna typ, däremot förbättras uthålligheten pga lägre laktatproduktion, bättre ekonomi, etc.

 

För att höja centralkapacitet och Vo2Max är det träning på 95-100% av Vo2Max som är mest effektivt. Och då i någon intervallform så att arbetsperiod och vila anpassas efter individens prestationsförmåga. Lämpliga former på löpning och cykel är 15-10 och 10-5.

Vad betyder: "Lämpliga former på löpning och cykel är 15-10 och 10-5."

Menar du 15 minuters arbete och 10 min aktiv vila?

Link to comment
Share on other sites

I löpning är min tröskelfart 3:30 per km (puls 171). Det betyder att jag springa dessa 15-10 intervaller med farten någonstans mellan 3:00 - 3:15 per km. (Är det korrekt?)

 

Hur länge ska jag hålla på?

Det är ju ett rätt tufft pass men 2 serier på 10 minuter med 5 minuters vila borde jag klara av.

Blir det ett bra pass för att bättra central kapacitet och Vo2Max?

Link to comment
Share on other sites

Vill bara ingenting!

Mer än tacka alla på den här tråden för den enorma kunskap och mycket höga kvalite som denna tråd har haft. Har lärt mig mycket av resonemangena här och vi får väl se om man har sådan tur (tid) att man får nytta utav den under kommande träningsperioder!

TTACK åter en gång och skriv gärna mer......

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...