Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skierg - Teknik


Slasko

Recommended Posts

Har sett åkare som är runt 180 med stavar i samma längd med en fantastisk teknik och ett sjusärdeles driv i stakningen' date=' tror nog mer att det handlar om åkteknik.[/quote']

Så är det, har inte med stavlängden att göra.

Är man inte stark nog eller har koll på tekniken när man börjar åka skidor tenderar man nog att ha stavarna tätare (snett) ihop, och sedan sitter det kvar av bara farten.

Det handlar väl om fel teknik i förhållande till stavlängd?

För någon med bra teknik och som kan komma högt över stavarna är det nog ingen risk att det blir något tält men om man inte har den tekniken (eller kraften!) så är det nog bra att köra med lite kortare stavar.

Link to comment
Share on other sites

En tanke?

 

Om man nu har armbågarna utåt, blir inte det likadant som att ha händerna mer isär vid chins? Jag tänker på belastningen/styrkan i draget?

Armbågarna långt ut ger öppna vingmuskler som får arbeta mer?

Vi hade ju en tidigare diskussion m hur man skulle köra chins, som vid stakning eller brett isär?

Och då verkade det vara konsensus om att det var jobbigare att arbeta mer med vingmusklerna (händerna brett isär) än att arbeta mer med biceps (händerna tätare).

 

Jag kör som sagt mina chins axelbrett, ungefär som vid stakning, vissa säger brett och vissa säger tätt :)

När jag stakar försöker jag få händerna så nära axlarna som möjligt och armbågarna nära kroppen (men jag lyckas inte få det naturligt att ha dem i exakt samma linje som händer och stavar).

 

Så att ta ut armbågarna har jag uppfattat som oekonomiskt, både här på forumet och i litetraturen.

Men ärligt talat har jag inte testat speciellt mycket utan försökt lära in det jag tolkat fram teoretiskt.

 

Småsaker att diskutera nu i väntan på snön?

Link to comment
Share on other sites

En tanke?

 

Om man nu har armbågarna utåt, blir inte det likadant som att ha händerna mer isär vid chins? Jag tänker på belastningen/styrkan i draget?

Armbågarna långt ut ger öppna vingmuskler som får arbeta mer?

Vi hade ju en tidigare diskussion m hur man skulle köra chins, som vid stakning eller brett isär?

Och då verkade det vara konsensus om att det var jobbigare att arbeta mer med vingmusklerna (händerna brett isär) än att arbeta mer med biceps (händerna tätare).

 

Jag kör som sagt mina chins axelbrett, ungefär som vid stakning, vissa säger brett och vissa säger tätt :)

När jag stakar försöker jag få händerna så nära axlarna som möjligt och armbågarna nära kroppen (men jag lyckas inte få det naturligt att ha dem i exakt samma linje som händer och stavar).

 

Så att ta ut armbågarna har jag uppfattat som oekonomiskt, både här på forumet och i litetraturen.

Men ärligt talat har jag inte testat speciellt mycket utan försökt lära in det jag tolkat fram teoretiskt.

 

Småsaker att diskutera nu i väntan på snön?

Angående chins: jag brukar variera positionen, så aktivera man lite olika muskelgrupper men tränar ändå huvudmusklerna i varje position.

 

Angående stakning: att det känns lite konstigt att har händer, armbågarna och axlar exakt i en linje är normalt. För mig känns det så att man blockera rörelse och man får mycket onödig spänning i axlarna. Så armbågarna lite ut är väl naturlig. Men definitionen hur långt ut man ska armbågarna är olika.

 

Jag tränade SkiErg och har testat att variera positioner. Vanligtvis har jag händer så bred som axlar och armbågarna LITE ut. Om jag tar ut armbågarna längre ut, men bibehåller armlängden, så känns det inte alls bra. Som du säger, oekonimiskt. Om jag tar ut armbågarna och tar mina händer nära kroppen, så blir det bättre. Det blir korta stavtag med högre frekvens. Du kan ju testa olika positioner när du åker (rull)skidor eller stakergometer. I stakergometer är det ganska bra för du kan jamföra din effekt (W) och puls i olika positioner och får en uppfattning vilken är bäst för dig.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag spelat in en video hur jag stakar.

Det jag tänker på är att jag har bakvikt, men det är svårt att fälla sig fram för då hamnar man i displayen.

 

http://youtu.be/M7vUoih7FJI

Bra video från SkiErg, det ser bra ut. Jag vet inte hur du staka på snö, men det är ialla fall en 'realistisk' teknik. Bra impuls och långa drag med arrmar förbi dina lår. Jag har några små synpunkter baserad på de tekniktips som jag fick själv från duktiga skidåkare och tränare:

 

a) När din överkropp går ner, så gör din huvud upp. Det är en rörelse som är motsatt den av din överkropp, som jag tycker är inte optimalt. Jag skulle försöker att huvuden följer överkroppens rörelse lite mer, alltså att du tittar hellre på golvet när din överkropp är längst ner och fram när du står upp.

 

b) Du räta upp dig lite för tidigt. I den sista fasen där du drar och har mycket tryck på 'stavarna', löser du upp positionen och tappa energie som du skulle kunne använder för den sista kick i stakning. Det kan beror lite grann på huvudens rörelse mot din stakriktning. I den positionen där dina händer är precis under din huvud är din överkropp lägst. En kort bit efter när dina händer är vid din lår, men där du fortfarande har tryck i stakning, är din överkropp redan på väg upp igen. Det är lite svart att ser i youtube klippen, men jag har stoppat videon nu flera gånger och ser samma effekt.

 

c) Dina händer är inte extremt långt upp, men ändå i en höjd, som skulle motsvara ganska långa stavar. Du stakar kanske med långa staver, men med stavar i en vanlig klassik-längd skulle du staka i axelhöjd, kanske lite högre. Men i din video är dina händer lite över din huvud. Jag vet själv att man tendera att har sina händer långt upp i SkiErg för handtaget sitter så högt.

 

d) Du har mycket rörelse i dina ben. Det är inte fel, men vid stakning på skidor brukar ben vara ganska lugnt, speciellt under längre pass/lopp. Uppför och/eller max-stakning blir det mer rörelse i ben.

 

e) Dina fötter är lite förflyttat till varandra. Varför?

 

Som sagt, jag tycker det ser bra ut och de synpunkter som jag har betyder inte att det behövs stora förändringar alls i tekniken.

Link to comment
Share on other sites

e) Dina fötter är lite förflyttat till varandra. Varför?

Jag gissar på att det är för balansens skull. Kroppen vill falla framåt, speciellt när det är högt motstånd på stakmaskinen.

 

Tycker även att de andra filmerna var bra. Speciellt rullskidfilmen......såg härligt ut.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag spelat in en video hur jag stakar.

Det jag tänker på är att jag har bakvikt' date=' men det är svårt att fälla sig fram för då hamnar man i displayen.

 

http://youtu.be/M7vUoih7FJI[/quote']

Bra video från SkiErg, det ser bra ut. Jag vet inte hur du staka på snö, men det är ialla fall en 'realistisk' teknik. Bra impuls och långa drag med arrmar förbi dina lår. Jag har några små synpunkter baserad på de tekniktips som jag fick själv från duktiga skidåkare och tränare:

 

a) När din överkropp går ner, så gör din huvud upp. Det är en rörelse som är motsatt den av din överkropp, som jag tycker är inte optimalt. Jag skulle försöker att huvuden följer överkroppens rörelse lite mer, alltså att du tittar hellre på golvet när din överkropp är längst ner och fram när du står upp.

 

b) Du räta upp dig lite för tidigt. I den sista fasen där du drar och har mycket tryck på 'stavarna', löser du upp positionen och tappa energie som du skulle kunne använder för den sista kick i stakning. Det kan beror lite grann på huvudens rörelse mot din stakriktning. I den positionen där dina händer är precis under din huvud är din överkropp lägst. En kort bit efter när dina händer är vid din lår, men där du fortfarande har tryck i stakning, är din överkropp redan på väg upp igen. Det är lite svart att ser i youtube klippen, men jag har stoppat videon nu flera gånger och ser samma effekt.

 

c) Dina händer är inte extremt långt upp, men ändå i en höjd, som skulle motsvara ganska långa stavar. Du stakar kanske med långa staver, men med stavar i en vanlig klassik-längd skulle du staka i axelhöjd, kanske lite högre. Men i din video är dina händer lite över din huvud. Jag vet själv att man tendera att har sina händer långt upp i SkiErg för handtaget sitter så högt.

 

d) Du har mycket rörelse i dina ben. Det är inte fel, men vid stakning på skidor brukar ben vara ganska lugnt, speciellt under längre pass/lopp. Uppför och/eller max-stakning blir det mer rörelse i ben.

 

e) Dina fötter är lite förflyttat till varandra. Varför?

 

Som sagt, jag tycker det ser bra ut och de synpunkter som jag har betyder inte att det behövs stora förändringar alls i tekniken.

Väldigt mycket tack för synpunkterna! :)

 

a) Det där med huvudet har jag fått skilda bud om, att jag tittar för mycket ner i backen.

Ska jag åka på kvällen eller med hjälmkamera så behöver jag hålla huvudet mer upprätt än jag gör egentligen.

Tycker också jag har tendens att sjunka ihop när jag hållt på ett tag, är nog svag i en del stabiliserande muskler tyvärr.

 

b) Ser nu när jag tittar på videon att det borde gå att synka lite bättre så man har tryck med hela vägen, nu vänder jag upp innan jag är färdig med armarna. Fattade inte riktigt hur du menade först. :)

 

c) Ska tänka på det där med höjden på stavarna, ska ta och filma samma sak fast när jag åker vanligt och se hur högt de kommer där.

Jag har 155 cm stavar, är 183 cm lång.

 

d) Nej det blir ju lite uppförsstakning, kör på 10ans motstånd i filmen vilket väl kan sägas motsvara en slakmota?

 

e) Det är som MrT skriver att jag nog skulle tappa balansen framåt om jag skulle stå helt rakt. Överhuvudtaget blir man baktung i stakningen eftersom man inte kan falla framåt.

Link to comment
Share on other sites

När jag stod förut och stakade hade jag inget annat för mig så jag provade några gånger att dra som jag (tror jag) gjorde i början, med långa armdrag, raka armar och inget tåhäv. Direkt gick det fortare med samma puls, ~ 3 sek per 5-hundring.

Åker jag ut på skidorna lär det väl bli precis motsatt effekt?

Link to comment
Share on other sites

Testade att filma mig när jag drog på min ercolina och ladda upp, det blev väl inget höjdaresultat men lite motvikt mot all Skierg blir det iaf. Filmade när jag var sjuk därav lite jobbigare än vanligt.

Joakims film:

 

---------------

Där har du ju en fördel med Ercolinan, att det finns så trögt motstånd att du kan styrketräna.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra feedback för skierg-tekniken i tråden! Känns som att det krävs en hel del jobb för att få in skidtekniken. Provade att filma den sista av 5 1000metare på motstånd 10. Tycker tekniken funkar hyfsat, men känns som att överkroppen har en tendens att "falla" för tidigt och att inte armarna hinner med.

 

Link to comment
Share on other sites

Skickar väl in ett bidrag jag med då. Detta är från ett A1 distanspass med ganska lätt motstånd. Tanken var väl att försöka staka så skidlikt som möjligt utan att optimera något för stakmaskinen. Egen reflektion efter att ha sett mig själv var främst att jag drar längre och djupare drag än jag trodde. Tycker också att jag har svårt att få med magen i arbetet, det blir mycket armar och rygg. I alla fall känns det mest där. Tips på förbättringar tas tacksamt emot. :) https://www.youtube.com/watch?v=zEChmxlmfro
Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra feedback för skierg-tekniken i tråden! Känns som att det krävs en hel del jobb för att få in skidtekniken. Provade att filma den sista av 5 1000metare på motstånd 10. Tycker tekniken funkar hyfsat, men känns som att överkroppen har en tendens att "falla" för tidigt och att inte armarna hinner med.

 

Jag tycker att det ser ut som om du lyfter överkroppen innan draget är färdigt.

Sista delen av draget med rätning av armar sker samtidigt som du reser överkroppen.

 

Vissa försöker få ett kort drag som avslutas vid eller strax bakom knäet, men du fortsätter med armarna men kommer inte förbi knäet så mycket eftersom du lyfter överkroppen innan draget är klart.

 

Så antingen fortsätta draget fullt ut eller avsluta draget tidigare och därmed ha ett kortare drag men då antagligen en högre frekvens för att öka farten (det är väl så många försöker idag).

 

Ser annars kraftfullt och stabilt ut, men lite jobbigt?

Är det vardagsrummet som är gym?

(jag har mitt i vedboden, men utan Skierg ännu)

Link to comment
Share on other sites

Det här med att lyfta överkroppen innan draget är klart gör ju även eliten!

Tycker också det, och då har vi studerat Vasaloppets tätklunga i många långa timmar.

Blir det inte mer som Wassberg-stakning annars?

 

Här är förresten en bra video från Vasaloppskulisserna (Alsgaard med hjälmkamera):

Link to comment
Share on other sites

Jag ser i min film att jag också lyfter kroppen innan draget avslutats. Efter att ha tittat på staksekvenser på elitåkare tycker jag att de flesta börjar resa kroppen just då händerna passerar (eller når) benen, även om händerna sedan fortsätter lite bakåt.

Funderar på om det har med Skiergen att göra att armrörelsen blir något långsammare och att draget helt enkelt inte hinner bli riktigt klar innan man måste resa upp kroppen? Jag har armarna mer eller mindre låsta tills kroppen fällts ned nästan helt och då skulle det ju bli konstigt att stå kvar i samma position tills man rätat ut armen.

Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra feedback för skierg-tekniken i tråden! Känns som att det krävs en hel del jobb för att få in skidtekniken. Provade att filma den sista av 5 1000metare på motstånd 10. Tycker tekniken funkar hyfsat' date=' men känns som att överkroppen har en tendens att "falla" för tidigt och att inte armarna hinner med.

 

[/quote']

Jag tycker att det ser ut som om du lyfter överkroppen innan draget är färdigt.

Sista delen av draget med rätning av armar sker samtidigt som du reser överkroppen.

 

Vissa försöker få ett kort drag som avslutas vid eller strax bakom knäet, men du fortsätter med armarna men kommer inte förbi knäet så mycket eftersom du lyfter överkroppen innan draget är klart.

 

Så antingen fortsätta draget fullt ut eller avsluta draget tidigare och därmed ha ett kortare drag men då antagligen en högre frekvens för att öka farten (det är väl så många försöker idag).

 

Ser annars kraftfullt och stabilt ut, men lite jobbigt?

Är det vardagsrummet som är gym?

(jag har mitt i vedboden, men utan Skierg ännu)

Haha, ja, SkiErgen står inne i lägenheten. Måste ju pryglas av djävulsmaskinen även när den inte används.

 

Reagerade också på det. Det känns som att armarna hela tiden ligger en sekvens efter överkroppen, både i "övre" och "bakre" vändningen. Kanske kan det bero på motståndet. Sen saknas säkert styrkan att hålla armarna rätt också...

Link to comment
Share on other sites

Jag ser i min film att jag också lyfter kroppen innan draget avslutats. Efter att ha tittat på staksekvenser på elitåkare tycker jag att de flesta börjar resa kroppen just då händerna passerar (eller når) benen, även om händerna sedan fortsätter lite bakåt.

Funderar på om det har med Skiergen att göra att armrörelsen blir något långsammare och att draget helt enkelt inte hinner bli riktigt klar innan man måste resa upp kroppen? Jag har armarna mer eller mindre låsta tills kroppen fällts ned nästan helt och då skulle det ju bli konstigt att stå kvar i samma position tills man rätat ut armen.

Jag kanske ser fel, men jag tycker nog att du är en antydan senare med att resa dig eller att din armrörelse ser något kortare ut?

Helt enkelt så ser det ut som om du är lite mer klar med din armrörelse när du börjar resa dig.

 

Helt klart är ju att överkroppen tar/behöver lite hjälp vid resningen, där tror jag att faktiskt är mest effektivt att använda armarna lite för att "vända" överkroppens rörelse.

Men jag har fått uppfattningen att det går långsammare vid min stakning om jag inte använder så mycket det går av tricepsavslutningen för att få fart. Det är det som ger snärten i min stakning. Men då resonerar jag mycket som vid stakning på skidor, det kanske inte går at översätat direkt till Skierg där alla verkar starta draget betydligt högre än vid skidåkning samt ha mindre kroppslutning.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser i min film att jag också lyfter kroppen innan draget avslutats. Efter att ha tittat på staksekvenser på elitåkare tycker jag att de flesta börjar resa kroppen just då händerna passerar (eller når) benen' date=' även om händerna sedan fortsätter lite bakåt.

Funderar på om det har med Skiergen att göra att armrörelsen blir något långsammare och att draget helt enkelt inte hinner bli riktigt klar innan man måste resa upp kroppen? Jag har armarna mer eller mindre låsta tills kroppen fällts ned nästan helt och då skulle det ju bli konstigt att stå kvar i samma position tills man rätat ut armen.[/quote']

Jag kanske ser fel, men jag tycker nog att du är en antydan senare med att resa dig eller att din armrörelse ser något kortare ut?

Helt enkelt så ser det ut som om du är lite mer klar med din armrörelse när du börjar resa dig.

 

Helt klart är ju att överkroppen tar/behöver lite hjälp vid resningen, där tror jag att faktiskt är mest effektivt att använda armarna lite för att "vända" överkroppens rörelse.

Men jag har fått uppfattningen att det går långsammare vid min stakning om jag inte använder så mycket det går av tricepsavslutningen för att få fart. Det är det som ger snärten i min stakning. Men då resonerar jag mycket som vid stakning på skidor, det kanske inte går at översätat direkt till Skierg där alla verkar starta draget betydligt högre än vid skidåkning samt ha mindre kroppslutning.

Korrekt analys tror jag, det kan förhoppningsvis förklara varför det skiljer så mkt i kapacitet mellan Skierg och riktig skidåkning. Skierg betoning på bröst/axlar, riktig skidåkning mkt mer triceps/mage.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...