Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Undvika sjukdom


Jörgen

Recommended Posts

Att undvika förkylningar är svårt. Jag tror at det viktigaste är en god handhygien, tvätta händerna regelbundet och undvik att ha ha händerna i ansiktet. Många virus spridds via droppsmita och detr är detta du kan undvika genom handtvätt. När det gäller C-vitamin finns det mycket svag dokumentation för att det skulle förebygga eller bota förkylningar. I en studie såg man en förkortning med 8 timmars sjukdomslängd vid behandling vid behandlin av förkylningar med högdos C-vitamin. Så om du äter en normal svensk kost med inslag av frukt och grönt ser jag ingen anledning att supplementera C-vitamin.
Link to comment
Share on other sites

C-vitamin fungerar !!
Iallafall om man tror på´t ;-D , psykologiska effekten ni vet !

Vitlök, kanske samma där, men man kanske håller folk på avstånd på så sätt.
Annars är det nog så att tänka på var man har händerna, som Erik skriver.
Handhygien är A och O.

Man (jag iaf) blir faktiskt lite nojjig inför tävlingarna, vill gärna tvätta händerna ofta.
Efter handskakningar med kunder mm på jobbet måste jag tvätta händerna, just för att undvika en förkylning.
Link to comment
Share on other sites

Ät näringsrik mat, med vitaminer och mineraler och bra hygien så har skyddat dig så gott det går. Man blir ju tyvärr lättare sjuk om man tränar hårt och tröttar ut kroppen. Och att använda "huskurer" som C-vitaminer m.m ger mest en placebo effekt, men ibland skall man inte underskatta "tron på effekt". Fråga de som tror på jesus.......
Link to comment
Share on other sites

Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete. ;-) Har hållit mig märkvärdigt frisk i flera år nu, knappt förkyld någon gång. Inte varit sjukskriven en enda dag på snart tre år. Tränar ca 10 timmar i veckan året om, sover runt 7 timmar per natt. Städar sällan, men dammsuger en gång i veckan iaf, blir en del lera i lägenheten när man cyklar mtb 3-4ggr i veckan och har cyklarna inomhus. ;-)

Har ätit ett par vitlökskapslar om dagen i ett par år nu och tror att det hjälper till lite faktiskt att hålla förkylningar borta. Sedan gör ju träningen sitt, immunförsvaret stärks, men det gäller att inte träna för hårt för ofta utan variera passen. Överträning leder som bekannt till sämre immunförsvar.

/Leo
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...