Lakota Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Har tagit isär mina bakhjul för första gången...skulle naturligtvis gjorts tidigare. Efter ett 556 bad låter mina lager fortfarande lite grusiga- lägga i bad som mjöljktänderna över natten? - och det finns spår efter kullagerfett? rödaktigt? Räcker det med att bara spreja samma 556 o skruva ihop allt eller? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekis Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Har tagit isär mina bakhjul för första gången...skulle naturligtvis gjorts tidigare. Efter ett 556 bad låter mina lager fortfarande lite grusiga- lägga i bad som mjöljktänderna över natten? - och det finns spår efter kullagerfett? rödaktigt? Räcker det med att bara spreja samma 556 o skruva ihop allt eller?556 är väl inte så bra? Är nog att föredra något tjockare fett, såsom tex kullagerfett. Link to comment Share on other sites More sharing options...
GreatSki Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Har tagit isär mina bakhjul för första gången...skulle naturligtvis gjorts tidigare. Efter ett 556 bad låter mina lager fortfarande lite grusiga- lägga i bad som mjöljktänderna över natten? - och det finns spår efter kullagerfett? rödaktigt? Räcker det med att bara spreja samma 556 o skruva ihop allt eller?Angående 5-56, läs Swenors skötselråd! http://www.swenor.com/se/vedlikehold.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted December 1, 2011 Author Report Share Posted December 1, 2011 Har tagit isär mina bakhjul för första gången...skulle naturligtvis gjorts tidigare. Efter ett 556 bad låter mina lager fortfarande lite grusiga- lägga i bad som mjöljktänderna över natten? - och det finns spår efter kullagerfett? rödaktigt? Räcker det med att bara spreja samma 556 o skruva ihop allt eller?Angående 5-56' date=' läs Swenors skötselråd! http://www.swenor.com/se/vedlikehold.php[/quote']Ojdå! Blir ett besök på Runnersstore imorgon. 1000 tack för tipset! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted December 1, 2011 Report Share Posted December 1, 2011 Har tagit isär mina bakhjul för första gången...skulle naturligtvis gjorts tidigare. Efter ett 556 bad låter mina lager fortfarande lite grusiga- lägga i bad som mjöljktänderna över natten? - och det finns spår efter kullagerfett? rödaktigt? Räcker det med att bara spreja samma 556 o skruva ihop allt eller?Angående 5-56' date=' läs Swenors skötselråd! http://www.swenor.com/se/vedlikehold.php[/quote']Ojdå! Blir ett besök på Runnersstore imorgon. 1000 tack för tipset!Har dom kullager på RS, finns annars på stadium eller nått, samma som för inlines och skateboards , standard och inte dyrt. Backspärren är nog jättebra att göra rent, sedan petat i nytt tjockt fett. Går att köpa ny där också, men inte någon standardprodukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nalle Puh Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 Fast Stadiunmlagren kanske inte håller så länge, speciellt inte den här tiden på året. Jag testade en annan billighetsvariant när mina lager började rassla i somras: Biltema. de höll ett regnväder. Sen hittade jag en specialicerad kullagerförasäljareoch köpte SKF-lager. De har hållt hittills i alla fall Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 Fast Stadiunmlagren kanske inte håller så länge, speciellt inte den här tiden på året. Jag testade en annan billighetsvariant när mina lager började rassla i somras: Biltema. de höll ett regnväder. Sen hittade jag en specialicerad kullagerförasäljareoch köpte SKF-lager. De har hållt hittills i alla fallTror du har rätt, köpte på stadium som inte höll så jättelänge, sedan köpte jag några på Jula, har hållit ganska länge. Men biliema har säkert några lite dyrare som kanse håller jättebra. Det måste vara helkapslat. Min poäng är att det inte är någon större ide att hålla på med kullagren på träningskidor, man gör ingenting med dom till dom börjar rassla eller går sönder, då byter man. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted December 2, 2011 Author Report Share Posted December 2, 2011 Fast Stadiunmlagren kanske inte håller så länge' date=' speciellt inte den här tiden på året. Jag testade en annan billighetsvariant när mina lager började rassla i somras: Biltema. de höll ett regnväder. Sen hittade jag en specialicerad kullagerförasäljareoch köpte SKF-lager. De har hållt hittills i alla fall[/quote']Tror du har rätt, köpte på stadium som inte höll så jättelänge, sedan köpte jag några på Jula, har hållit ganska länge. Men biliema har säkert några lite dyrare som kanse håller jättebra. Det måste vara helkapslat. Min poäng är att det inte är någon större ide att hålla på med kullagren på träningskidor, man gör ingenting med dom till dom börjar rassla eller går sönder, då byter man.När man tagit loss båda lagrena och axeln, är backspärren då det som sitter fast o kvar i hjulhålet? Kullagerfett bara där lagret sitter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 Fast Stadiunmlagren kanske inte håller så länge' date=' speciellt inte den här tiden på året. Jag testade en annan billighetsvariant när mina lager började rassla i somras: Biltema. de höll ett regnväder. Sen hittade jag en specialicerad kullagerförasäljareoch köpte SKF-lager. De har hållt hittills i alla fall[/quote']Tror du har rätt, köpte på stadium som inte höll så jättelänge, sedan köpte jag några på Jula, har hållit ganska länge. Men biliema har säkert några lite dyrare som kanse håller jättebra. Det måste vara helkapslat. Min poäng är att det inte är någon större ide att hålla på med kullagren på träningskidor, man gör ingenting med dom till dom börjar rassla eller går sönder, då byter man.När man tagit loss båda lagrena och axeln, är backspärren då det som sitter fast o kvar i hjulhålet? Kullagerfett bara där lagret sitter?Ja, för mycket fett överallt kan ju inte skada, sedan gör det väll ingen större nytta utanpå helkaplsade lager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted December 2, 2011 Author Report Share Posted December 2, 2011 Ingen verkar ligga på vanliga inkapslade lager utan erbjuder keramiska. Blev nya hjul istället de gamla var lite snedslitna efter mina backintervaller Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skåningen Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 klart att det finns butiker som säljer vanliga inkapslade kullager för rullskidor. Finns ju specialbutiker för sånt med stora lager på lager.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted December 2, 2011 Author Report Share Posted December 2, 2011 klart att det finns butiker som säljer vanliga inkapslade kullager för rullskidor. Finns ju specialbutiker för sånt med stora lager på lager....D vet jag... Höll precis på o fråga dig om pris för 16 men kollar hemsidan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 Det måste vara helkapslat.Varför då? Elpex lager med "gummi"-tätning är betydligt bättre. Då kan du öppna upp och fetta in lagren. Men biliema har säkert några lite dyrare som kanse håller jättebra.Här går det jättebra att köpa det billigaste med nålspärr till täckbrickan. Detta för att du lätt ska kunna öppna upp lätt och fetta in. Duger jättebrea med Biltemas litiumfett på cykelavdelningen. Min poäng är att det inte är någon större ide att hålla på med kullagren på träningskidor, man gör ingenting med dom till dom börjar rassla eller går sönder, då byter man.Det är väl en smakfråga. Själv fettar jag hellre in än byter. Känns säkrare att inte lagren skär ihop nu när årstiden går mot saltade vägar! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 Det måste vara helkapslat.Varför då? Elpex lager med "gummi"-tätning är betydligt bättre. Då kan du öppna upp och fetta in lagren. Men biliema har säkert några lite dyrare som kanse håller jättebra.Här går det jättebra att köpa det billigaste med nålspärr till täckbrickan. Detta för att du lätt ska kunna öppna upp lätt och fetta in. Duger jättebrea med Biltemas litiumfett på cykelavdelningen. Min poäng är att det inte är någon större ide att hålla på med kullagren på träningskidor' date=' man gör ingenting med dom till dom börjar rassla eller går sönder, då byter man.[/quote']Det är väl en smakfråga. Själv fettar jag hellre in än byter. Känns säkrare att inte lagren skär ihop nu när årstiden går mot saltade vägar!Tar tillbaka detta med helkapslat, de med gummitätning som Eagle och Elpex har funkar också fint. Men om det är gummitätning på båda sidor, det räknas inte som helkapslat? Men smaken är som baken, jag skulle aldrig hålla på att öppna upp kullager för att göra rent och smörja. Har aldrig varit med om att kullager skurit tvärt, har rasslat väldigt länge innan, så vill du vara säker byt när rassel. Däremot har jag varit med om att backspärr stoppat utan förvarning. Däremot mina keramiska kullager till tävlingsEaglarna, dom baddar jag nästan varje dag...ojojoj vad dom rullar, där hänger du inte med i suget Dunderklump:) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dunderklumpen Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 Däremot mina keramiska kullager till tävlingsEaglarna, dom baddar jag nästan varje dag...ojojoj vad dom rullar, där hänger du inte med i suget Dunderklump:)Beror nog inte på lagren... :(Men jag lånade ju ut mina swenor till Myhren på Åland och till Adam på Värmdörullen, så där hamnade dina lager efter mina ;) ... jag skulle aldrig hålla på att öppna upp kullager för att göra rent och smörja. Har aldrig varit med om att kullager skurit tvärt, har rasslat väldigt länge innan, så vill du vara säker byt när rassel. Däremot har jag varit med om att backspärr stoppat utan förvarning.Det går ju mycket fortare att öppna upp en gummitätning på lagret med lagret kvar på hjulet, än att byta hela lagret. Där kan du inte tjäna någon tid. Lagren på mina första elpex vasa är aldrig bytta och helt OK. De har säkert gått minst 2000 mil delvis på saltade vägar. Jag öppnar oftast upp lagren på våren efter snöslask, samt före saltandet på hösten. Det tar inte många minuter. Men visst - smaken är som ... ;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted December 2, 2011 Author Report Share Posted December 2, 2011 En annan halvnördig undran man kan ha: var ute precis på mina nya hjul -kör swenor 2 fram 3bak- visst går det åtminstone 10% trögare i början när hjulen är nya mot när de är inkörda??! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 En annan detalj för rullet som man kanske inte ska avslöja är att förvara tävlingskullagren så att de inte belastas.Alltså montera av och lägga för sig, ingen vikt av hjul och skida som snedbelastar lagren i onödan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rotebrostakaren Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 Däremot mina keramiska kullager till tävlingsEaglarna' date=' dom baddar jag nästan varje dag...ojojoj vad dom rullar, där hänger du inte med i suget Dunderklump:)[/quote']Beror nog inte på lagren... :(Men jag lånade ju ut mina swenor till Myhren på Åland och till Adam på Värmdörullen, så där hamnade dina lager efter mina ;) ... jag skulle aldrig hålla på att öppna upp kullager för att göra rent och smörja. Har aldrig varit med om att kullager skurit tvärt, har rasslat väldigt länge innan, så vill du vara säker byt när rassel. Däremot har jag varit med om att backspärr stoppat utan förvarning.Det går ju mycket fortare att öppna upp en gummitätning på lagret med lagret kvar på hjulet, än att byta hela lagret. Där kan du inte tjäna någon tid. Lagren på mina första elpex vasa är aldrig bytta och helt OK. De har säkert gått minst 2000 mil delvis på saltade vägar. Jag öppnar oftast upp lagren på våren efter snöslask, samt före saltandet på hösten. Det tar inte många minuter. Men visst - smaken är som ... ;)Tjänar massa med tid, gör ingenting! Har Elpex smala som jag slitit ut gummit på och ett par Everest som är på väg dit, utan att jag rört hjulen! Snabbare än så blir det inte Dunderklump! Tror inte du tjänar tid på förebyggande underhåll av kullager. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted December 2, 2011 Author Report Share Posted December 2, 2011 Stak ut precis på min 3mila stakrunda. Tusan vad d går tungt. Lite dåligt minne här men visst gör d 10% långsammare direkt med nya hjul innan fettet satt sig i lagrerna o så?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lakota Posted December 2, 2011 Author Report Share Posted December 2, 2011 Visst går nya hjul ngt trögare i början? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekis Posted December 2, 2011 Report Share Posted December 2, 2011 Visst går nya hjul ngt trögare i början?Ja, helt klart. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xyz Posted December 3, 2011 Report Share Posted December 3, 2011 Vad är det för dimmension på hjullagren?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TT Posted December 3, 2011 Report Share Posted December 3, 2011 Vad är det för dimmension på hjullagren??608ZZ (metalltätade) eller 608-2RS (gummitätade). Link to comment Share on other sites More sharing options...
xyz Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 Vad är det för dimmension på hjullagren??608ZZ (metalltätade) eller 608-2RS (gummitätade).Vilka är "bäst" ? :) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasa Posted December 4, 2011 Report Share Posted December 4, 2011 Vad är det för dimmension på hjullagren??608ZZ (metalltätade) eller 608-2RS (gummitätade).Vilka är "bäst" ? :)En ren 608a utan sidor lär rulla fortast, i varje fall ett tag. :)Det finns de med öppen insida också, kanske lite mer lagom. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.