Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Primateria Glide


Dahlis

Recommended Posts

ska bli spännande att testa den imorgon på Wadköpingsloppet :) Hoppas jag äntligen har bra glid!

Jag hade Peak Glide på Wadköpingsloppet! Prepat med Primaterias putsduk enligt instruktion. Helnöjd!!!

 

Föret var ca -12 och en bitande iskall vind med inslag av snö. Delvis igenblåsta spår

 

Hur upplevde du glidet Erwin?

 

/TV-åkaren :D

Link to comment
Share on other sites

ska bli spännande att testa den imorgon på Wadköpingsloppet :) Hoppas jag äntligen har bra glid!

Jag hade Peak Glide på Wadköpingsloppet! Prepat med Primaterias putsduk enligt instruktion. Helnöjd!!!

 

Föret var ca -12 och en bitande iskall vind med inslag av snö. Delvis igenblåsta spår

 

Hur upplevde du glidet Erwin?

 

/TV-åkaren :D

ja men jag är absolut nöjd, har inget annat att jämföra med... men där det var glidbart.. inte massa snö som blåst in så gled det på bättre än för andra... dock så var jag långt bak så jag kan inte yttra mig om vad de hade för valla...

 

men jag är helt klart nöjd!

Svårt att jämföra och utvärdera i sådana förhållanden dock :/

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag åkte med peak glide under skidorna på konstvägenloppet (45km). Hade likvärdigt glid med de övriga första halvan. Sista 15 km tappade jag rejält med glid mot övriga. Skidorna sög rejält sista biten. Koll efter målgång visade att skidorna var grå bakom hälen.

Föret var ganska nötande, -7 och nysnö. Skidorna är stenslipade ( ordentligt grundade) och vallade med bwlf och sen peak glide, ordentligt borstade med red creek stålborste och fin nylon. Kanske fungerar bättre på stålsicklade skidor.

Link to comment
Share on other sites

Jag testade på Evertsbergsrännet men eftersom det var 20 minus och bitvis extremt kärvt så är det lite svårt att dra för stora växlar. På de avsnitt där det gick att jämföra glid så hade jag bra glid jämfört med de jag åkte med, gled ifrån ordentligt i slakmotorna. Men vid extermkärvt före är ju fästvallningen grymt avgörande, efter test på morgonen kortades fästzonen till klisterlängd och några tunna lager grönt, normallängd på fästet bromasde grymt mkt. Det kan ju ha påverkat jämfört med överiga vet ju inte vad de körde för fäste (eller glid heller för den delen). Men jag är försiktigt positiv till produkten, trevlig och lätt att hantera också. Hade lite kontakt med Primateria innan och de menade att kallföre är vallan som bäst.
Link to comment
Share on other sites

Jag åkte med peak glide under skidorna på konstvägenloppet (45km). Hade likvärdigt glid med de övriga första halvan. Sista 15 km tappade jag rejält med glid mot övriga. Skidorna sög rejält sista biten. Koll efter målgång visade att skidorna var grå bakom hälen.

Föret var ganska nötande, -7 och nysnö. Skidorna är stenslipade ( ordentligt grundade) och vallade med bwlf och sen peak glide, ordentligt borstade med red creek stålborste och fin nylon. Kanske fungerar bättre på stålsicklade skidor.

Jag har uppfattat det som om man inte ska ha glidvalla under. Trodde att det var belaget som man skulle härda.

 

/TV-åkaren :)

Link to comment
Share on other sites

Efter Wadköpingsloppet 42km har jag åkt ytterligare två pass med skidorna.

 

Första gången:

-5- -7 konstsnö och gammal snö. Min kompis körde på lila parafin -1 - -12 och gled om mig i nedförsbackarna med säkert 10 meter. Då undrade jag verkligen vad fan som var felet...

25km totalt.

 

Andra gången.

-1 och fast hårda spår, samma ställe med konstsnö.

Kompisen med samma valla från tidigare, och ej lagt på nytt.

Vi hade likvärdigt glid men jag hade klart bättre glid spöade han med säkert 5-6m i nedförsbacken. Jag gled om alla andra med god marginal.

Den största skillnaden var dock att jag gled cirka 25m längre än sist. Var sjuk skillnad på glidet! Aldrig vart så nöjd med glidet som nu. Kändes som ett par topp skidor(trots att jag aldrig prövat ett par) :)

30km totalt.

Link to comment
Share on other sites

Så har även jag registrerat mig på detta eminenta forum. Köpte en Kuzminsickel för tre år sedan efter att bl.a. läst om det på detta forum och har kört enbart stålsicklat sedan dess och gjort mina bästa tider på vasalopet med de sicklade skidorna - har nu kört ett knappt 15-tal vasor varav 2 på kuzminsicklat. Har dessutom kört Le Transjurassienne på kuzminsicklat med gott resultat trots skitföre.

 

Har varit på jakt efter något som ytterligare kan vässa glidet. I år är en redcreek "julgrans"-riller inköpt för att bättra det sista i lite varmare temperaturer.

 

Av en händelse så reste jag förbi Älvdalen för några veckor sedan och passade på att köpa en flaska Primateria Glide. Åkte på denna glider i riktigt kallföre (-20°- -25°) i nysnö (ej transformerad snö). Är inte helt övertygad om dess förträfflighet i dessa förhållanden. En kompis hade parraffinerade skidor och när vi gjorde glidprov i detta kärva före gled han ett par meter längre än mig. Förvånade mig faktiskt eftersom jag normalt brukar vara den som glider längst med mina kuzminsicklade skidor.

 

Körde ett antal varv i elljusspåret på Ekerö förra tisdagen i -3° grader nysnö - nyspårat. Hade ett helt otroligt bra glid med samma preparering. Fullständigt flög om alla andra åkare denna kväll. Vet dock inte om det var Glidern eller min julgransrillning som var avgörande.

 

Har nu preppat ett antal skidor inför kortvasor, tjejvasor mm i helgen som kommer. Har kört Kuzmin + Red Creek Riller -5°/+5° på dessa. Ska åka kortvasan med mina egna också och där ligger nu även Primateria glidern som toppning. Har borstat som en galning efteråt med nylonborste - men inte stålborste eller deras egna putsduk. Får vi se hur den vallningen står sig på fredag.

 

Hällde på några droppar vatten på glidytorna för att se hur dropparna formade sig respektive rann av när man lutade på skidan lite. Blev lite snopen av att dropparna tycktes hålla sig rundare och högre på de enbart sicklade skidorna än på mina gliderpreppade.

Avrinningen skedde även den bättre på de enbart kuzminsicklade skidorna där dropparna rann som hela droppar och inte lämnade någon svans efter sig alls - medan det blev lite kvarlämnade smådropar/svans på de glide-preppade skidorna.

 

Får inte känslan av att Primateriaytan blir så himla hård som sägs.

Tacksam för återkoppling från andra om detta.

 

Lovar försöka följa upp detta efter kortvasan på fredag och frugans tjejvasa på lördagen.

Link to comment
Share on other sites

Lite rapportering från kortvasa och tjejvasa i helgen.

Preppade grabbens och dotterns skidor inför kortvasan med Kuzmin-sickling + Red Creek Riller -5°/+5° på dessa - i övrigt ingen topping. Fästet för kortvasan var ett tunnt violett klisterlager för att fästa mot skidan - täcktes med en blandning av SWIX universal och rossa klister. Förhållandena var plusgrader redan från start (inget fruset under natten innan loppet) och uppemot +6° under dagen. Ofta löst före med konstsnö i botten och tidvis inga spår alls.

Slutsatserna var att fästet var bra - och att glidet likaså var helt ok. Grabben (12) stakade sig igenom på 2.37 och dottern 11 åkte mycket stakning men även en del diagonalande på 3.12. Helt ok utan särskild glidvalla m a o.

 

Själv åkte jag bakom med mina egna skidor också och där hade jag ju även lagt Primateria Peak Glide L1 glidern som toppning. Hade borstat som en galning efteråt med nylonborste - men inte stålborste eller deras egna putsduk. Borde ha varit för varmt för Primateria Peak Glide L1 enligt vad man kan läsa om produkten (-20° - 0°). Jag hade ändå ett riktigt bra glid trots att det borde varit ett sugande före. Rillningen med redcreek hade jag gjort med högt tryck och det tror jag var en god anledning till att det gled så lätt i denna ändå rätt fuktiga snö. Riktigt bra fästvalla med Guruwax Extreme 39 klister under. Jag är ändå inte helt säker för att uttala mig om glidet under dessa förhållanden eftersom jag mest stod och petade bakom dottern. Åkte före ibland för att filma henne när hon kom åkandes och åkte sedan ikapp igen - kände då att jag utan problem kunde flyga ifrån samtliga andra ikring men det är ingen rättvis bedömning eftersom åkarna i kortvasan i regel är mycket långsammare åkare än de man åker med i vasan/ÖS om man siktar på tider under 6 h. Likaså var jag vid dessa tillfällen helt utvilad i armarna och man tenderar väl då att trycka i lite extra när man får sträcka ut stegen.

 

Lördagen var avsevärt kallare (minus under natten och fasta isiga spår som värmed under dagen - luftttemp ca +5° men kalla vindar gjorde att snötempen inte alls var så var som under fredagen. kärde frugan och hennes väninna tjejvasan med enbart stålsicklat + redcreek riller (+5°/-5° julgran) och klister Skigo violett HF+ Skigo XC red på en fästgrund av chola-klister. De hade bra skidor båda två enligt egen utsago - men jag gissar att det var för bra med rossa i fästet eftersom snötempen var så kall. Ingen infrysning hursomhelst.

Frugan sa att andra åkare omkring kunde ha lika bra glid som henne - hade varit kul att testa primateriaglidern under dessa lite kallare förhållanden - men tyckte inte att jag skulle "slösa" bort dessa dyra droppar på en otränad. Hursomhaver kom hon utan att ha tränat in på 2.41 vilket känns helt ok faktiskt.

 

Nu är jag fortfarande vilsen i hur jag ska göra på vasaloppet. Mina erfarenheter hittills är att Primateria Glidern och min red-creek riller är:

- inte helt optimala i -25° :-) - då kan en hf parraffinerad skida glida ifrån mig,

- gav ett otroligt bra glid i -3° nysnö

- gav ett bra glid i +5° transformerad snö

 

Har funtat på att lägga ut mer pengar på nån HF-kloss eller pulver/fluid för plusgrader men avvaktar.

Har köpt in riktig stålborste för att kunna borsta bättre än med bara nylonborsten. Tyckte att rillorna tenderade att nötas bort när jag provborstade dock.

 

Planen just nu:

Blir det mellan 0 och -10° minusgrader på Vasaloppet blir det kuzminsickling i botten med toppning av Primateria Peak Glide L1 som borstas ordentligt och kompletteras med redcreek rillningen.

Blir det måånga plusgrader....hmmm...kanske inlandla nån fluid ändå.

 

Har någon annan mer erfarenheter att dela med sig av kring Primateria glidern så vore jag innerligt tacksam.

 

Är ute efter känlsan som förmedlades på twitter av Northug i torsdags:

'Æ fikk fartsbot i løypa i dag. "gikk æ fort fort?" spurt æ. "nei, du fløy for lavt" svart politiet.'

Link to comment
Share on other sites

Roligt med en rapport.

Jag kommer att köra med kuzmin (egen sickling) och dra på ny primateria glide.

Jag tror att jag kört sammanlagt 20mil sen jag la på den sist.

 

Kommer att borsta skidan cirka 8 drag med stålborsta och 15 drag med nylon

 

Lägga på Primateria glide

 

Borsta cirka 10-20 drag med stålborste och sedan 20-30 gånger med nylon.

Avslutar med deras Peak glide "pappret"

 

Har inge riller så jag kan inte rilla något :/

 

Hoppas jag får bra glid, men återstår att se! :)

 

Jag har inga andra alternativ så det blir detta som jag kör på :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Åkte på Primateria Peak Glide L1 i söndags. Gick riktigt bra - men det fanns fortfarande de som hade bättre glid i spåret runt omkring mig. Vad tusan hade de gjort?

 

Prepareringen var Stålsickling (Kuzmin) - rillning RC +5/-5° - Primateria Peak Glide L1 - lätt stålborsting (10 drag) - nylonborstning utav bara tusan.

 

Fäste Guruwax Extrem 39 + Guruwax Hallgeir - helt j-a otroligt bra fäste hela loppet igenom utan att det kändes som att glidet tog stryk av fästzonen. Hade kunnat korta klisterzonen ännu mer än min redan korta zon denna dag.

 

Missade medajtiden med 8 minuter....men helt ok ändå för att ha startat i 5:e led.

 

Var det några fler som körde på Primaterias Peak Glide valla? Hur var erfarenheterna?

Link to comment
Share on other sites

Åkte på Primateria Peak Glide L1 i söndags. Gick riktigt bra - men det fanns fortfarande de som hade bättre glid i spåret runt omkring mig. Vad tusan hade de gjort?

 

Prepareringen var Stålsickling (Kuzmin) - rillning RC +5/-5° - Primateria Peak Glide L1 - lätt stålborsting (10 drag) - nylonborstning utav bara tusan.

 

Fäste Guruwax Extrem 39 + Guruwax Hallgeir - helt j-a otroligt bra fäste hela loppet igenom utan att det kändes som att glidet tog stryk av fästzonen. Hade kunnat korta klisterzonen ännu mer än min redan korta zon denna dag.

 

Missade medajtiden med 8 minuter....men helt ok ändå för att ha startat i 5:e led.

 

Var det några fler som körde på Primaterias Peak Glide valla? Hur var erfarenheterna?

Jag körde med det, Kuzmin U men utan rill. Tyckte väl glidet var medelbra. Glidet verkade dock mer jämförbart med andra i sockret ån på isiga partier. Halvkasst fäste med skigos vallarek. Fick gå på armarna för länge. Fick nytt klister i Oxberg, då blev fästet topp och glidet kändes bättre!?! Synd, en sån här dag hade man velat ha perfekta skidor.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Lite rapportering från kortvasa och tjejvasa i helgen.

Preppade grabbens och dotterns skidor inför kortvasan med Kuzmin-sickling + Red Creek Riller -5°/+5° på dessa - i övrigt ingen topping. Fästet för kortvasan var ett tunnt violett klisterlager för att fästa mot skidan - täcktes med en blandning av SWIX universal och rossa klister. Förhållandena var plusgrader redan från start (inget fruset under natten innan loppet) och uppemot +6° under dagen. Ofta löst före med konstsnö i botten och tidvis inga spår alls.

Slutsatserna var att fästet var bra - och att glidet likaså var helt ok. Grabben (12) stakade sig igenom på 2.37 och dottern 11 åkte mycket stakning men även en del diagonalande på 3.12. Helt ok utan särskild glidvalla m a o.

 

Själv åkte jag bakom med mina egna skidor också och där hade jag ju även lagt Primateria Peak Glide L1 glidern som toppning. Hade borstat som en galning efteråt med nylonborste - men inte stålborste eller deras egna putsduk. Borde ha varit för varmt för Primateria Peak Glide L1 enligt vad man kan läsa om produkten (-20° - 0°). Jag hade ändå ett riktigt bra glid trots att det borde varit ett sugande före. Rillningen med redcreek hade jag gjort med högt tryck och det tror jag var en god anledning till att det gled så lätt i denna ändå rätt fuktiga snö. Riktigt bra fästvalla med Guruwax Extreme 39 klister under. Jag är ändå inte helt säker för att uttala mig om glidet under dessa förhållanden eftersom jag mest stod och petade bakom dottern. Åkte före ibland för att filma henne när hon kom åkandes och åkte sedan ikapp igen - kände då att jag utan problem kunde flyga ifrån samtliga andra ikring men det är ingen rättvis bedömning eftersom åkarna i kortvasan i regel är mycket långsammare åkare än de man åker med i vasan/ÖS om man siktar på tider under 6 h. Likaså var jag vid dessa tillfällen helt utvilad i armarna och man tenderar väl då att trycka i lite extra när man får sträcka ut stegen.

 

Lördagen var avsevärt kallare (minus under natten och fasta isiga spår som värmed under dagen - luftttemp ca +5° men kalla vindar gjorde att snötempen inte alls var så var som under fredagen. kärde frugan och hennes väninna tjejvasan med enbart stålsicklat + redcreek riller (+5°/-5° julgran) och klister Skigo violett HF+ Skigo XC red på en fästgrund av chola-klister. De hade bra skidor båda två enligt egen utsago - men jag gissar att det var för bra med rossa i fästet eftersom snötempen var så kall. Ingen infrysning hursomhelst.

Frugan sa att andra åkare omkring kunde ha lika bra glid som henne - hade varit kul att testa primateriaglidern under dessa lite kallare förhållanden - men tyckte inte att jag skulle "slösa" bort dessa dyra droppar på en otränad. Hursomhaver kom hon utan att ha tränat in på 2.41 vilket känns helt ok faktiskt.

 

Nu är jag fortfarande vilsen i hur jag ska göra på vasaloppet. Mina erfarenheter hittills är att Primateria Glidern och min red-creek riller är:

- inte helt optimala i -25° :-) - då kan en hf parraffinerad skida glida ifrån mig,

- gav ett otroligt bra glid i -3° nysnö

- gav ett bra glid i +5° transformerad snö

 

Har funtat på att lägga ut mer pengar på nån HF-kloss eller pulver/fluid för plusgrader men avvaktar.

Har köpt in riktig stålborste för att kunna borsta bättre än med bara nylonborsten. Tyckte att rillorna tenderade att nötas bort när jag provborstade dock.

 

Planen just nu:

Blir det mellan 0 och -10° minusgrader på Vasaloppet blir det kuzminsickling i botten med toppning av Primateria Peak Glide L1 som borstas ordentligt och kompletteras med redcreek rillningen.

Blir det måånga plusgrader....hmmm...kanske inlandla nån fluid ändå.

 

Har någon annan mer erfarenheter att dela med sig av kring Primateria glidern så vore jag innerligt tacksam.

 

Är ute efter känlsan som förmedlades på twitter av Northug i torsdags:

'Æ fikk fartsbot i løypa i dag. "gikk æ fort fort?" spurt æ. "nei, du fløy for lavt" svart politiet.'

Tack för fina rapporter, tror jag har missat dem

Link to comment
Share on other sites

Det är glest mellan mina inlägg känner jag, nåja - får fylla med desto mer text.

 

I söndags åkte jag Marcialonga på Kuzminsicklade skidor kompletterade med Rillning och lite Primateria Peak Glide L1. Blev en sluttid på 04.29 och en plats bland de 1000 främsta vilket jag borde vara nöjd med då jag försöker klara av "medaljtid" på Vasaloppet.

 

Grundprepareringen gjordes hemma i veckan innan loppet. Sicklade till några skavanker/repor som skidorna fått under träningspassen och borstade sedan med min nyinköpta Redcreek tagel rotorborste. (Tack förresten Skistart i Älvdalen som öppnade butiken för mig fast jag kom på fel dag då ni egentlighen har stängt - körde Marcialonga i mössan med er logga som tack!). Polerade ytterigare med nylonborste och lade sedan på Peak Glide som fick "härda" en timme i rumstemperatur. Borstade sedan lite till med nylonborste. Hade svårt att veta vilken rillning som skulle vara bäst på plats i Val di Fiemme. Lade en rak fin (toko) på främre delen och redcreek julgran (+5/-5) på bakre delen av finskidorna. Lade en snedskuren (toko) på mina träningsskidor som också skulle med, samt redcreek julgran både fram och bak på fruns skidor. Träningsskidorna fick ingen peak glide eftersom jag ville ha ett par att jämföra med.

 

Prognostittande på YR.no indikerade -5 - -8 grader under morgontimmarna och cirkus nollan mitt på dagen under loppet. Ingen nysnö på flera dagar och sol. Jag utgick från att det skulle vara transformerad snö och vallade klister. Vallade fästet enligt samma koncept som förra årets vasalopp som då gick så grymt. Guruwax Extrem 39 cold + Hallgeir burk "vått-i-vått".

 

Fick möjlighet att provåka på 1800 m höjd vid Passo Lavazé på fredagen. Otroligt fina förhållanden - -10 grader och strålande sol. Klistervallningen kom omedelbart på skam då det på denna höjd visade sig vara betydligt torrare luft än jag föreställt mig och det högg i ordentligt. Täckte allt med rode blå och återfick glid. Generellt trögt före för alla jag pratade med - plus att alla (inklusive jag) kände sig rejält anfådda och klena av bara höjden. Provade både träningsskidorna (Kuzmin + sned rill och utan Peak Glide) och finskidorna (Kuzmin - rak fram/julgran bak + peak glide). Hade svårt att avgöra vilka som gled bäst initialt då det mesta verkade gå trögt ute på den öppna ytan. Inga andra tycktes glida förbi mig oavsett skidor i alla fall - trots att jag hade klister under på fästzonen - vilket kändes hoppfullt. Blev cirka en mils åkning runt runt. Tog sedan en 9 km runda ner igenom ett skogigare parti på finskidorna och hade då ett sjuhelsikes glid utför. Måste varit bland den roligaste och vackraste skidåkningen jag upplevt. Kom ikapp några svenskar och pratade lite med dem - finns ni här på forumet?. I uppförsbackarna tillbaka på platån hade jag såklart grymt fäste men även glid så jag dubbelstakade med frånskjut hela vägen upp. Väl uppe på platån kändes återigen glidet strävare.

Funderade mycket på om snöförhållandena skulle vara likadana under loppet nere i dalen - 1) Skulle jag tvätta bort klistret och valla burk? 2) Vilken rillning skulle vara bäst?. I skogen hade det gått toppen men på öppna ytan uppe på platån gick det trögt.

 

På lördagen vick vi chans att provåka spåren vid VM-stadion. Samma förhållanden i stort cirkus -5 grader och sol - perfekta nyspårade spår. Hade kortat fästzonen med ytterligare 5 cm framtill (blev fem cm kortare än främre klistermarkeringen) för att jag trodde det skulle bli lätt att få fäste men att klister ända kanske skulle behövas i solen. Snön var dock inte som hemma - där den brukar bli kornig och nästan fuktig. Burkvalla hade fungerat bra - men min klister-burk-kombo gav ett grymmt bett i fäste samtidigt som glidet var bra. Gjorde en hel del glidtester med andra i resesällskapet. Här blev det tydliggt att mina finskidor (med peak glide och rejält kortad fästzon) glev avsevärt bättre än mina träningsskidor och de flesta övrigas. Tyvärr hade jag inte kortat av fästzonen på samma sätt på träningsskidorna så det är vanskligt att säga huruvida det var peak glide eller minskad fästzon som gjorde den största skillnaden. Idiotiskt nu när jag tänker på det - borde verkligen ha tagit tillfället i akt bättre. Hur som haver tyckte jag att ingen annan gled bättre än mig och bestömde mig för att inte ändra koncepetet till tävlingen.

 

Gjorde faktist minimalt med skidorna på kvällen innan loppet. Jag tror alla andra i min omgivning lade på högflour och pulver. Prognosen talade om plusgrader framåt lunchtid på tävlingsdagen - så jag lade julgransrill på främre delen av skidorna också och kompletterade med lite grövre rill (toko) på bakdelen - men det visade sig senare att snön fortfarande var torr och kall hela tävlingsdagen så det var nog inte optimalt. Alla andra vallade burk - blå extra - och det var också den givna rekommendationen i tidiga kvällens vallaråd från diverse arrangörer och vallare. Men de som lämnade in sina skidor för glidvallning fick dessa vid 22.00 tiden på kvällen - då med rekomendationen att köra klister. Kände mig rätt hemma med klister täckt av burk.

 

Under själva loppet hade jag både bra fäste och bra glid. Startade i fjärde led (1500-1999). Bättre glid än det stora flertalet - men samtidigt ska sägas att det fanns de omkring som hade lika bra. Ingen i det här segmentet gled dock påtagligt bättre (och jag gissar att de flesta på den nivån hade lagt högflour/pulver). Glidet fungerade bra både i de kallare partierna och i den sockriga konstsnö som lagts ut i byarna vi körde igenom. Tog placeringar hela loppet igenom även om en och annan åkare också tog sig förbi mig.

 

Tänkte köra uppför 3km slutbacken utan att ta omvallning eftersom jag borde haft tillräckligt med fäste. Kom fram till vallastationen och hade ingen före mig så jag lät dem ändå lägga på sitt superklister. Kanske bra ändå - hursomhelst så var jag bra trött efter halva backen upp men kunde likväl dubbelstaka med frånskjut stora delar.

 

Nu undrar man ju stilla - hur mycket snabbare hade skidorna gått:

1) Med burkvalla istället för klister....jag hade nog klarat mig med mindre fäste och jag tog likväl fäste innan backen.

2) Med högflour + pulver

Vilken rillning hade varit den optimala?

 

Mycket vill ha mer. Hur göra på Vasaloppet?

Link to comment
Share on other sites

Härlig sammanfattning HaakSan!

Jag var ju med i ditt gäng och klarade mig med två tunna lager Rode blå super. Kortade 3 cm fram och bak. Var förvånad att det höll hela vägen. Dock vågade jag inte chansa uppför sista backen där jag tog Tokos vallaservice. Tyckte den var perfekt.

Jag hade också utmärkt glid på LJ02, FC7 och 1 mm rak rill. Dock upplevde jag glidet mellan spåren som bättre så jag körde där 90% av loppet från Canazei till mål.

Hälsa frun!

/Johan

Link to comment
Share on other sites

Fick inte till vallningen idag. Testade för första gången Primatera Peak Glide = katastrof dåligt glid i snöstorm, -7 och 22km. Måste gjort något fel. Kändes som jag hade fästvalla på glidzonerna. Jag som har haft hyfsat gild under denna vinter (för att vara mig) med bara Kuzminsicklat och roto-stålborstat. Vill ju ha extra Peak'en under VL.

Hur mycket Peak Glide ska man lägga på egentligen? Tyckte jag la på väldigt tunt.

Link to comment
Share on other sites

Fick inte till vallningen idag. Testade för första gången Primatera Peak Glide = katastrof dåligt glid i snöstorm, -7 och 22km. Måste gjort något fel. Kändes som jag hade fästvalla på glidzonerna. Jag som har haft hyfsat gild under denna vinter (för att vara mig) med bara Kuzminsicklat och roto-stålborstat. Vill ju ha extra Peak'en under VL.

Hur mycket Peak Glide ska man lägga på egentligen? Tyckte jag la på väldigt tunt.

Det går väl alltid trögt i sådant väder? Särskilt om det faller kall torr snö.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

tämligen anekdotiskt, men ändå;

 

hade peak glide på redline plus (de med vita belag) för ngn dryg vecka sedan då jag åkte i Högbo. Klisterföre, ungefär samma som knapp vecka tidigare. - blev betydligt mindre, nästan inget alls, klisterrester olikn sagg på glidytorna, än gången innan. Föret o vallningen tror jag var ganska likvärdiga.

 

Så kanske peak glide har bra smutsavvisningsförmåga.

 

glidytorna såg ut o kändes som innan femmilaturen, dvs lena rena blanka o fina

 

Glidet kan jag inte uttala mig om, då jag inte hade ngn att jämföra med.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...