Hoppa till innehåll

Senaste nyheterna inom skidvärlden - i samarbete med längd.se

Redan 25 oktober r det lngdpremir i Orsa Grnklitt

Stina Nilsson och Anna Dyvik trnar med herrlandslaget i Idre

Silver p Terrrng-SM fr Moa Lundgren

Video: Landslagskarna kar farten

längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Outdoor, skidor och sport hos Outdoorexperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Foto

Högblanka belag utan borstning! "Xintrot-metoden"

• Vänligen logga in för att kunna svara
24 svar till detta ämne

Xintrot

Xintrot

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg

Tror du denna metoden är bra även om man inte kan sina tryckpunkter? räcker det med knallhård rillning över hela belaget efter blankningen (utan att anpassa efter tryckpunkterna som du sa)?

Ja ,hård rillning är bra men börja där styrskåran börjar och bakåt till klacken.
(Om du inte kan dina tryckpunkter så kan du skippa att rilla från klacken och 20cm bakåt
för där ligger en tryckpunkt.) Rilla sedan siste slutet på skidan mer och kraftigare.

En blankad skida måste rillas

Folkesson

Folkesson

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 872 inlägg
Okej nu ska jag bara leta rätt på en vettig plastbit så ska vi nog testa detta grundligt, underbart med lite nytänkande :)
Respektera utvecklingen, skippa fästet!

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Hamnade av en slump på i den här tråden och undrar varför den så tvärt tog slut. Den var ju intressant och visst blankas väl belagen fortfarande även om man inte använder en plastbit. Jag använde en väldigt blank skruvmejsel, en sådan där man sätter bits i som har lite grövre klinga. Belaget blev märkbart blankare och jag hoppas att det ska ge bättre glid främst i kallföre.

/Mats

optimal

optimal

Medlem

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Intressant. Hur blev dina tryckpunkter på den bakre delen av skidan? De finns säkert vissa tryckpunkter som har en hårdare belastning. Jag har funderat på de du gör, och tror att man kanske inte har sådan hård belastning på den bakre delen av skidan. Där går ju alla ut o vill att man ska dra en extra rill.

senmathal

senmathal

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 627 inlägg

Jag har inte tänkt i tryckpunkter utan kunde bara konstatera att belaget blev blankare av att  dra något runt hårt och blankt över det. Vet att TS hade någon teori där tryckpunkter var inblandade men jag gick lite mera på bara rubriken. Men jag har även borstat.

/Mats

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar